دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60713320160922Impact of social capital on decision to start new ventures with the mediating role of cognitive bias (The Case of: faculty of Entrepreneurship students, University of Tehran)تاثیر سرمایه اجتماعی برتصمیم به شروع کسب وکارهای مخاطره آمیز جدید با نقش میانجی سوگیری شناختی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران)3213466066310.22059/jscm.2016.60663FAمحمد جوادنائیجیاستادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانکامبیزطالبیدانشیار، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانرضاکهن هوش نژاددانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20160812According to emphasize entrepreneurship literature on social capital and cognitive biases independently, this research seeks to combine two streams of research with sociologist approach; solely emphasize on the role of social capital to decision to start a new venture and cognitive approach; merely to explain the role of cognitive biases in this field, is. Therefore, the purpose of this study is to fill in the gaps about the role of social capital on cognitive biases and decision to start new ventures, using social cognitive theory. The research data from 203 student’s faculty of Entrepreneurship, University of Tehran collecting Stratified random manner, and based on structural equation modeling with LISREL software was tested. Indirect effects were tested using the bootstrap method. The main tool used in this research to data collection is questionnaire. This study in term of purpose applied, and in terms of method quantitative and descriptive - correlation. The findings suggest that social capital on the decision of students to start new ventures direct and positive impact. As well as social capital through the mediation of cognitive biases indirectly affected the decision of students to start new ventures.
با توجه به تأکید متون نظری کارآفرینی بر سرمایة اجتماعی و سوگیری شناختی بهطور مجزا، این پژوهش به دنبال ترکیب دو جریان پژوهشی با دور رویکرد است که شامل رویکرد جامعهشناختی، که صرفاً بر نقش سرمایة اجتماعی بر تصمیم به شروع کسبوکارهای مخاطرهآمیز جدید تأکید میکند، و رویکرد شناختی، که صرفاً به تبیین نقش سوگیری شناختی در این زمینه میپردازد. بنابراین، هدف این پژوهش پرکردن شکاف مربوط به نقش سرمایة اجتماعی بر سوگیری شناختی و بالطبع تصمیم به شروع کسبوکارهای مخاطرهآمیز جدید، با بهکارگیری نظریة شناخت اجتماعی است. دادههای این تحقیق از نمونهای 203 نفری از دانشجویان دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران که به شیوة تصادفی طبقهای انتخاب شدند، گردآوری شده و با روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل آزمون شد. روابط میانجی مدل نیز با روش بوتاسترپ بررسی شد. ابزار اصلی گردآوری دادههای تحقیق پرسشنامه است. برای بررسی روایی ابزار پژوهش روایی محتوا و روایی سازه، و برای بررسی پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ بهکار گرفته شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و از نظر روش گردآوری دادهها کمی و توصیفی- همبستگی است. یافتههای پژوهش نشان داد سرمایة اجتماعی (حفرههای ساختاری، اعتماد، روابط قوی، و زبان و کدهای مشترک) بر تصمیم دانشجویان به شروع کسبوکارهای مخاطرهآمیز جدید تأثیر مستقیم و مثبتی میگذارد. همچنین، سرمایة اجتماعی از طریق متغیر میانجی سوگیری شناختی بهطور غیرمستقیم بر تصمیم به شروع کسبوکارهای مخاطرهآمیز جدید تأثیر میگذارد.
<strong> </strong>
https://jscm.ut.ac.ir/article_60663_01d89d2e49c7d941dff8a27d392330f4.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60713320160922The Mediating Role of Career Anchor in the Relationship between Organizational Health and Human Capital Development (Case Study: Urmia University)نقش واسطه ای مراجع درونی شغلی در ارتباط بین سلامت سازمانی و توسعه سرمایه انسانی3473685816710.22059/jscm.2016.58167FAسیروسقنبریدانشیار، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانوحیدسلطانزادهدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانJournal Article20150728The purpose of this study is investigate the relationship between organizational health and human capital mediating role of career anchor. The current research method regarding to the intrinsic, is descriptive and survey and research projects used, was based on structural equations model. The statistical population is all employees Urmia University 221 which they selected by Multi-stage cluster for study data were gathered through three standard questionnaire: organizational health ,career anchor and human capital, the data after collecting were analyzed by SPSS and Amos. results of structural equation modeling showed that: Direct effect the organizational health on career anchor is positive and significant. Direct effect the career anchor on human capital is positive and significant. Indirect effect of organizational health on human capital with intermediary of career anchor is positive and significant. As a result, it can be concluded that due to the internal components of organizational health and career anchor can be seen by the human capital developmentپژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط سلامت سازمانی و سرمایة انسانی با نقش میانجی مراجع درونی شغلی انجام گرفته است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی، به روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعة آماری شامل همة کارکنان دانشگاه ارومیه است که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 221 نفر برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش سه پرسشنامة استاندارد سلامت سازمانی، مراجع درونی شغلی و سرمایة انسانی بهکار گرفته شد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با نرمافزارهای آماری Amos و SPSS تحلیل شد. نتایج گویای آن است که سلامت سازمانی بر مراجع درونی شغلی اثر مثبت و معنادار میگذارد، مراجع درونی شغلی بر سرمایة انسانی اثر مثبت و معنادار میگذارد، و سلامت سازمانی از طریق مراجع درونی شغل بر سرمایة انسانی اثر مثبت و معنادار میگذارد. در نتیجه میتوان بیان کرد با توجه به مؤلفههای سلامت سازمانی و مراجع درونی شغلی از سوی سازمان میتوان شاهد توسعة سرمایة انسانی بود.
