ORIGINAL_ARTICLE
کارکردها، روشها و موانع الگوگیری از اخلاق اجتماعی نبوی
از مؤثرترین نیروهای فطری آدمی که میتواند او را در صعود به کمال انسانی کمک کند، میل به «الگوپذیری» است. تحقیق حاضر، این اصل تأثیرگذار بشری را بنا بر زندگی اجتماعی شخص پیامبر اسلام (ص) تبیین و استدلال کرده است. از آنجا که اضلاع سهگانة الگوسازی عبارتاند از کارکردها، روشها و موانع، تحقیق پیشرو به صورت موردپژوهانه و بدون فروکاستن یکی به دیگری، این سه اصل مهم و بنیادین را تحقیق و تحلیل کرده است. از این رو، ابتدا کارکردهای الگوبودن پیامبر (ص) که عبارتاند از معرفی هدف غایی به افراد، قداستبخشی به اخلاق، ضمانت اجرایی اصول اخلاقی، اقناع ذهنی پیروان، در ادامه روشهای الگوسازی مانند الگوسازی بر پایة ارزشها، شناخت سیرة پیامبر (ص) و مدلسازی و جز آن، و در نهایت، موانع و آسیبهای فرارو: توصیف فرابشری، پردازش مبهمم نامفهوم، نگاه تاریخی و تقدسزدایی بررسی و تحلیل شده است.
https://jscm.ut.ac.ir/article_63605_367adb3c54921aa9c9c936420f8e4780.pdf
2017-06-22
159
180
10.22059/jscm.2017.231505.1359
اخلاق اجتماعی نبوی
کارکردها
روشها
موانع
مسلم
محمدی
mo.mohammadi@ut.ac.ir
1
دانشیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
زهرا
محمودی خورندی
sanazmahmoudi1385@gmail.com
2
کارشناسارشد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
AUTHOR
قرآن کریم
1
ابن ابی الحدید، عبدالحمید بن هبه الله (1380هـق). شرح نهجالبلاغه. تحقیق ابوالفضل ابراهیم محمد، چاپ سوم، قم: مکتبه آیتالله العظمی المرعشی النجفی.
2
2. الیورت، ارنسون (1389). روانشناسی اجتماعی. ترجمة حسین شکرکن، چاپ ششم، تهران: رشد.
3
3. ابن اثیر، عزالدین،(1384)، تاریخ کامل ، ترجمه حسین روحانی، تهران، اساطیر، چاپ سوم
4
آلن، پیرو (1375). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمة باقر ساروخانی، تهران: کیهان.
5
پسندیده، عباس (1387).معاصرسازی اسوههای دینی. مطالعات راهبردی زنان، دورة 11، شمارة 42، صفحات 131-103.
6
حاجی دهآبادی، محمدعلی (1380). آسیبشناسی روش اسوهپردازی در تربیت دینی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، شمارة 6، صفحات 142-133.
7
دشتی، محمد (1386). نهج البلاغه. چاپ سوم، تهران: پیام عدالت.
8
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412). مفردات الفاظ القرآن. تصحیح صفوان عدنان داوودی، بیروت: دارالشامیه.
9
زمخشری، ابیالقاسممحمودبنعمر (1418). الکشاف عن حقایق غوامض التنزیل. تحقیق عبدالموجود عادل احمد، علیمحمد معوض، ریاض: مکتبه العبیکان.
10
سروش، عبدالکریم (1379). آیین شهریاری و دینداری. تهران: مؤسسة فرهنگی صراط.
11
سروش، عبدالکریم (1389). بسط تجربة نبوی. چاپ چهارم، تهران: مؤسسة فرهنگی صراط.
12
شعارینژاد، علیاکبر (1375). فرهنگ علوم رفتاری. تهران: انتشارات امیرکبیر.
13
طباطبائی، محمدحسین (1381). سننالنبی. ترجمة حسین استادولی، چاپ سوم، تهران: پیام آزادی.
14
طبری، محمد بن جریر (1363). تاریخ الرسل و الملوک. ترجمة ابوالقاسم پاینده، چاپ سوم، تهران: اساطیر.
15
طریحی، فخرالدین (1375). مجمعالبحرین. تحقیق احمد حسینی اشکوری، چاپ سوم، تهران: مکتبه المرتضویه.
16
قمی، علی بن ابراهیم (1363). تفسیر قمی. تحقیق طـیب موسوی جزایری، قم: دارالکتاب.
17
مجتهد شبستری، محمد (1379). نقدی بر قرائت رسمی از دین. تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
18
مجلسی، محمدباقر (1404). بحارالانوار. بیروت: مؤسسه الوفاء.
19
محمدی، مسلم (1390). ابعاد هویتیابی نظام اخلاقی دین با تأکید بر جنبة کارکردگرایی. اندیشة نوین دینی، شمارة 27، صفحات 100-79.
20
معینالاسلام، مریم (1381). زنان و الگوگیری از شخصیتهای نمونة اسلام. نشریة پیام زن، شمارة 124، صفحات 20-39.
21
مقریزی، احمد بن علی (1420). امتاع الاسماع. تحقیق نمیسیف محمد عبد الحمید، بیروت: دارالکتب العلمیه «منشورات محمد علی بیضون».
22
مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از نویسندگان (1387). تفسیر نمونه. چاپ سی و ششم، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
23
مهدیزاده، حسین (1382). آموزههای اسلامی در باب تقلید از الگوها (با تأکید بر دورة جوانی). مجلة معرفت، شمارة 67، صفحات 93-84.
24
واقدی، محمدبن عمر (1409). المغازی. چاپ سوم، بیروت: اعلمی.
25
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران
هدف مقالة حاضر طراحی مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران است. بهمنظور تحقق این هدف، ابتدا ابعاد مفهوم مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شرکت ملی نفت ایران از طریق مصاحبه، مطالعات کتابخانهای و فیشبرداری و تحلیل تم، استخراج شد. سپس، با بهکارگیری روش دلفی و بهرهگیری از نظرهای 29 نفر از خبرگان آشنا به موضوع تحقیق، مهمترین ابعاد مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شرکت نفت شناسایی شد. در مرحلة بعد، پس از تعیین حجم نمونه براساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 385 نفر از کارشناسان ارشد و مدیران شرکت نفت ایران انتخاب شدند و ابعاد و عوامل شناساییشده در قالب پرسشنامهای در اختیار آنها قرار گرفت. دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شد. در نهایت، مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت نفت شامل 12 متغیر، در دو بخش ابعاد مسئولیت اجتماعی (شامل پاسخگویی، رعایت اصول اخلاقی- اجتماعی، قوانین تدوینشده، شفافیت، حفظ منافع ذینفعان) و نیز عوامل مؤثر بر آن (شامل آگاهی و باور مدیران ارشد، آموزش، دانش، توجه به رقابت، حفظ محیط زیست، کنترل و ارتباطات) طراحی شد.
https://jscm.ut.ac.ir/article_63670_b3237cb8935714fa902b8d25de97e84c.pdf
2017-06-22
181
197
10.22059/jscm.2017.244498.1472
پاسخگویی
حفظ منافع ذینفعان
رعایت اصول اخلاقی- اجتماعی
شفافیت
قوانین
علی
فیاضی آزاد
ali_fayazi00@yahoo.com
1
دکتری مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
AUTHOR
محمدحسین
رحمتی
mhrahmati@ut.ac.ir
2
استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
حسین
خنیفر
khanifar@ut.ac.ir
3
استاد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
AUTHOR
امینی، سید فضلالله (1392). بررسی تطبیقی مسئولیتهای اجتماعی مدیران در واحدهای دولتی و خصوصی. پایاننامة کارشناسیارشد مدیریت اجرایی، سازمان مدیریت صنعتی.
1
ایراننژاد پاریزی، مهدی (1387). مدیریت رفتار سازمانی در عصر جهانیشدن، تهران: نشر مدیران.
2
پورخویی، بیژن (1392). راهکارهای ترویج مسئولیت اجتماعی در یک اقتصاد غیردولتی. پژوهشنامة مسئولیت اجتماعی سازمانها، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، شمارة 21، صفحات 24-29.
3
شکراللهی، مسعود (١٣٧٩). ظرفیتسازی برای سلامت نظام اداری. مجموعة مقالات همایش توسعة نظام اداری. پژوهشنامة مرکز آموزش مدیریت دولتی، شمارة 76، صفحات 80-77.
4
خلیلی، محسن (1387). اقدامها و ابتکارهای مدیران صنعت کشور برای ارتقای مسئولیت اجتماعی شرکتها. پژوهشنامة مسئولیت اجتماعی سازمانها، پژوهشکدة تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، شمارة 21 صفحات 38-33.
