@article { author = {Okhravi, Amirhosein and Rayat, Morteza}, title = {Identifying the Factors that Influence People's Participation in Optimal Water Consumption via Social Marketing Approach and Best Scenario Selection}, journal = {Social Capital Management}, volume = {6}, number = {3}, pages = {395-419}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6071}, eissn = {2423-608X}, doi = {10.22059/jscm.2019.281473.1850}, abstract = {The access to drinkable water as a fundamental right and the sustainable management of resources are critical, social and political issues. In this study, efforts have been made to identify and prioritize the factors affecting the participation of people in the optimal use of water through the social marketing approach. In this regard, 23 factors were identified in 4 categories. In order to appropriate these factors to the conditions of the organization under study (i.e. Water and Sewerage Department of Eastern Tehran Province), experts’ consensus was obtained. Then, using group-fuzzy AHP and via the cooperation of the experts, the importance of every factor and sub-factor was determined. The disagreement rate for every table was less than 0.1.  After determining the importance of the factors on the one hand and calculating the gap between them and the optimal state on the other hand, the IPA-G-FGAHP technique was used to determine the best scenario. To this end, the weighted gap was calculated, and based on the organizations' ability to implement each of them, the final priorities were determined. According to the findings, the scenarios of using the expert research team, welcoming new ideas, providing the consumers with incentive plans, and linking the organization and the university were prioritized.}, keywords = {Social marketing,Optimal improvement priority,Weighted gap-capacity matrix,Water consumption}, title_fa = {شناسایی عوامل مؤثر بر جلب مشارکت مردم در مصرف بهینۀ آب با رویکرد بازاریابی اجتماعی و انتخاب بهترین سناریو}, abstract_fa = {دسترسی به آب قابل شرب یک حق اساسی و مدیریت پایدار منابع موضوعی حیاتی، اجتماعی، و سیاسی است. در این تحقیق تلاش شد عوامل مؤثر بر جلب مشارکت مردم در مصرف بهینة آب با رویکرد بازاریابی اجتماعی شناسایی و اولویت‌بندی شود. در این زمینه 23 عامل در چهار دسته شناسایی شدند. به‌ منظور متناسب‌سازی این عوامل با وضعیت سازمان مورد مطالعه (ستاد مرکزی سازمان آب و فاضلاب شرق استان تهران) توافق جمعی خبرگان اخذ شد. در مرحلة بعد، با استفاده از AHP گروهی ـ فازی و با مشارکت خبرگان، اهمیت هر یک از مؤلفه‌ها و زیرمؤلفه‌ها تعیین شد. میزان ناسازگاری برای همة جدول‌ها کمتر از 1/0 به دست ‌آمد. برای تعیین بهترین سناریوها، با استفاده از تکنیک IPA-G-FGAHP، پس از تعیین اهمیت عوامل از یک‌ سو و محاسبة شکاف آن‌ها از حالت مطلوب از سوی دیگر، شکاف ‌موزون محاسبه ‌شد و با توجه به توانمندی سازمان برای اجرای هر یک از آن‌ها اولویت‌های نهایی تعیین شد. با توجه به یافته‌ها، سناریوهای به‌کارگیری تیم تحقیقاتی متخصص، استقبال از ایده‌های جدید و برنامه‌های تشویقی برای مصرف‌کنندگان، و ارتباط بین سازمان و دانشگاه در اولویت قرار گرفتند.}, keywords_fa = {اولویت بهبود,بازاریابی اجتماعی,ماتریس شکاف موزون ـ توانمندی,مصرف بهینة آب}, url = {https://jscm.ut.ac.ir/article_72806.html}, eprint = {https://jscm.ut.ac.ir/article_72806_713265f4620e4e28bb771322d7a0c038.pdf} }