@article { author = {Zolfaghari, Akbar and Ashayeri, Taha}, title = {Studying the Role of Social Capital in Organizational EntrepreneurshipMeta-Aanalysis of Researches in the Period 2005-2022}, journal = {Social Capital Management}, volume = {10}, number = {1}, pages = {63-76}, year = {2023}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2423-6071}, eissn = {2423-608X}, doi = {10.22059/jscm.2022.349941.2348}, abstract = {Purpose: social capital provides the platform for corporate entrepreneurship; because organizations need social capital components for innovation. Therefore; the main purpose of the research is to study the role of social capital on organizational entrepreneurship.Method: research method is quantitative meta-analysis (cma3); the tool is a reverse questionnaire; statistical population of the research: 56 survey researches (scientific-research) of which 36 researches with respect to the validity, and quality of the research; existence of correlation coefficient, sample size and significance level of each study were selected. The sampling method was purposive, the validity and reliability of the research was controlled, and their effect size was estimated using the Cohen and Fisher formula.Findings: The findings show that there is a significant relationship between social capital and organizational entrepreneurship, and its overall effect is equal to 0.489 percent. Results: The tendency of employees towards organizational entrepreneurship increases by increasing social capital in organizations, institutions and companies. The two concepts of social capital and organizational entrepreneurship are interdependent, in such a way that the lack of one causes disorder and functional distortion; and the coordination of the two; it improves the atmosphere of peace, trust, confidence, self-esteem, financial independence and improves job performance.}, keywords = {Social capital,Organizational entrepreneurship,Community Development,Human capital,Political and Social Institutions}, title_fa = {مطالعة نقش سرمایة اجتماعی در کارآفرینی سازمانی: فراتحلیل پژوهش‌های بازة زمانی 1384 ـ 1401}, abstract_fa = {هدف: سرمایة اجتماعی بستر کارآفرینی سازمانی را فراهم می‌کند. زیرا سازمان‌ها برای نوآوری نیازمند مؤلفه‌های سرمایة اجتماعی‌اند. بنابراین هدف اصلی پژوهش مطالعة نقش سرمایة اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی است. روش: روش تحقیق از نوع فراتحلیل کمّی (cma3) و ابزار آن پرسشنامة معکوس است. جامعة آماری پژوهش 56 تحقیق پیمایشی (علمی‌ـ پژوهشی) است که 36 پژوهش با رعایت روایی، اعتبار و کیفیت پژوهش، وجود ضریب همبستگی، حجم نمونه، و سطح معناداری انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری، هدفمند، روایی و پایایی پژوهش کنترل؛‌ و به روش فرمول کوهن و فیشر اندازة اثر آن‌ها برآورد شده است. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد بین سرمایة اجتماعی و کارآفرینی سازمانی رابطة معنادار وجود دارد و اثر کلی آن برابر 0.489 درصد است. نتایج: با افزایش سرمایة اجتماعی در سازمان‌ها، نهادها، و شرکت‏ها گرایش کارکنان به کارآفرینی سازمانی نیز بیشتر می‌شود. دو مفهوم سرمایة اجتماعی و کارآفرینی سازمانی به هم وابسته‌اند؛ به گونه‌ای که فقدان یکی موجب نابسامانی و کژکارکردی و هماهنگی آن دو باعث بهبود فضای آرامش، اعتماد، اطمینان، عزت‌نفس، استقلال مالی، و بهبود عملکرد شغلی می‌شود.}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی,کارآفرینی سازمانی,توسعه اجتماع,سرمایه انسانی,نهادهای سیاسی و اجتماعی}, url = {https://jscm.ut.ac.ir/article_90009.html}, eprint = {https://jscm.ut.ac.ir/article_90009_b6915ed2534f4ee0bddc1cad34781601.pdf} }