5
نجفبیگی، رضا (1386). سازمان و مدیریت. چاپ چهارم، تهران: نشر ترمه.
6
نجاری، رضا (1378). علل تخلفات اداری و چگونگی پیشگیری از آنها. مجموعه مقالات همایش توسعة نظام اداری، تهران، 17 و 18 مرداد، صفحات 95 -91.
7
Ccilia, W., & Wasserfaller, M. (2008). Internal organizational factors influencing voluntary CSR disclosure. School of Business Economics and Law, 23, 20-38.
8
Farook, S. & Lanis, R. (2005). Determinants of corporate social responsibility disclosure: The Case of Islamic Banks. Accounting and Finance Association of Australia and New Zealand Conference, Melbourne.
9
Gjølberg, M. (2009). The origin of corporate social responsibility: Global forces or national legacies?. Socio-Economic Review, pp 605 -610
10
Hsiang, L. Ch., Hsiang, H. Ch., & Tzu, Y. Ch. (2007). On the determinants of corporate social responsibility: international evidence on the financial industry. Corporate Governance: An International Review, 15, 119-216.
11
Lim, A. (2012). The global expansion of corporate social responsibility: Emergence, Diffusion, and reception of global corporate governance frameworks. Doctoral Dissertation, Management Dept. University of Michigan.
12
Smith, J. J. (2006). HR should urge adoption of “Corporate social responsibilitypolicy". SHRM Global HR News, 6(8), 15.
13
Taghian, M. (2007). Corporate social responsibility: A resource-based view of the firm. IESE Business School, 89, 114-126.
14
Byrne, B. M. (2010). Structural Equation Modeling with AMOS: basic concepts, applications, & programming. 2nd ed., New York: Taylor & Francis Group.
15
Hair, J. R., Joseph, F., Black, W. C., & Anderson, R. E. (2006). Multivariate data analysis, 7th ed., Available at: http://www.mediafire.com/?mkrzmjmmonn (accessed 1 December 2013).
16
Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with Unobservable variables & measurement error, Marketing Research, 18(1), 39–47.
17
Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to Structural Equation Modeling. 2nd ed., New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah.
18
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر سلامت سازمانی در سازمانهای دولتی
سلامت سازمانی از جمله عواملی است که میتواند آیندة سازمانی را تضمین کرده، و هدفمندی را در سلسلهمراتب سازمانی منعکس کند. در این میان، توجه به نقش سرمایة انسانی و بهویژه سرمایة اجتماعی بسیار ضروری است. مطالعة حاضر در سطح سازمانهای دولتی در استان یزد با هدف کاربردی و روش توصیفی – همبستگی انجام گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد بوده است. جامعة آماری تحقیق همة کارکنان سازمانهای دولتی در استان یزد (استانداری، شهرداری، سازمان مدیریت و برنامهریزی، شرکت آب منطقهای، آموزشوپرورش کل، صداوسیما، شرکت ملی گاز و ادارة مخابرات) و روش نمونهگیری دردسترس بود که متناسب با حجم جامعه در هر سازمان حجم نمونه نیز تعیین شد. دادههای جمعآوریشده با روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد در سطح اطمینان 95 درصد سه بعد رابطهای، شناختی و ساختاری سرمایة اجتماعی بر سلامت سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارند و از این میان، بعد رابطهای بیشترین تأثیر را بر سلامت سازمانی سازمانهای دولتی در استان یزد دارد.
https://jscm.ut.ac.ir/article_63606_9b175ab43a0b741b7dda8331b91e79e6.pdf
2017-06-22
199
220
10.22059/jscm.2017.235920.1395
بعد رابطهای سرمایة اجتماعی
بعد ساختاری سرمایة اجتماعی
بعد شناختی سرمایة اجتماعی
سرمایة اجتماعی
سلامت سازمانی
سعید
آیباغی اصفهانی
saeed.aibaghi@gmail.com
1
استادیار، دانشکدة مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، ایران
LEAD_AUTHOR
مهدی
سبکرو
msabokro@yazd.ac.ir
2
استادیار، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران
AUTHOR
مهین
برزگرلو
mahinbarzegar111@gmail.com
3
کارشناسارشد، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران
AUTHOR
محمدمهدی
اعظمی
saeed_aibaghi2870@yahoo.com
4
کارشناسارشد، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران
AUTHOR
آهنچیان، محمدرضا، و منیدری، رمضانعلی (۱۳۸۳). رابطة مهارتهای ارتباطی مدیران با سلامت سازمانی. پژوهشنامةعلومانسانیواجتماعی، سال 4، شمارة 12، صفحات 60-42.
1
باستانی، سوسن، کمالی، افسانه، صالحی هیکویی، مریم (۱۳۸۶). سرمایة اجتماعی شبکه و اعتماد متقابل شخصی. مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، سال ۱۶، شمارة ۶۱، صفحات 81-41.
2
بختیاری، ذ، (1380). مشارکت کارکنان در مدیریت. مجموعه مقالات همایش توسعة نظام اداری. تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، صفحات 26-24.
3
تایمبرلاک، (1386). سرمایة اجتماعی و جنسیت در محیط کار. ترجمة اکبر حسنپور و نازیلا نیاکان، تدبیر، شماره ١٨٣.
4
جعفری، حسن، محمدیان، مهدی، و حسینپور، داود (۱۳۹۱). رابطۀ سلامت سازمانی و تعهد سازمانی در کارکنان بیمارستانهای آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز ۱۳۹۰. مجلةعلومبهداشتیجندیشاپور، سال 4، شمارة ١، صفحات۴۱-۴۸.
5
رحیمنیا، فریبرز، قرهباقی، نسترن، و بهپور، الهام (۱۳۹۱). ارائة مدلی مفهومی بهمنظور بررسی موانع سازمانیِ اجرای استراتژی و سلامت سازمانی در بستر فرهنگ سازمان. چهارمینکنفرانسبرنامهریزیومدیریتشهری، ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، مشهد مقدس.
6
زارعی متین، حسن، قنبری، علیاکبر، و قانع، مرضیه (۱۳۹۴). بررسی رابطة هوش عاطفی و سرمایة اجتماعی در تشکل مردمنهاد. مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة ۲، شمارة ۱، صفحات22-1.
7
شریعتمداری، مهدی (۱۳۸۸). بررسی رابطة بین سلامت سازمانی با اثربخشی مدیران مدارس مدیریت آموزش و پرورش شهر تهران. نشریة علوم تربیتی، دورة ۲، شمارة ۶، صفحات ۱51-۱19.
8
فرجیخیاوی، فرزاد، ویسی، محمد، و طهماسبیقربانی، احمد. (۱۳۹۳). رابطة سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی از دیدگاه کارکنان بیمارستانهای آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. فصلنامة مدیریت بهداشت و درمان، سال ۵، شمارة ۳، صفحات 63-52.
9
کاظمزاده، بیطالی، مهدی، و قاسمزاده علیشاهی، ابولفضل (۱۳۹۲). تبیین نقش و میزان تاثیر سرمایة اجتماعی بر تعهد سازمانی و آموزش اثربخش. فصلنامة رفتار سازمانی، سال 1، شمارة 2، صفحات ۱16-۱05.
10
کامران، ف، و ارشادی، خ، (١3٨٨). بررسی رابطة سرمایة اجتماعی شبکه و سلامت. پژوهشی اجتماعی، شمارة 3، ص ٣٣.
11
کلمن، ج، (1377). بنیادهای نظریة اجتماعی. ترجمة منوچهر صبوری، تهران: انتشارات نشرنی.
12
لنچیونی، پ. (١3٨۵). چهار دغدغة مدیران (حکایتهای سازمانی). ترجمة فضلاله امینی، تهران: انتشارات افرا.
13
موسوی، میرطاهر (۱۳۸۵). مشارکت اجتماعی یکی از مؤلفههای سرمایة اجتماعی. فصلنامة علمی و پژوهشی رفاه اجتماعی، سال 6، شمارة ۲۳، صفحات 92-67.
14
مؤذنجمشیدی، میرهادی، و حقپرستکنارسری، نرجس (۱۳۹۴). سنجش میزان تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر خلاقیت کارکنان. مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة ۲، شمارة ۱، صفحات 74-49.
15
میرکمالی، سید محمد، و ملکینیا، عماد (۱۳۸۷). بررسی رابطة بین مشارکت کارکنان و سلامت سازمانی دبیرستانهای پسرانة شهر تهران. فصلنامة اندیشههای تازه در علوم تربیتی، سال 3، شمارة 4، صفحات 133-113.
