per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2016-03-20
3
1
1
21
10.22059/jscm.2016.58171
58171
Research/Original/Regular
طراحی مدل شرکتهای زایشی پژوهشی با هدف توسعۀ سرمایۀ اجتماعی در دانشگاهها
A Model of Spin off Companies to Develop Social Capital in Universities
علیرضا عالی پور
a.alipour@ikhnsu.ac.ir
1
ترانه عنایتی
tenayati@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران
یکی از مؤلفههایی که در تحقیقات دانشگاهها به آن توجه زیادی نشده است، توسعة سرمایة اجتماعی در مراکز تحقیقاتی (مراکز رشد و شرکتهای زایشی پژوهشی) است که باعث مشارکت در دانش و خلق دانش جدید میشود. محقق در این پژوهش با هدف توسعة سرمایة اجتماعی در دانشگاهها و شرکتهای زایشی پژوهشی، مدلی طراحی کرده است. محدودة اجرایی این پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز رشد و پارک علم و فناوری استان مازندران است. در این مقاله سعی شده است شاخصهای اصلی توسعة سرمایة اجتماعی در شرکتهای زایشی پژوهشی بررسی شود. برای نیل به این منظور، با بهکارگیری نظرهای کارشناسان، صاحبنظران، و متخصصان سازمانهای آموزشی، این شاخصها شناسایی شد و با فن تاپسیس در محیط فازی، این شاخصها رتبهبندی شده، تا مهمترین عوامل و شاخصهای مؤثر در توسعة سرمایة اجتماعی به ترتیب اولویت مشخص شوند. اولویت اول، تیمهای کاری دانشگاهی با هدف مشارکت اجتماعی؛ اولویت دوم، تحقیق و توسعه با هدف تعالی دانشگاه؛ اولویت سوم، نهادهای حمایتی برای توسعة تکثر فرهنگی در دانشگاه بود. پس از آن، با بهکارگیری روش تحقیق کیفی از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافتة عمیق با پانزده نفر از پژوهشگران دانشگاهی، الگوی نهایی از طریق تحلیل محتوای مصاحبهها طراحی شد.
One of the element universities in research that not much attention is the development of social capital in research centers) incubators and spin-off companies (can lead to knowledge sharing and new creation of knowledge. in the study of social capital development at universities and research spin-off companies is to provide a model. The study involved the administration of faculty universities and incubators and science and technology parks is the province, in this paper, the key indicators of social development of spin-off companies examined. To achieve this purpose, we used the expert's idea professional educational organizations. With using fuzzy TOPSIS in the ranking indices and the most important factors affecting indices development of social capital in order of priority specified. First priority: academic working teams with the purpose of social partnership; the second priority: research and development with the goal of academic excellence, the third priority: supporting institutions to promote cultural diversity at the university. Then, using qualitative research through interviews narrative and deep interview fifteen academic experts that at least ten years in the field of entrepreneurship, incubators and Science and Technology have executive experience final model through content analysis was presented.
https://jscm.ut.ac.ir/article_58171_af570ff5bf08e6a8bf978b32df264762.pdf
تحقیق و توسعه
دانشگاه
سرمایة اجتماعی
شرکتهای زایشی پژوهشی
کارآفرینی
Entrepreneurship
Research & Development
Research spin-off companies
Social capital
University
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2016-03-20
3
1
23
41
10.22059/jscm.2016.58324
58324
Research/Original/Regular
شناسایی پیامدهای نشاط کارکنان به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر سرمایۀ اجتماعی
Identifying the Outcomes of Employees’ Vigor as an Affecting Factor on Social Capital
زلفا حقگویان
zolfa.haghgooyan@yahoo.com
1
حسن زارعی متین
matin@ut.ac.ir
2
غلامرضا جندقی
jandaghi@ut.ac.ir
3
محمد حسین رحمتی
mhrahmati@ut.ac.ir
4
دکتری مدیریت رفتار سازمانی، مدرس دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
استاد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
استاد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
از سال 2000 در نگاه سازمان ملل برای تعیین سطح توسعهیافتگی کشورها نشاط، امید به آینده، خشنودی و رضایتمندی افراد جامعه به عنوان متغیرهای اصلی وارد محاسبات شده است که نشاندهندة اهمیت مطالعه و بررسی نشاط است. بنابراین، این پژوهش کیفی با هدف شناسایی پیامدهای نشاط کارکنان انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف، مطالعهای اکتشافی و از نظر شیوة جمعآوری اطلاعات پژوهش آمیخته است. پیامدهای شناساییشده در این پژوهش عبارتاند از پیامدهای شخصی، پیامدهای خانوادگی، پیامدهای سازمانی و پیامدهای اجتماعی. پیامدهای شخصی خود شامل مفاهیمی مانند افزایش موفقیت شخصی، بهبود کیفیت زندگی کاری، دریافت حمایت اجتماعی بیشتر و بهبود سلامتی است. پیامدهای خانوادگی شامل افزایش آرامش در خانواده، افزایش نشاط در محیط خانوادگی، بهبود سلامتی اعضای خانواده، افزایش رضایت خانواده و افزایش موفقیت خانوادگی، و پیامدهای سازمانی شناساییشده در این پژوهش شامل مفاهیمی مانند توسعة سرمایة اجتماعی، افزایش رفتار شهروندی، افزایش بهرهوری و افزایش رضایت مشتریان است. در نهایت، پیامدهای اجتماعی نشاط شامل داشتن جامعة بانشاطتر و ایجاد نسلی بانشاط است.
