2024-03-29T11:06:12Z
https://jscm.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7219
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-6071
1393
1
2
رابطه سرمایه اجتماعی و مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی (مورد مطالعه: زنان شهر گرگان)
محمدمهدی
اسلامی مرزنکلاته
سید جعفر
موسوی
غلامرضا
خوش فر
هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی است. نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است، جامعه آماری پژوهش زنان 18 سال به بالای ساکن شهر گرگانندکه تعداد آنها 164535 نفر بوده است. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 415 نفر تعیین شد و نمونهها با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها، میدانی و ابزار سنجش آن، پرسشنامه محققساخته بوده است. یافتهها نشان داد همه ابعاد سرمایه اجتماعی (عضویت رسمی، مشارکت رسمی، اعتماد نهادی و مشارکت غیررسمی)، بهجز بعد اعتماد بینشخصی با مشارکت ورزشی زنان رابطه معنیدار دارند. میانگین مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی با متغیرهای سن، وضعیت تأهل، تعداد فرزندان (دختر و پسر)، سطح تحصیلات والدین، منزلت شغلی پدر، مکان سکونت در شهر (ناحیه) و بهکارگیری وسایل ارتباط جمعی (به غیر از تماشای تلویزیون داخلی) رابطه معنیدار دارد، اما با وضعیت اشتغال، نوع شغل، میزان درآمد، نوع مسکن، شغل مادر و منطقه مسکونی تفاوت معنادار ندارد. طبق نتایج، در حالت کلی با افزایش سرمایه اجتماعی زنان مشارکت آنان نیز در فعالیتهای ورزشی افزایش مییابد.
اعتماد
سرمایه اجتماعی
عضویت رسمی
مشارکت ورزشی
همکاری غیررسمی
2014
12
22
139
159
https://jscm.ut.ac.ir/article_53459_ab7039a0087d9c8680687bd24891637e.pdf
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-6071
1393
1
2
طراحی مدل توسعه سرمایه اجتماعی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
معصومه
مصطفیزاده
محمدرضا
صادقی
سرمایه اجتماعی مفهوم نسبتاً جدیدی است که امروزه در متون نظری مدیریت مورد توجه واقع شده است. لزوم توجه به اهمیت این مفهوم به افزایش علاقهمندی پژوهشگران حوزههای مرتبط به توسعه مدلها و شناسایی شاخصهای مختلف به منظور شناسایی و بهرهگیری بیشتر از آن منجر شده است. به این ترتیب، هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی مدلی جهت توسعه سرمایه اجتماعی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است. برای رسیدن به این هدف پس از مطالعه متون نظری موجود از ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. این تحقیق کاربردی است و روش ترکیبی را بهکار گرفته است. فن تحلیل دادهها، تحلیل تم است و برای تحلیل دادههای کمی نرمافزارSPSS19 بهکار گرفته شده است. نتایج تحلیل آماری مدل را تأیید کرد و نشان داد توسعه سرمایه اجتماعی در دو بعد عینی و ذهنی و پنج مؤلفه فردی، گروهی، سازمانی، ساختاری و مدیریتی و بیست و هشت شاخص قابل دستیابی است.
دانشگاه و مراکز آموزش عالی
تحلیل تم
توسعه سرمایه اجتماعی
شبکه
2014
12
22
161
182
https://jscm.ut.ac.ir/article_53460_1f2c76402c11f3552af15ae26a760200.pdf
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-6071
1393
1
2
مقایسه سرمایه اجتماعی داوطلبان و غیرداوطلبان شاغل در سازمانهای ورزشی
احسان
محمدی ترکمانی
قدرتالله
باقری
حسن
زارعیمتین
هدف تحقیق حاضر مقایسه سرمایه اجتماعی داوطلبان و غیرداوطلبان شاغل در سازمانهای ورزشی است. جامعه آماری تحقیق کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قم به عنوان افراد غیر داوطلب و همه اعضای هیئتهای ورزشی فعال این استان، به عنوان داوطلبان هستند. کارکنان اداره کل ورزش و جوانان به تعداد 65 نفر و از 42 هیئت ورزشی فعال در استان ابتدا 10 هیئت به شیوه تصادفی به عنوان خوشه انتخاب شدند، سپس، 80 نفر از اعضای آن هیئتها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه سرمایه اجتماعی خداداد کاشی و همکاران بود که پس از تأیید روایی توسط متخصصان، پایایی آن با آلفای کرونباخ 81/0 تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی و با بهکارگیری نرمافزار SPSS انجام گرفت. نتایج آزمون یومن – وایت نی نشان داد سرمایه اجتماعی و مؤلفههای «خیرخواهی»، «روابط متقابل و اعتماد» و «مشارکت» در بین داوطلبان و غیرداوطلبان متفاوت است و براساس میانگین رتبهها میزان سرمایه اجتماعی و سه مؤلفه یادشده در گروه داوطلبان بیشتر از گروه غیرداوطلبان است، در عین حال، تفاوت معنیداری در میزان «اعتماد به سازمان» بین داوطلبان و غیرداوطلبان مشاهده نشد.
