per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2017-06-22
4
2
159
180
10.22059/jscm.2017.231505.1359
63605
Research/Original/Regular
کارکردها، روشها و موانع الگوگیری از اخلاق اجتماعی نبوی
Functions, Methods and Obstacles Patterning of Social Ethics of the Prophet
مسلم محمدی
mo.mohammadi@ut.ac.ir
1
زهرا محمودی خورندی
sanazmahmoudi1385@gmail.com
2
دانشیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
کارشناسارشد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
از مؤثرترین نیروهای فطری آدمی که میتواند او را در صعود به کمال انسانی کمک کند، میل به «الگوپذیری» است. تحقیق حاضر، این اصل تأثیرگذار بشری را بنا بر زندگی اجتماعی شخص پیامبر اسلام (ص) تبیین و استدلال کرده است. از آنجا که اضلاع سهگانة الگوسازی عبارتاند از کارکردها، روشها و موانع، تحقیق پیشرو به صورت موردپژوهانه و بدون فروکاستن یکی به دیگری، این سه اصل مهم و بنیادین را تحقیق و تحلیل کرده است. از این رو، ابتدا کارکردهای الگوبودن پیامبر (ص) که عبارتاند از معرفی هدف غایی به افراد، قداستبخشی به اخلاق، ضمانت اجرایی اصول اخلاقی، اقناع ذهنی پیروان، در ادامه روشهای الگوسازی مانند الگوسازی بر پایة ارزشها، شناخت سیرة پیامبر (ص) و مدلسازی و جز آن، و در نهایت، موانع و آسیبهای فرارو: توصیف فرابشری، پردازش مبهمم نامفهوم، نگاه تاریخی و تقدسزدایی بررسی و تحلیل شده است.
The most effective natural forces of mankind that can help him in the ascension to human perfection is the desire for "modeling", which in the present study, argued this principle of human influence according to the social life of the prophet of Islam (PBUH).Since the three sides of modeling are: the functions, methods, and barriers, the research in the present case, without diminishing one another, has drawn these three fundamental principles into research and analysis. Therefore, the first functions of the pattern of the Prophet (PBUH), that is, from the introduction of the ultimate goal to individuals, the sacrament of morality, the guarantee of the implementation of ethical principles, the mental persuasion of followers, followed by modeling methods such as: modeling based on values, (PBUH) and modeling and ... Finally, the obstacles and damages are transcendental description, obscure ambiguous processing, historical look and devotion have been analyzed and analyzed.
https://jscm.ut.ac.ir/article_63605_367adb3c54921aa9c9c936420f8e4780.pdf
اخلاق اجتماعی نبوی
کارکردها
روشها
موانع
Functions
Obstacles
Methods
Social ethics of the Prophet
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2017-06-22
4
2
181
197
10.22059/jscm.2017.244498.1472
63670
Research/Original/Regular
طراحی مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران
Modeling the Influencing Factors on Social Responsibility of National Iranian Oil Company
علی فیاضی آزاد
ali_fayazi00@yahoo.com
1
محمدحسین رحمتی
mhrahmati@ut.ac.ir
2
حسین خنیفر
khanifar@ut.ac.ir
3
دکتری مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
استاد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
هدف مقالة حاضر طراحی مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران است. بهمنظور تحقق این هدف، ابتدا ابعاد مفهوم مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شرکت ملی نفت ایران از طریق مصاحبه، مطالعات کتابخانهای و فیشبرداری و تحلیل تم، استخراج شد. سپس، با بهکارگیری روش دلفی و بهرهگیری از نظرهای 29 نفر از خبرگان آشنا به موضوع تحقیق، مهمترین ابعاد مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شرکت نفت شناسایی شد. در مرحلة بعد، پس از تعیین حجم نمونه براساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 385 نفر از کارشناسان ارشد و مدیران شرکت نفت ایران انتخاب شدند و ابعاد و عوامل شناساییشده در قالب پرسشنامهای در اختیار آنها قرار گرفت. دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شد. در نهایت، مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت نفت شامل 12 متغیر، در دو بخش ابعاد مسئولیت اجتماعی (شامل پاسخگویی، رعایت اصول اخلاقی- اجتماعی، قوانین تدوینشده، شفافیت، حفظ منافع ذینفعان) و نیز عوامل مؤثر بر آن (شامل آگاهی و باور مدیران ارشد، آموزش، دانش، توجه به رقابت، حفظ محیط زیست، کنترل و ارتباطات) طراحی شد.