16
یوسفزاده، سعید، و کیاکجوری، داود (۱۳۹۴). بررسی رابطة مهارت ارتباطی مدیران و سرمایة اجتماعی. نشریة مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة ۲، شمارة ۱، صفحات 95-116.
17
Andrew, R. (2010). Organizational social capital structure and performance. Human Relation, 63(5), 583-608.
18
Bolino, Mark C, William H, Turnley & James M. Blood Good (2002). Citizenship behavior and the creation of social capital in organization. Academy of management Review, 27 (4): pp. 505-522
19
Catherine A. Johnson (2012). How do public libraries create social capital?. Library & Information Science Research. Vol. 34, pp. 52-62.
20
Christin shoaf. Ash Genaidy. Waldemar Karwowski.Samuel H. Hung, (2010). Improving Performance and Quality of Working Life: A Model for Organizational Health Assessment in Emerging Enterprises., Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, Vol. 14.
21
Chuan Lee, Liang Chen & Hui Xie, (2014). The influence of school organizational health and occupational burnout on self-perceived health status of primery school teacher, social and Behavioral Sciences,pp. 985-989.
22
Cohen, D. Prusak, L, (2001). How social capital makes organization work. Bostton: Harvard Business Press.
23
Dejoy & Wilson, (2007). Organization health promotion. Broading the horizon of workplace health promoting, health facility management, USA, Vol 110, pp 98-101.
24
Francis, P. (2002). Social capitalat world Bank: strategic and operational implications of the consept. Social development strategy, World Bank.
25
Fukuyama, F. (1995). Trust the social virtues and the creation prosperity.New York: Free press chapter 9.
26
Hamzeli, Ghahramani & Iran zadeh, (2013). Any relationship between social capital and administrative system health, Switzerland Research Park Journal, VOL 102, NO. 7.
27
Hoy, W. K. & Miskel, C.G. (2005). Educational administration, theory, research and practice, New York, MC Grow hill
28
Hoy, W.K. Woolfolk, A.E. (1989). Teacher's sense efficacy and the organizational health of schools. Elementary school journal, Vol, No. 4 (p.p 355-372)
29
J. A. Lyden, W. Klingele, (2000). Supervising organizational health, Journal of supervision, 12, pp. 3-5
30
June Lu, Jun Yang & Chun- Sheng Yu, (2013). Is social capital effective for online learning? , Information and Management, Vol 50, pp. 507-522.
31
Korokmaz, M, (2007). The effect of Leadership Style on Organizational Health, Educatinal Recearch Quarterly,3 pp 22-54.
32
Lowe, G,S,(2003). Healthy workplaces and productivity, A Discussion paper.
33
Malek Makan, Delavari, Sayadi & Keivanshekouh, (2015). The effect of social capital and organizational on the staff''s intellectual contribution in the central building of shiraz university Of Medical Sciences, Journal of Health Management & Information.VOL 2, Issue 2, pp. 47-51.
34
Nahapiet, J. & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital and the organizational Advantage. Academy of Management Review, 2, (p.p 242-267)
35
Ogada, R. (2013). The influence of social capital on career success for staff of the couty, government of Mombasa, Doctoral dissertation, Nairrobi, kenya, University of Nairobi.
36
Roney, K. Colman, H & Schlichting, (2007). Linkin the organizational health of middle grades school to students achievement, NASSP Bulletin, VOL 91 (4), pp. 289-321.
37
Saurabh, Kr. Twivari & P.C,Mishara, (2008). Work steers and health as predictors of organizational commitment, Journal of the Indain Academy of Applied Psychology, Vol 34, No 2, pp. 267-277.
38
Tobias, R, (2013). The Rol of Social Capital in the Explanation of Educational Succes and Educatinal Inequalities, Irish Educational Studei, 32 (3), pp. 335-354.
39
Rocco L, Suhrcke M, (2012). Is social capital good for health? A Eurpean percpctive. Copenhagen, WHO Regional Office for Europe,World Health Organization,ISBN 978-92-890-0273-8
40
Zohdi, Shafeai & Kheirkhah, (2013). A study of the relationship between social capital and organization's intellectual capital and Organization's intelctual capital, Internatinal Recearch Journal of Applied and Basic Sciences, VOL 4(9), PP. 2509-2516.
41
ORIGINAL_ARTICLE
امنیت انسانی و سرمایۀ اجتماعی (شاخصهای پیونددهنده)
مفهوم نوین امنیت انسانی در سالهای اخیر همزمان با موج گرایش دولتها به اتخاذ استراتژیهای جدید در راستای توسعة پایدار و بهصراحت با گزارش سال 1994 مرکز توسعة سازمان ملل متحد به جامعة جهانی معرفی شد که در هفت بُعد خود (اقتصادی، غذایی، بهداشتی، زیستمحیطی، فردی، اجتماعی و سیاسی) سیاستهای کلی دولتها را تحت تأثیر قرار داد. در مباحث جامعهشناختی نیز همزمان، با معرفی سرمایة اجتماعی، منبعی نوظهور و تأثیرگذار بر رفتار کنشگران در جامعه شناسایی شد که با اصلیترین مؤلفههای خود یعنی اعتماد، هنجارها و شبکههای اجتماعی نقش مؤثری بر عملکرد و فعالیت افراد جامعه در عرصههای گوناگون ایفا میکند. با توجه به رابطة فعال و بیتردید این دو مفهوم در حوزة علوم انسانی و با عنایت به تمرکز پارادایم امنیت انسانی بر تأمین امنیت افراد که کنشگران اصلی عرصة اجتماع میباشند، در هفت بُعد از تهدیدها، آثار متقابل امنیت انسانی و سرمایۀ اجتماعی در عرصة اجتماع در ساحتهایی مانند همبستگی و امنیت اجتماعی، سلامت روانی و امنیت فردی، محیط زیست، مشارکت و امنیت سیاسی، جرم و حمایتهای کیفری، اعتماد و حس امنیت قابل مطالعه است.
https://jscm.ut.ac.ir/article_63623_edaa9ec4fe12cf66d9a9391192a421f4.pdf
2017-06-22
221
243
10.22059/jscm.2017.242189.1455
امنیت انسانی
سرمایۀ اجتماعی
سلامت روانی
محیط زیست
مشارکت
روحاله
رهامی
rrahami@ut.ac.ir
1
استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
ابوالحسنی، سید رحیم، کارکردهای سیاسی سرمایۀ اجتماعی، سرمایۀ اجتماعی و سیاست، فصلنامه علمی- پژوهشی سیاست جهانی، دوره دوم، شماره چهارم، زمستان 1392، صفحات 87-69
1
امیرخانی، طیبه، عارفنژاد، محسن، تحلیل تأثیر رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه روانشناختی بر سرمایۀ اجتماعی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال هفتم، شماره 26، تابستان 1391، صفحات 112-89
2
آذری، غلامرضا، امیدوار، تبان، بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی بر سرمایۀ اجتماعی، فصلنامه فرهنگ ارتباطات ، شماره 6 ، تابستان 1391 ، صفحات 181 - 209
3
باقری زنور، بهارک، علمی، محمود، سرمایۀ اجتماعی، اعتماد اجتماعی، نشانههای آسیب شناختی روابط اجتماعی در ایران، مطالعات جامعهشناسی، سال دوم، شماره پنجم، زمستان 1388، صفحات 138-125
4
باقری، محمد، دوستدار، رضا، جایگاه امنیت انسانی در سند چشمانداز 1404 جمهوری اسلامی ایران فصلنامه دانش انتظامی، سال یازدهم، شماره سوم، صفحات 106-66
5
بورقانی فراهانی، سهیلا، رادیو، سرمایۀ اجتماعی و همبستگی اجتماعی، ماهنامه علمی- تخصصی رادیوی جمهوری اسلامی ایران، سال دهم، شماره 60، صفحات20-12
6
تقی لو، فرامرز، بررسی رابطه سرمایۀ اجتماعی با امنیت اجتماعی، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال نهم، شماره دوم، تابستان1385، شماره مسلسل32، صفحات 257-239
7
توسلی، غلامعباس، امانی کلاریجانی، امرالله، سرمایۀ اجتماعی در شبکههای اجتماعی مجازی (سرمایۀ اجتماعی شبکه، مجله مدیریت فرهنگی، سال ششم، شماره هفدهم، پاییز 1391، صفحات 70-55