اعتماد اجتماعی
داوطلب
سازمانهای ورزشی
سرمایه اجتماعی
2014
12
22
183
201
https://jscm.ut.ac.ir/article_53461_7c975d1654fcca8fa290d08f28cdd417.pdf
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-6071
1393
1
2
بررسی تأثیر مؤلفههای سرمایه اجتماعی بر نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: ادارهکل مخابرات شهرستان قم)
علی
حمیدی زاده
فریبا
شهیدزاده
عرفان
موحدی فر
باتوجه به اهمیت نوآوری در محیط متلاطم و همراه با تغییرات مداوم برای سازمانها، در این تحقیق سعی بر آن است با بررسی سرمایه اجتماعی کارکنان در یک سازمان درگیر تغییر، یکی از جنبههای مورد توجه تغییر جامعه از بعد رفتار سازمانی را شناسایی کرد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر مؤلفههای سرمایه اجتماعی (شناختی، عنصری، رابطهای) بر نوآوری سازمانی است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی جامعه آماری شامل کارکنان شرکت مخابرات شهرستان قم است که از بین آنها 75 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه استانداردناهاپیت و گوشال برای سنجش سرمایه اجتماعی و برای سنجش نوآوری سازمانی، ترکیبی از پرسشنامههای جیمنز، پنیادز، و پراجگو و سوهل بهکار گرفته شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق رگرسیون خطی چندگانه اجرا شد. نتایج تحقیق نشان داد از بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی فقط مؤلفه شناختی بر نوآوری تأثیر دارد.
سرمایه اجتماعی
سرمایه رابطهای
سرمایه ساختاری
سرمایه شناختی
نوآوری
2014
12
22
203
223
https://jscm.ut.ac.ir/article_53462_8d68928829f1a506efa09e5b1c408e1a.pdf
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-6071
1393
1
2
تأثیر خودافشایی در شبکههای اجتماعی بر توسعه سرمایه اجتماعی (بررسی نقش سرمایه معنوی)
بهزاد
محمدیان
مهدی
شعله
سمیه
بابائیان مهابادی
این پژوهش با رویکردی کمّی با هدف بررسی تأثیر خودافشایی در شبکههای اجتماعی بر توسعه سرمایه اجتماعی انجام گرفت. در همین راستا، تأکید اصلی پژوهش بر بررسی نقش سرمایه معنوی است. جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS19 و SmartPLS2 بهکار گرفته شده است. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه تهران بودند که در نهایت، 380 نفر در این پژوهش مشارکت کردند. پرسشنامهای محققساخته با طیف پنجگانه لیکرت طراحی شد و روایی آن با نظر استادان تأیید شد و در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، و به روش خودگزارشی تکمیل شد. پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ برای بخش سرمایه اجتماعی، سرمایه معنوی، خودافشایی پایایی مناسب ابزار را نشان داد. مدل پژوهش با بهکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری و با رویکرد حداقل مربعات جزئی آزمون شد. ضمن برازش خوب برای مدل، نشان داده شد بهجز یک فرضیه بقیه فرضیههای پژوهش تأیید شدند و نتایج نشان داد سرمایه معنوی در توسعه سرمایه اجتماعی مؤثر است. پیشنهاد میشود با آموزش بهکارگیری صحیح از شبکههای اجتماعی در چارچوب نظام معنوی، سرمایه اجتماعی را تقویت کرد.