According to the goal of this research,designing a model of influencing factors on social responsibility of National Iranian Oil Company, first of all, the dimensions and the influencing factors on social responsibility of NIOC is determined by studying the documents and literature study, survey by questionnaire and interview of 29 people in elite group. Meanwhile, Delphi method is used in two stages to obtain the most important dimensions and influencing factors. Based on the conceptual model and for collecting the data, the questionnaire which is prepared by the researcher was sent for 385 of managers and senior experts of NIOC with high reliability and validity. In this stage the Snowballing sampling was used. The data analysis process is done by theme method and structural equation modeling (Amos software). According to the results of the analyzing the questionnaires’ data, it has been specified that the beliefs and awareness of managers, training employees, environmental protection, competition, employees’ knowledge, community relations and control are the factors which are influence on the social responsibility which is consist of transparency, accountability, Observe ethical-social codes, considering the stakeholders benefits, rules and laws in this regard).
https://jscm.ut.ac.ir/article_63670_b3237cb8935714fa902b8d25de97e84c.pdf
پاسخگویی
حفظ منافع ذینفعان
رعایت اصول اخلاقی- اجتماعی
شفافیت
قوانین
Accountability
Corporate social responsibility
Considering the stakeholders benefits
Observe ethical-social codes
Rules and laws
transparency
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2017-06-22
4
2
199
220
10.22059/jscm.2017.235920.1395
63606
Research/Original/Regular
تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر سلامت سازمانی در سازمانهای دولتی
The Impact of Social Capital on Organizational Health in Public Organizations
سعید آیباغی اصفهانی
saeed.aibaghi@gmail.com
1
مهدی سبکرو
msabokro@yazd.ac.ir
2
مهین برزگرلو
mahinbarzegar111@gmail.com
3
محمدمهدی اعظمی
saeed_aibaghi2870@yahoo.com
4
استادیار، دانشکدة مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، ایران
استادیار، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران
کارشناسارشد، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران
کارشناسارشد، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران
سلامت سازمانی از جمله عواملی است که میتواند آیندة سازمانی را تضمین کرده، و هدفمندی را در سلسلهمراتب سازمانی منعکس کند. در این میان، توجه به نقش سرمایة انسانی و بهویژه سرمایة اجتماعی بسیار ضروری است. مطالعة حاضر در سطح سازمانهای دولتی در استان یزد با هدف کاربردی و روش توصیفی – همبستگی انجام گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد بوده است. جامعة آماری تحقیق همة کارکنان سازمانهای دولتی در استان یزد (استانداری، شهرداری، سازمان مدیریت و برنامهریزی، شرکت آب منطقهای، آموزشوپرورش کل، صداوسیما، شرکت ملی گاز و ادارة مخابرات) و روش نمونهگیری دردسترس بود که متناسب با حجم جامعه در هر سازمان حجم نمونه نیز تعیین شد. دادههای جمعآوریشده با روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد در سطح اطمینان 95 درصد سه بعد رابطهای، شناختی و ساختاری سرمایة اجتماعی بر سلامت سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارند و از این میان، بعد رابطهای بیشترین تأثیر را بر سلامت سازمانی سازمانهای دولتی در استان یزد دارد.
