دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60715420181222An Analysis of the Position of Nostalgia Marketing in the Tendency of Advocacy Behavior in Social Capitalتحلیلی بر جایگاه بازاریابی نوستالژی در گرایش به بروز رفتار سرمایههای اجتماعی باشگاه4795016976010.22059/jscm.2019.260989.1642FAمیثمشفیعی رودپشتیاستادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانمریمساریخانی خرمیدانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانپریساساریخانیدانشجوی کارشناسیارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20180630Today, social capital is one of the subjects that have attracted the attention of sports researchers. Fans are one of the most important elements of social capital for sport's marketers. One of the strategies that marketers use to attract more fans is the nostalgia marketing approach. The purpose of this study was to investigate the role of nostalgia components in the behavior of supporters as elements of social capital. The method of this research is descriptive. To create a sense of consumer nostalgia, a film about personal and football life of Ali Parvin (nostalgic character) was developed. Due to the focus of the article on vicarious nostalgia, the data of this research was collected by. The results of the data analysis through path analysis indicated that Evoked nostalgia on the attitude and loyalty of the supporters and the nostalgic proneness on the attitude and emotional feelings of the fans are not effective. Also, the most direct effect on fan's behavior was about their loyalty and the most indirect effect on fan's behavior was the feelings of supporters. The influence of the research variables on fan's behaviors were as follows: fans' emotions, loyalty, evoked nostalgia Familiarity with Nostalgic Items and Nostalgic Pronenessامروزه سرمایة اجتماعی از جمله موضوعاتی است که مورد توجه محققان ورزشی قرار گرفته است. هواداران یکی از مهمترین عناصر سرمایههای اجتماعی برای بازاریابان ورزشی هستند. یکی از راهکارهایی که بازاریابان برای جذب بیشتر هوادار استفاده میکنند، رویکرد بازاریابی نوستالژی است. هدف این پژوهش بررسی نقش مؤلفههای بازاریابی نوستالژی در رفتارهای هواداران بهعنوان سرمایههای اجتماعی باشگاه است. روش این پژوهش از نوع توصیفی است. در پژوهش حاضر از علی پروین بهعنوان شخصیت نوستالژیک ورزشی استفاده شد، همچنین، برای برانگیختن حس نوستالژی مصرفکنندگان، فیلمی از زندگی شخصی و فوتبالی علی پروین تدوین شد. به دلیل تمرکز مقاله بر نوستالژی نیابتی، دادههای این تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه میان افرادی که تجربة مستقیمی در زمینة آشنایی با سابقة ورزشی علی پروین نداشتند، جمعآوری شد. نتایج تحلیل دادهها از طریق تحلیل مسیر نشان داد نوستالژی برانگیخته بر نگرش و وفاداری هواداران و تأثیرپذیری نوستالژیکی بر نگرش و احساس هوادار تأثیرگذار نیستند. همچنین، بیشترین اثر مستقیم بر رفتار هوادارانه را وفاداری هواداران و بیشترین اثر غیرمستقیم بر رفتار هوادارانه را احساس هواداران داشته است و میزان تأثیرگذاری متغیرهای تحقیق بر رفتار هوادارانه به ترتیب عبارتاند از احساس هواداران، وفاداری هواداران، نوستالژی برانگیخته، شخصیت نوستالژیکی و تأثیرپذیری نوستالژیکی.https://jscm.ut.ac.ir/article_69760_40579484fe9a02b41302f9419d38ac7b.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60715420181222Community-based Empowerment: Assessing the Social Capital of Local Stakeholdersتوانمندسازیِ اجتماعمحور: ارزیابی ظرفیت سرمایۀ اجتماعیِ ذینفعان محلی5035226976110.22059/jscm.2019.267647.1710FAعبدالباسطمرادزادهدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانمحمدقاسمیدانشیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانحبیب اللهسالارزهیدانشیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایراننورمحمدیعقوبیاستاد، دانشکدة مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانجوادبذرافشاندانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانJournal Article20180915Social capital is one of the basic prerequisites for community-based empowerment programs and approaches for sustainable development of local communities, and it has all the necessary requirements for participatory management. This research was conducted to evaluate the status of actors and social capital of stakeholders in