دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
7
1
2020
03
20
تأثیر فعالیت بدنی بر افسردگی سالمندان با تأکید بر نقش میانجی سرمایۀ اجتماعی
1
23
FA
علی
صابری
0000000188396772
استادیار مدیریت ورزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
ali_saberi1364@ut.ac.ir
صمد
گودرزی
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
s.goodarzi@ut.ac.ir
سلیم
عباسی
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
l.salim.abbasi@gmail.com
10.22059/jscm.2019.276844.1810
هدف از پژوهش حاضر سنجش تأثیر فعالیت بدنی بر میزان افسردگی سالمندان با نقش میانجی سرمایة اجتماعی بود. این پژوهش از نظر هدف از پژوهشهای کاربردی محسوب میشود و از حیث شیوة گردآوری دادهها پژوهشی توصیفیـ همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری است. جامعة آماری پژوهش همة سالمندان بالای 55 سال شهر قم بودند که در فعالیت بدنی و ورزش مشارکت مستمر داشتند. نمونة آماری پژوهش شامل 203 نفر بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامة میزان مشارکت در فعالیت بدنی کریمیان (1396)، سرمایة اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998)، و افسردگی بک (1972) استفاده شد. روایی پرسشنامهها با نظرخواهی از 12 استاد مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی آن در یک مطالعة مقدماتی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0 و 87/0 و 79/0 به دست آمد. یافتههای تحقیق از طریق روش معادلات ساختاری نشان دادند فعالیت بدنی با میانجیگری سرمایة اجتماعی بر افسردگی سالمندان تأثیر منفی و معنادار میگذارد. در نتیجه سرمایة اجتماعی با افزایش روابط اجتماعی، حمایت اجتماعی، و اعتماد که از طریق شرکت در فعالیتهای ورزشی به دست میآید بر کاهش میزان افسردگی سالمندان اثرگذار است.
افسردگی,سالمندان,سرمایة اجتماعی,فعالیت بدنی
https://jscm.ut.ac.ir/article_73746.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_73746_220872aeecc99a3be9f94144a91d4977.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
7
1
2020
03
20
مسئولیت پذیری اجتماعی و ارزش شرکت: نقش تعدیلگر مدیریت سود
25
58
FA
امید
فرجی
0000-0001-7678-3126
استادیار حسابداری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
omid_faraji@ut.ac.ir
فاطمه
جنتی دریاکناری
کارشناسارشد حسابداری، دانشکدة مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران
jjannatifatemeh@gmail.com
کفسان
منصوری
کارشناسارشد حسابداری، دانشکدة علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
mansouri.kefsan@gmail.com
فاطمه
یونسی مطیع
کارشناسارشد حسابداری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه قم، قم، ایران
fatemehyounesi1@gmail.com
10.22059/jscm.2019.276161.1792
طبق تئوری نمایندگی، مدیریت شرکت ممکن است از اختیارات خود جهت حداکثر کردن رفاه شخصی بهره ببرد. بدین ترتیب، از یک سو به مدیریت سود پرداخته و از سوی دیگر، بر اساس استراتژی تحکیمبخشی، با استفاده از اختیار خود، میتواند آثار منفی مدیریت سود بر ارزش شرکت را با پرداختن به فعالیتهای مسئولیتپذیری اجتماعی و افشای آن یا صرفاً افشای صوری اینگونه فعالیتها، که بر شهرت شرکت و حمایت ذینفعان تأثیر مثبت میگذارد، مخفی کند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت سود بر رابطة بین مسئولیتپذیری اجتماعی و ارزش شرکت بود. بدین منظور نمونهای شامل 150 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در سالهای 1390 تا 1395 برای آزمون فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای پژوهش بر اساس تحلیل رگرسیونی نشان داد فعالیتهای مسئولیتپذیری اجتماعی ارزش بازار سهام شرکت را افزایش میدهد. اما مدیریت سود نمیتواند رابطۀ مسئولیتپذیری اجتماعی و ارزش بازار سهام شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. به نظر میرسد با توجه به نو بودن موضوع مسئولیتپذیری اجتماعی در ایران، هم در بعد انجام فعالیت هم در بعد افشا، از یک طرف مدیران به اثر پوششی افشای فعالیتهای اجتماعی بر سوءاستفاده از اختیاراتشان واقف نیستند و از طرف دیگر، به دلیل نقص در کارآیی بازار سرمایه در ایران، سرمایهگذاران به کیفیت مخدوششدة مسئولیتپذیری اجتماعی پی نخواهند برد.