Organizational health is one of the factors which can guarantee the organization’s future and also can reflect purposefulness in organizational hierarchy. Meanwhile, it is important to pay attention to the role of human capital and especially social capital. The current study was conducted at the level of governmental organizations in Yazd. The method of the present study is quantitative research that has been conducted in descriptive method. In order to collect data the standard questionnaires was used. The statistical population of this study included all employees of governmental organizations in Yazd (Governorate, Municipality, Management and planning organization, Regional Water Company, General education, Broadcasting organization, and National Gas company and telecommunication department). Available sampling method was used. The Structural equation modeling was used for analyzing the data. The results showed that there is positive relationship between three dimensions of social capital (Relational, Cognitive and Structural) and organizational health and among these the relational dimension of social capital has the most effect on the organizational health of governmental organizations in Yazd.
https://jscm.ut.ac.ir/article_63606_9b175ab43a0b741b7dda8331b91e79e6.pdf
بعد رابطهای سرمایة اجتماعی
بعد ساختاری سرمایة اجتماعی
بعد شناختی سرمایة اجتماعی
سرمایة اجتماعی
سلامت سازمانی
Cognitive dimension of social capital
Organizational health
Relational dimension of social capital
Social capital
Structural dimension of social capital
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2017-06-22
4
2
221
243
10.22059/jscm.2017.242189.1455
63623
Research/Original/Regular
امنیت انسانی و سرمایۀ اجتماعی (شاخصهای پیونددهنده)
Human Security and Social Capital (linking indicators)
روحاله رهامی
rrahami@ut.ac.ir
1
استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
مفهوم نوین امنیت انسانی در سالهای اخیر همزمان با موج گرایش دولتها به اتخاذ استراتژیهای جدید در راستای توسعة پایدار و بهصراحت با گزارش سال 1994 مرکز توسعة سازمان ملل متحد به جامعة جهانی معرفی شد که در هفت بُعد خود (اقتصادی، غذایی، بهداشتی، زیستمحیطی، فردی، اجتماعی و سیاسی) سیاستهای کلی دولتها را تحت تأثیر قرار داد. در مباحث جامعهشناختی نیز همزمان، با معرفی سرمایة اجتماعی، منبعی نوظهور و تأثیرگذار بر رفتار کنشگران در جامعه شناسایی شد که با اصلیترین مؤلفههای خود یعنی اعتماد، هنجارها و شبکههای اجتماعی نقش مؤثری بر عملکرد و فعالیت افراد جامعه در عرصههای گوناگون ایفا میکند. با توجه به رابطة فعال و بیتردید این دو مفهوم در حوزة علوم انسانی و با عنایت به تمرکز پارادایم امنیت انسانی بر تأمین امنیت افراد که کنشگران اصلی عرصة اجتماع میباشند، در هفت بُعد از تهدیدها، آثار متقابل امنیت انسانی و سرمایۀ اجتماعی در عرصة اجتماع در ساحتهایی مانند همبستگی و امنیت اجتماعی، سلامت روانی و امنیت فردی، محیط زیست، مشارکت و امنیت سیاسی، جرم و حمایتهای کیفری، اعتماد و حس امنیت قابل مطالعه است.
In recent years, the new concept of human security concurrent with the wave of governments' inclination to adopt new strategies for sustainable development and explicitly in the 1994 report of the United Nations Development Program (UNDP) introduced to the international community, which in its seven dimensions (Food, health, environmental, individual, social and political) influenced the general policies of the state. Also, in sociological discussions, the introduction of social capital has been identified as an emergent and influential source of behavior on the behavior of activists in society, which has an important role on the performance and activity of people in various fields with its main components: trust, norms and social networks. In consideration with active relationship between these two concepts in the field of human sciences and considering the focus of the human security paradigm on securing the people who are the main actors of the community, in the seven dimensions of threats such as solidarity and social security, mental health and individual security, environment, participation and political security, crime and criminal protections, trust and sense of security, the interactions of human security and social capital in the arena of society, can be studied.