The aim of this qualitative research is to identify the outcomes of vigor. Since 2000, in UN’s view, such variables as vigor, life expectancy, gratification and satisfaction are computed as key variables in determining nations’ development level which shows the importance of studying vigor. The methodology is an Exploratory Study in terms of purpose and it is a Qualitative survey in terms of data collection method. Identified outcomes include personal outcomes, family outcomes, organizational outcomes and social outcomes. Personal outcomes include such concepts as personal success improvement, life working quality improvement, receiving more social supports and health enhancement. Family outcomes include calmness increase in family, vigor increase in family environment, family members’ health improvement, family satisfaction enhancement and family success improvement. Identified organizational outcomes include such concepts as social capital development, citizenship behavior improvement, productivity enhancement and customer satisfaction improvement. Ultimately, social outcomes include a happy society and a happy generation.
https://jscm.ut.ac.ir/article_58324_5fe0cde51dc1d671f6753dfbf239255f.pdf
انرژی عاطفی
توانایی جسمانی
درگیرکارشدن
سرزندگی شناختی
نشاط
Affective energy
Cognitive vitality
Job engagement
Physical capability
Vigor
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2016-03-20
3
1
43
68
10.22059/jscm.2016.58172
58172
Research/Original/Regular
تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی با میانجیگری انگیزش شغلی
The Effect of Social Capital on Organizational Entrepreneurship with Studying the Moderating Role of job Motivation
مهدی خیراندیش
dr.me.kh@gmail.com
1
حمزه جمشیدی
jamshidi5668@gmail.com
2
دانشیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
دکتری مدیریت منابع انسانی،مشاور سازمان مدیریت صنعتی، تهران، ایران
شناخت عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی همواره یکی از دغدغههای اندیشمندان بوده است. این تأکید از عوامل بیرونی و سخت بهسوی محرکهای درونی و نرم تغییر یافته است. بر این اساس، این تحقیق به بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی انگیزش شغلی میپردازد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة اجرا، توصیفی- همبستگی است که در آن ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها بهکار گرفته شد. جامعة آماری تحقیق شامل 460 نفر از کارکنان شعب بانک پارسیان منطقة ١٣ شهر تهران است که بر اساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 210 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامهها بر اساس نظر خبرگان، و پایایی آنها نیز با محاسبة ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد سرمایة اجتماعی بر انگیزش شغلی و کارآفرینی سازمانی و انگیزش شغلی بر کارآفرینی سازمانی تأثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد تأثیر مستقیم سرمایة اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی برابر با 56/0 و تأثیر غیرمستقیم آن بهواسطۀ متغیر میانجی انگیزش برابر با 28/0 است. با توجه به این نتایج، مدیران جامعة آماری میتوانند با تقویت روابط مبتنی بر اعتماد و انگیزش کارکنان کارآفرینی سازمانی را ارتقا دهند.
