دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
8
1
2021
03
21
جایگاه سرمایة اجتماعی، مسئولیتپذیری اجتماعی و اخلاق حرفهای در توسعة قابلیتهای توانمندساز مدل چارچوب عمومی ارزیابی (CAF) با تکنیک آنتروپی شانون و دیمتل
1
28
FA
سید حامد
هاشمی
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
hamed58h@gmail.com
مجتبی
طبری
دانشیار گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران
mo_tabari@yahoo.com
علی
فرهادی محلی
استادیار گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
afarhadi19@yahoo.com
علیرضا
معطوفی
استادیار گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
alirezamaetoofi@gmail.com
10.22059/jscm.2020.313318.2084
در این تحقیق، ضمن توجه به حوزة توانمندسازها، با هدف توسعة مدل خودارزیابی مبتنی بر رویکرد چارچوب عمومی، ارزیابی CAF انجام پذیرفت. این پژوهش بر اساس نتیجه توسعهای و کاربردی، بر اساس هدف توصیفی، و از حیث نحوة گردآوری و تحلیل دادهها ترکیبی است. جامعة آماری پژوهش شامل اعضای هیئتعلمی گروه مدیریت دانشگاه پیام نور سه استان گیلان و مازندران و گلستان بود که جامعة خبرة این تحقیق را تشکیل دادند. بعد از مطالعة کتابخانهای، برای جمعآوری دادهها، از روش مصاحبه استفاده شد و در ادامه برای تحلیل دادههای کمّی روش تحلیل عاملی تأییدی و تکنیکهای آنتروپی شانون و دیمتل به کار رفت. بر اساس یافتهها، مدل خودارزیابی CAF در حوزة توانمندسازها با سه متغیر مسئولیتپذیری، سرمایة اجتماعی، و اخلاق حرفهای توسعه یافت و رتبهبندی توانمندسازها با روش آنتروپی شانون به ترتیب شامل رهبری، استراتژی، فرایندها، کارکنان، مسئولیتپذیری اجتماعی، اخلاق حرفهای، شراکتها، و منابع و سرمایة اجتماعی تشخیص داده شد و نتایج رتبهبندی و وزن توانمندسازها برای تعیین امتیاز آنها در مدل توسعهیافته به کار رفت. روابط بین توانمندسازها نیز به کمک تکنیک دیمتل به دست آمد و نتایج دیمتل نشان داد توانمندسازهای رهبری، استراتژی، منابع و شرکا، فرایندها، مسئولیتپذیری، و اخلاق حرفهای توانمندسازهای هستهای و کلیدی هستند و باید در مدل CAF توسعهیافته در پیام نور در اولویت قرار گیرند.
آنتروپی شانون,تکنیک دیمتل,خودارزیابی,رویکرد چارچوب عمومی ارزیابی,عملکرد سازمانی
https://jscm.ut.ac.ir/article_79127.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_79127_4f0d2ddb2b8fe1c6c72b431126e30469.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
8
1
2021
03
21
نقش هوش هیجانی و سرمایة اجتماعی بر رضایت تحصیلی دانشجویان
29
51
FA
ناصر
سیف اللهی
0000-0003-3084-256X
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
naser_seifollahi@yahoo.com
نادر
اسکندری
0000-0002-2489-4526
کارشناسارشد مدیریت دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
nadereskandari1374@gmail.com
10.22059/jscm.2021.313595.2088
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی و سرمایة اجتماعی بر رضایت تحصیلی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی بود. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامة استاندارد بود. جهت سنجش روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تأییدی و جهت ارزیابی پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعة آماری تحقیق دانشجویان کارشناسیارشد ورودی سال 1397 ـ 1398 دانشگاه محقق اردبیلی، به تعداد 2674 نفر، بودند که نمونهای متشکل از 336 نفر به روش تصادفی در دسترس جهت پاسخگویی به پرسشنامهها انتخاب شدند. جهت آزمون فرضیههای تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از تأیید تأثیر هوش هیجانی و سرمایة اجتماعی بر رضایت تحصیلی دانشجویان بود. همچنین نتایج نقش میانجیگری سرمایة اجتماعی را تأیید کرد.
