TY - JOUR ID - 62098 TI - رابطة جامعه پذیری سازمانی و اشتیاق شغلی معلمان با نقش میانجی هویت سازمانی JO - مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" JA - JSCM LA - fa SN - 2423-6071 AU - امین بیدختی, علی‌اکبر AU - جعفری, سکینه AU - مرادی مقدم, مجید AD - استاد، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - استادیار دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 3 IS - 4 SP - 563 EP - 582 KW - اشتیاق شغلی KW - جامعه­ پذیری‌ سازمانی KW - هویت‌ سازمانی DO - 10.22059/jscm.2016.62098 N2 - اشتیاق شغلی کارکنان در یک سازمان می­تواند به عوامل مختلفی مانند جامعه‌پذیربودن و هویت ‌سازمانی افراد وابسته باشد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی هویت سازمانی در رابطة جامعه­پذیری سازمانی با اشتیاق شغلی معلمان دوره­های ابتدایی و متوسط در سال تحصیلی 96-1395 بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری داده­ها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی است. جامعة آماری تحقیق شامل همة معلمان شاغل در آموزش‌وپرورش شهر سمنان (1350 نفر) بود. شرکت‌کنندگان 280 نفر از معلمان دورة ابتدایی و متوسطة اول (176 نفر معلمان دورة ابتدایی، 104 نفر معلمان دورة متوسطه) بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای نسبی انتخاب شدند و پرسشنامه­های جامعه‌پذیری سازمانی، هویت‌ سازمانی و اشتیاق‌ شغلی را تکمیل کردند. داده‌ها با مدل‌سازی معادلات ساختاری با به‌کارگیری نرم‌افزار Lisrel تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد بین جامعه‌پذیری سازمانی، هویت ‌سازمانی و اشتیاق شغلی معلمان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. جامعه­پذیری سازمانی بر اشتیاق شغلی، و جامعه­پذیری ‌سازمانی بر هویت ‌سازمانی اثر مثبت و معناداری می‌گذارد. همچنین، هویت ‌سازمانی بر اشتیاق شغلی و هویت سازمانی اثر مثبت و معناداری می‌گذارد و در نهایت، جامعه­پذیری سازمانی با میانجی­گری هویت‌ سازمانی اثر غیرمستقیم و معناداری بر اشتیاق شغلی معلمان می‌گذارد. جامعه­پذیری سازمانی هم به‌طور مستقیم و هم غیرمستقیم با میانجی­گری هویت ‌سازمانی می­تواند اشتیاق شغلی معلمان را تحت تأثیر قرار دهد.     UR - https://jscm.ut.ac.ir/article_62098.html L1 - https://jscm.ut.ac.ir/article_62098_b0b1858a2ffb700f22f11c329f47c84f.pdf ER -