دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
4
2015
12
22
بررسی تأثیر رهبری موثق بر بهبود خلاقیت و نوآوری با توجه به نقش میانجی سرمایۀ اجتماعی
475
496
FA
فخر السادات
نصیری
دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
as.eskandari2020@chmail.ir
اصغر
اسکندری
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
as.eskandari2020@gmail.com
پرویز
نویدی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
parviz.navidi43@gmail.com
10.22059/jscm.2015.56748
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر رهبری موثق بر خلاقیت و نوآوری کارکنان با توجه به نقش میانجی سرمایۀ اجتماعی بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعة آماری شامل همة کارکنان بانک کشاورزی استان همدان به تعداد 313 نفر بود و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 204 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها چهار پرسشنامة رهبری موثق، سرمایۀ اجتماعی، خلاقیت و نوآوری بهکار گرفته شد. برای بررسی روایی پرسشنامهها تحلیل عاملی تأییدی اجرا شده و برای سنجش پایایی، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. ضرایب آلفا به ترتیب 90<sub>/</sub>0، 87<sub>/</sub>0، 89<sub>/</sub>0 و 91<sub>/</sub>0 به دست آمد. دادهها پس از جمعآوری با بهکارگیری نرمافزارهای آماری SPSS و LISREL تحلیل شد. یافتهها نشان داد اثرات مستقیم رهبری موثق بر سرمایۀ اجتماعی، خلاقیت و نوآوری مثبت و معنادار است. به علاوه، اثرات غیرمستقیم رهبری موثق بر خلاقیت و نوآوری با میانجیگری سرمایۀ اجتماعی مثبت و معنادار است. بر این اساس مدیران بانکها میتوانند در سبک رهبری خود بر ارتباطات دوسویه، تشریک مساعی، اعتماد و مشارکت کارکنان متمرکز باشند، و از این طریق خلاقیت و نوآوری کارکنان را ارتقا دهند.
خلاقیت,رهبری موثق,سرمایۀ اجتماعی,نوآوری
https://jscm.ut.ac.ir/article_56748.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_56748_0028427e739c290ca213d5cfb4d274a9.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
4
2015
12
22
نقش سرمایۀ اجتماعی و رهبری تحولآفرین در ارتقای عملکرد نوآوری بنگاه
497
519
FA
مرتضی
سلطانی
استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
mortezasoltanee@ut.ac.ir
علیرضا
کاملی
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
ar.kameli@ut.ac.ir
فرشید
خمویی
کارشناسارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
farshidkhamoie@gmail.com
10.22059/jscm.2015.56749
امروزه شناسایی زیرساختهای لازم برای ایجاد نوآوری در سازمانها اهمیت زیادی دارد. در پژوهشهای گذشته زیرساختها را بهطور مجزا مطالعه کردهاند اما در پژوهش حاضر تلاش شده است با مدلی جامع اثرات مستقیم و غیرمستقیم سرمایة اجتماعی و رهبری تحولآفرین بر عملکرد نوآوری، با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بررسی شود. این مطالعه در نمونهای210 نفری از کارکنان شرکت شاتل شهر تهران با روش نمونهگیری تصادفی ساده انجام گرفته است. برای تجزیهوتحلیل دادهها روش مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزار Lisrel8.8 بهکار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد متغیرهای برونزا (سرمایة اجتماعی و رهبری تحولآفرین) بر مدیریت دانش تأثیر مثبت و مستقیم نمیگذارند، اما متغیرهای برونزا بر یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری تأثیر مثبت و مستقیم میگذارند. همچنین، مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری و یادگیری سازمانی تأثیر مثبت و مستقیم گذاشته و بالاخره یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری تأثیر مثبت، مستقیم و معنادار گذاشته است.
