دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
1
2015
03
21
بررسی رابطۀ هوش عاطفی و سرمایۀ اجتماعی در تشکلهای مردم نهاد(NGOs)
1
22
FA
حسن
زارعی متین
استاد، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران
matin@ut.ac.ir
علی اکبر
قنبری
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم تحقیقات، واحد ساوه، ایران
aliakbarghambari@yahoo.com
مرضیه
قانع
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم تحقیقات، واحد ساوه، ایران
mqe51@yahoo.com
10.22059/jscm.2015.54087
سرمایۀ اجتماعی بهدلیل فوایدی که دارد، جایگاهی عالی در نظریات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بهدست آورده است. با توجه به کارکردهای مثبت سرمایۀ اجتماعی، شناخت منابع و راهکارهای تقویت آن، پیامدهای مفیدی برای جامعه در بر دارد. در این میان، توجه به بسترهای روانشناختی که «هوش عاطفی» یکی از مهمترین آنهاست، اهمیت ویژهای دارد. ازاینرو، هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطۀ هوش عاطفی و سرمایۀ اجتماعی در تشکلهای مردمنهاد استان قم است. با توجه به نقش تسهیلگری NGOها در شکلگیری گروه و ایجاد سرمایۀ اجتماعی، در این پژوهش اعضای مؤثرNGO های استان قم، به تعداد 859 نفر، بهعنوان جامعۀ آماری انتخاب شدند. از این جامعه، نمونهای به حجم 265 نفر با شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. این تحقیق ازنظر هدف تحقیق، کاربردی و ازنظر نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. برای سنجش متغیرها، از پرسشنامۀ هوش عاطفی سیبریا شرینگ (آلفای کرونباخ 845/0) و پرسشنامۀ سرمایۀ اجتماعی ناهاپیت و قشال (آلفای کرونباخ 865/0) استفاده شد. نتایج آزمون اسپیرمن نشان داد بین هوش عاطفی و سرمایۀ اجتماعی رابطۀ مستقیمی وجود دارد. ضریب همبستگی بهدستآمده نیز مثبت و برابر 469/0 بود.
تشکلهای مردمنهاد,سرمایۀ اجتماعی,هوش عاطفی
https://jscm.ut.ac.ir/article_54087.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_54087_38a26de1fa3d3b3d2b174af5037c9d62.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
1
2015
03
21
بررسی نقش مهار سرمایۀ روان شناختی رهبر در ایجاد سرمایۀ روان شناختی کارکنان: نقش میانجی درک کارکنان از تحولآفرینی رهبر (مورد مطالعه: سازمانهای نوپا و یا در حال تحول)
23
48
FA
عباس علی
رستگار
دانشیار دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، ایران
a_rastgar_2005@yahoo.com
بابک
وطندوست
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران
vatandoost@ut.ac.ir
رضا
قنبرزاده میان دهی
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
r.ghanbarzadeh@mail.sbu.ac.ir
10.22059/jscm.2015.54088
چگونگی ایجاد سرمایۀ روانشناختی، وجه فراموششدۀ مطالعات سرمایۀ روانشناختی است. در این مقاله، مدل مفهومی ایجاد سرمایۀ روانشناختی کارکنان، با بهکارگیری مهار سرمایۀ روانشناختی رهبر ارائه شده است. گفتنی است تحولآفرینی رهبر، نقشی بسیار مهم در ایجاد سرمایۀ روانشناختی دارد و حتی مانند متغیر میانجی عمل میکند. در این پژوهش، 33 شرکت نوپا یا در حال تحول در استانهای تهران، البرز، اصفهان و آذربایجان غربی بررسی شدند. پرسشنامهها میان 142 مدیر و 573 کارمند این سازمانها توزیع شد. نتایج مدل معادلات ساختاری، این موضوع را تأیید کرد که مهار سرمایۀ روانشناختی رهبر، سبب ایجاد رابطه میان سبک رهبری تحولآفرین و افزایش درک کارکنان میشود. همچنین این نتایج، رابطۀ میان درک کارکنان از تحولآفرینی رهبر و ایجاد سرمایۀ روانشناختی مثبت را تأیید کرد. با توجه به نتایج این پژوهش، به مدیرانی که میخواهند در سازمانهای خود، سرمایۀ روانشناختی ایجاد کنند، دلالتها و توصیههایی کاربردی ارائه شده است.
