%0 Journal Article %T طراحی مدل بازتولید سرمایة نمادین برای رهبران در سازمان‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از رویکرد مدل‌سازی ساختاری‌ـ تفسیری (مورد مطالعه: یک سازمان حوزوی) %J مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" %I دانشگاه تهران %Z 2423-6071 %A صالحی, حسن %A سپهوند, رضا %A موسوی, سید نجم الدین %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 8 %N 1 %P 71-97 %! طراحی مدل بازتولید سرمایة نمادین برای رهبران در سازمان‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از رویکرد مدل‌سازی ساختاری‌ـ تفسیری (مورد مطالعه: یک سازمان حوزوی) %K بوردیو %K رهبری %K سرمایة نمادین %K مدل‌سازی ساختاری‌ـ تفسیری %R 10.22059/jscm.2021.311076.2087 %X بر اساس نظر بوردیو، سرمایة نمادین کلید نفوذ در قلب‌ها و القای مشروعیت و مقبولیت برای اطاعت دیگران از مدیر است. بر این اساس، هدف از این پژوهش طراحی مدل سرمایة نمادین رهبران در سازمان‌های فرهنگی ایرانی با رویکرد ساختاری‌ـ تفسیری (ISM) بود. ازاین‌رو، از طریق مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای، ده عامل بازتولید سرمایة نمادین بر اساس رویکرد تبدیل سرمایه‌ها جمع‌آوری شد. در ادامه با اخذ نظر خبرگان دانشگاهی و مدیران فرهنگی این مؤلفه‌ها تأیید و تصحیح شد و بر اساس نظر مدیران سازمان مورد مطالعه با روش مدل‌سازی ساختاری‌ـ تفسیری مدل نهایی در شش سطح ایجاد شد. نتیجه اینکه برای شکل‌گیری سرمایة نمادین در رهبران سازمان‌های فرهنگی مهم‌ترین عامل شایستگی‌های اوست. در سطوح بعدی خروجی‌ها و نتایج و سپس کسب افتخارات سازمانی جای دارند که با تبلیغات و برندسازی شخصی می‌توان زمینة ایجاد دارایی‌های اقتصادی ملموس و ناملموس، سرمایة اجتماعی (اعتماد، حمایت)، و شهرت را به مثابة ثمرة سرمایة نمادین برای رهبر ایجاد کرد. در انتها بر اساس تحلیل MICMAC مؤلفه‌های مدل از نظر میزان نفوذ و وابستگی در ماتریس چهارگانه جایابی شدند. %U https://jscm.ut.ac.ir/article_79757_3890479d4fbc01f85a84c328af441751.pdf