اختیار مدیریتی,استراتژی تحکیم بخشی,مسئولیت پذیری اجتماعی
https://jscm.ut.ac.ir/article_71593.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_71593_bf8ef736a7453176871bde8a1122d279.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
7
1
2020
03
20
تأثیر سرمایۀ اجتماعی بیرونی بر قابلیت های پویای سازمانی با تأکید بر نقش میانجی فضای مبادله
59
86
FA
هانیه
قادری
دانشجوی دکترا، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
ghaderi_sh@ase.ui.ac.ir
حسین
رضایی دولت آبادی
استادیار، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
rezaei@ase.ui.ac.ir
آذرنوش
انصاری
استادیار، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
noosh.azar@gmail.com
10.22059/jscm.2020.292055.1934
رقابت در بازارهای صادراتی با چالشهای بسیار همراه است که در اختیار داشتن قابلیتهای پویا را ضروری میسازد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی قابلیتهای پویایی که برای موفقیت در بازارهای صادراتی لازم است و بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بیرونی بر قابلیتهای پویای شناساییشده با نقش میانجی فضای مبادله انجام گرفت. پژوهش از نوع آمیخته و شامل دو بخش کیفی و کمّی است. برای جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی از مصاحبة نیمهساختاریافته و تحلیل تم استفاده شد. پنج تم فرعی و دو تم اصلی برای قابلیتهای پویا شناسایی شد. تمهای فرعی قابلیتهای بهرهبرداری بازار صادراتی و انعطافپذیری تولید در قالب تم اصلی قابلیتهای پویای بهرهبرداری قرار گرفت. تمهای فرعی قابلیتهای اکتشاف بازار صادراتی، پژوهش و توسعه، و کارآفرینیگرایی صادراتی در قالب تم اصلی قابلیتهای پویای اکتشافی قرار داده شد. جامعة آماری در بخش کمّی شرکتهای صادراتی استان اصفهان بود که در سالهای 1395 و 1396 به عنوان صادرکنندة نمونه انتخاب شده بودند. به دلیل محدود بودن اندازة جامعه، نمونهگیری انجام نشد و جامعة آماری به صورت سرشماری بررسی شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و به شیوة مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار Smart PLS3تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد سرمایة اجتماعی بر قابلیتهای پویا و فضای مبادله تأثیر مثبت میگذارد. همچنین، نقش میانجی فضای مبادله در رابطة بین سرمایة اجتماعی و قابلیتهای پویا تأیید شد.
سرمایة اجتماعی,فضای مبادله,قابلیت پویا
https://jscm.ut.ac.ir/article_74839.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_74839_68055ee9c24f0d36fc4154bb20ca5ab9.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
7
1
2020
03
20
تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر نوآوری راهبردی با توجه به نقش تعدیلگر جوّ سازمانی نوآورانه
87
109
FA
عبدالله
توکلی
دانشیار گروه مدیریت، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
atavakkoli@rihu.ac.ir
فاطمه
معتمدی گلوگاهی
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
fatemeh.motamedi1993@gmail.com
10.22059/jscm.2020.289889.1913
امروزه سرعت تغییرات و عدم اطمینان محیطی موجب تحول در محیط رقابتی کسبوکارها شده و سازمانها باید برای موفقیت و رشد و کسب مزیت رقابتی به نوآوری توجه کنند. هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل تأثیر سرمایة اجتماعی بر نوآوری راهبردی در شرکتهای بیمه واقع در شهر تهران بود. همچنین در این پژوهش به بررسی جوّ سازمانی نوآورانه و نقش آن در تقویت یا تضعیف این رابطه پرداخته شد. رویکرد پژوهش قیاسی و استراتژی آن پیمایش از نوع همبستگی است. بر این اساس و پس از مرور پیشینه و طراحی مدل مفهومیْ پرسشنامهای مشتمل بر 21 پرسش با نمونة آماری متشکل از 43 شرکت ارائه شد. از هر شرکت دستکم سه نفر از مدیران ارشد به پرسشها پاسخ دادند و میانگین نظر آنها تحلیل شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و استفاده از پرسشنامة استاندارد و روایی سازه نیز بر اساس تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق آزمونهای آلفای کرونباخ، پایایی مرکب تأیید شد. سپس، دادههای گردآوریشده به کمک نرمافزار اسمارت پیالاس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری، و آزمون برازش مدل تحلیل شدند. در نهایت، مشخص شد سرمایة اجتماعی بر نوآوری راهبردی تأثیرگذار است. همچنین، جوّ نوآورانة سازمانی نیز در رابطة بین سرمایة اجتماعی و نوآوری راهبردی نقش تعدیلگر ایفا میکند.