https://jscm.ut.ac.ir/article_63623_edaa9ec4fe12cf66d9a9391192a421f4.pdf
امنیت انسانی
سرمایۀ اجتماعی
سلامت روانی
محیط زیست
مشارکت
Human Security
Social capital
Mental Health
Participation
environment
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2017-06-22
4
2
245
264
10.22059/jscm.2017.236070.1399
63702
Research/Original/Regular
رهبری اخلاقی و تأثیر آن بر سرمایۀ اجتماعی در سازمانهای خدماتی دولتی (مورد مطالعه: سازمان ثبت اسناد و املاک تهران)
Ethical Leadership and its Impact on Social Capital in Service Public Organizations (Case: Tehran Central Instruments and Landed Property Registration Department)
محمد عبدالشاه
abdolshah@gmail.com
1
مصطفی مقیمی
nmmoghimi@gmail.com
2
سید امیرمحمد خطیبی
am.khatib@semnan.ac.ir
3
استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
کارشناسارشد MBA، دانشکدۀ مهندسی مواد و صنایع، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
دانشجوی دکتری، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
یکی از موضوعات مهمی که اخیراً پیرامون سرمایة اجتماعی به آن توجه زیادی میشود، اخلاق است. به همین منظور، هدف این پژوهش مطالعة تجربی تأثیر رهبری اخلاقی بر تولید سرمایة اجتماعی در سازمانهای دولتی با مطالعة سازمان ثبت اسناد و املاک است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی اجرا شد. نمونة این تحقیق 202 نفر از کارمندان ثبت اسناد شهر تهران بود. ابزار پژوهش دو پرسشنامة تخصصی (سرمایة اجتماعی و رهبری اخلاقی) بود. با بهکارگیری تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری، نتایج حاکی از تأثیر رهبری اخلاقی بر هر سه بعد سرمایة اجتماعی (بعد ساختاری، بعد ارتباطی و بعد شناختی) است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد نقش رهبری اخلاقی بر تولید سرمایههای اجتماعی در سازمانهای دولتی معنادار است، بدان معنا که با بهکارگیری رهبری اخلاقی میتوان برای اعضای سازمان آیندة مشترکی متصور شد که سبب ایجاد وحدت میان اعضای سازمان خواهد شد. این وحدت سرانجام به تعامل سازنده و آن هم به رابطهای برد - برد میان اعضا میانجامد.
Ethics is an issue that recently a lot of attention is surrounding social capital. The goal of this study is investigate the role of ethical leadership in the production of social capital in service public organizations on Instruments and Landed Property Registration Department. The sample size of this study is 202 persons of Tehran Central’s staff. Instruments are included two specialized questionnaires (social capital and ethical leadership). To analyze the data is used SPSS.22 and PLS. Using structural equation modeling technique, the results showed significant impact of ethical leadership on all three dimensions of social capital (structural dimension, relational dimension, cognitive dimension). This means that using ethical leadership can image a common future for organizational members that create unification between them. Finally, this unification leads members to constructive engagement which is also a win-win relationship among.
https://jscm.ut.ac.ir/article_63702_41bd1cd00c5b148e6abcdcd65ed28260.pdf
بعد رابطهای
بعد ساختاری
بعد شناختی
رهبری اخلاقی
سرمایه اجتماعی
Cognitive dimension
ethical leadership
Relational dimension
Social capital
structural dimension
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2017-06-22
4
2
265
282
10.22059/jscm.2017.235786.1393
63607
Research/Original/Regular
رابطۀ سرمایۀ اجتماعی با قانونگریزی؛ تبیینی جامعهشناختی
The Relationship between Social Capital and Law-aversion; Sociological Explanation
سیاوش خدایاری
s9723877@gmail.com
1
اسماعیل جهانبخش
esjahan@yahoo.com
2
منصور حقیقتیان
mansour_haghighatian@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری، دانشکدة تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران
استادیار جامعهشناسی، دانشکدة تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران
دانشیار، دانشکدة تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران
این تحقیق با هدف بررسی رابطة سرمایة اجتماعی (درون و برونگروهی) با قانونگریزی (ذهنی و عینی) انجام گرفته و محدودۀ آن، کل استان ایلام است.تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی - همبستگی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. جامعة آماری تحقیق شامل همة شهروندان بالای 18 سال در سال 1395 بود. براساس جدول مورگان، 384 نفر به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با نرمافزارهای SPSS و Amos تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد بین سرمایة اجتماعی درونگروهی قوی با قانونگریزی ذهنی و عینی، و سرمایة اجتماعی برونگروهی ضعیف با قانونگریزی ذهنی و عینی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد متغیر سرمایة اجتماعی درونگروهی و سرمایة اجتماعی برونگروهی در مجموع، 89 درصد از واریانس قانونگریزی ذهنی و 45 درصد از واریانس قانونگریزی عینی را تبیین میکنند. با توجه به یافتههای تحقیق، از عوامل مؤثر بر قانونگریزی در استان ایلام فرسایش سرمایة اجتماعی برونگروهی و غلبة سرمایة اجتماعی درونگروهی است.