رضایت تحصیلی,سرمایة اجتماعی,هوش هیجانی
https://jscm.ut.ac.ir/article_79985.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_79985_3c212691711e393fd21a2bafcda3e9d6.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
8
1
2021
03
21
تأثیر کارآمدی نقش پلیس و مدل روابط آن با دادسرا بر افزایش سرمایة اجتماعی نهاد قضایی کشور
53
70
FA
مهدی
شیدائیان
استادیار، دانشکدة حقوق، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
m_sheidaeian@ut.ac.ir
زینب
شیدائیان
دکتری، دانشکدة حقوق و معارف اسلامی، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
z.sheidai@gmail.com
10.22059/jscm.2020.293920.1963
فقدان یا کمبودِ سرمایة اجتماعی در ارتباط با نهاد قضایی به معنای بیاعتمادی شهروندان به عدالتگستری آن دستگاه و در نتیجه عدم مشارکت عمومی با مسئولان و مأموران این نهاد است. افزایش جرایم و تکرار آنها و نقض قوانین نشاندهندة کاهش سرمایة اجتماعی نهاد قضایی میان جامعه است. پژوهشگران در پژوهش حاضر درصدد آن بودند که با تحلیل منطقی اسناد و مدارک مرتبط و بر مبنای پژوهشهای پیشین به بررسی ابعاد مدل کارآمد روابط پلیس و دادسرا از منظر افزایش سرمایة اجتماعی بپردازند و در تحلیلهای خود به این نتیجه رسیدند که احیای پلیس قضایی به افزایش سرمایة اجتماعی کمک میکند. در این نوشتار پیشنهاد میشود در فرایند احیای پلیس قضایی به بهبود روابط سازمانی نیروی انتظامی با سازمان دادسرا در قالب ارتباط شبکهای توجه شود. همچنین توصیه میشود در سازمان دادسرا و ارتباطی که با پلیس قضایی زیرمجموعة خود دارد سازمان دادسرا با بهکارگیری ظرفیتهای مدل ارتباط شبکهای به انعطافبخشی بیشتر در مدل سلسلهمراتبی بپردازد.
پلیس قضایی,دادسرا,سرمایة اجتماعی,قوة قضاییه,مدل ارتباط
https://jscm.ut.ac.ir/article_77039.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_77039_5bb2d1a83946d540d50305ec8e7c3548.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
8
1
2021
03
21
طراحی مدل بازتولید سرمایة نمادین برای رهبران در سازمانهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاریـ تفسیری (مورد مطالعه: یک سازمان حوزوی)
71
97
FA
حسن
صالحی
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
hassansalehi68@gmail.com
رضا
سپهوند
0000-0002-2217-6029
استاد، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
mrezasep@yahoo.com
سید نجم الدین
موسوی
0000-0002-6969-7729
دانشیار، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
mousavi56@yahoo.com
10.22059/jscm.2021.311076.2087
بر اساس نظر بوردیو، سرمایة نمادین کلید نفوذ در قلبها و القای مشروعیت و مقبولیت برای اطاعت دیگران از مدیر است. بر این اساس، هدف از این پژوهش طراحی مدل سرمایة نمادین رهبران در سازمانهای فرهنگی ایرانی با رویکرد ساختاریـ تفسیری (ISM) بود. ازاینرو، از طریق مطالعات اسنادی و کتابخانهای، ده عامل بازتولید سرمایة نمادین بر اساس رویکرد تبدیل سرمایهها جمعآوری شد. در ادامه با اخذ نظر خبرگان دانشگاهی و مدیران فرهنگی این مؤلفهها تأیید و تصحیح شد و بر اساس نظر مدیران سازمان مورد مطالعه با روش مدلسازی ساختاریـ تفسیری مدل نهایی در شش سطح ایجاد شد. نتیجه اینکه برای شکلگیری سرمایة نمادین در رهبران سازمانهای فرهنگی مهمترین عامل شایستگیهای اوست. در سطوح بعدی خروجیها و نتایج و سپس کسب افتخارات سازمانی جای دارند که با تبلیغات و برندسازی شخصی میتوان زمینة ایجاد داراییهای اقتصادی ملموس و ناملموس، سرمایة اجتماعی (اعتماد، حمایت)، و شهرت را به مثابة ثمرة سرمایة نمادین برای رهبر ایجاد کرد. در انتها بر اساس تحلیل MICMAC مؤلفههای مدل از نظر میزان نفوذ و وابستگی در ماتریس چهارگانه جایابی شدند.