<strong> </strong>
<strong> </strong>https://jscm.ut.ac.ir/article_58167_82557462ff4138d6a88f2e4e2b88289b.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60713320160922Social Factors Affecting the Trust of Citizens to the Municipal Organizations (Case Study: Municipality of Kashan)بررسی عوامل اجتماعی موثر بر اعتماد شهروندان نسبت به سازمان های شهری مورد مطالعه: شهرداری کاشان3693896066410.22059/jscm.2016.60664FAمحسنکوهی نصرآبادیاستادیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان، ایرانعطیهحمامیکارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایراننسرینعبیدیکارشناسارشد جامعهشناسی، دانشگاه پیام نور، اراک، ایرانJournal Article20160519Trust is the main element and it is both a precondition and an outcome of social capital. Social trust plays a very important role in the development of organizations and communities. The main issue of this study is to investigate the social factors affecting the trust of citizens to the Municipality of Kashan. Theoretical model of the study is formed from theories of Giddens and Offe. Research method of this study is survey and data collected by questioner. All citizens of the Kashan city (289,727 people) are the target population in this research. Using multiple cluster sampling method a sample of 450 people, were selected from two municipalities of the city. The results showed that there are a significant relationship between municipal quality assessment, evaluating the performance of municipalities and civic participation as independent variables and trust to municipality as dependent variable. Finding of the study also demonstrates that trust to the institutions directly related to the performance and quality of the institutions<strong>.</strong>
تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعة ایران و اهمیت اعتماد در تعاملات اجتماعی شهروندان در چند سال اخیر، موضوع بررسی اعتماد به افراد، اقشار و سازمانها را بسیار حائز اهمیت کرده است. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر اعتماد شهروندان کاشانی به شهرداری است. این تحقیق از نوع کاربردی است و به روش توصیفی- همبستگی اجرا شد. مدل نظری تحقیق با بهکارگیری نظریههای اوفه و گیدنز ترسیم شد. نمونهای به حجم 411 نفر براساس فرمول کوکران با روش خوشهای چندمرحلهای از میان شهروندان کاشانی انتخاب شد. جمعآوری اطلاعات با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. دادههای بهدستآمده با نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان داد بین متغیرهای مستقل ارزیابی کیفیت شهرداری، ارزیابی عملکرد شهرداری و مشارکت مدنی و متغیر وابستة اعتماد به شهرداری رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش همچنین، نشان داد اعتماد به نهادها ارتباط مستقیم با عملکرد و کیفیت همان نهادها دارد.
<strong> </strong>
https://jscm.ut.ac.ir/article_60664_23b357cedd52cbf59be62880e4b7870c.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60713320160922Social Capital Impact on the Employees' Organizational Entrepreneurship Development Process in the Post Offices of the Mazandaran Provinceتأثیر سرمایه اجتماعی بر توسعة فرآیند کارآفرینی سازمانی کارکنان ادارات پست استان مازندران3914136066510.22059/jscm.2016.60665FAحسینصمدی میارکلائیکارشناسارشد مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایرانحمزهصمدی میارکلائیدکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوموتحقیقات، تهران، ایرانمسعودبسطامیمربی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایرانرمضانغلامیاستادیار، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20160501Organization entrepreneurship is method to deal with environmental changes within the organization, which in the case of entrepreneurship non-fulfillment, organizational viability and survival will be exposed to the problem in long-term. Social capital also as the ability of employees to work with others so as to achieve the common goals in groups and organizations has a significant impact on the development of organizational entrepreneurship. In fact, the purpose of the present study was to examine and explain the impacts of social capital and its component on the organizational entrepreneurship. The method used in this study in terms of data collection is descriptive- survey method and in terms of research purposes, it is an applied research. Statistical population in this research includes 346 persons of Post office in Mazandaran province (central department) that by considering the particular limitations of data collection, 150 persons were selected as a sample. For data collection, questionnaire is used, and data analysis also was done by SPSS and LISREL software. The results of structural equation modeling showed that there were significant relationships between social capital (β=0.95) and its components (structural capital (β=0.49), communicative capital (β=0.32), and cognitive capital (β=0.52)) with organizational entrepreneurship.
