TY - JOUR ID - 61130 TI - نقش سرمایة اجتماعی در تقویت رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتارهای کارآفرینانه JO - مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" JA - JSCM LA - fa SN - 2423-6071 AU - حسین پور, داود AU - خانباشی, محمد AU - گنجی زاده مرادلو, حامد AU - رشید, علی اصغر AD - دانشیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - کارشناس ارشدمدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - کارشناس‌ارشد مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 3 IS - 3 SP - 463 EP - 482 KW - رفتار شهروندی سازمانی KW - رفتارهای کارآفرینانه KW - سرمایة اجتماعی DO - 10.22059/jscm.2016.61130 N2 - جامعه‌ای می‌تواند در توسعه پیشتاز باشد که در راستای تقویت کارآفرینی حرکت کند. از عوامل بسترساز رفتارهای کارآفرینانه، توجه به ارتقای عوامل نرم روان‌شناختی و رفتاری، از جمله سرمایة اجتماعی در سطح جامعه و سازمان‌‎ها است. هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش سرمایة اجتماعی (به‌عنوان عاملی فرهنگی-رفتاری) در تقویت رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتارهای کارآفرینانه است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل همة کارکنان ستادی گروه بهمن در تهران بوده است که از میان آن‌ها 150 نفر براساس فرمول نمونه‌گیری از جامعة محدود  به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها پس از جمع‌آوری، با نرم‌افزار آماری Amos تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج پژوهش نشان‌دهندة تأثیر مثبت و معنادار سرمایة اجتماعی بر رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتارهای کارآفرینانه، و نیز تأثیر مثبت و معنادار رفتارهای شهروندی سازمانی بر رفتارهای کارآفرینانه است.   UR - https://jscm.ut.ac.ir/article_61130.html L1 - https://jscm.ut.ac.ir/article_61130_33da8f11924b052b640ec6aa21478b3b.pdf ER -