رهبری تحولآفرین,سرمایة اجتماعی,عملکرد نوآوری مدیریت دانش,یادگیری سازمانی
https://jscm.ut.ac.ir/article_56749.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_56749_a137ec6779fe999847f497432623a4f0.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
4
2015
12
22
بررسی مقایسهای وضعیت رفتار سازمانی مثبت در سازمانهای فرهنگی و صنعتی استان قم با تأکید بر سرمایۀ اجتماعی
521
546
FA
محمدحسین
رحمتی
0000-0002-6736-0196
استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
mhrahmati@ut.ac.ir
رقیه
احمدی
کارشناسارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
roghaye.ahmadi@ut.ac.ir
معصومه
حسینی ابوعلی
کارشناسارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
masoomehoseyni@ut.ac.ir
10.22059/jscm.2015.56750
این پژوهش با هدف بررسی مقایسهای وضعیت رفتار سازمانی مثبت در سازمانهای فرهنگی و صنعتی استان قم و با تأکید بر سرمایة اجتماعی انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری مدیران و کارمندان سازمانهای صنعتی و فرهنگی استان قم بود. بر اساس جدول مورگان نمونهای 384 نفری با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. متغیرهایی که برای بررسی مقایسهای وضعیت رفتار سازمانی مثبت در سازمانها شناسایی شد، شامل شایستگی (مربوط به متغیر سرمایة انسانی(، ایمان و وجدان کاری و سختکوشی (مربوط به متغیر سرمایة اجتماعی)، و امید، تابآوری، خودکارآمدی و خوشبینی )مربوط به متغیر سرمایة روانشناختی) است. به منظور بررسی وضعیت رفتار سازمانی مثبت و ابعاد آن در سازمانهای فرهنگی و صنعتی آزمون تی اجرا شد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد بین رفتار سازمانی مثبت در سازمانهای صنعتی و سازمانهای فرهنگی تفاوت معناداری وجود ندارد و سازمانهای صنعتی و فرهنگی در بعد خوشبینی در وضعیتی نامطلوب قرار دارند، اما در سایر ابعاد رفتار سازمانی مثبت، سازمانهای فرهنگی و صنعتی در وضعیتی مطلوب قرار دارند.
رفتار سازمانی مثبت,سرمایة اجتماعی,سرمایة روانشناختی
https://jscm.ut.ac.ir/article_56750.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_56750_01dd67f9e879de449e0dbd12e12adaf3.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
4
2015
12
22
بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر فرهنگ سازمانی کارمندان ادارۀ آموزشوپرورش شهر کرمان
547
564
FA
نعیما
محمدی
استادیار جامعهشناسی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
naima.mohammadi@yahoo.com
مریم
ابراهیمی
کارشناسارشد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران
ebrahimi.maryam.221@gmail.com
10.22059/jscm.2015.56751
با توجه به کاهش میزان اعتماد، مشارکت و کیفیت شبکة سازمانی در بسیاری از ادارههای دولتی، این مقاله با هدف بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر ارتقای فرهنگ سازمانی کارمندان ادارة آموزشوپرورش شهرستان کرمان انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی است. ابزار بهکار گرفتهشده پرسشنامة ااستاندارد است. پایایی پرسشنامه با محاسبة ضریب آلفای کرونباخ (معادل 79<sub>/</sub>0) تأیید شد. جامعة آماری پژوهش شامل 9000 کارمند شاغل در ادارة کل سازمان آموزشوپرورش شهر کرمان است که براساس فرمول کوکران، 370 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب، و سنجش شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد، 50 درصد از تغییراتی که موجب ارتقای فرهنگ سازمانی آموزشوپرورش میشود، تابع میزان سرمایة اجتماعی کارمندان این اداره است. از میان مؤلفههای سرمایة اجتماعی، «اعتماد نهادی» و «کیفیت شبکة سازمان» بیشترین اثربخشی را بر ارتقای فرهنگ سازمانی مورد پژوهش داشتند.
اعتماد اجتماعی,سرمایة اجتماعی,فرهنگ سازمانی,کیفیت شبکة سازمان,مشارکت سازمانی
https://jscm.ut.ac.ir/article_56751.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_56751_f92e9095a04f214bfbbc02ef7145ec7e.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
4
2015
12
22
توسعۀ سرمایۀ اجتماعی در پرتو سبک زندگی اسلامی
565
584
FA
مهدی
افخمی اردکانی
مربی، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران، ایران
afkhamim@ripi.ir
10.22059/jscm.2015.56752
مدیران منابع انسانی در قرن 21 باید سرمایة اجتماعی سازمانها را مدیریت کنند. خلق بستر رقابتی، مستلزم سرمایة اجتماعی، یعنی توانایی یافتن، بهکارگیری و ترکیب مهارتها، دانش و تجربههای افراد درون و بیرون سازمان است. بدیهی است تکوین سرمایة اجتماعی مستلزم وجود عواملی است که یکی از آنها دین و فرهنگ دینی است. پژوهش حاضر رابطة بین سبک زندگی اسلامی و سرمایة اجتماعی را در قالب مدلی علّی بررسی کرده است. روش تحقیق حاضر توصیفی از شاخة همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعة آماری تحقیق دربرگیرندة کارمندان پژوهشگاه صنعت نفت بوده است که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات و دادههای پژوهش با بهکارگیری 166 پرسشنامة توزیعشده، جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها نرمافزار لیزرل به منظور مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد سبک زندگی اسلامی بر سرمایة اجتماعی اثر مثبت، مستقیم و معنادار دارد.