جوّ سازمانی نوآورانه,سرمایة اجتماعی,نوآوری راهبردی
https://jscm.ut.ac.ir/article_75036.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_75036_029f70c38aa7ab8d92b17bea783afd12.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
7
1
2020
03
20
بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعیِ تشکلهای مردمنهاد استان مرکزی بر مردمسالاری
111
134
FA
میترا
بیات
0000-0002-2384-0075
دانشجوی دکترا، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران
mitra.bayat85@gmail.com
حسن
خیری
دانشیار، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران
hassan.khairi@gmail.com
محمدحسین
پوریانی
استادیار، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران
mhpouryani@yahoo.com
10.22059/jscm.2020.290257.1919
از عوامل تأثیرگذار بر مردمسالاری عامل بسیار مهم سرمایة اجتماعی است. پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر سرمایة اجتماعیِ تشکلهای مردمنهاد استان مرکزی بر مردمسالاری انجام شد. شاخصهای مورد نظر سرمایة اجتماعی اعتماد، مشارکت، و انسجام اجتماعی بودند. برای دستیابی به این هدف، از دیدگاه پاتنام و کلمن و فوکویاما و از روش پیمایشی (با ابزار پرسشنامه) و اسنادی (با استفاده از کتابها و مقالات) بهره گرفته شد و با استفاده از نرمافزار آموس و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت و به کمک نرمافزار SPSS شاخصهای توصیفی به دست آمد. ضریب آلفای کرونباخ برای 22 گویه 929/0 و دارای پایایی قابل قبول بود. جامعة آماری اعضای تشکلهای مردمنهاد استان مرکزی (1304 نفر) بودند و از نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده استفاده شد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به طور سختگیرانه 384 نفر بود. یافتة پژوهش این بود که سرمایة اجتماعی تشکلهای مردمنهاد استان مرکزی بر مردمسالاری تأثیر مثبت و معنادار میگذارد و برای تحقق جبهة فرهنگیـ اجتماعی انقلاب و همافزایی استعدادها و ظرفیتها به منظور سامان دادن به اهداف سیاسی نظام و مبارزه با دشمنان و شفافسازی چالشهای پیش رو و ایجاد نهادهای دموکراتیک و توسعة جامعة مدنی نقشی مهم ایفا میکند. در این زمینه باید از نیروهای مستعد و جوان استفاده کرد. آنها باید از سرمایة خود برای پیشبرد اهدافشان نهایت بهره را ببرند و با شبکهها و تشکلهای متفاوت و سازمانهای دولتی و آحاد مردم روابط متقابل برقرار کنند.
اعتماد اجتماعی,تشکلهای مردمنهاد,سرمایة اجتماعی,مردمسالاری,مشارکت اجتماعی
https://jscm.ut.ac.ir/article_75687.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_75687_53e09a585fcf3d57cad5a82737eaeb55.pdf
دانشگاه تهران
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-608X
7
1
2020
03
20
اعتبارسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ سرمایۀ اجتماعی در باشگاههای تفریحیـ ورزشی
135
154
FA
رسول
نوروزی سید حسینی
0000-0003-0575-6811
استادیار، گروه تربیتبدنی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران
rasool.norouzi@modares.ac.ir
عرفان
مرادی
0000-0002-6400-8058
دانشجوی دکترا، مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران
erfan.moradi@modares.ac.ir
10.22059/jscm.2020.294942.1959
با توجه به اهمیت موضوع سرمایة اجتماعی و نقش بیبدیل آن در بستر پدیدهای چندوجهی همچون ورزش، که میتواند زمینهساز پژوهشهای مختلف بینرشتهای باشد و پژوهشگران بدان توجه کنند، ضرورت داشتن ابزاری معتبر و پایا منطبق بر بستر ورزش بیش از پیش احساس میشود. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر اعتبارسنجی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة اجتماعی در باشگاههای تفریحیـ ورزشی فورسل، تاور، و پلمن (2018) بود. روششناسی پژوهش حاضر توصیفیـ پیمایشی و بر اساس هدف از نوع مطالعات کاربردی است. برآورد حجم نمونه مبتنی بر توان با استفاده از نرمافزار SPSS Sample power انجام پذیرفت. به جهت ارزیابی روایی و پایایی ابزار مورد نظر از شاخصهایی همچون تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری، حداکثر و متوسط واریانس اشتراکگذاشتهشده (جهت تشخیص اعتبار ممیز)؛ متوسط واریانس استخراجشده (جهت تشخیص اعتبار همگرا)؛ آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (جهت برآورد همسانی درونی و پایایی سازه) استفاده شد و نتایج همة شاخصها از ارزیابی مطلوب ابزار مورد نظر در بستر ورزش حکایت داشت. به بیانی دیگر دادههای تجربی از مدل نظری پژوهش حمایت کرد. بنابراین، پیشنهاد میشود از نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة اجتماعی در بستر ورزش به منزلة ابزاری مناسب برای مطالعه و ارزیابی سرمایة اجتماعی در ورزش استفاده کرد.
اعتبارسنجی,اوقات فراغت,سرمایة اجتماعی,ورزش
https://jscm.ut.ac.ir/article_75688.html
https://jscm.ut.ac.ir/article_75688_1269ae793d1f2580a79efe5f739287c7.pdf