هدف از مقاله حاضر طراحی، تدوین و ارزیابی مدل علّی خلاقیت و نوآوری با تأکید بر نقش واسطهای مدیریت دانش و تحلیل روابط فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش و رابطه مدیریت دانش با خلاقیت و نوآوری است. جامعه پژوهش همه کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان کردستان میباشد که از این جامعه نمونهای به حجم 278 کارمند با شیوه تصادفی – طبقهای انتخاب شدند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی و به روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جهت سنجش متغیرها پرسشنامههای فرهنگ سازمانی دنیسون، سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش، خلاقیت و نوآوری بهکار گرفته شده است. نتایج نشان میدهد فرهنگ سازمانی اثر مثبت و معنادار بر سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش دارد. همچنین، فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی اثر مثبت و معنادار بر مدیریت دانش دارند و مدیریت دانش اثر مثبت و معنادار بر خلاقیت و نوآوری دارد. از سوی دیگر، نتایج نشان داد خلاقیت بر نوآوری اثر مثبت و معنادار دارد. بنابراین، مدل علّی خلاقیت و نوآوری با تأکید بر نقش واسطهای متغیر مدیریت دانش تأیید میشود.