TY - JOUR ID - 88479 TI - تأثیر سرمایۀ اجتماعی و دانش جمعی بر هوش تجاری و چابکی سازمان (مطالعۀ موردی: شعب بانک ملی شهر زاهدان) JO - مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" JA - JSCM LA - fa SN - 2423-6071 AU - پیران, فاطمه AU - شهرکی, علی‌رضا AU - بنی هاشمی, سید علی AD - دانشجوی کارشناسی‌ارشد، دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران AD - دانشیار، دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران AD - استادیار، دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 9 IS - 3 SP - 359 EP - 380 KW - چابکی سازمان KW - دانش جمعی KW - سرمایة اجتماعی KW - هوش تجاری DO - 10.22059/jscm.2022.344497.2305 N2 - سرمایة اجتماعی نقش مهمی در جذب مشتری و ایجاد تصویر مطلوب از برند و خدمات دارد. چون شرکت‏ها در کسب‌وکارهای خدماتی به ‏طور مستقیم مورد قضاوت مشتریان‌اند، هر گونه اقدام در جهت بالا بردن سرمایة اجتماعی شرکت بر میزان جذب مشتریان مؤثر است. از طرف دیگر داشتن هوش تجاری و استفاده از دانش جمعی به عنوان دو بال می‏توانند برای شرکت‏ها مزیت رقابتی ایجاد کنند. این مزیت رقابتی می‏تواند در قالب چابکی سازمانی و بالا رفتن اثربخشی کارکنان شرکت‏های خدماتی، مثل بانک، نمود پیدا کند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی و دانش جمعی بر هوش تجاری و چابکی سازمانی صورت گرفت. نمونة آماری پژوهش 120 نفر از کارکنان شعب بانک ملی شهر زاهدان بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‏های چابکی سازمانی، سرمایة اجتماعی، هوش تجاری، و ایجاد دانش جمعی بود. یافته‌های تحقیق بیانگر ارتباط معنادار بین متغیرهای مورد مطالعه در شعب بانک ملی است. نتایج پژوهش بیانگر تأثیر مثبت و معنادار هوش ‏تجاری بر میزان چابکی سازمان است. نتایج نشان داد سرمایة اجتماعی بر چابکی سازمانی با نقش میانجی ایجاد دانش جمعی کارکنان تأثیر معنادار ندارد. اما سرمایة اجتماعی بر چابکی سازمانی با نقش میانجی هوش تجاری کارکنان، همچنین ایجاد دانش جمعی بر چابکی ‏سازمان با نقش میانجی هوش تجاری کارکنان تأثیر مثبت و معنادار دارد. UR - https://jscm.ut.ac.ir/article_88479.html L1 - https://jscm.ut.ac.ir/article_88479_b3045db58b99801d9f4a445351ba044e.pdf ER -