<strong> </strong>
کارآفرینی سازمانی روشی برای رویارویی با تغییرهای محیطی و داخلی سازمان است، که در صورت محققنشدن کارآفرینی، حیات و بقای سازمان در بلندمدت با مشکل مواجه خواهد شد. سرمایة اجتماعی بهعنوان توانایی افراد برای کارکردن با دیگران، بهمنظور دستیابی به اهداف مشترک در گروهها و سازمانها، تأثیر زیادی در توسعۀ کارآفرینی سازمانی دارد. در واقع، هدف از پژوهش حاضر تبیین و بررسی آثار سرمایة اجتماعی و مؤلفههای آن بر توسعة کارآفرینی سازمانی است. روش تحقیق از لحاظ نحوة گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعة آماری این تحقیق، 346 نفر از کارکنان ادارات پست استان مازندران (بخش مرکزی) میباشند، که با توجه به محدودیتهای خاص جمعآوری دادهها 150 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است، و تجزیهوتحلیل دادهها نیز بهوسیلة نرمافزارهای SPSS و Lisrel انجام گرفت. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد ارتباط معنادار میان سرمایة اجتماعی (95/0=b) و مؤلفههای آن (سرمایة ساختاری: 49/0=b، سرمایة رابطهای: 32/0=b و سرمایة شناختی: 52/0=b) با کارآفرینی سازمانی وجود دارد.
<strong> </strong>
https://jscm.ut.ac.ir/article_60665_8343d5313d31432629fbdc055c5456cb.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60713320160922The role of social capital in awareness stage the process of organizational development: study the role of interface knowledge sharingتاثیر سرمایه اجتماعی بر مرحله آگاهی از نیاز برای تغییر: مطالة نقش میانجی تسهیم دانش4154345816910.22059/jscm.2016.58169FAحسیننوروزیاستادیار، دانشکده مدیریت وحسابداری ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.عرفانموحدی فرکارشناسارشد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانابراهیماحمدیه چلانسفلیکارشناسارشد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20150823Organizations during its life cycle must be changed to conform to the turbulent environment. In this study, effect of organizational social capital on awareness of the need to change, with the role of intervention knowledge sharing in the education offices investigated. To this end, three integrated questionnaire to evaluate the levels of knowledge sharing, Social capital and awareness of the need for change were distributed among the 400 administrative staff education Tehran, Finally, 386 questionnaires that were analyze by the software WarpPLS. The most important findings of this study revealed that social capital greatest impact on the sharing of knowledge and awareness of the need for change in the process of organizational development, the positive impact of social capital as a mediator to increase the impact of knowledge sharing in awareness of the change. In addition, this conclusion structural dimension of social capital greatest impact on knowledge sharing and awareness of the need to change. As well as on the impact of dimensions of social capital through the sharing of knowledge, the awareness of the need to change the cognitive dimension no significant effect relationship between the structural, the dimension of structural is most effective.سازمانها در طول مدت چرخة عمر خود برای تطبیق با محیط متلاطم و متغیر، نیازمند تغییرند. در صورت ایجادنشدن تغییرات مقتضی بهطور حتم، سرانجام آنها تسریع در نابودی خواهد بود. در این مطالعه تأثیر سرمایة اجتماعی سازمانی بر آگاهی از نیاز به تغییر، با نقش میانجی تسهیم دانش در ادارات آموزشوپرورش بررسی شد. به این منظور، سه پرسشنامة پیوسته برای ارزیابی سطح تسهیم دانش، سرمایة اجتماعی و آگاهی از نیاز برای تغییر، بین 400 نفر از کارکنان اداری آموزشوپرورش تهران توزیع شد که در نهایت، 386 پرسشنامه توسط نرمافزار Warp PLS تحلیل شد. مهمترین یافتههای این مطالعه نشان داد سرمایة اجتماعی بیشترین تأثیر را بر تسهیم دانش و آگاهی از نیاز برای تغییر در فرایند تحول سازمانی میگذارد، تأثیر مثبت سرمایة اجتماعی به عنوان متغیر میانجی باعث افزایش تأثیر تسهیم دانش بر آگاهی از تغییر میشود، ضمن اینکه بعد ساختاری سرمایة اجتماعی بیشترین تأثیر را بر تسهیم دانش و آگاهی از نیاز به تغییر میگذارد. همچنین، دربارة تأثیر ابعاد سرمایة اجتماعی از طریق تسهیم دانش بر آگاهی از نیاز به تغییر، بعد شناختی تأثیر معناداری ندارد و بین بعد رابطهای و ساختاری، بعد ساختاری بیشترین تأثیر را میگذارد.
