دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
4
2
2017
06
22
کارکردها، روشها و موانع الگوگیری از اخلاق اجتماعی نبوی
159
180
FA
مسلم
محمدی
دانشیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
mo.mohammadi@ut.ac.ir
زهرا
محمودی خورندی
کارشناسارشد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
sanazmahmoudi1385@gmail.com
10.22059/jscm.2017.231505.1359
از مؤثرترین نیروهای فطری آدمی که میتواند او را در صعود به کمال انسانی کمک کند، میل به «الگوپذیری» است. تحقیق حاضر، این اصل تأثیرگذار بشری را بنا بر زندگی اجتماعی شخص پیامبر اسلام (ص) تبیین و استدلال کرده است. از آنجا که اضلاع سهگانة الگوسازی عبارتاند از کارکردها، روشها و موانع، تحقیق پیشرو به صورت موردپژوهانه و بدون فروکاستن یکی به دیگری، این سه اصل مهم و بنیادین را تحقیق و تحلیل کرده است. از این رو، ابتدا کارکردهای الگوبودن پیامبر (ص) که عبارتاند از معرفی هدف غایی به افراد، قداستبخشی به اخلاق، ضمانت اجرایی اصول اخلاقی، اقناع ذهنی پیروان، در ادامه روشهای الگوسازی مانند الگوسازی بر پایة ارزشها، شناخت سیرة پیامبر (ص) و مدلسازی و جز آن، و در نهایت، موانع و آسیبهای فرارو: توصیف فرابشری، پردازش مبهمم نامفهوم، نگاه تاریخی و تقدسزدایی بررسی و تحلیل شده است.
اخلاق اجتماعی نبوی,کارکردها,روشها,موانع
https://jscm.ut.ac.ir/article_63605.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_63605_367adb3c54921aa9c9c936420f8e4780.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
4
2
2017
06
22
طراحی مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران
181
197
FA
علی
فیاضی آزاد
دکتری مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
ali_fayazi00@yahoo.com
محمدحسین
رحمتی
0000-0002-6736-0196
استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
mhrahmati@ut.ac.ir
حسین
خنیفر
0000-0003-1644-571X
استاد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
khanifar@ut.ac.ir
10.22059/jscm.2017.244498.1472
هدف مقالة حاضر طراحی مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران است. بهمنظور تحقق این هدف، ابتدا ابعاد مفهوم مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شرکت ملی نفت ایران از طریق مصاحبه، مطالعات کتابخانهای و فیشبرداری و تحلیل تم، استخراج شد. سپس، با بهکارگیری روش دلفی و بهرهگیری از نظرهای 29 نفر از خبرگان آشنا به موضوع تحقیق، مهمترین ابعاد مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شرکت نفت شناسایی شد. در مرحلة بعد، پس از تعیین حجم نمونه براساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 385 نفر از کارشناسان ارشد و مدیران شرکت نفت ایران انتخاب شدند و ابعاد و عوامل شناساییشده در قالب پرسشنامهای در اختیار آنها قرار گرفت. دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شد. در نهایت، مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت نفت شامل 12 متغیر، در دو بخش ابعاد مسئولیت اجتماعی (شامل پاسخگویی، رعایت اصول اخلاقی- اجتماعی، قوانین تدوینشده، شفافیت، حفظ منافع ذینفعان) و نیز عوامل مؤثر بر آن (شامل آگاهی و باور مدیران ارشد، آموزش، دانش، توجه به رقابت، حفظ محیط زیست، کنترل و ارتباطات) طراحی شد.
پاسخگویی,حفظ منافع ذینفعان,رعایت اصول اخلاقی- اجتماعی,شفافیت,قوانین
https://jscm.ut.ac.ir/article_63670.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_63670_b3237cb8935714fa902b8d25de97e84c.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
4
2
2017
06
22
تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر سلامت سازمانی در سازمانهای دولتی
199
220
FA
سعید
آیباغی اصفهانی
0000-0001-6254-0043
استادیار، دانشکدة مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، ایران
saeed.aibaghi@gmail.com
مهدی
سبکرو
استادیار، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران
msabokro@yazd.ac.ir
مهین
برزگرلو
کارشناسارشد، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران
mahinbarzegar111@gmail.com
محمدمهدی
اعظمی
کارشناسارشد، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران
saeed_aibaghi2870@yahoo.com
10.22059/jscm.2017.235920.1395
سلامت سازمانی از جمله عواملی است که میتواند آیندة سازمانی را تضمین کرده، و هدفمندی را در سلسلهمراتب سازمانی منعکس کند. در این میان، توجه به نقش سرمایة انسانی و بهویژه سرمایة اجتماعی بسیار ضروری است. مطالعة حاضر در سطح سازمانهای دولتی در استان یزد با هدف کاربردی و روش توصیفی – همبستگی انجام گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد بوده است. جامعة آماری تحقیق همة کارکنان سازمانهای دولتی در استان یزد (استانداری، شهرداری، سازمان مدیریت و برنامهریزی، شرکت آب منطقهای، آموزشوپرورش کل، صداوسیما، شرکت ملی گاز و ادارة مخابرات) و روش نمونهگیری دردسترس بود که متناسب با حجم جامعه در هر سازمان حجم نمونه نیز تعیین شد. دادههای جمعآوریشده با روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد در سطح اطمینان 95 درصد سه بعد رابطهای، شناختی و ساختاری سرمایة اجتماعی بر سلامت سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارند و از این میان، بعد رابطهای بیشترین تأثیر را بر سلامت سازمانی سازمانهای دولتی در استان یزد دارد.