بوردیو,رهبری,سرمایة نمادین,مدلسازی ساختاریـ تفسیری
https://jscm.ut.ac.ir/article_79757.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_79757_3890479d4fbc01f85a84c328af441751.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
8
1
2021
03
21
شناسایی و اولویت بندی مؤلفههای سرمایة اجتماعی در تیم ملی هندبال ایران
99
121
FA
سلیم
عباسی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
l.salim.abbasi@gmail.com
علی
صابری
0000000188396772
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
ali_saberi1364@ut.ac.ir
عاطفه
اسد زاده
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
atefeh.athletes@yahoo.com
10.22059/jscm.2020.291103.1925
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای سرمایة اجتماعی در تیم ملی هندبال بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها آمیخته به صورت کیفی و کمّی است. جامعة آماری بخش کیفی پژوهش شامل استادان مدیریت ورزشی (آشنا با مفاهیم سرمایة اجتماعی)، بازیکنان، مربیان، و مدیران صاحبنظر در باشگاههای لیگ برتر هندبال بودند که به صورت گلولهبرفی انتخاب شدند و حجم نمونه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (12 مصاحبه با 11 نفر). جامعة آماری بخش کمّی پژوهش شامل بازیکنان تیم ملی هندبال بزرگسالان (آقایان)، کادر فنی، و مدیران باشگاههای لیگ برتر هندبال بودند و بر اساس روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونة تحقیق مشخص شدند (21 نفر). ابزار گردآوری تحقیق پرسشنامة مستخرج از بخش کیفی بود که با توجه به روش تاپسیس طراحی شده بود. این پرسشنامه به صورت کلی نشاندهندة پنج مؤلفة سرمایة اجتماعی بود؛ شامل هنجارهای اجتماعی، انسجام اجتماعی، حمایت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، روابط اجتماعی. نتایج نشان داد مؤلفههای روابط اجتماعی، حمایت اجتماعی، انسجام اجتماعی، اعتماد اجتماعی، و هنجارهای اجتماعی به ترتیب مهمترین مؤلفههای سرمایة اجتماعی در تیم ملی هندبالاند. بنابراین، توجه به هر یک از این مؤلفهها با توجه به ترتیب اهمیت آنها میتواند کیفیت تیم ملی هندبال را بهبود بخشد و به کسب نتایج بهتر در بعد عملکرد و بهبود روابط متقابل و راضیکننده با سرمایههایی مثل هوادارها و دیگر گروههای مرتبط با تیم ملی منجر شود.
انسجام اجتماعی,تیم ملی هندبال,حمایت اجتماعی,روابط اجتماعی,سرمایة اجتماعی
https://jscm.ut.ac.ir/article_75745.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_75745_3df566d37ab5f6600891dbf89fbe72d2.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
8
1
2021
03
21
روش حکومتی پیامبر(ص) در مدیریت سرمایة اجتماعی
123
149
FA
حامد
جوکار
استادیار، دانشکدة علوم و تحقیقات اسلامی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
jokar.h@gmail.com
10.22059/jscm.2021.314301.2097
سرمایة اجتماعی دارای تعاریف مختلف است. اما، فارغ از تفاوتهای موجود، یکی از محورهای اصلی این مفهوم ارتباطات و روابط شبکهای و گروهی است. بر این اساس، کنشگری افراد یا حکومتها برای مداخله در چگونگی روابط و مناسبات اجتماعی بر کاهش یا افزایش سرمایة اجتماعی اثر مستقیم میگذارد. از آنجا که حکومت نبوی الگویی مناسب برای حکومتهای اسلامی به شمار میرود، میتوان با بررسی کنشهای حکومتی ایشان راهکارهایی برای افزایش سرمایة اجتماعی جوامع اسلامی به دست آورد. بنابراین، هدف از این پژوهش کشف اصول و راهکارهای افزایش سرمایة اجتماعی مبتنی بر سیرة عملی پیامبر<sup>(ص)</sup> است. در این پژوهش سعی شد، با نگاه توصیفیـ اکتشافی و روش تحلیل مضمون اسنادی، روش ایشان در اصلاح روابط و مناسبات اجتماعی و تشکیل جامعة اسلامی از سیره استخراج و در ادامه اثر آن اقدام یا اصل در کیفیت روابط اجتماعی بررسی شود. ایجاد امت واحدة اسلامی بر مبنای برادری، گسترش عدالت و مبارزه با تبعیض، پاسداشت حقوق اقلیتها و گسترش مفهوم جامعه، و تعیین معیار تابعیت از اصول عملی برآمده از سیرة پیامبر<sup>(ص)</sup> در اصلاح روابط و مناسبات اجتماعی و ایجاد ساختار مناسب اجتماعی است که به افزایش سرمایة اجتماعی مسلمانان منجر شد.