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>https://jscm.ut.ac.ir/article_58169_1215fad8a80fef5ebf6e88e4cba16af0.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60713320160922Reducing social capital; state and participation of peopleکاهش سرمایة اجتماعی ، دولت و مشارکت مردم4354616066610.22059/jscm.2016.60666FAحسینرحمت الهیدانشیار پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایراناحسانآقامحمدآقاییدکتری حقوق عمومی،مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمهدیبالویاستادیار، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20160511Present paper analyzes states’ policies which do not pay attention to the necessity of assigning a part of power to citizens and to guard equal rights of citizens and state in exercising the power. The main question is to study the impacts of state’s not participation on social capital and the main assumption is that state’s not-participation is emerged as social and human capital reduction and makes the scope of society, citizens’ civil life and public ethics seriously vulnerable, insecure and threatening. Hence, more efforts by state in strengthening public trust and satisfaction through transferring the power to citizens and showing participation orientation in treating citizens, the society will be protected against social harms and disorders and fosters social capital. Present paper attempts to clarify and justice raised claim by a descriptive – analytical method and by using data fact-finding technique.
<strong> </strong>
<strong> </strong>مقالة حاضر سیاست دولتهایی را از این منظر تحلیل میکند که به ضرورت واگذاریِ بخشی از قدرت به شهروندان و پاسداشت حق همسان شهروندان و دولت در اِعمال قدرت، وقعی نمینهند. هدف اصلی مقالة پیش رو بررسی آثار مشارکتناپذیری دولت در سرمایة اجتماعی است و فرضیة پایة تحقیق بیان میکند مشارکتناپذیری دولت به صورت کاهش سرمایة اجتماعی و انسانی نمود مییابد و حریم جامعه، حیات مدنی شهروندان و اخلاق عمومی را بهشدت آسیبپذیر و دستخوش ناامنی و تهدید میکند. از این رو، هر چه دولت در تحکیم فضای اعتماد و رضایتمندی عمومی، از طریق انتقال قدرت به شهروندان بکوشد و در برخورد با شهروندان مشارکتگرا جلوه کند، به همان نسبت جامعه را در برابر آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی مصون میدارد و به تقویت سرمایة اجتماعی میانجامد. مقالة حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از شیوة علتیابی دادهها، میکوشد در جهت تبیین و توجیه مدعای مطرحشده، گام بردارد.
<strong> </strong>
https://jscm.ut.ac.ir/article_60666_86ee6690e8714842467ef5606e2eb817.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60713320160922The role of social capital in strengthening of entrepreneurial behavior and organizational citizenship behaviorsنقش سرمایة اجتماعی در تقویت رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتارهای کارآفرینانه4634826113010.22059/jscm.2016.61130FAداودحسین پوردانشیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانمحمدخانباشیدکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانحامدگنجی زاده مرادلوکارشناس ارشدمدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانعلی اصغررشیدکارشناسارشد مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20160611Society can be forefront in moving toward development that is in line of developing and strengthening the entrepreneurship. It seems that one of the underlying factors of entrepreneurial behaviors is considering promotion of psychological and behavioral soft agents, including social capital at the community and organizational level. The main objective of this study was to investigate the role of social capital (as a cultural – behavioral factor) in the reinforcing of entrepreneurial and organizational citizenship behaviors. Method of this study is survey. Statistical Society is all staff of Bahman Group in Tehran and the numbers was selected randomly from and were studied. Collected data were analyzed by smart pls and amos. Research results show a significant and positive impact of social capital on organizational citizenship behavior and entrepreneurial behaviors and As well as organizational citizenship behavior is entrepreneurial behavior.
<strong> </strong>جامعهای میتواند در توسعه پیشتاز باشد که در راستای تقویت کارآفرینی حرکت کند. از عوامل بسترساز رفتارهای کارآفرینانه، توجه به ارتقای عوامل نرم روانشناختی و رفتاری، از جمله سرمایة اجتماعی در سطح جامعه و سازمانها است. هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش سرمایة اجتماعی (بهعنوان عاملی فرهنگی-رفتاری) در تقویت رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتارهای کارآفرینانه است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل همة کارکنان ستادی گروه بهمن در تهران بوده است که از میان آنها 150 نفر براساس فرمول نمونهگیری از جامعة محدود به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها پس از جمعآوری، با نرمافزار آماری Amos تجزیهوتحلیل شد. نتایج پژوهش نشاندهندة تأثیر مثبت و معنادار سرمایة اجتماعی بر رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتارهای کارآفرینانه، و نیز تأثیر مثبت و معنادار رفتارهای شهروندی سازمانی بر رفتارهای کارآفرینانه است.
<strong> </strong>https://jscm.ut.ac.ir/article_61130_33da8f11924b052b640ec6aa21478b3b.pdf