TY - JOUR ID - 88779 TI - رابطۀ سرمایۀ اجتماعی با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان (مورد مطالعه: دختران متوسطۀ دوم شهرستان کوهدشت) JO - مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" JA - JSCM LA - fa SN - 2423-6071 AU - محمدی, زهرا AD - استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور استان تهران، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 9 IS - 3 SP - 435 EP - 459 KW - اعتماد اجتماعی KW - انسجام اجتماعی KW - سرمایه اجتماعی KW - مشارکت اجتماعی KW - موفقیت تحصیلی DO - 10.22059/jscm.2022.346590.2325 N2 - هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ سرمایۀ اجتماعی با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان بود. پژوهش از نوع توصیفی‌‌_ همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعۀ آماری دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطۀ دوم شهرستان کوهدشت بودند که در سال تحصیلی 1400 _ 1401 تعداد آن‌ها 2093 نفر بود. روش نمونه‌ گیری خوشه‌ای بود و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 324 نفر شد. برای گردآوری داده‏ها از پرسشنامۀ استاندارد استفاده شد. یافتۀ توصیفی نشان داد سرمایۀ اجتماعی دختران دبیرستانی در کوهدشت در حد متوسط است. یافتۀ استنباطی نشان داد بین متغیر سرمایة اجتماعی و موفقیت تحصیلی رابطۀ معناداری وجود ندارد. از بین مؤلفه‏های سرمایة اجتماعی، بین اعتماد اجتماعی و انسجام اجتماعی با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان رابطۀ معناداری وجود نداشت. اما بین رابطۀ روابط اجتماعی و مشارکت اجتماعی با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دختر رابطۀ معنادار ضعیفی وجود داشت. نتیجۀ رگرسیون مشخص کرد که میزان ضریب تعیین تعدیل‌شده زیرمقیاس‏های سرمایۀ اجتماعی فقط 01/0درصد از واریانس موفقیت تحصیلی را پیش‏بینی می‏کند. با در نظر گرفتن مقادیر P-Value و t این نتیجه حاصل شد که به­جز مولفۀ روابط اجتماعی، بقیۀ مؤلفه‏ها در سطح معناداری مطلوبی قرار ندارند. UR - https://jscm.ut.ac.ir/article_88779.html L1 - https://jscm.ut.ac.ir/article_88779_896265b9b8d516b4a29674b050e663cb.pdf ER -