ایجاد سرمایۀ روانشناختی,درک کارکنان از تحولآفرینی رهبر,سرمایۀ روانشناختی,مدل معادلات ساختاری
https://jscm.ut.ac.ir/article_54088.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_54088_c3eff9939ea180b52bace31d1f34f1a0.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
1
2015
03
21
سنجش میزان تأثیر سرمایه اجتماعی برخلاقیت کارکنان (مورد مطالعه : شرکت های تولیدی لوازم خانگی الکتریکی و الکترونیکی درایران)
49
74
FA
میر هادی
موذن جمشیدی
0000-0002-0745-8538
استادیار، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
jamshidi.hadi@gmail.com
نرجس
حق پرست کنارسری
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیامنور، رشت، گیلان، ایران
haghparast.matin@yahoo.com
10.22059/jscm.2015.54089
سازمانها برای اینکه بتوانند در جهان پیچیده و متغیر امروز به حیات خود ادامه دهند، باید خلاقیت و نوآوری را بهعنوان استراتژی ضروری در عصر کنونی درنظر بگیرند. با توجه به اهمیت خلاقیت و نوآوری، در این پژوهش سعی بر آن است که با بررسی نقش سرمایۀ اجتماعی بر خلاقیت کارکنان، گامی مثبت در راستای ارتقای عملکرد سازمانها برداشته شود. هدف کلی این تحقیق، بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر خلاقیت کارکنان است. تحقیق حاضر، توصیفیپیمایشی و از نوع همبستگی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعۀ آماری در این پژوهش شامل همۀ کارشناسان و مدیران متعلق به چهار شرکت تولیدی لوازم خانگی الکتریکی و الکترونیکی در ایران است که 146 نفر از آنها به روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه استفاده شد. برای بررسی آزمون فرضیهها از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Pls -Smart استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد سرمایۀ اجتماعی با ابعاد اعتماد اجتماعی، شبکه و هنجار مشترک، تعاون و همکاری متقابل، انسجام و همبستگی جمعی، همدلی و مشارکت و هویت جمعی، تأثیر مثبت و معنیداری بر خلاقیت کارکنان دارد.
خلاقیت کارکنان,سرمایۀ اجتماعی,شرکتهای تولیدی لوازم خانگی الکتریکی و الکترونیکی
https://jscm.ut.ac.ir/article_54089.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_54089_52bd3070235cf2707859a8aa4ee4aa20.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
1
2015
03
21
بررسی نقش انسجام گروهی در سرمایۀ اجتماعی (مورد مطالعه: بازیکنان حرفه ای فوتبال استان فارس)
75
94
FA
علی
صابری
0000000188396772
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران
ali_saberi1364@ut.ac.ir
قدرت الله
باقری
استادیار دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران
ghbagheri@ut.ac.ir
محمد
بی غرض
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران
m.bigharaz@ut.ac.ir
10.22059/jscm.2015.54093
هدف کلی این تحقیق، بررسی نقش انسجام گروهی در سرمایۀ اجتماعی بین ورزشکاران حرفهای فوتبال بود. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری، ورزشکاران حرفهای فوتبال در استان فارس بودند که قرارداد داشتند. با توجه به اینکه جامعۀ آماری (78=N) این تحقیق به فوتبالیستهای حرفهای شیراز محدود بود، حجم نمونه برابر با جامعه در نظر گرفته شده و از روش نمونهگیری سرشماری استفاده شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای انسجام گروهی (کارون) و سرمایۀ اجتماعی (ناهاپیت و گوشال) بود. برای پایایی پرسشنامهها، در مطالعهای مقدماتی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب پایایی بهدستآمده برای سرمایۀ اجتماعی 89/0 و برای انسجام گروهی 86/0 بود. برای تأیید روایی پرسشنامه نیز از نظر متخصصان مدیریت ورزشی استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (ضریب همبستگی، رگرسیون و آنالیز واریانس) استفاده شد. نتایج با نرمافزار spss تجزیهوتحلیل شد و نشان داد بین سرمایۀ اجتماعی و انسجام گروهی و ابعاد آن، رابطۀ معناداری وجود دارد و انسجام گروهی، پیشبینیکنندۀ خوبی برای سرمایۀ اجتماعی است.
