دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
3
2015
09
23
بررسی مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی اسلامی در نص و احادیث در رهگذر رابطۀ علم و دین
317
346
FA
یوسف
صادقی
کارشناس ارشد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
youseff.sadeghii@gmail.com
حسین
خنیفر
0000-0003-1644-571X
استاد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
khanifar@ut.ac.ir
10.22059/jscm.2015.56527
سرمایة اجتماعی منبعی است که ممکن است افراد، گروهها و جوامع برای نیل به نتایج مطلوب آن را بهکار گیرند، و مفهومی است که در بسیاری موارد توسط تحلیلگران اجتماعی برای توصیف طیف وسیعی از فرایندهای اجتماعی بهکار گرفته میشود و به درک اینکه چرا برخی افراد، گروهها و طبقات اجتماعی به نتایج سیاسی، اقتصادی، یا اجتماعی مثبتتری نسبت به دیگران نایل میشوند، کمک میکند. در زمینة شکلگیری و تکوین سرمایة اجتماعی، بررسی دین و فرهنگ دینی بیش از هر مورد دیگری لازم است. دین به عنوان نظامی ماورایی میتواند به عنوان یکی از اساسیترین عوامل در شکلگیری سرمایة اجتماعی در جهانی که بار دیگر به نقشآفرینی دین در این عرصه اقرار کرده است، تأثیرگذار است. این مقاله در توجه به رابطة فسلفی دین و علم، به دنبال تبیین علمی و رهیافت عقلی - نقلی مؤلفههای سرمایة اجتماعی اسلامی در نص و احادیث است.
سرمایة اجتماعی,معرفتشناسی دینی,نظریهپردازی دینی,نص و احادیث
https://jscm.ut.ac.ir/article_56527.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_56527_507ddb8adf3aa3404bc80e867828e7f6.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
3
2015
09
23
بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی در تمایل به تسهیم دانش (مورد مطالعه: کارکنان شرکتهای صنایع دارویی استان گیلان)
347
365
FA
محمدصادق
حسن زاده
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
sa_hassanzadeh@yahoo.com
سارا
صادقی
کارشناسارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
sadeghi.sara14@yahoo.com
10.22059/jscm.2015.56528
در اقتصاد مبتنی بر دانش، سازمانها دانش کارکنان را به عنوان منبعی در جهت خلق و افزایش ارزش سازمانی بهکار میگیرند و موفقیتشان به تواناییشان در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد. یکی از قابلیتهای مهم سازمانی که میتواند به سازمانها در خلق و تسهیم دانش کمک کند و برای آنها در مقایسه با سازمانهای دیگر مزیت سازمانی پایدار ایجاد کند، وجود سرمایة اجتماعی است. هدف این مقاله بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی در بهبود تسهیم دانش در صنایع دارویی استان گیلان است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و جامعة آماری این تحقیق کارشناسان صنایع داروسازی استان گیلان میباشند که تعداد آنها 103 نفر است و از کل جامعه بررسی شد. در این تحقیق دو پرسشنامة استاندارد سرمایة اجتماعی و تسهیم دانش بهکار گرفته شده است. یافتههای پژوهش که از طریق آزمون رگرسیون به دست آمد، نشان داد سرمایة اجتماعی در افزایش تسهیم دانش نقش دارد. از سه بعد درنظرگرفتهشده برای سرمایة اجتماعی، بعد شناختی بیشترین نقش را در بهبود تسهیم دانش دارد و بعد از آن بعد رابطهای در بهبود تسهیم دانش نقش دارد، اما بعد ساختاری نسبت به دو بعد دیگر نقش بسزایی در بهبود تسهیم دانش ندارد.
بعد رابطهای,بعد ساختاری,بعد شناختی,تسهیم دانش,سرمایة اجتماعی
https://jscm.ut.ac.ir/article_56528.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_56528_2121593e5506ce2fa6ff72a24e47599f.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
3
2015
09
23
تأثیر سرمایة اجتماعی بر کارآفرینی و رفتار شهروندی سازمانی (بررسی نقش تعدیلگری هوش هیجانی کارکنان)
367
392
FA
نگارالسادات
مصباحی جهرمی
کارشناسارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
negar.mesbahe@yahoo.com
مرضیه
ادیب زاده
کارشناسارشد، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران
m.adibzadeh1369@gmail.com
سکینه
نخعی
کارشناسارشد، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران
sakineh.nakhei@yahoo.com
سید محمود
حسینی
استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
m.hosseini33@gmail.com
10.22059/jscm.2015.56529
سرمایة اجتماعی مفهومی است که در حوزههای گوناگون مطرح شده است. اهمیت سرمایة اجتماعی این است که سبب اجتماع افراد میشود و انجامدادن موفقیتآمیز فعالیتها را ممکن میکند. هوش هیجانی نیز نقشی اساسی در محیط کار دارد. با توجه به وابستهبودن سرمایة اجتماعی به روابط بین افراد و تأثیر هوش هیجانی بر روابط بینفردی، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیلگر هوش هیجانی است. برای نیل به این هدف، فضای نمونه 184 نفری از کارمندان دانشگاه یزد است که با فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که روایی آن با نظر استادان تأیید شد. پس از تکمیل نمونة اولیه، پایایی پرسشنامه با محاسبة آلفای کرونباخ تأیید شد. دادههای جمعآوریشده با نرمافزارهای SPSSو SmartPLS2 تحلیل شد. نتایج نشان داد سرمایة اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی و رفتار شهروندی اثر مثبت و معنادار دارد. همچنین، متغیر هوش هیجانی علاوه بر نقش تعدیلگر، اثر مستقیم و معنادار بر کارآفرینی و رفتار شهروندی دارد.
