@article { author = {Dolatzarei, Ehsan and Faraji, Omid and Izadpour, Mostafa and Younesi Motie, Fatemeh}, title = {An Examination of the Conceptual Structure of Corporate Social Responsibility Research Through Co-Word Analysis}, journal = {Social Capital Management}, volume = {9}, number = {3}, pages = {381-406}, year = {2022}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6071}, eissn = {2423-608X}, doi = {10.22059/jscm.2022.340510.2274}, abstract = {Asking the organizations to behave responsibly toward the society is an issue that has been increasingly affective on the building blocks of sustainable development (i.e., economy, society, and environment) in the last decades of the 20th century. This has led to the appearance of a concept called corporate social responsibility. This type of responsibility goes beyond economic and financial inquires and includes duties that are necessary for preserving, protecting, and helping the society. The purpose of this study was the examination of the conceptual structure of social responsibility research from 1975 to 2020. To this end, the analyses of co-word and social network data were used. The statistical population included 20168 documents indexed on the Web of Science database. The results showed that from among the 9442 keywords used in the documents, the top five highly frequent words have been corporate social responsibility, performance, management, CSR, and effect. The article “Strategy & Society” has been the most cited article (3527 citations), and Garcia Sanchez has been the top author in terms of document number (73 documents). The US is the top country in terms of the overall document number (4049 out of 20168). Moreover, the findings show that the “Journal of Business Ethics” has been the top publisher of articles in terms of document number (1496 articles), and “Copenhagen Business School” has been the top university in the world in terms of the number of documents (144 documents). The results of this study can provide researchers with a comprehensive outlook in their efforts to attain a deep understanding of the conceptual map of social responsibility research.}, keywords = {Corporate social responsibility,Co-word analysis,Social Networks Analysis,Scientific Map,Web of Science Database}, title_fa = {بررسی ساختار مفهومی ‌پژوهش‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی از طریق تجزیه‌وتحلیل هم‌واژگانی}, abstract_fa = {مطالبه‌گری از سازمان‌ها برای رفتار مسئولانه در قبال جامعه موضوعی است که با گسترش روزافزون اثرگذاری آن‌ها بر محورهای تشکیل‌دهندة توسعة پایدار، یعنی اقتصاد و جامعه و محیط زیست، در دهه‌های پایانی قرن بیستم شدت گرفته و سبب شده مفهومی به نام مسئولیت اجتماعی شرکتی ظهور پیدا کند. این مسئولیت از جستارهای اقتصادی و مالی فراتر می‌رود و مجموعه وظایفی را شامل می‌شود که در جهت حفظ، مراقبت، و کمک به جامعه‌ ضروری هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار مفهومی ‌پژوهش‌های مسئولیت اجتماعی از سال 1975 تا سال 2020 بود و از تجزیه‌وتحلیل هم‌واژگانی و شبکه‌های اجتماعی برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. جامعة آماری تعداد 20.168 سند نمایه‌شده در پایگاه وب آو ساینس بود. نتایج نشان داد از بین 9.442 کلیدواژة به‌کاررفته در اسناد، 5 کلیدواژة پرتکرار عبارت‌اند از: مسئولیت اجتماعی شرکتی، عملکرد، مدیریت، مسئولیت اجتماعی شرکتی (به ‌شکل مخفف)، اثر. مقالة «استراتژی و جامعه» با مجموع 3527 استناد پر‌استنادترین مقاله و گارسیا سانچز با 73 سند برترین نویسنده از نظر تعداد اسناد است. کشور امریکا با تعداد 4.049 سند از کل 20.168 سند برترین کشور از نظر تعداد اسناد است. به‌علاوه، یافته‌ها نشان داد مجلة اخلاق تجارت با انتشار 1.496 عنوان مقاله برترین مجله از نظر تعداد مقالات و دانشگاه تجارت کپنهاگن با انتشار 144 سند برترین دانشگاه جهان از نظر تعداد اسناد است. یافته‌های حاصل از این پژوهش می‌تواند به پژوهشگران افق دید جامعی را در رسیدن به درکی عمیق از نقشه مفهومی پژوهش‌های مسئولیت اجتماعی بدهد.}, keywords_fa = {پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس,تجزیه‌وتحلیل شبکه‌های اجتماعی,تجزیه‌وتحلیل هم‌واژگانی,مسئولیت اجتماعی شرکتی,نقشة علمی}, url = {https://jscm.ut.ac.ir/article_86960.html}, eprint = {https://jscm.ut.ac.ir/article_86960_c256916f6600769319cc05e1347cfffc.pdf} }