@article { author = {Mehrabanpour, Mohammadreza and Jandaghi Ghomi, Mohammad}, title = {Financial Status and Social Capital}, journal = {Social Capital Management}, volume = {6}, number = {3}, pages = {327-349}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6071}, eissn = {2423-608X}, doi = {10.22059/jscm.2019.264804.1675}, abstract = {The economic fluctuations and cycles of prosperity and stagnation have always faced investors with concerns over predicting firms’ economic prospect and the factors affecting it. The models of financial status provide an overview of the economic status and performance of the firms to stakeholders, and on the other hand, social capital (as an economic source and intangible asset) plays a fundamental role in the success and fulfillment of business goals. The purpose of this study is to investigate the relationship between social capital and the financial status of companies. In this regard, the study has relied on the cognitive (including religiosity, family values, and collectivism) and structural (including relations with other companies and relationship with government) variables as indicators of social capital and Altman's modified model as an indicator of financial status. The research sample includes 119 companies from Tehran Stock Exchange during the years 2009 to 2017, and the hypothesis testing method is the multivariable regression model in the panel data set. The results showed that the cognitive and structural social capital indicators have a positive relationship with the financial status of business units. Therefore, social capital can have a decisive role in the business perspective and decision-making models of investors.}, keywords = {Financial status,Business environment,Companies' relations,Social capital,Tehran Stock Exchange}, title_fa = {جایگاه مالی و سرمایۀ اجتماعی}, abstract_fa = {نوسانات اقتصادی و چرخه‏های رونق و رکود همواره سرمایه‏گذاران را با دغدغۀ پیش‏بینی چشم‏انداز اقتصادی واحدهای تجاری و عوامل مؤثر بر آن‏ها روبه‏رو ساخته است. مدل‏های جایگاه مالی چشم‌اندازی از وضعیت و عملکرد اقتصادی شرکت‏ها در اختیار ذی‌نفعان قرار می‏دهد و از سوی دیگر سرمایۀ اجتماعی، به مثابة یک منبع اقتصادی و دارایی نامشهود، نقشی اساسی در موفقیت و تحقق اهداف کسب‌وکار ایفا می‌کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة سرمایۀ اجتماعی و جایگاه مالی شرکت‏های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران بود. در این زمینه، از شاخص‏های شناختی (شامل دین‌داری و ارزش‌های خانوادگی و جمع‏گرایی) و ساختاری (شامل رابطه با دولت و رابطه با سایر سازمان‏ها) سرمایۀ اجتماعی و از مدل تعدیل‌شدۀ آلتمن به منظور سنجش جایگاه مالی واحدهای تجاری استفاده شد. نمونۀ پژوهش شامل 119 شرکت بورس اوراق بهادار تهران در بازۀ زمانی سال‏های 1388 تا 1395 و روش آزمون‌ِ فرضیه‏ها برازش مدل رگرسیونی چندمتغیره در مجموعه داده‏های ترکیبی است. نتایج پژوهش نشان داد شاخص‏های سرمایۀ اجتماعی شناختی و ساختاری با جایگاه مالی واحدهای تجاری رابطۀ مثبت دارند. بنابراین، سرمایۀ اجتماعی می‌تواند نقشی تعیین‏کننده در چشم‏انداز اقتصادی کسب‌وکارها و مدل‏های تصمیم‏گیری سرمایه‏گذاران ایفا کند.}, keywords_fa = {بورس اوراق بهادار تهران,جایگاه مالی,روابط شرکت‏ها,سرمایۀ اجتماعی,محیط کسب‌وکار}, url = {https://jscm.ut.ac.ir/article_72019.html}, eprint = {https://jscm.ut.ac.ir/article_72019_6c86f79df6e05c1b5b9c23778fda3edc.pdf} }