TY - JOUR ID - 81855 TI - طراحی الگوی سرمایه اجتماعی سازمانی در آموزش و پرورش (مورد پژوهش: ادارۀ کل آموزش و پرورش استان لرستان) JO - مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" JA - JSCM LA - fa SN - 2423-6071 AU - جعفری مجد, بهنام AU - زارعی متین, حسن AD - دانشجوی دکتری - دانشکدۀ مدیریت و حسابداری - دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران- قم - ایران AD - استاد، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری - دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران - قم - ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 9 IS - 1 SP - 77 EP - 99 KW - توسعۀ سرمایۀ اجتماعی KW - سرمایه KW - سرمایۀ اجتماعی KW - نظریۀداده - بنیاد DO - 10.22059/jscm.2021.308715.2042 N2 - هدف این پژوهش طراحی الگویی برای توسعۀ سرمایۀ اجتماعی در آموزش­­وپرورش بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و در آن از رویکرد کیفی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش، همۀ صاحبنظران، استادان و مدیران ارشد حوزۀمدیریت­آموزشی و آموزش و بهسازی منابع انسانی استان لرستان بودندکه در آموزش­وپرورش تجربه و حضور داشتند. جهت نمونه­گیری از روش نمونه­گیری هدفمند تا اشباع نظری با تکنیک گلوله­برفی استفاده شد. به منظور جمع‌آوری اطلاعات برای سؤالات پژوهش از ابزار مصاحبۀ ­نیمه­ساختاریافته استفاده شد و با استفاده از سه فرایند همپوش در فرایند تحلیل تئوری مفهوم­سازی بنیادی کدگذاری باز، محوری و انتخابی به تحلیل یافته­ها پرداخته شد . نتایج نشان داد " توسعۀ ساختاری، مدیریتی، فردی ، سازمانی" مقولۀ محوری مطرح هستند. مقوله­های "تعامل، مدیریت دانش،امکانات و تدارکات" عللی تلقی می‌شوند که نقش فعال در ایجاد و توسعه سرمایه اجتماعی در آموزش­­وپرورش دارند. راهبردهای اتخاذ شده عبارت اند از: " فعالیت­های فرهنگی، تفریحی و علمی، شبکه­سازی، و چرخۀ دانش" مشکلات کارکنان، جو محیطی سازمان و گروه کارکنان" شرایط بسترهستند. "استراتژی­های مدیریت منابع انسانی، ساختار و فرهنگ سازمانی" به منزلۀ شرایط مداخله‌گر الگوی پارادایمی مورد توجه قرار گرفتند و پیامدهای توسعۀ سرمایۀ اجتماعی " پیامدهای فردی و سازمانی" هستند. UR - https://jscm.ut.ac.ir/article_81855.html L1 - https://jscm.ut.ac.ir/article_81855_a9e109b70fe731e0b25953c0cf11e289.pdf ER -