Identifying the factors affecting entrepreneurship has always been one of the concerns of scientists. The emphasis has been changed from external and hard factors to internal and hard drives. Accordingly, the present paper will investigate the effect of social capital on organizational entrepreneurship with the moderating role of job motivation. This paper, from objective point of view and type of use is applied and correlation- descriptive. The Statistical Population of this paper includes 460 people working in different branches of Parsian Bank in 13 districts of Tehran in which the questionnaire instrument was used for collecting data. The sample of 210 clerks based upon Morgan Table and Stratified Random Sampling method were selected. The Questionnaires have been validated by the experts of this field. Furthermore, Cronbach's alpha was employed to confirm the reliability of the study instruments. The results obtained by Structural Equation Modeling have revealed that social capital affects both organizational entrepreneurship and job motivation. Also, job motivation has positive effects on organizational entrepreneurship. Additionally, social capital directly (.56) and indirectly (as a result of moderating role of job motivation) (.28) impacts entrepreneurship. Hence, Statistical Population managers can upgrade organizational entrepreneurship by providing trust-based relationships and employees' motivation.
https://jscm.ut.ac.ir/article_58172_8039adc34072e5c81e9dd0777efc25fe.pdf
انگیزش
سرمایة اجتماعی
سرمایه
کارآفرینی سازمانی
capital
Entrepreneurship
Motivation
Social capital
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2016-03-20
3
1
69
87
10.22059/jscm.2016.58325
58325
Research/Original/Regular
بررسی رابطۀ علّی عدالت سازمانی با رضایت مشتری از طریق نقش میانجی سرمایۀ اجتماعی در بانکهای تجاری
Considering the Causal Relationship of Organizational Justice with Customer Satisfaction through the Mediating Role of Social Capital in Commercial Banks
عادل آذر
m.farrokh93@gmail.com
1
مجتبی فرخ
m.farrokh@ut.ac.ir
2
حمید جانانی
m.farrokh66@gmail.com
3
استاد، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانشجوی دکتری، مدرس دانشگاه قم، قم، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه قم، ایران
امروزه رضایت مشتری در متون نظری و عملیات بازاریابی مورد توجه چشمگیری قرار گرفته است، بنابراین، این تحقیق درصدد شناسایی عوامل مؤثر بر رضایتمندی مشتریان با تأکید بر متغیرهای سرمایة اجتماعی و عدالت سازمانی انجام گرفته است. جامعة آماری این تحقیق را کارکنان و مشتریان بانکهای تجاری استانهای تهران، قم و مرکزی تشکیل میدهد. برای انتخاب نمونه، روش نمونهگیری خوشهای بهکار گرفته شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که از پرسشنامههای توزیعشده بین کارکنان و مشتریان به ترتیب، 155 و 257 پرسشنامه برگشت داده شد. پایایی و روایی ابزار تحقیق با محاسبة آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس تبیینشده ارزیابی و تأیید شد و روایی محتوا توسط استادان و خبرگان آشنا به موضوع تأیید شد. آزمون مدل مفهومی نیز به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان میدهد همة مسیرها از عدالت و سرمایة اجتماعی به رضایت مشتری و همچنین از مسیر سرمایة اجتماعی از طریق متغیر میانجی عدالت به رضایت مشتری معنادار بوده و روابط بین آنها تأیید میشود. میتوان نتیجه گرفت سرمایهگذاری بر سرمایة اجتماعی در کنار عدالت میتواند به بهبود رضایتمندی مشتریان کمک کند.
Today, customer satisfaction as a factor of success of companies has a main importance in the marketing literature. This study has been done to identify factors affecting customer satisfaction with an emphasis on the social capital and the organizational justice. The statistical population of the study includes staff and customers of the commercial banks in Tehran, Qom and Markazi provinces. To collect data, cluster sampling and questionnaire were used. Among the questionnaires distributed among employees and customers, 155 and 257 questionnaires were returned, respectively. The reliability and validity of the questionnaires was evaluated and verified by using Cronbach's alpha, composite reliability and average variance extracted (AVE). Structural equation modeling was used to test the conceptual model. The results show that all the paths from the organizational justice and the social capital to the customer satisfaction as well as paths of the social capital to customer satisfaction with the mediator of the justice are meaningful. Thus, the relationship between them is confirmed. It can be concluded that investment in the social capital in the equity can help to improve customer satisfaction.