8
توسلی، غلامعباس، موسوی، مرضیه، مفهوم سرمایه در نظریات کلاسیک و جدید با تأکید بر نظریههای سرمایۀ اجتماعی، نامه علوم اجتماعی، شماره 26، زمستان 1384، صفحات 32-1
9
حیدرنژاد، علیرضا، باقری بنجار، عبدالرضا، اصانلو، علی، مقایسه میزان سرمایۀ اجتماعی در جوانان معتاد و غیر معتاد، فصلنامه علمی پژوهش سوء مصرف مواد، سال ششم، شماره بیست و چهارم، زمستان1391، صفحات 94-85
10
خضری، محمد، دولت و سرمایۀ اجتماعی، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال نهم، بهار 1385، شماره 31، صفحات 51-32
11
خوشفر، غلامرضا، بررسی میزان احساس امنیت و چگونگی مشارکت مردم در برقراری امنیّت، نشریه اطلاعات سیاسی- اقتصادی، 1380، شماره 163-162، صفحات 155-148
12
درانی، کمال، رشیدی، زهرا، بررسی تعاریف، مفاهیم و چگونگی ایجاد سرمایه اجتماعی (با تأکید بر اعتماد اجتماعی) ، مهندسی فرهنگی، سال دوم، شماره 17-18، خرداد و تیر 1387، صفحات 19-8
13
دلپسند، کامل، ایار، علی، خانی، سعید، محمدی، پریخان، حمایت اجتماعی و جرم: مطالعه تطبیقی جوانان مجرم و عادی شهر ایلام، مطالعات و تحقیقات اجتماعی، سال اول، تابستان 1391، شماره 2، صفحات 120-89
14
ربانی، رسول، کلانتری، صمدی، قاسمی، وحید، عریضی، فروغ السادات، اسماعیلی، رضا، بررسی رابطه رفاه اجتماعی با سرمایه در فرایند توسعه (مطالعه موردی: شهرستان های استان اصفهان)، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان (علوم انسانی)، جلد بیست و نهم، شماره 1، سال 1387، صفحات 46-23
15
رحیمی، غلامرضا، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مجله دانشکده پیراپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سال پنجم، شماره 1، بهار و تابستان 1389، شماره مسلسل 8
16
رنانی، محسن، دلیری، حسن، آیا سرمایۀ اجتماعی واقعاً سرمایه است؟، نشریه راهبردی یاس، شماره 19، پائیز 1388، صفحات 170-147
17
روحانی، حسن، سرمایه خانواده، سنگ بنای سرمایۀ اجتماعی، فصلنامه راهبرد، سال نوزدهم، شماره 59، تابستان 1390، صفحات 46-7
18
رویایی، رمضانعلی، کاوسی، اسماعیل، طراحی و تدوین الگوی اندازهگیری سرمایۀ اجتماعی، مجله مدیریت، شماره 76، بهار1387، صفحات 29-17
19
رهبرقاضی، محمودرضا، گشول، سعید، عربیان، حسین، آشتیانی، سهیلا، بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر فرهنگ سیاسی مشارکتی، فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی، دوره چهارم، شماره4، بهار 1395، صفحات 122-101
20
زینالی، امیرحمزه، سرمایۀ اجتماعی: بستری برای اعمال کیفرهای اجتماعمحور در ایران، مجله حقوقی دادگستری دوره جدید، شماره 64، پاییز 1387، صفحات 54-33
21
سلطانی، طاهره، جمالی، مژده، بررسی رابطه بین سرمایۀ اجتماعی و سلامت روانی: مورد مطالعه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، نشریه فرآیند مدیریت و توسعه، تابستان و پائیز 1387،شماره 68-69 ، صفحات 121-108
22
صباغیان، علی، امنیت انسانی و دفاع همه جانبه ، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال شانزدهم، شماره چهارم، زمستان 1392، شماره مسلسل 62، صفحات 118-89
23
عبدالهی، محمد، مسائل و راهحلهای سنجش و تحلیل سرمایۀ اجتماعی در ایران ، نامه علوم اجتماعی، شماره 38-39، صفحات 57-31
24
عطار، سعید، سرمایۀ اجتماعی، محیط کسب و کار نهادهای دولتی: مبانی نظری، تجربیات علمی وتوصیه ها (با تاکید بر قوه مقننه) فصلنامه مجلس و راهبرد، سال بیست و سوم، شماره هشتاد و پنج، بهار 1395، صفحات 167-143
25
علیوردینیا، اکبر، شارع پور، محمود، ورمزیار، مهدی، سرمایۀ اجتماعی خانواده و بزهکاری، مجله پژوهش زنان، دوره 6، شماره 2، تابستان 1387، صفحات 132-107
26
غفاری، غلامرضا، اونق، نازمحمد، سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی، مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره اول، شماره 1، 1385، صفحات 159- 199
27
فتحی، سروش، میرقدم، کاظم، بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی برکاهش جرایم (مورد مطالعه:جوانان شهرستان شهریار)، فصلنامه انتظام اجتماعی، سال هفتم، شماره اول، بهار 1391، صفحات 22-1
28
فروغی قمی، فریبا، بردبار، حامد، تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر مؤلفههای اجتماعی (سازمان، توسعه بهداشت، آموزش و استاندارد زندگی)، راهبرد انجمن پردیس قم دانشگاه تهران، سال دوم، پاییز 1388، شماره 3، صفحات 239-217
29
قاسمی، محمدعلی، امنیت انسانی: مبانی مفهومی و الزامات راهبردی، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال هشتم، شماره چهارم، زمستان 1384، مسلسل 30، صفحات 831-817
30
کر، پائولین، (مترجم:دهقانی فیروزآبادی، سیدجلال)، امنیت انسانی، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال یازدهم، شماره سوم، پائیز 1387، شمارمسلسل41، صفحات 626-601
31
کینگ، گوی، موری، کویستوفر، (مترجم:بحرانی، مرتضی)، باز اندیشی در امنیت انسانی، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال هفتم، شماره چهارم، زمستان 1383، شماره مسلسل26، صفحات 25-1
32
مدیری، فاطمه، بررسی مؤثر در سرمایۀ اجتماعی ایرانیان با تأکید بر تفاوتهای جنسیتی، پژوهشنامه زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال پنجم، شماره اول، بهار و تابستان 1393، صفحات 139-115
33
مرتضوی، شهرناز، بهرهوری نیروی انسانی (بررسی رضایت شغلی، تعهد سازمانی و امنیت کاری)، نشریه مطالعات مدیریت، 1372، شماره 2، صفحات 25-5
34
موسوی، میرطاهر، مشارکت اجتماعی یکی از مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی، فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 23، صفحات 92-67
35
ناطقپور، محمدجواد، فیروزآبادی، سیداحمد، شکلگیری سرمایۀ اجتماعی و فرا تحلیل عوامل مؤثر بر آن، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 28، پاییز 1385، صفحات 190-160
36
نظری، علی اشرف، سازمند، بهاره، توسعه و امنیت انسانی: امنیت انسانی به عنوان محور توسعه، دو فصلنامه پژوهش سیاست، سال دوازدهم، شماره 28، بهار و تابستان1389، صفحات40-17
37
نعمت اللهی، زهرا فرجاللهی، امیرحمزه، میرجلیلی، محمدحسین، مؤمنی فرد، حسین ، بررسی عوامل مؤثر بر سرمایۀ اجتماعی (اعتماد، انسجام و مشارکت اجتماعی)، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت نظامی، شماره 50، سال سیزدهم، تابستان 1392، صفحات 202-175
38
نوغانی، محسن، اصغرپور ماسوله، احمدرضا، بررسی تطبیقی رویکردها و شاخصهای مورد استفاده در سنجش سرمایۀ اجتماعی، نشریه فرآیند مدیریت و توسعه، تابستان و پائیز 1387، شماره 68-69، صفحات62-55
39
کتاب ها:
40
آنتونی گیدنز، (1377) پیامدهای مدرنیت، مترجم: محسن ثلاثی، تهران، نشر مرکز
41
آنتونی گیدنز، (1394) سیاستهای مقابله با تغییرات آب و هوایی، مترجم: صادق صالحی و شعبان محمدی، انتشارات آگه، چاپ اول
42
باری بوزان، (1378) مردم، دولت و هراس، ترجمه پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران
43
پیترکیوسیتو، (1378) اندیشه های بنیادی در جامعه شناسی، مترجم: منوچهر صبوری، تهران، نشرنی، چاپ هفتم
44
پییر بوردیو، (1381) نظریه کنش، مترجم: مرتضی مردیها، تهران، نقش و نگار
45
جان فیلد، (1386) سرمایۀ اجتماعی، مترجم: غلامرضا غفاری، حسین رمضانی، تهران، انتشارات کویر، چاپ دوم
46
جیمز کلمن، (1384) نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه انسانی در: «سرمایه اجتماعی: اعتماد، دموکراسی و توسعه» به کوشش کیان تاجبخش، مترجم: افشین خاکباز و حسن پویان، تهران، شیرازه
47
جیمزکلمن، (1390)، بنیاد های نظریه اجتماعی، مترجم: منوچهرصبوری، تهران، نشر نی
48
رابرت پاتنام، (1392) دموکراسی و سنتهای مدرن، مترجم: محمدتقی دلفروز، تهران، انتشارات جامعه شناسان
49
روح الله رهامی، (1393)، امنیت انسانی و دولت، رهایی از ترس، رهایی از نیاز در دولت اجتماعی توسعه گرا، تهران، نشر میزان
50
فران تونکیس، (1387) اعتماد و سرمایۀ اجتماعی، مترجم: محمد تقی دلفروز، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چاپ اول.