اعتماد
خودافشایی
سرمایه اجتماعی
سرمایه معنوی
2014
12
22
225
245
https://jscm.ut.ac.ir/article_53463_5367f96ec8a47cab3b8ac83fff0ab16e.pdf
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-6071
1393
1
2
بررسی رابطه عدالت سازمانی و سرمایههای اجتماعی کارکنان در شرکت توزیع برق استان کردستان
رسول
چاوشینی
ماریا
نقش بندی
اساسیترین معرفت در ادیان آسمانی، شناخت خداوند به عنوان «امرکننده به عدل» و «به پادارنده عدل» است که اساس رابطه انسان با خدا نیز هست. عدل در مفهوم اجتماعی، هدف نبوت و به مفهوم فلسفی، مبنای معاد است. عدالت و اجرای آن یکی از نیازهای اساسی و فطری انسان است که همواره در طول تاریخ، بستری مناسب جهت توسعه جوامع انسانی، فراهم کرده است. پژوهشهای انجامگرفته نشان میدهند عدالت سازمانی پیشبینیکننده بسیاری از متغیرهای دیگر سازمانی است که یکی از مهمترین پیامدهای عدالت سازمانی، ارتقای سرمایههای اجتماعی و به تبع آن افزایش بهرهوری کارکنان سازمان است. این مقاله رابطه عدالت سازمانی و سرمایه اجتماعی را به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر ارتقای بهرهوری کارکنان شناسایی و تحلیل میکند. عدالت سازمانی به عنوان متغیر مستقل شامل بعدهای عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت مراودهای و ابعاد و مراتب سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر وابسته شامل: قابلیت اعتماد، مشارکت مدنی و روحیه کار تیمی، بخشش و روحیه داوطلبی، توانایی برقراری روابط اجتماعی غیررسمی، تنوع در معاشرتها و دوستیها، و مشارکتهای سیاسی و اجتماعی است. براساس نتایج پژوهش و با توجه به میانگین 88/3 درصدی عدالت سازمانی و 55/3 درصدی سرمایه اجتماعی کارکنان که هر دو بالاتر از حد مفروض 3 بودند، همبستگی معناداری بین عدالت سازمانی و سرمایه اجتماعی به عنوان عامل مؤثر بر بهرهوری کارکنان ثابت شد.
بهرهوری کارکنان
سرمایه اجتماعی
عدالت سازمانی
2014
12
22
247
264
https://jscm.ut.ac.ir/article_53464_dd337349ee2282bd2a7dd2d81262fbd8.pdf
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
2423-6071
2423-6071
1393
1
2
بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر مؤلفههای سرمایه فکری (مورد مطالعه: اداره کل امور مالیاتی استان قم)
عبدالله
توکلی
عبدالصمد
عزیزپور لیندی
الهام
رضایی
اشرف
میرزایی
با پیشرفت روزافزون علم نقش کارکنان و ارتباطات انسانی (سرمایههای انسانی) در پیشرفت سازمان و جامعه بیش از پیش آشکار شده است. در دو دهه اخیر به سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری توجه شده است و نقش سازنده آنها در پیشرفت و عملکرد برتر سازمانی تأیید شده است. تحقیق حاضر نقش سرمایه اجتماعی بر مؤلفههای سرمایه فکری در اداره کل امور مالیاتی استان قم بررسی کرده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این تحقی 142 نفر کارکنان این سازمان بوده است، که تعداد 104 نفر بهطور تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد است. ارزیابی و تجزیهوتحلیل دادهها با مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart-PLS انجام گرفته است. نتایج حاکی از معنیداری اثر سرمایه اجتماعی بر مؤلفههای سرمایه فکری شامل سرمایه ساختاری، انسانی و رابطهای است. در پایان، جهت بهبود سرمایه اجتماعی و مؤلفههای سرمایه فکری در سازمان پیشنهادهایی مطرح گردید.
سرمایه اجتماعی
سرمایه انسانی
سرمایه رابطهای
سرمایه ساختاری
2014
12
22
265
287
https://jscm.ut.ac.ir/article_53465_7f0df7cba9a0c1a12444d8cbb1ea66a4.pdf