رفتار شهروندی سازمانی,سرمایة اجتماعی,کارآفرینی سازمانی,هوش هیجانی
https://jscm.ut.ac.ir/article_56529.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_56529_b7fc04cca21b74573dfa19ed6ba8abfa.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
3
2015
09
23
بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر سرمایۀ روانشناختی از طریق سرمایۀ اجتماعی (پیمایشی در ادارۀ کل ورزش و جوانان استان اصفهان)
393
413
FA
علی
صابری
0000000188396772
دانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، ایران
ali_saberi1364@ut.ac.ir
محمد
سلطان حسینی
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی دانشکدة تربیتبدنی، دانشگاه اصفهان، ایران
m.soltanhoseini@spr.ui.ac.ir
بهزاد
ایزدی
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
b.izadi@uok.ac.ir
بهنوش
وزیریان
کارشناسارشد، مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد، واحد مبارکه، اصفهان، ایران
behnooshvazirian@gmail.com
10.22059/jscm.2015.56530
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر سرمایة روانشناختی از طریق سرمایة اجتماعی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش عبارت است از همة کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان که تعداد آنها برابر با 405 نفر بود که با توجه به مشخصبودن جامعة آماری، با بهکارگیری جدول کرجسی و مورگان، 210 نفر به عنوان نمونة آماری با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب انتخاب شدند. دادههای پژوهش با بهکارگیری پرسشنامههای استاندارد عدالت سازمانی نیهوف و مورمن، سرمایة اجتماعی ناهابیت و گوشال و سرمایة روانشناختی لوتانز گردآوری شد. دادهها با دو روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر، آزمون سوبل) با نرمافزارهای اس. پی. اس. اس و لیزرل تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد عدالت سازمانی با سرمایة روانشناختی رابطة معنادار دارد. همچنین، عدالت از طریق متغیر میانجی سرمایة اجتماعی بر سرمایة روانشناختی تأثیر میگذارد. در نهایت، آزمون برازندگی مدل نشاندهندة مناسببودن آن برای سازمانهای ورزشی بود. در حقیقت، عدالت سازمانی نقش محوری در سازمانها دارد و با برقراری آن میتوان روابط قوی بین کارکنان و بازده بالاتری را مشاهده کرد.
عدالت سازمانی,سرمایة اجتماعی,سرمایة روانشناختی
https://jscm.ut.ac.ir/article_56530.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_56530_6eb12cad8a1f0929623c63e9e90b7d0c.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
3
2015
09
23
بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی زنان در شهر ایلام با توجه به نقش میانجی نوآوری
415
434
FA
نادر
سیدامیری
0000-0002-4117-2883
استادیار، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایران
nadersa@ut.ac.ir
علیرضا
کاملی
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
arkameli91@gmail.com
سمیه
مرادی
کارشناسارشد، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایران
somayemoradi5@gmail.com
هادی
واشقانی فراهانی
کارشناسارشد، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایران
h_v_f_i@yahoo.com
10.22059/jscm.2015.56531
امروزه علاوه بر سرمایة فیزیکی، سرمایة اجتماعی، عامل تعیینکننده در کارآفرینی است. بدین منظور، پژوهش حاضر، ضمن بررسی تأثیرگذاری سرمایة اجتماعی بر کارآفرینی، نقش میانجی نوآوری در تأثیرگذاری سرمایة اجتماعی بر کارآفرینی را ارزیابی میکند. این مطالعه در نمونهای 130 نفری از کارآفرینان زن شهر ایلام با روش نمونهگیری تصادفی ساده انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی، از نوع همبستگی است و برای جمعآوری دادهها پرسشنامة محققساخته بهکار گرفته شده است. همچنین، برای بررسی روایی، روایی صوری بررسی شد و برای بررسی پایایی، آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج نشان داد ابزار تحقیق پایایی و روایی مناسبی دارد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار LISREL8.8 انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، سرمایة اجتماعی و نوآوری تأثیر مثبت و معنادار بر کارآفرینی دارد، اما سرمایة اجتماعی بر نوآوری تأثیر ندارد.