51
فرانسیس فوکویاما، (1379) سرمایه اجتماعی و حفظ آن، مترجم: غلامعباس توسلی، تهران، انتشارات جامعه ایرانیان
52
گزارش تحقیق کمیسیون بهرهوری استرالیا 2003، (1386) سرمایۀ اجتماعی و تأثیر آن در سیاستگذاری عمومی، مترجم: مرتضی نصیری، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چاپ اول
53
لوئیس کوزر، برنارد روزنبرگ، (1378) نظریههای بنیادی جامعهشناختی، ترجمه: ارشاد، فرهنگ، تهران، نشرنی، چاپ پنجم
54
یان کرایب، (1378) نظریه اجتماعی مدرن از پارسونز تا هابرماس، مترجم: عباس مخبر، تهران، آگاه، چاپ هفتم
55
یان کرایب، (1382) نظریه اجتماعی کلاسیک مقدمهای براندیشۀ مارکس، وبر، دورکهیم، زیمل، مترجم: شهناز مسمّی پرست ، تهران، آگاه، چاپ ششم
56
57
Adam, Frane, and Borut rovncevic, Benefits and Importance of Social Capital, 2003
58
Alkire, Sabina “Conceptnal framework for human security”. Available at: <http://www.humansecuritychs.org/activities/outreach/ frame.pdf>, p.1.
59
Baker, W. 1990. “Market Networks and Corporate Behaviour.” American Journal of Sociology 96: 589 – 625
60
Declaration of the United Nations Environment Conference on the Human, Stockholm, 1972
61
DFAT, Canada Department of Foreign Affairs & Trade,1999
62
James Jacobs, The Death and Life of Groat American Cities, 1961
63
Japan, Mofa ,Diplomatic Blue book, 2002
64
Kofi Annan, Towards a Culture of Peace, lecture delivered at: unesco.org/opi2/letters
65
Kolankiewicz, G (1996), Social Capital and Social Change, British journal of Sociology, 47, Pp. 427-441
66
Kyoto Protocol To The United Nations Framework Convention On Climate Change, Kyoto, 1997
67
Lin, Nan (1999), Building a Network Theory of Social Capital, in: Nan Lin, Katern Cook and Ronald s. Burt, Social Capital: Theory and Research, New York, Aldin de Gruyter
68
Pierre Bourdieu, (1997), The Forms of capital. London: Oxford University Press
69
Portes, Alejandro. 1998. “Social capital: its origins and applications in modern sociology.” Annual Review of Sociology 24: 1-25
70
Putnam, Robert D. 1995. “Bowling alone: America’s declining social capital.” Journal of Democracy 6: 65-78
71
Rio Declaration On Environment And Development, Rio 1992
72
Shahrbanou Tadjbakhsh, Human Security: Concepts and implications, 2005
73
Taylor Owen, Prpopsed for a Threshold Defenition, in “What is Human Security? Comments by 21 Authors”, Security Dialogue, vol.35, n 3, September 2004
74
Zora Popova, The Social Capital as a Security Factor, Journal of Regional Security 2012, 7:1,Pp. 1–15
75
ORIGINAL_ARTICLE
رهبری اخلاقی و تأثیر آن بر سرمایۀ اجتماعی در سازمانهای خدماتی دولتی (مورد مطالعه: سازمان ثبت اسناد و املاک تهران)
یکی از موضوعات مهمی که اخیراً پیرامون سرمایة اجتماعی به آن توجه زیادی میشود، اخلاق است. به همین منظور، هدف این پژوهش مطالعة تجربی تأثیر رهبری اخلاقی بر تولید سرمایة اجتماعی در سازمانهای دولتی با مطالعة سازمان ثبت اسناد و املاک است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی اجرا شد. نمونة این تحقیق 202 نفر از کارمندان ثبت اسناد شهر تهران بود. ابزار پژوهش دو پرسشنامة تخصصی (سرمایة اجتماعی و رهبری اخلاقی) بود. با بهکارگیری تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری، نتایج حاکی از تأثیر رهبری اخلاقی بر هر سه بعد سرمایة اجتماعی (بعد ساختاری، بعد ارتباطی و بعد شناختی) است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد نقش رهبری اخلاقی بر تولید سرمایههای اجتماعی در سازمانهای دولتی معنادار است، بدان معنا که با بهکارگیری رهبری اخلاقی میتوان برای اعضای سازمان آیندة مشترکی متصور شد که سبب ایجاد وحدت میان اعضای سازمان خواهد شد. این وحدت سرانجام به تعامل سازنده و آن هم به رابطهای برد - برد میان اعضا میانجامد.
https://jscm.ut.ac.ir/article_63702_41bd1cd00c5b148e6abcdcd65ed28260.pdf
2017-06-22
245
264
10.22059/jscm.2017.236070.1399
بعد رابطهای
بعد ساختاری
بعد شناختی
رهبری اخلاقی
سرمایه اجتماعی
محمد
عبدالشاه
abdolshah@gmail.com
1
استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
LEAD_AUTHOR
مصطفی
مقیمی
nmmoghimi@gmail.com
2
کارشناسارشد MBA، دانشکدۀ مهندسی مواد و صنایع، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
AUTHOR
سید امیرمحمد
خطیبی
am.khatib@semnan.ac.ir
3
دانشجوی دکتری، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
ابیلی، خدایار، خباره، کبری، نزاری، ابراهیم، و گرایلی، بیژن (1395). نقش خودرهبری و خودمدیریتی بر سرمایههای انسانی سازمانهای خدماتی دولتی. مدیریت دولتی، دورة 8، شمارة 1، صفحات 112-93.
1
باستانی، علیرضا، و رزمی، سید محمدجواد (1393). رتبهبندی غیرمستقیم استانهای ایران برحسب سرمایة اجتماعی. فصلنامة علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی، سال 14، شمارة 5، صفحات 77-45.
2
سرلک، محمدعلی، و اسلامی، طاهره (1390). تسهیم دانش در دانشگاه صنعتی شریف: رویکرد سرمایة اجتماعی. مدیریت دولتی، دورۀ 3، شمارۀ 8، صفحات 18-1.
3
سعادت، رحمان (1387). برآورد روند سرمایۀ اجتماعی در ایران (با استفاده از روش فازی). تحقیقات اقتصادی، دورۀ 43، شمارۀ 2، مقالۀ شمارۀ 3.
4
سعادت، رحمان (1385). تخمین سطح و توزیع سرمایة اجتماعی استانها. رفاه اجتماعی، دورۀ 6، شمارۀ 23، صفحات 196-173.
5
سوری، علی، و مهرگان، نادر (1386). نقش سرمایة اجتماعی در تشکیل سرمایة انسانی. پژوهشنامة بازرگانی، دورۀ 11، شمارة 42، صفحات 219-207.
6
سیاهکل رودی، مژگان، فیضی، طاهره، رسولی، رضا، و حضوری، جواد (1394). شناسایی عوامل تأثیرگذار بر تصمیمگیری اخلاقی مدیران دانشگاه پیام نور. مدیریت دولتی، دورۀ 7، شمارۀ 3، صفحات 546-525.
7
رنانی، محمد، و مؤیدفر، رزیتا (1394). چرخههای افول اخلاق و اقتصاد. تهران: انتشارات طرح نقد.
8
رنانی، محسن (1383). تحول گفتمان در اندیشة اقتصادی در ایران. دومین همایش آموزش و پژوهش علم اقتصاد در ایران، دانشگاه علامه طباطبائی.
9
زبیری، هدی، و ابراهیمی پورفائز، سهند (1394). تورم و کاهش سرمایة اجتماعی ایران. فصلنامة علمی-پژوهشی برنامهریزی و بودجه، سال 19، شمارة 4، صفحات 213-183.
10
ضیایی، محمدصادق، منوریان، عباس، و کاظمی کفرانی، ابراهیم (1390). بررسی رابطة سرمایة اجتماعی و میزان آمادگی سازمانی برای استقرار مدیریت دانش (مطالعة شرکت فولادساز ایرانی). مدیریتدولتی، دورۀ 3، شمارۀ 8، صفحات 198-179.