انسجام گروهی,سرمایۀ اجتماعی,ورزشکاران حرفهای
https://jscm.ut.ac.ir/article_54093.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_54093_48f139eb6cbaf9388e157411c04c43b4.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
1
2015
03
21
بررسی رابطۀ مهارتهای ارتباطی مدیران و سرمایۀ اجتماعی سازمان
95
116
FA
سعید
یوسف زاده
مربی گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نوشهر، نوشهر، ایران
saeid_yousefzadeh@yahoo.com
داود
کیاکجوری
استادیار دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، چالوس، ایران
davoodkia@yahoo.com
10.22059/jscm.2015.54090
هدف این تحقیق آن است که ضمن شناسایی مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی سازمان، وضعیت رابطۀ این مؤلفهها و مهارت ارتباطی مدیران را بررسی کند. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش، کارکنان سازمانهای غیرانتفاعی شهرستان نور (243=N) بودند. 85 نفر از جامعه، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. همچنین برای گردآوری اطلاعات درزمینۀ مبانی نظری و شناسایی مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی، از روش مطالعۀ کتابخانهای و مصاحبه با استادان، خبرگان، صاحبنظران و مدیران جامعۀ موردمطالعه استفاده شد. سپس برای جمعآوری اطلاعات برای آزمون فرضیهها، از پرسشنامه استفاده شد. پنج مؤلفه برای سرمایۀ اجتماعی سازمان شناسایی شدند که عبارتاند از: اعتماد متقابل، شبکهها و هنجارهای مشترک، تعاون و همکاری متقابل، انسجام و همبستگی جمعی، همیاری و مشارکت داوطلبانه. نتایج تحقیق نشاندهندۀ آن بود که رابطۀ بین مهارت ارتباطی مدیران و سرمایۀ اجتماعی سازمان، مثبت و معنادار است. بهعلاوه، قویترین رابطه، بین مؤلفۀ اعتماد متقابل با مهارت ارتباطی و ضعیفترین رابطه درخصوص مؤلفۀ شبکهها و هنجارهای مشترک مشاهده شد.
اعتماد,انسجام,تعاون,مشارکت,هنجار
https://jscm.ut.ac.ir/article_54090.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_54090_15475078bd2ff50cd85862a7ddf780b0.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
1
2015
03
21
بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر رفتار شهروندی سازمانی
117
136
FA
زهرا
شمسی
کارشناسی ارشد، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
zahra.shams22@yahoo.com
منیره
محبعلی پور
کارشناسی ارشد، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
m.malipour@yahoo.com
حسن
الوداری
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
alvedari@ut.ac.ir
10.22059/jscm.2015.54091
هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر رفتار شهروندی سازمانی است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی - همبستگی است و با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. فرضیهها با نمونۀ 102نفری در شهرداری همدان آزموده شدند. برای توصیف جمعیتشناختی پاسخگویان و آزمون فرضیهها از نرمافزار Spss 19 استفاده شد. برای آزمون فرضیهها روش تحلیل همبستگی و رگرسیون گامبهگام به کار گرفته شد. بر اساس یافتههای تحقیق، سرمایۀ اجتماعی، اثر مثبت و معنادار بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. همچنین هر سه بعد سرمایۀ اجتماعی؛ یعنی ساختاری، ارتباطی و شناختی، اثر مثبت و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد.
رفتار شهروندی سازمانی,سرمایۀ اجتماعی,شهرداری استان همدان
https://jscm.ut.ac.ir/article_54091.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_54091_83105b2dec2b129b964013380c68ba31.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
1
2015
03
21
بررسی تأثیر جو سازمانی بر عملکرد سازمانی کارکنان از طریق سرمایۀ اجتماعی (مورد مطالعه: کارکنان شهرداری مناطق پنج گانه شهر رشت)
137
154
FA
حسین
نوروزی
استادیار، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
norouzi.h@ut.ac.ir
علیرضا
کاملی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
ar.kameli@ut.ac.ir
رویا
بیگی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
rbeigi@ut.ac.ir
مهدی
مهذبی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
mmg.mohazabi@gmail.com
10.22059/jscm.2015.54092
سرمایۀ اجتماعی را میتوان چارچوب زیرساختی برای بهبود عملکرد سازمانی دانست. پژوهش حاضر، ضمن بررسی تأثیرگذاری سرمایۀ اجتماعی بر عملکرد سازمانی، به ارزیابی رابطۀ غیرمستقیم جو سازمانی بر عملکرد سازمانی پرداخته است. این مطالعه، با نمونهای 132نفری از کارکنان شهرداری مناطق پنجگانۀ شهر رشت صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی - همبستگی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. تجزیهوتحلیل دادهها به کمک روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که جو سازمانی بهصورت مستقیم بر سرمایۀ اجتماعی و بهصورت غیرمستقیم بر عملکرد سازمانی اثر مثبت و معنادار میگذارد و سرمایۀ اجتماعی تأثیر مثبت و مستقیم بر عملکرد سازمانی گذاشته است.
جو سازمانی,سرمایۀ اجتماعی,عملکرد سازمانی
https://jscm.ut.ac.ir/article_54092.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_54092_6e95588823d8467d9a6e8367387553b8.pdf