بعد رابطهای سرمایة اجتماعی,بعد ساختاری سرمایة اجتماعی,بعد شناختی سرمایة اجتماعی,سرمایة اجتماعی,سلامت سازمانی
https://jscm.ut.ac.ir/article_63606.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_63606_9b175ab43a0b741b7dda8331b91e79e6.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
4
2
2017
06
22
امنیت انسانی و سرمایۀ اجتماعی (شاخصهای پیونددهنده)
221
243
FA
روحاله
رهامی
استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
rrahami@ut.ac.ir
10.22059/jscm.2017.242189.1455
مفهوم نوین امنیت انسانی در سالهای اخیر همزمان با موج گرایش دولتها به اتخاذ استراتژیهای جدید در راستای توسعة پایدار و بهصراحت با گزارش سال 1994 مرکز توسعة سازمان ملل متحد به جامعة جهانی معرفی شد که در هفت بُعد خود (اقتصادی، غذایی، بهداشتی، زیستمحیطی، فردی، اجتماعی و سیاسی) سیاستهای کلی دولتها را تحت تأثیر قرار داد. در مباحث جامعهشناختی نیز همزمان، با معرفی سرمایة اجتماعی، منبعی نوظهور و تأثیرگذار بر رفتار کنشگران در جامعه شناسایی شد که با اصلیترین مؤلفههای خود یعنی اعتماد، هنجارها و شبکههای اجتماعی نقش مؤثری بر عملکرد و فعالیت افراد جامعه در عرصههای گوناگون ایفا میکند. با توجه به رابطة فعال و بیتردید این دو مفهوم در حوزة علوم انسانی و با عنایت به تمرکز پارادایم امنیت انسانی بر تأمین امنیت افراد که کنشگران اصلی عرصة اجتماع میباشند، در هفت بُعد از تهدیدها، آثار متقابل امنیت انسانی و سرمایۀ اجتماعی در عرصة اجتماع در ساحتهایی مانند همبستگی و امنیت اجتماعی، سلامت روانی و امنیت فردی، محیط زیست، مشارکت و امنیت سیاسی، جرم و حمایتهای کیفری، اعتماد و حس امنیت قابل مطالعه است.
امنیت انسانی,سرمایۀ اجتماعی,سلامت روانی,محیط زیست,مشارکت
https://jscm.ut.ac.ir/article_63623.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_63623_edaa9ec4fe12cf66d9a9391192a421f4.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
4
2
2017
06
22
رهبری اخلاقی و تأثیر آن بر سرمایۀ اجتماعی در سازمانهای خدماتی دولتی (مورد مطالعه: سازمان ثبت اسناد و املاک تهران)
245
264
FA
محمد
عبدالشاه
استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
abdolshah@gmail.com
مصطفی
مقیمی
0000-0001-7894-4704
کارشناسارشد MBA، دانشکدۀ مهندسی مواد و صنایع، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
nmmoghimi@gmail.com
سید امیرمحمد
خطیبی
دانشجوی دکتری، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
am.khatib@semnan.ac.ir
10.22059/jscm.2017.236070.1399
<strong> </strong>یکی از موضوعات مهمی که اخیراً پیرامون سرمایة اجتماعی به آن توجه زیادی میشود، اخلاق است. به همین منظور، هدف این پژوهش مطالعة تجربی تأثیر رهبری اخلاقی بر تولید سرمایة اجتماعی در سازمانهای دولتی با مطالعة سازمان ثبت اسناد و املاک است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی اجرا شد. نمونة این تحقیق 202 نفر از کارمندان ثبت اسناد شهر تهران بود. ابزار پژوهش دو پرسشنامة تخصصی (سرمایة اجتماعی و رهبری اخلاقی) بود. با بهکارگیری تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری، نتایج حاکی از تأثیر رهبری اخلاقی بر هر سه بعد سرمایة اجتماعی (بعد ساختاری، بعد ارتباطی و بعد شناختی) است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد نقش رهبری اخلاقی بر تولید سرمایههای اجتماعی در سازمانهای دولتی معنادار است، بدان معنا که با بهکارگیری رهبری اخلاقی میتوان برای اعضای سازمان آیندة مشترکی متصور شد که سبب ایجاد وحدت میان اعضای سازمان خواهد شد. این وحدت سرانجام به تعامل سازنده و آن هم به رابطهای برد - برد میان اعضا میانجامد.