11
عسگری، محمدمهدی، و توحیدینیا، ابوالقاسم (1386). تأثیر سرمایة اجتماعی بر رشد و توسعة اقتصادی. جستارهای اقتصادی، دورۀ 4، شمارة 8، صفحات 120-99.
12
نیری، شیرین، گلپرور، محسن، و مهداد، علی (1389). نقش ارزشهای اخلاقی و رهبری اخلاقمدار بر کاهش تنشهای شغلی کارکنان. فصلنامة اخلاق در علوم و فناوری، سال 5، شمارههای 3 و 4، صفحات 76 - 67.
13
گودرزوند چگینی، مهرداد، رضایی کلیدبری، حمیدرضا، و فرجادینژاد، زعیمه (1390). بررسی نقش رهبری معنوی مدیران بر توانمندسازی کارکنان بانک، مطالعة موردی: استان گلستان. فصلنامة رسالت مدیریت، دولتی سال 2، شمارة 1، صفحات 75 - 98.
14
قنبری، سیروس، زندی، خلیل، محمدی، محمدفائق، و احمدیانفر، سهیلا (1394). تسهیل آوای سازمانی از طریق رهبری قابل اعتماد «رویکردی به تعاملات رهبرـ پیرو». مدیریت دولتی، دورۀ 7، شمارۀ 4، صفحات 882-865.
15
نیکپی، ایرج. ستار، آزیتا، و ملکیان مفرد، مرجان (1395). بررسی تأثیر سبک رهبری اخلاقی مدیران بر سرمایة اجتماعی معلمان با میانجیگری فضیلت سازمانی مدارس ابتدایی شهر خرمآباد. مدیریت بر آموزش سازمانها، سال 5، شمارة 1، صفحات 162-131.
16
17. Adler, P. S., & Seko-Woo, K. (2002). Social capital: Prospects for a new concept. Academy of Management Review, 27(1), 17–40.
17
18. Akram, T., Lei, S., Hussain, S. T., Haider, M. J., & Akram, M. W. (2016). Does relational leadership generate organizational social capital? A case of exploring the effect of relational leadership on organizational social capital in China. Future Business Journal, 2(2), 116-126.
18
19. Andrews, R. (2010). Organizational social capital, structure and performance. Human Relations, 63(5), 583–608.
19
20. Brown, M. E., & Trevin˜o, L. K. (2006). Ethical Leadership: A Review and Future Directions. The Leadership Quarterly, 17(6), 595–616.
20
21. Brown, M. E., Trevin˜o, L. K., & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97(2), 117–134.
21
22. Butler‚ B., & Purchase‚ S. (2008). Use of Social Capital among Russian managers of a new generation. Industrial Marketing Management, 37(5), 531-538.
22
23. Coleman, J. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, 94, S95-S120.
23
24. Collins, C., & Smith, K. (2006). Knowledge exchange and combination: The role of human resource practices in the performance of high-technology firms. Academy of Management Journal, 49(3), 544–560.
24
25. Dhar, R. L. (2016). Ethical leadership and its impact on service innovative behavior: The role of LMX and job autonomy. Tourism Management, 57, 139-148.
25
26. Ferris, S. P., Javakhadze, D., & Rajkovic, T. (2017). The international effect of managerial social capital on the cost of equity. Journal of Banking & Finance, 74, 69-84.
26
27. Guiso, L., Sapienza, P., & Zingales, L. (2004). The Role of Social Capital in Financial Development. The American Ecoomic Review, 94(3), 526-556.
27
28. Jennings, C., Sanchez-Pages, S. (2017). Social capital, conflict and welfare. Journal of Development Economics, 124, 157-167.
28
29. Kademfar, M., & Arab Amiri, S., (2013). The Relationship between ethical leadership and organizational performance (small review on Malaysian studies). International Journal of Business and Social Science, Centre for Promoting Ideas, 4(1), 114-127.
29
30. Leana, C. R., & Pil, F. K. (2006). Social capital and organizational performance: Evidence from urban public schools. Organization Science, 17(3), 353-366.
30
31. Mayer, D. M., Kuenzi, M., & Greenbaum, R. L. (2009). Making ethical climate a mainstream topic. Psychological Perspectives on Ethical Behavior and Decision Making, 181-213.
31
32. Milliman, J., Czaplewski, A. J., & Ferguson, J. (2003). Workplace spirituality and employee work attitudes: an exploratory empirical assessment. Journal of Organizational Change Management, 16(4), 426-447.
32
33. Moran, P. (2005). Structural vs. relational embeddedness: Social capital and managerial performance. Strategic Management Journal, 26(12), 1129–1151.
33
34. Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242–266.
34
35. Pastoriza, D., & Arin˜o, M. A. (2013). Does the Ethical Leadership of Supervisors Generate Internal Social Capital?. Journal of Business Ethics, 118(1), 1–12.
35
36. Putnam, R. D., & Goss, K.A. (2002). Democracies in flux the evolution of social capital in contemporary society. New York: Oxford University Press.
36
37. Temple, J., & Johnson, P. (1998). Social Capability and Economic Growth. Quarterly Journal of Economics, 11&13(3), 965-990.
37
38. Trevin˜o, L. K., Brown, M. E., & Hartman, L. P. (2003). A qualitative investigation of perceived executive ethical leadership: Perceptions from inside and outside the executive suite. Human Relations, 56(1), 5–37.
38
39. Tsai, W., & Ghoshal, S. (1998). Social capital and value creation: The role of intrafirm networks. Academy of Management Journal, 41(4), 464–476.
39
40. Ullah, S., Ullah, A., Durrani, B, (2011). Effect of leadership on employees performance in multinational pharmaceutical companies in Pakistan, interdisciplinary. Journal of Contemporary Research in Business, 9(2), 286-299.
40
41. Walumbwa, F. O., Hartnell, C. A., & Misati, E. (2017). Does ethical leadership enhance group learning behavior? Examining the mediating influence of group ethical conduct, justice climate, and peer justice. Journal of Business Research, 72, 14-23.
41
42. Zak, P. J., & Knack, S. (2001). Trust and growth. The Economic Journal, 111(470), 295-321.
42
ORIGINAL_ARTICLE
رابطۀ سرمایۀ اجتماعی با قانونگریزی؛ تبیینی جامعهشناختی
این تحقیق با هدف بررسی رابطة سرمایة اجتماعی (درون و برونگروهی) با قانونگریزی (ذهنی و عینی) انجام گرفته و محدودۀ آن، کل استان ایلام است.تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی - همبستگی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. جامعة آماری تحقیق شامل همة شهروندان بالای 18 سال در سال 1395 بود. براساس جدول مورگان، 384 نفر به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با نرمافزارهای SPSS و Amos تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد بین سرمایة اجتماعی درونگروهی قوی با قانونگریزی ذهنی و عینی، و سرمایة اجتماعی برونگروهی ضعیف با قانونگریزی ذهنی و عینی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد متغیر سرمایة اجتماعی درونگروهی و سرمایة اجتماعی برونگروهی در مجموع، 89 درصد از واریانس قانونگریزی ذهنی و 45 درصد از واریانس قانونگریزی عینی را تبیین میکنند. با توجه به یافتههای تحقیق، از عوامل مؤثر بر قانونگریزی در استان ایلام فرسایش سرمایة اجتماعی برونگروهی و غلبة سرمایة اجتماعی درونگروهی است.
https://jscm.ut.ac.ir/article_63607_98b14896178b7ef46c390673f38b2c47.pdf
2017-06-22
265
282
10.22059/jscm.2017.235786.1393
سرمایة اجتماعی
سرمایة اجتماعی برونگروهی
سرمایة اجتماعی درونگروهی
قانونگریزی
سیاوش
خدایاری
s9723877@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، دانشکدة تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران
AUTHOR
اسماعیل
جهانبخش
esjahan@yahoo.com
2
استادیار جامعهشناسی، دانشکدة تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران
LEAD_AUTHOR
منصور
حقیقتیان
mansour_haghighatian@yahoo.com
3
دانشیار، دانشکدة تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران
AUTHOR
. احمدی، سینا، شمسی، رحمت، و احمدی، بختیار (1395). تحلیل جامعهشناختی رابطة بین سرمایة اجتماعی و جرائم جوانان، جامعهپژوهی فرهنگی، سال 7، شمارة 4، صفحات 49-23.
1
2. توسلی، غلامعباس (1384). مفهوم سرمایة اجتماعی در نظریههای کلاسیک و جدید. نامة علوم اجتماعی، شمارة 26 ، صفحات 32-1.