پژوهشگاه صنعت نفت,سبک زندگی اسلامی,سرمایة اجتماعی
https://jscm.ut.ac.ir/article_56752.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_56752_a1c253336a922a62f1de25bc91934543.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
4
2015
12
22
سرمایۀ اجتماعی و نقش آن در احساس امنیت (مورد مطالعه: استان لرستان)
585
603
FA
علی
میر
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرمآباد، خرمآباد، ایران
a.mir48@yahoo.com
سعید
میر
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرمآباد، خرمآباد، ایران
saeedmir63@yahoo.com
معصومه
خلیل زاده
کارشناسارشد، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرمآباد، خرمآباد، ایران
khalilzadeh.masumeh@yahoo.com
10.22059/jscm.2015.56753
سرمایة اجتماعی مفهومی است که در سالهای اخیر در همة جنبههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خودنمایی کرده است. این مفهوم در برگیرندة همة تعاملات، روابط، مشارکت، تعهد و علاقهای است که افراد جامعه را به هم پیوند میزند و به واسطة نقش و اهمیت اجتماعی خود میتواند بر ابعاد امنیت اعم از اقتصادی، سیاسی، قضایی و اجتماعی- روانی تأثیر بگذارد. هدف اصلی از انجامدادن این پژوهش، بررسی وضعیت سرمایة اجتماعی و احساس امنیت در استان لرستان، و ارزیابی میزان همبستگی بین سرمایة اجتماعی به عنوان متغیر مستقل و احساس امنیت به عنوان متغیر وابسته است. این پژوهش از نظر روش توصیفی - همبستگی است که در بررسی سطح سرمایۀ اجتماعی و احساس امنیت روش پژوهش پیمایشی است. نتایج تحقیق نشان داد سرمایة اجتماعی که بر پایة نگرشهای موجود از سه بعد ساختاری، شناختی و ارتباطی بررسی شد، بر هر چهار بعد امنیت تأثیر گذاشته و همبستگی بین سرمایة اجتماعی و بعد اقتصادی امنیت 28<sub>/</sub>0، بعد سیاسی 23<sub>/</sub>0، بعد روانی و اجتماعی 21<sub>/</sub>0 و بعد قضایی 51<sub>/</sub>0 بوده است. در مجموع، ضریب همبستگی 63<sub>/</sub>0 حاکی از بالابودن میزان همبستگی بین سرمایة اجتماعی و احساس امنیت و در واقع، نقش زیاد سرمایة اجتماعی در احساس امنیت است.
احساس امنیت,امنیت اقتصادی,امنیت روانی و اجتماعی,امنیت سیاسی,سرمایة اجتماعی
https://jscm.ut.ac.ir/article_56753.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_56753_69d6cacdca4cb96eff10a30509cb2306.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
2
4
2015
12
22
طراحی مدل مفهومی مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی از منظر نظام اسلامی
605
630
FA
میلاد
کریمی
کارشناسارشد، مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
miladkarimi@ut.ac.ir
حسین
خنیفر
0000-0003-1644-571X
استاد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
khanifar@ut.ac.ir
فایزه
طاهری نژاد
کارشناسارشد، مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
faezehtaheri@ut.ac.ir
10.22059/jscm.2015.56762
سرمایة اجتماعی موضوعی بینرشتهای است که در سالهای اخیر بهطور روزافزونی صاحبنظران حوزههای مختلف علوم، بهویژه مدیریت و اقتصاد، به آن توجه کردهاند. همچنین، در حوزة دین و نظام ارزشی این مفهوم بررسی شده است. در این مقاله، ابتدا تاریخچه، تعریفها و ویژگیهای سرمایة اجتماعی بیان شده، سپس مؤلفههای آن از دو نگاه غربی و نظام ارزشی مطرح شده است. در واقع، هدف از این تحقیق، طراحی مدل مفهومی مؤلفههای سرمایة اجتماعی در نگاه غربی و نظام ارزشی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش تحلیل محتوا انجام گرفته است. در نتیجه با مطالعة منابع غربی و اسلامی، مؤلفهها و خردهمؤلفههای مطرحشده دربارة سرمایة اجتماعی که شامل ابعاد ساختاری، ارتباطی و شناختی است، استخراج شد تا با معرفی آنها مساعدتی به علاقهمندان باشد.
بعد ارتباطی,بعد ساختاری,بعد شناختی,سرمایة اجتماعی,نظام ارزشی
https://jscm.ut.ac.ir/article_56762.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_56762_59947086e3a1219a56b6c42c454f2143.pdf