https://jscm.ut.ac.ir/article_58325_b3efe989b34ed6b476cf701db0c2dd1b.pdf
رضایت مشتری
سرمایة اجتماعی
عدالت سازمانی
Customer Satisfaction
Organizational Justice
Social capital
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2016-03-20
3
1
89
111
10.22059/jscm.2016.58827
58827
Research/Original/Regular
طراحی مدل ارتقای سرمایۀ اجتماعی میان گروهی هواداران فوتبال
Designing the Model of Bridging Social Capital Promotion for Football Fans
احسان محمدی ترکمانی
ehsan.mohamadi@ut.ac.ir
1
محمد حسین قربانی
ghorbani.moho@gmail.com
2
قدرت اله باقری
ghbagheri@ut.ac.ir
3
سجاد سروش
s.soroush@ut.ac.ir
4
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
استادیار، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
مربی، دانشکدة تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
حرکت از سطوح خرد سرمایة اجتماعی به سطوح کلان برای دستیابی به منافع پایدار این نوع سرمایه ضروری است. هدف این پژوهش طراحی مدلی برای ارتقای سرمایة اجتماعی میانگروهی هواداران فوتبال بود. این پژوهش توسعهای بهطور ترکیبی اجرا شد، از 14 خبره که به روشهای هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند، مصاحبه شد و مقولههای فرعی و اصلی مؤثر بر ارتقای سرمایة اجتماعی میانگروهی از فرایند تحلیل تم به دست آمد. با تبدیل مقولات مرحلة کیفی به پرسشنامه روایی آن به تأیید خبرگان رسید و پایایی آن با محاسبة آلفای کرونباخ (معادل 82/0) تأیید شد. 359 نفر از هواداران لیگ برتر به روش تصادفی پرسشنامة طراحیشده را تکمیل کردند، برای تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه در نرمافزار آموس تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم اجرا شد. نتایج نشان داد ارتقای سرمایة اجتماعی هواداران فوتبال از طریق پنج بعد ادراک عدالت، ایجاد هویت هواداری، تقویت انسجام اجتماعی، سیاستهای رسانهای و آموزشهای حرفهای به بازیکن و هجده زیرمؤلفه قابلدستیابی است.
Moving from micro-level of social capital to the macro level is essential for access to the stable benefits of this capital. The aim of this study was to design a model for the promotion of bridging social capital of football fans. This developmental research was done with Mix Methods. 14 experts were interviewed in targeted way and effective categories and sub categories on promotion of bridging social capital were obtained by thematic analysis. By converting the categories of the qualitative phase, the validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability by using Cronbach's alpha was 0.82. 359 fans of the Premier League complete the questionnaire in random. For analyze the quantitative data AMOS 23 used for Second order confirmatory factor analysis. The result showed the promotion of bridging social capital of football fans by five factors Perception of Justice, building fans Identity, Strengthening social cohesion, Media Polices and Professional training of Player and 18 Sub dimension is accessible.
https://jscm.ut.ac.ir/article_58827_7c3f58c8fd96dc9d7e841ebd6d275fcb.pdf
ادراک عدالت
انسجام اجتماعی
سرمایة اجتماعی میانگروهی
فوتبال
هوادار
bridging social capital
Fan Football
Perception of Justice
Social cohesion
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2016-03-20
3
1
113
138
10.22059/jscm.2016.58850
58850
Research/Original/Regular
تأثیر سرمایۀ اجتماعی و بلوغ منابع انسانی بر مدیریت منابع انسانی پایدار (مورد مطالعه: شرکتهای فعال در صنعت پتروشیمی)
Influence of Human Resource Maturity and Social Capital on Sustainable Human Resource Management (A Study of the Petrochemical Industry)
مانی آرمان
maniarman59@gmail.com
1
سید یعقوب حسینی
hossainee@yahoo.com
2
الهام تنگستانی
elham.tangestani67@gmail.com
3
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
منابع انسانی و نقش منحصربهفرد آن بهمنزلة منبعی استراتژیک، باعث شده است در تفکر سازمانی پیشرفته انسان مهمترین منبع و دارایی در نظر گرفته شود. امروزه رویکردهای نوین به مدیریت منابع انسانی تأکید میکنند که باید منابع انسانی با رویکردی پایدار، مدیریت شود. مدیریت منابع انسانی پایدار استراتژی مناسبی را برای مدیریت منابع انسانی و شیوههای دستیابی به اهداف اجتماعی و زیستمحیطی برای شرکت فراهم میکند. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی و بلوغ منابع انسانی بر مدیریت منابع انسانی پایدار است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی است. جامعة آماری این پژوهش را شرکتهای فعال در صنعت پتروشیمی ایران تشکیل دادهاند. برای آزمون فرضیهها و مدل پژوهش نرمافزار Smart PLS بهکار گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد سرمایة اجتماعی و بلوغ منابع انسانی بر پایداری تأثیر مثبت و معناداری میگذارد، در فرضیههای فرعی، در تأثیر ابعاد سرمایة اجتماعی بر مدیریت منابع انسانی پایدار، فقط تأثیر بعد سرمایة رابطهای معنادار، و دو بعد دیگر یعنی سرمایة ساختاری و شناختی بیتأثیر شناخته شدند. همچنین، در بررسی تأثیر ابعاد بلوغ منابع انسانی نیز، تصویر سازمانی و سلامت فردی بر مدیریت منابع انسانی پایدار تأثیر مثبت میگذارند، اما ابعاد همسوسازی اهداف سازمان و افراد و بهرهوری بر مدیریت منابع انسانی پایدار تأثیر نمیگذارند.