2
3. خدایاری، سیاوش، حقیقتیان، منصور، و جانبخش، اسماعیل (1396). تبیین جامعهشناختی پدیدة قانونگریزی در میان شهروندان (مورد مطالعه استان ایلام). پایاننامة دکتری جامعهشناسی، دانشگاه آزاد دهاقان اصفهان.
3
4. خوشفر، غلامرضا، و جندقی میرمحله، فاطمه (1395). بررسی رابطة سرمایة اجتماعی با رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان کمیتة امداد امام خمینی (ره) استان گلستان. مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة 3، شمارة 4، صفحات 561-543 .
4
5. ربانی، وحیدا، و رسول، فریدون (1381). جامعهشناسی شهری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی.
5
6. علیبابایی، یحیی و فیروزجائیان، علیاصغر (1388). تحلیل جامعهشناختی عوامل مؤثر بر قانونگریزی. فصلنامة دانش انتظامی، شمارة 4، پیاپی 45، صفحات 19-14.
6
7. غفاری، غلامرضا (1387). سرمایة اجتماعی و پیشگیری از جرم. مجموعه مقالات نخستین همایش پیشگیری از جرم، تهران، دفتر تحقیقات کاربردی پلیس، صفحات 289-263.
7
8. فوکویاما، فرانسیس (1385). پایان نظم: سرمایة اجتماعی و حفظ آن. ترجمة غلامعباس توسلی، تهران: حکایت قلم نوین.
8
9. مبارکی، مسعود (1388). بررسی رابطة سرمایة اجتماعی و جرم در سطح کلان و خرد. پایاننامة کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران .
9
10. معینالدینی، جواد، صنعتخواه، علیرضا، و دادخواهفر، معصومه (1392). سرمایة اجتماعی درونگروهی و عوامل مؤثر بر آن در بین شهروندان شهر کرمان. فصلنامة مطالعات جامعهشناختی شهری، سال 3، شمارة 6، صفحات 80-57.
10
15.Amintojaer, H., Shekari, Gh. A., & Zabihi, M. R. (2015). The effect of social capital on organizational citizenship behavior: A case study of employees in Mashhad municipality. International Journal of Organizational Leadership, 15, 144-153.
11
16. Chau, Y. K. (2002). Modeling of social capital and growth. University of Melborn, Research paper, Number 865.
12
17. Harper, R. (2011). Measurement the Social Capital in the United Kingdom , www.oecd.org/dataoecd/21/48/2381103.pdf
13
Kleg, M. (1993). Hate prejudice and racism. Albany: SUNY Press. 18.
14
19.Kenedy, M., & Clerici, C. (2000). different measures of vulnerability in their relation to different dimensions of fear of crime. Proquest Social Science Journals, 40(3), 437-450.
15
20. Leonard, M. (2004). Bonding and bridging social capital: Reflections from Belfast. Sociology, 38(5), 927-944.
16
21. Lancee, B. (2010). The Economic returns of immigrants’ bonding and bridging social capital: The case of the Netherlands. International Migration Review, 44(1), 202–226.
17
22. Merton, R. (1967). Social theory and social structure. New York: Free Press.
18
23. Putnam, R. (2001). Social capital: ISUMA. Journal of Policy Research, 2, 41-51.
19
24. Sabatini, F. (2008). Social capital and the labour market. University of Siena, Department of Economics and Faculty of Political.
20
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش شفافیت سازمانی در توسعۀ سرمایۀ اجتماعی (مورد مطالعه: شهرداریهای غرب مازندران)
شفافیت سازمانی آشکاربودن مبنای تصمیمهای حکومتی و سازوکارهای حاکم بر توزیع قدرت و درآمد است که بهعنوان مؤثرترین ابزار مبارزه با فساد اداری برای استقرار دولتی کارا و ایجاد جامعهای پایدار بهکار میرود؛ یعنی آزادگذاشتن جریان اطلاعات و قابلدسترسبودن آن برای همة کسانی که با تصمیمها در ارتباطاند. شفافیت سازمانی نقش مهمی در توسعة سرمایة اجتماعی دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر شفافیت سازمانی در توسعة سرمایة اجتماعی انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش متشکل از 571 نفر از کارکنان شهرداریهای غرب استان مازندران است که براساس جدول مورگان 230 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است و تجزیهوتحلیل دادهها نیز با نرمافزارهای SPSS و Lisrel انجام گرفت. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد شفافیت سازمانی و ابعاد آن تأثیر معناداری بر توسعة سرمایة اجتماعی میگذارند.
https://jscm.ut.ac.ir/article_63608_f0dab56eaebf4be51e73bbbc92d15afc.pdf
2017-06-22
283
307
10.22059/jscm.2017.237763.1418
سرمایة اجتماعی
شفافیت
شفافیت سازمانی
مهدی
دیهیم پور
deyhim1357@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
کمال
میانداری
kmiandari@yahoo.com
2
استادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
. آقانصیری، مریم (1390). تأثیر سرمایة اجتماعی بر ارتقای بهرهوری نیروی کار. ماهنامة کار و جامعه، شمارة 137، صفحات 81-69.
1
2.آبیاغی اصفهانی، سعید (1392). طراحی و تبیین مدل مواجهه با فرسایش سرمایة اجتماعی در سازمان. رسالة دکتری، رشتة مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران.
2
3.احمدی، علیاکبر، و فیضآبادی، حوریه (1390). بررسی ارتقای سرمایة اجتماعی بر بهبود عملکرد سازمان (نمونة موردی: سازمانهای ستادی شهرداری تهران). فصلنامة مدیریت دولتی، دورة 3، شمارة 6، صفحات 78-60.
3
4.الوانی، سیدمهدی، و سیدنقوی، میرعلی (1381). سرمایة اجتماعی، مفاهیم و نظریهها. فصلنامه مدیریت، شمارة 34، صفحات 26-3.
4
5.الوانی، سید مهدی (1378). نقش مدیریت در ایجاد و توسعة سرمایة اجتماعی. ماهنامة تدبیر، شمارة 100، صفحات 32-29.
5
6. باستانی، علیرضا، و رزمی، سید محمدجواد (1393). رتبهبندی غیرمستقیم استانهای ایران بر حسب سرمایة اجتماعی. فصلنامة رفاه اجتماعی، دورة 14، شمارة 55، صفحات 77-45.
6
7.بهروان، حسین، و بهروان، ندا (1392). تحلیل محتوای مفهوم سرمایة اجتماعی در احادیث امام رضا (ع). فصلنامة تحقیقات فرهنگی ایران، دورة ششم، شمارة 3، صفحات 149-115.
7
8.پورعزت، علیاصغر (1382). طراحی سیستم خطمشیگذاری برای تحقق عدالت اجتماعی بر مبنای حکومت حقمدار علوی. رسالة دکتری مدیریت سیاستگذاری عمومی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
8
9. حسنزاده ثمرین، تورج، و مقیمی، سید محمد (1389). اثر سرمایة اجتماعی بر تعالی سازمانی. فصلنامة مطالعات راهبردی، سال 1، شمارة 3، صفحات 143-123.
9
10. حسنی، علی، و شمس، عبدالمجید (1391). راهکارهای مبارزه با فساد اداری براساس ارزشهای اسلامی. مجلة اسلام و پژوهشهای مدیریتی، شمارة 5، صفحات 104-81.
10
11. حسینپور، داود، خاباشی، محمد، گنجیزاده، حامد، و رشید، علیاصغر (1395). «بررسی نقش سرمایة اجتماعی در تقویت رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتارهای کارآفرینانه. فصلنامة سرمایة اجتماعی، دورة 3، شمارة 3، صفحات 463-482.
11
12.حضرتی صومعه، زهرا، و ابوالحسن تنهایی، حسین (1388). بررسی نظری پژوهشهای سرمایة اجتماعی در جامعة ایران. فصلنامة علوم رفتاری، شمارة 1، صفحات 52-29.
12
13. حقشناس، اصغر، دلوی، محمدرضا، و شفیعیه، مسعود (1386). نقش سرمایة اجتماعی در توسعه. ماهنامة تدبیر، سال 18، شمارة 188، صفحات 25- 20.
13
14. درویش، حسن، و عظیمی، فاطمه (1395). بررسی تأثیر شفافیت سازمانی بر کاهش فساد اداری با میانجیگری اعتماد سازمانی. مجلة مدیریت دولتی، شمارة 1، صفحات 166- 153.
14
15. رهنمود، فرجالله، و عباسپور، باقر (1386). حاکمیت خوب و امکان پیادهسازی آن در ایران. مجلة مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شمارة 55، صفحات 38- 25.