ارتباطات اجتماعی,اصلاح مناسبات,اصول اجتماعی,حکومت نبوی,سیرة اجتماعی پیامبر(ص)
https://jscm.ut.ac.ir/article_79444.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_79444_639c2a68cdb4359b35eaef14891266b3.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
8
1
2021
03
21
بررسی نحوة بهکارگیری ارزشها و توسعة ارزشهای مشترک جهت افزایش سرمایة اجتماعی افراد تأثیرگذار (مورد مطالعه: اینفلوئنسرها در شبکة اجتماعی اینستاگرام)
151
179
FA
مهدی
صدرزاده
000000024129272x
دانشجوی کارشناسیارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
meh.sadrzadeh@gmail.com
مونا
بیات
0000000346040721
دانشجوی کارشناسیارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
mona.bayat1985@gmail.com
مریم
اخوان خرازیان
0000-0001-8743-9339
استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
m.akhavan.kharazian@gmail.com
10.22059/jscm.2021.307391.2035
با توجه به نقش بنیادین ارزشها، به منزلة یکی از ابعاد سرمایة اجتماعی، اثر انکارناپذیر ارزشهای مشترک بر سرمایة اجتماعی و اهمیت شبکهها و هنجارهای اجتماعی در آن، هدف از این پژوهش مطالعة این مطلب است که بیشترین ارزشهایی که اینفلوئنسرها با استفاده از سرمایة اجتماعی بالای خود در جوامع هدفشان انتشار دادهاند چیست؟ کدام ارزشها در جوامع مخاطب آنها بیشترین مطلوبیت را دارد؟ و آیا اینفلوئنسرها در توسعة ارزش مشترک با مخاطبان خود موفق عمل کردهاند؟ نقش زمینه در اولویتبندی نظام ارزشی بررسی شد. این پژوهش در بستر شبکة اجتماعی اینستاگرام انجام شد. نمونه شامل 240 پست اینستاگرامی بود که با روش غیراحتمالی هدفمند استخراج شد. بدین صورت که ابتدا 8 اینفلوئنسر دارای بالاترین سرمایة اجتماعی گزینش و پستهای آنها طی سه سال بررسی شد و 10 پست برتر آنها در هر سال از لحاظ مطلوبیت برای مخاطب (بر اساس تعداد لایک) انتخاب شدند. این پژوهش میدانی، از لحاظ ماهیت دادهها کیفی، از لحاظ قطعیت اکتشافی، و از منظر نتایج کابردی است. پژوهش حاضر به لحاظ تمرکز بر ارزشها، که از ابعاد سرمایة اجتماعی است، و بررسی توسعة ارزش مشترک، که نقش اساسی در افزایش سرمایة اجتماعی دارد، در مطالعات سرمایة اجتماعی منحصربهفرد است و نتایج ارزشمند و کاربردی در زمینة بیشترین ارزشهایی که اینفلوئنسرهای داخلی و خارجی )دارای بیشترین سرمایة اجتماعی(، انتشار داده و نیز اولویت ارزشهای مطلوب در جوامع داخلی و خارجی به دست آورده است. همچنین، مشخص کرد اینفلوئنسرها در توسعة ارزش مشترک با جوامع هدف خود تا حد زیادی ناکام بودهاند. و در نهایت نشان داد نظام ارزشی در جوامع مختلف با یکدیگر متفاوت است.
ارزش,ارزش مشترک,اینفلوئنسر,سرمایة اجتماعی,شبکههای اجتماعی
https://jscm.ut.ac.ir/article_79443.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_79443_686e239dede8f8d305c16f474afdd741.pdf