بعد رابطهای,بعد ساختاری,بعد شناختی,رهبری اخلاقی,سرمایه اجتماعی
https://jscm.ut.ac.ir/article_63702.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_63702_41bd1cd00c5b148e6abcdcd65ed28260.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
4
2
2017
06
22
رابطۀ سرمایۀ اجتماعی با قانونگریزی؛ تبیینی جامعهشناختی
265
282
FA
سیاوش
خدایاری
دانشجوی دکتری، دانشکدة تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران
s9723877@gmail.com
اسماعیل
جهانبخش
استادیار جامعهشناسی، دانشکدة تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران
esjahan@yahoo.com
منصور
حقیقتیان
دانشیار، دانشکدة تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران
mansour_haghighatian@yahoo.com
10.22059/jscm.2017.235786.1393
این تحقیق با هدف بررسی رابطة سرمایة اجتماعی (درون و برونگروهی) با قانونگریزی (ذهنی و عینی) انجام گرفته و محدودۀ آن، کل استان ایلام است.تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی - همبستگی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. جامعة آماری تحقیق شامل همة شهروندان بالای 18 سال در سال 1395 بود. براساس جدول مورگان، 384 نفر به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با نرمافزارهای SPSS و Amos تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد بین سرمایة اجتماعی درونگروهی قوی با قانونگریزی ذهنی و عینی، و سرمایة اجتماعی برونگروهی ضعیف با قانونگریزی ذهنی و عینی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد متغیر سرمایة اجتماعی درونگروهی و سرمایة اجتماعی برونگروهی در مجموع، 89 درصد از واریانس قانونگریزی ذهنی و 45 درصد از واریانس قانونگریزی عینی را تبیین میکنند. با توجه به یافتههای تحقیق، از عوامل مؤثر بر قانونگریزی در استان ایلام فرسایش سرمایة اجتماعی برونگروهی و غلبة سرمایة اجتماعی درونگروهی است.
سرمایة اجتماعی,سرمایة اجتماعی برونگروهی,سرمایة اجتماعی درونگروهی,قانونگریزی
https://jscm.ut.ac.ir/article_63607.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_63607_98b14896178b7ef46c390673f38b2c47.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
4
2
2017
06
22
بررسی نقش شفافیت سازمانی در توسعۀ سرمایۀ اجتماعی (مورد مطالعه: شهرداریهای غرب مازندران)
283
307
FA
مهدی
دیهیم پور
0000-0001-5841-6429
دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
deyhim1357@gmail.com
کمال
میانداری
استادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
kmiandari@yahoo.com
10.22059/jscm.2017.237763.1418
شفافیت سازمانی آشکاربودن مبنای تصمیمهای حکومتی و سازوکارهای حاکم بر توزیع قدرت و درآمد است که بهعنوان مؤثرترین ابزار مبارزه با فساد اداری برای استقرار دولتی کارا و ایجاد جامعهای پایدار بهکار میرود؛ یعنی آزادگذاشتن جریان اطلاعات و قابلدسترسبودن آن برای همة کسانی که با تصمیمها در ارتباطاند. شفافیت سازمانی نقش مهمی در توسعة سرمایة اجتماعی دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر شفافیت سازمانی در توسعة سرمایة اجتماعی انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش متشکل از 571 نفر از کارکنان شهرداریهای غرب استان مازندران است که براساس جدول مورگان 230 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است و تجزیهوتحلیل دادهها نیز با نرمافزارهای SPSS و Lisrel انجام گرفت. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد شفافیت سازمانی و ابعاد آن تأثیر معناداری بر توسعة سرمایة اجتماعی میگذارند.
سرمایة اجتماعی,شفافیت,شفافیت سازمانی
https://jscm.ut.ac.ir/article_63608.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_63608_f0dab56eaebf4be51e73bbbc92d15afc.pdf