15
16. زارعی متین، حسن، و ملایی، مصطفی (1393). بررسی وضعیت مؤلفههای سرمایة اجتماعی در سازمانهای اجرایی استان قم. فصلنامة مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة 1، شمارة 1، صفحات 137-119.
16
17. صمدی، عباس، و عباسی، مهرناز (1391). بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر رفتار رقابتی شرکتها. مجلة مدیریت فرهنگ سازمانی، دورة 10، شمارة 2، صفحات 108- 85.
17
18. طبرسا، غلامعلی، قوچانی، فرخ، و بادیندهش، مهران (1394). بررسی تأثیر حکمرانی خوب بر سرمایة اجتماعی. فصلنامة مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة 2، شمارة 2، صفحات 198- 177.
18
19. عبدالهی، علی، و توکلی، نازنین (1393). بررسی نقش فناوری اطلاعات در شفافسازی و کاهش فساد سازمانهای دولتی. مجلة چشمانداز مدیریت دولتی، شمارة 18، صفحات 91- 73.
19
20. عطار، سعید (1394). سرمایة اجتماعی، محیط کسبوکار و نهادهای دولتی: مبانی نظری، تجربیات عملی و توصیه. مجلس و راهبرد، سال 23، شمارة 85، صفحات 166- 143.
20
21. فقیهی، ابوالفضل، و فیضی، طاهره (1384). سرمایة اجتماعی در یک سازمان. پیک نور، دورة 3، شمارة 11، صفحات 40-34.
21
22. کاوسی، اسماعیل (1392). توسعة سرمایة اجتماعی و نقش آن در تحقق اهداف چشمانداز. مجلة مطالعات توسعة اجتماعی ایران، سال 6، شمارة 1، صفحات 89-70.
22
23. کردنائیج، اسدالله، فانی، علیاصغر، و مسعودی، زهرا (1393). فرهنگ سازمانی حلقة مفقودة شفافیت سازمانی و عملکرد سازمان. مجلة مدیریت فرهنگ سازمانی، شمارة 2، صفحات 189- 173.
23
24. کلمن، جیمز (1377). بنیادهای نظریة اجتماعی. ترجمة منوچهر صبوری کاشانی، تهران: نشر نی.
24
25. مصطفیزاده، معصومه، و صادقی، محمدرضا (1393). طراحی مدل توسعة سرمایة اجتماعی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی. فصلنامة مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة 1، شمارة 2، صفحات 182- 161.
25
26. مقیمی، سید محمد، امامی، فرزانه، و کاظمی، معصومه (1390). ارزیابی و اولویتبندی شاخصههای سرمایة اجتماعی و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی در نظام دانشگاهی. مدیریت فرهنگ سازمانی، دورة 9، شمارة 2، صفحات 60-29.
26
27. منظور، داوود، و یادیپور، مهدی (1387). سرمایة اجتماعی عامل توسعة اجتماعی و اقتصادی. فصلنامة راهبرد یاس، شمارة 15، صفحات 163-140.
27
28. موسوی، مرضیه، عابدی جعفری، حسن، و محمدیان، محبوبه (1395). بررسی رابطة سرمایة اجتماعی سازمانی و سلامت سازمانی با تأکید بر شفافیت و پاسخگویی. فصلنامة مطالعات رفتار سازمانی، شمارة 18، صفحات 176-145.
28
29. نرگسیان، عباس، و آیتاللهزاده شیرازی، میرحسین (1392). مدیریت ارتباط با شهروند: مطالعة رابطة آن با مشارکت، پاسخگویی عمومی و شفافیت در منطقة 3 تهران. مجلة مدیریت دولتی، شمارة 2، صفحات 168- 143.
29
30. نرگسیان، عباس، هژبر افکن، حسن، و معینی، محمدرضا (1394). مطالعة تأثیر رسانههای اجتماعی آنلاین بر شفافیت و اعتماد عمومی با اثر میانجیگری مشارکت عمومی. مجلة مدیریت دولتی، شمارة 3، صفحات 656- 637.
30
31. یوسفزاده، سعید، و کیاکجوری، داود (1394). بررسی رابطة مهارتهای ارتباطی مدیران و سرمایة اجتماعی سازمان. فصلنامة مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة 2، شمارة 1، صفحات 116-95.
31
32.Abili, Kh. (2010). Social capital management in Iranian knowledge based organizations. Electronic Journal of Knowledge Management, 9(3), 203-210.
32
33.Bourdieu, P. (1986). The Forms of capital. Handbook of Theory and Research for sociology of education, (pp.241-258).
33
34.Burger, R., & Owens T. (2010). Promoting transparency in the NGO sector: examining the availability and reliability of self-reported data, world development.
34
35..Coleman, J. S. (1993). The rational reconstruction of society. American Sociological Review, 58(1), 1–15.
35
36.Chamlee-Wright, E. (2008). The structure of social capital: An Austrian perspective on its nature and development. Review of Political Economy, 20(1), 41–58.
36
37.Chuang, S. C., Tu, C. J., Li, T. J., & Tsai, B. K. (2010). Social capital, cooperative performance, and future cooperation intention among recreational farm area owners in Taiwan. Social Behavior and Personality, 38(10), 1409-1430. 38. Nielsen, C., & Madsen, M. T. (2009). Discourses of transparency in the intellectual capital reporting debate: Moving from generic reporting models to management defined information. Critical Perspectives on Accounting, 22(7), 847-854.
37
39.Fang, R., Duffy, M. K., & Shaw, J. D. (2011). The organizational socialization process: Review and development of a social capital model”. Journal of Management, 37(1), 127-152.
38
40.English, L. (2003). Emasculating public accountability in the name of competition. Transformation of state audit in Victoria. Critical Perspectives on Accounting, 14(1), 51-76.
39
41.Hahn, V. (2008). Committees, sequential voting and transparency. Mathematical Social Sciences, 56(3), 366–385.
40
42.Harper, R. (2002). The measurement of social capital in the UK. Paper Prepared for the OECD-ONS conference on Social Capital Measurement, London, 26–27.
41
43.Hultman, J., & Axelsson, B. (2004). Towards a typology of transparency for marketing management research. Industrial Marketing Management, 36(5), 627- 635.
42
45.Lazarova, M., & Taylor, S. (2009). Boundary less careers, social capital, and knowledge management: Implications for organizational performance. Journal of Organizational Behavior, 30(1), 119-139.
43
46. Lindstedt, C., & Naurin, D. (2007). Transparency against corruption, A cross-Country Analysis. Management Journal of Business Ethics, 95, 487 – 506.
44
47.Kreinter, R., & Kinicki, A. (2004). Organizational behavior. 6th edition, Boston: McGraw Hill-Irwin.
45
49.Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
46
50.Nejatbakhsh Esfahani, A., Nourian, S., & Shafighi Bady, M. (2012). The study of relationship between social capital and organizational citizenship behavior in Iran Carpet Joint Stock Company. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 3, 2720-2727.
47
51.Marshall, T. H. (1950). Citizenship and social class. Cambridge: Cambridge University Press
48
52.Putnam, R. (2000). Bowling alone: the collapse and revival of American community. New York: Simon and Schuster.
49
54.Putnam, R. D. (1993). Making democracy work. New Jeersey: Princeton University Press.
50
55.Rawlings, B. (2008). Measuring the relationship between organizational transparency & trust. The Measurement Standard, 8, 425-439.
51
56. Ritter, T. (2013). Social capital as a determinant for good governance -An empirical analysis of the 27 EU Member State. EGPA Annual Conference, Edinburgh Scotland – UK, Social Sciences, 56(3), 366-385.
52
57.The World Bank Group (1999). Social capital for development, “What is social capital?”. Avaiable at Http://www.worldbank.org/poverty/ scapital / whastc.htm.
53
57. UN ESCAPE, (2002). What is good governance", at PAPP list of projects contact us. Available at http://www.unescape.org/huset/gg/gosermace.html.
54
58.Vaccaro, A. (2010). Corporate transparency and green management. Journal of Business Ethics, 95, 487 – 506.
55
59.Vogelgesng, G. B., & Lester, P. B. (2009). How leader canget results by laying it on the line. Organizational Dynamics, 38(4), 252-260.
56
60.Wart, M. W., & Van Wart, M. (2013) .When public participation in administration leads to trust: An empirical assessment of managers’ perceptions. Public Administration Review, 32(9), 1433-1449.
57
61. Whipple, J. M., Wiedmer, R., & Boyer, K. (2015). A dyadic investigation of collaborative competence, social capital, and performance in buyer–supplier relationships. Journal of Supply Chain Management, 51(2), 3-21.
58