TY - JOUR ID - 87236 TI - اعتباریابی مقیاس سرمایة اجتماعی بر مبنای قرآن کریم از دیدگاه معلمان استان فارس JO - مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" JA - JSCM LA - fa SN - 2423-6071 AU - ترک زاده, جعفر AU - محترم, معصومه AU - حاجی زاده, مرضیه AD - گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 10 IS - 1 SP - 19 EP - 29 KW - اعتباریابی KW - سرمایة اجتماعی KW - قرآن کریم KW - معلم KW - مقیاس DO - 10.22059/jscm.2022.340321.2272 N2 - هدف کلی از این پژوهش اعتباریابی مقیاس سرمایة اجتماعی بر مبنای قرآن کریم از دیدگاه معلمان استان فارس بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهش شامل همة معلمان استان فارس (31000 نفر) بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد 386 نفر به عنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس سرمایة اجتماعی بر مبنای قرآن کریم (ترک‌‌زاده و محترم 1399) بود که بعد از سنجش روایی مقیاس، با دو روش تحلیل گویه و تحلیل عامل تأییدی مرتبه اول و دوم، پایایی آن با روش آلفای کرونباخ توزیع و داده‌ها گردآوری شد. نتایج تحلیل گویه حاکی از همبستگی معنادار هر یک از گویه‏ها با زیرمقیاس بعد مربوطه و مقیاس سرمایة اجتماعی با رویکرد اسلامی بر مبنای قرآن کریم بود. نتایج تحلیل عامل تأییدی مرتبة اول و دوم نیز نشان داد همة گویه‏ها و مؤلفه‏ها از بار عاملی بالایی برای تبیین بعد مربوطه و سرمایة اجتماعی مبتنی بر قرآن کریم برخوردارند. همچنین، بر اساس مقادیر آلفای کرونباخ، پایایی مقیاس و زیرمقیاس‏های مربوطه مطلوب ارزیابی شد. علاوه بر این، نتایج نشان داد مقدار سرمایة اجتماعی موجود در مدارس (بر اساس مقیاس مورد نظر در این پژوهش) از نظر معلمان استان فارس در حد متوسط است. با توجه به خروجی حاصل از این پژوهش، این مقیاس می‏تواند به عنوان مبنایی برای ارزیابی و شناسایی سرمایة اجتماعی با رویکرد اسلامی (مبتنی بر قرآن کریم) مورد استفاده پژوهشگران، مدیران، و سایر کارمندان در حوزه‏های مختلف قرار گیرد. UR - https://jscm.ut.ac.ir/article_87236.html L1 - https://jscm.ut.ac.ir/article_87236_4de3374e3ae1c4c45f995eb98491e13b.pdf ER -