سرمایة اجتماعی,کارآفرینی,نوآوری
https://jscm.ut.ac.ir/article_56531.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_56531_899abe9ebd2d07db54cb532138c9f79c.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
3
2015
09
23
دینداری و تأثیر آن در سرمایة اجتماعی خانواده (مورد مطالعه: خانوادههای ساکن شهر قم)
435
452
FA
مجید
سلیمانی
مربی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، قم، ایران
sociosol@yahoo.com
علی
باقی نصرآبادی
استادیار، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، قم، ایران
baqi1341@gmail.com
رضا
فاضل
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
rfazel49@gmail.com
10.22059/jscm.2015.56532
پژوهش حاضر در پی بررسی تأثیر دینداری در سرمایة اجتماعی خانوادههای ساکن شهر قم است. تحقیق از نوع کاربردی است که به روش اسنادی و پیمایشی انجام گرفته است. جامعة آماری، خانوادههای ساکن قم به تعداد 160565 خانوار بوده است. حجم نمونة انتخابی بر اساس فرمول کوکران 376 خانوار به دست آمد. در نهایت، 400 خانوار با روش خوشهای از چهار منطقة شهر قم انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش با بهکارگیری پرسشنامة محققساخته جمعآوری شد. میزان آلفای کل سؤالهای پرسشنامه 72<sub>/</sub>0 به دست آمد که نشاندهندة ثبات و قابلیت اعتماد ابزار تحقیق است. نتایج تحقیق نشان داد سرمایة اجتماعی 5<sub>/</sub>65 درصد از خانوادهها بالا، 33 درصد متوسط و 5<sub>/</sub>0 درصد پایین بوده است. متغیرهای مستقل، دینداری، و پایگاه اجتماعی - اقتصادی در سرمایة اجتماعی خانواده تأثیر زیادی داشتند. فراز و فرود سرمایة اجتماعی در خانواده بیشتر متأثر از عوامل برونخانوادگی و اجتماعی است، زیرا تغییرات اجتماعی و محیطی بر ساختهای کوچکتر، از جمله خانواده مؤثر بودهاند. برای جلوگیری از کاهش سرمایة اجتماعی خانواده، نقش مراکز و نهادهای دینی و هیئتهای مذهبی، دوستان و الگوهای انتخابی و مذهبی اهمیت دارد.
اعتماد,دینداری,خانواده,سرمایة اجتماعی,مشارکت
https://jscm.ut.ac.ir/article_56532.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_56532_ba2921779b4bc02c278c6f0e64a981b6.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
3
2015
09
23
نقش سرمایه اجتماعی در شکل گیری محافل کاری (تأملی بر ابعاد و مؤلفه های مفهوم محافل کاری)
453
474
FA
رضا
طهماسبی
استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
rtahmasebi@ut.ac.ir
محسن
خاندل
کارشناسارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
mohsenkhandel69@gmail.com
10.22059/jscm.2015.56533
در سالهای اخیر همزمان با پیشرفت پژوهشها در حوزة مدیریت دانش و تأکید بر یکپارچهسازی فرایندهای خلق و تسهیم دانش، الگوهای کاری شرکتهای بزرگ جهانی تغییر یافته و ساختارهای نوینی در آنها ظهور کرده است. از جملۀ این ساختارها، محافل کاری است که بهطور بنیادی با اشکال قبلی (گروههای کاری و تیمهای کاری) متفاوت است. بر خلاف ساختارهای رسمی، محافل کاری نوعی ساختار غیررسمی است که بهطور داوطلبانه توسط گروهی از افراد با دغدغهها و علائق مشترک و مشابه شکل گرفته است و بهطور خاص متمرکز بر فعالیتهای خلق و تسهیم دانش است. یکی از مهمترین مؤلفهها در شکلگیری محافل کاری سرمایة اجتماعی است که بدون وجود اعتماد میان اعضا و بدون ایجاد هویت مشترک محافل کاری پایدار نخواهند بود. مقالة حاضر دو هدف اصلی دارد. هدف اول، معرفی مفهوم، ابعاد و مؤلفههای محافل کاری است؛ و هدف دوم، شناخت ارتباط متقابل محافل کاری با سرمایة اجتماعی و نقش مهم سرمایة اجتماعی در شکلگیری این ساختارهای غیررسمی است.
خودانتخابی,خودجاودانگی,محافل کاری,سرمایة اجتماعی,یادگیری وضعیتی
https://jscm.ut.ac.ir/article_56533.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_56533_1ae04c1f2b0e8f9a2305a9161196bab9.pdf