%0 Journal Article %T طراحی مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران %J مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" %I دانشگاه تهران %Z 2423-6071 %A فیاضی آزاد, علی %A رحمتی, محمدحسین %A خنیفر, حسین %D 2017 %\ 06/22/2017 %V 4 %N 2 %P 181-197 %! طراحی مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران %K پاسخگویی %K حفظ منافع ذی‎نفعان %K رعایت اصول اخلاقی- اجتماعی %K شفافیت %K قوانین %R 10.22059/jscm.2017.244498.1472 %X هدف مقالة حاضر طراحی مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران است. به‌منظور تحقق این هدف، ابتدا ابعاد مفهوم مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شرکت ملی نفت ایران از طریق مصاحبه، مطالعات کتابخانه‌ای و فیش‌برداری و تحلیل تم، استخراج شد. سپس، با به‌کارگیری روش دلفی و بهره‌گیری از نظرهای 29 نفر از خبرگان آشنا به موضوع تحقیق، مهم‌ترین ابعاد مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شرکت نفت شناسایی شد. در مرحلة بعد، پس از تعیین حجم نمونه براساس جدول مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 385 نفر از کارشناسان ارشد و مدیران شرکت نفت ایران انتخاب شدند و ابعاد و عوامل شناسایی‌شده در قالب پرسشنامه‌ای در اختیار آن‌ها قرار گرفت. داده‌ها با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری تجزیه‌وتحلیل شد. در نهایت، مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت نفت شامل 12 متغیر، در دو بخش ابعاد مسئولیت اجتماعی (شامل پاسخگویی، رعایت اصول اخلاقی- اجتماعی، قوانین تدوین‌شده، شفافیت، حفظ منافع ذی‎نفعان) و نیز عوامل مؤثر بر آن (شامل آگاهی و باور مدیران ارشد، آموزش، دانش، توجه به رقابت، حفظ محیط زیست، کنترل و ارتباطات) طراحی شد. %U https://jscm.ut.ac.ir/article_63670_b3237cb8935714fa902b8d25de97e84c.pdf