Importance of human resources and its unique role as a strategic resource, designer and systems executive and organizational systems has found higher position than in the past As far as the advanced enterprise thinking Considers human being as the most important resource and asset for an organization. Today, new approaches to human resource management emphasizes that should human resource with sustainable approach to be managed. Therefore, sustainable human resource management is defined as a suitable strategy for human resource management and ways to achieve company’s financial, social and environmental goals. The aim of this study is to evaluate the impact of social capital and maturity of human resources on sustainable human resource management. This study in terms of aims is applied research and in terms of data gathering is correlation- descriptive research. The study population consisted of all companies operating in Iran’s Petrochemical Industry. In order to test the hypothesis and model is also used Smart PLS software. Research findings show that social capital and human resources maturity have a significant and positive impact on sustainable human resource management, also in sub-hypothesis, Relational capital, Organizational Image, personal health has management a significant and positive impact on sustainable human resource, but structural and cognitive capital, Alignment Personal and Organizational Goals and productivity of human resources and have not Significant and positive impact on human resource management.
https://jscm.ut.ac.ir/article_58850_fd40695d82b7aff072f8827bbfeec3b1.pdf
بلوغ منابع انسانی
سرمایة اجتماعی
مدیریت منابع انسانی پایدار
Human resources maturity
Social capital
Sustainable human resource management
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2016-03-20
3
1
139
162
10.22059/jscm.2016.58849
58849
Research/Original/Regular
بررسی نقش مسجد در افزایش سرمایۀ اجتماعی بر اساس نماگرهای اصلی آن در قرآن و حدیث
A Review of the Mosque's Role in Increasing Social Capital Based on Its Principal Indicators in the Quran and Islamic narratives
سید محمد موسوی مقدم
sm.mmoqaddam@ut.ac.ir
1
مروت محمدی
tohid1512@chmail.ir
2
استادیار، دانشکدۀ الهیات، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
دانشجوی دکتری، دانشکدۀ الهیات، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
هدف از این پژوهش بررسی نقش مسجد در افزایش سرمایة اجتماعی در قرآن و روایات بود. بدین منظور توصیفهای انجامگرفته از نهاد مسجد در قرآن و روایات بر اساس نماگرهای سرمایة اجتماعی ساماندهی شده است، تا از این طریق نقشآفرینی مسجد در تولید روزافرون سرمایة اجتماعی درک شود. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بر اساس منابع اصیل اسلامی است. توصیفهای انجامگرفته از نهاد مسجد بیانکنندۀ کارکردهایی بهمراتب فراتر از صرف محل عبادت بودن آن (به معنای خاص عبادت فردی) است. این نهاد، از طریق اثرگذاری مستقیم بر عناصر هنجارهای مشترک، اعتماد و مشارکت، سبب تولید و توزیع سرمایة اجتماعی میشود. دو عنصر نخست، سبب پیوند ذهنی افراد و در نتیجه تمایل آنان به حضور در اجتماع مسجدمحور، و عنصر بعدی، زمینۀ پیوند عینی آنان در نهادهای تشکیلشده درون نهاد مسجد را فراهم میکند.
The present research aims to study the role of mosque in increasing social capital from the viewpoint of the Quran and Islamic narratives. For this reason, specifications of the mosque made in the Quran and narratives have been organized based on social capital indicators in order to identify the role of mosque in increasing production of social capital. The research uses a descriptive-analytic approach based on noble Islamic sources. Specifications of the mosque indicate that it has functions beyond being merely a place of worship (personal worship in its specific meaning). This institution produces and distributes social capital through influencing directly on the elements of common norms, trust, and cooperation. The first two elements create mental links among individuals and consequently their inclination to participate in the mosque-based community and the later element provides the ground for their objective union in institutions made inside the mosque.
https://jscm.ut.ac.ir/article_58849_7634d08410230334f631bd359195c8b9.pdf
روایات
مسجد
سرمایۀ اجتماعی
قرآن
مشارکت
Cooperation
Islamic Narratives
Mosque
Quran
Social capital