This research aims to investigate the relationship between social capital (Bonding and Bridging) with the law-aversion (subjective and objective) was conducted. And its boundary is the entire province of Ilam. Method: This research is a descriptive study and a tool for collecting information from this questionnaire. The statistical population of the study consisted of all citizens over 18 years old in 1395. The sampling method was a multi-stage cluster, and a sample size of 384 was determined based on Morgan's table. Data were analyzed using SPSS and Amos software and correlation test. Results: The results of the research indicate that there is a positive relationship and meaningful between Bonding social capital with subjective and objective law-aversion and Bridging social capital of weak with subjective and objective law-aversion there. The results of the structural equation model test show that the Bonding social capital variable explains 68% of the variance of the dependent variable in the society, and the Bridging social capital predicts the variance of 92% variance of the dependent variable of the law-aversion in society. According to the findings of this research, the factors affecting the law-aversion in Ilam province are the erosion of Bridging capital and the overcoming of social capital bonding.
https://jscm.ut.ac.ir/article_63607_98b14896178b7ef46c390673f38b2c47.pdf
سرمایة اجتماعی
سرمایة اجتماعی برونگروهی
سرمایة اجتماعی درونگروهی
قانونگریزی
Law-aversion
Social capital bonding
Social capital bridging
Social capital
per
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2017-06-22
4
2
283
307
10.22059/jscm.2017.237763.1418
63608
Research/Original/Regular
بررسی نقش شفافیت سازمانی در توسعۀ سرمایۀ اجتماعی (مورد مطالعه: شهرداریهای غرب مازندران)
Investigating the Role of Organizational Transparency in the Development of Social Capital (Case: Mazandaran West Municipalities)
مهدی دیهیم پور
deyhim1357@gmail.com
1
کمال میانداری
kmiandari@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
شفافیت سازمانی آشکاربودن مبنای تصمیمهای حکومتی و سازوکارهای حاکم بر توزیع قدرت و درآمد است که بهعنوان مؤثرترین ابزار مبارزه با فساد اداری برای استقرار دولتی کارا و ایجاد جامعهای پایدار بهکار میرود؛ یعنی آزادگذاشتن جریان اطلاعات و قابلدسترسبودن آن برای همة کسانی که با تصمیمها در ارتباطاند. شفافیت سازمانی نقش مهمی در توسعة سرمایة اجتماعی دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر شفافیت سازمانی در توسعة سرمایة اجتماعی انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش متشکل از 571 نفر از کارکنان شهرداریهای غرب استان مازندران است که براساس جدول مورگان 230 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است و تجزیهوتحلیل دادهها نیز با نرمافزارهای SPSS و Lisrel انجام گرفت. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد شفافیت سازمانی و ابعاد آن تأثیر معناداری بر توسعة سرمایة اجتماعی میگذارند.
Organizational transparency is visibility of government decisions and mechanism on distribution of power and income that are the most effective tool to fight administrative corruption and establishment of efficient government and sustainable society. This means the free access and accessibility of the information to those one that decisions have effect on their life and this process have important role in development of social capital. This research is analyzing the effects of Organizational transparency in development of social capital that its aim is fundamental and its method is descriptive-correlational survey. Statistical society of this research is combination of 571 from Municipalities of western part of Mazandaran province that by the usage of Morgan chart230person selected by test method of Simple Random Sampling. The data gathering is questionnaire and data analysis is done by LISREL and SPSS. The result of finding of the research shows that there are significant and meaning full relationships between Organizational transparency and social capital.
https://jscm.ut.ac.ir/article_63608_f0dab56eaebf4be51e73bbbc92d15afc.pdf
سرمایة اجتماعی
شفافیت
شفافیت سازمانی
transparency
Organizational Transparency
Social capital