order to assess the readiness for participation in local development programs and projects in the Kourin section of Zahedan city functions. The research is from an objective perspective, applied and methodically descriptive-survey. The statistical population consisted of 501 households in Sarjangal district, which decided to implement the partnership project of the blessing foundation. According to the Cochran formula, 217 households were estimated. To analyze the data in the descriptive section, the mean and standard deviation were used and in the inferential part, t-test with constant value and repeated measures test were used. The findings show that the existing status of components of social trust, social participation and social awareness is undesirable and the status of the component of social cohesion is acceptable at the acceptable level. Also, findings regarding the prioritization of components show that the average social cohesion is highest and social trust is the lowest compared to other indicators.سرمایة اجتماعی یکی از پیشنیازهای اساسیِ برنامهها و رویکردهای توانمندسازیِ اجتماعمحور در راستای توسعة پایدارِ جوامع محلی بوده و همة الزاماتی را که در مدیریت مشارکتی ضروری است، در خود جای داده است. این پژوهش با هدف ارزیابی موقعیت کنشگران و سرمایة اجتماعیِ ذینفعان، برای بررسی میزان آمادگی برای مشارکت در برنامهها و پروژههای توسعة محلی در بخش کورین از توابع شهرستان زاهدان انجام گرفته است.پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی، و به لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش، 501 خانوار ساکن در دهستان سَرجنگل است که در آن تصمیم بر اجرای طرح مشارکتیِ بنیاد برکت گرفته شده است. براساس فرمول کوکران، نمونة پژوهش، 217 نفر از سرپرستان خانوار برآورد شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش توصیفی، میانگین و انحراف معیار و در بخش اسـتنباطی آزمون تی، با ارزش ثابت و آزمون اندازههای مکرر بهکار گرفته شد.یافتهها نشان داد وضعیت موجود مؤلفههای اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و آگاهی اجتماعی، نامطلوب، و وضعیت مؤلفة انسجام اجتماعی در سطح قابل قبول است. همچنین، یافتههای مربوط به اولویتبندیِ مؤلفهها نشان داد انسجام اجتماعی، بالاترین رتبه، و اعتماد اجتماعی، پایینترین رتبه را در مقایسه با سایر شاخصها دارند.https://jscm.ut.ac.ir/article_69761_c35c3db1996b0ab312abe1417c66b4cc.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60715420181222Analysis of Relationship between Social Capital and Life Quality of Villagers in Khuzestan Province: Emphasizing the Mediator Role of Tourismتحلیل رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی و کیفیت زندگی روستاییان استان خوزستان با تأکید بر نقش میانجی گردشگری5235526976210.22059/jscm.2019.264756.1674FAامیرنعیمیاستادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعة روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانروحالهرضائیدانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعة روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانسیده کوثرموسیپورکارشناسیارشد گروه ترویج، ارتباطات و توسعة روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانJournal Article20180823The goal of this research was to analyze the relationship between relationship between social capital and life quality of Khuzestan province villagers with an emphasis on the mediator role of environmental sustainability of tourism(EST). Statistical population of study was rural households in central region of Baghmalek and Izeh township located at Khuzestan province (N=484). Sample size determined via sample size table of Bartlett <em>et al. </em>(2001). (n=218). Sampling method was proportional stratified random sampling. Research instrument was questionnaire. Face and content validity of the questionnaire revised and verified by panel of agricultural extension and education and rural development experts. Also calculated values of Cronbach’s Alpha, average variance extracted (AVE), and composite reliability (CR) were acceptable for different parts of the questionnaire. Results of path analysis by PLS software showed that there is positive and significant relation between social capital and life quality of villagers. Also, related results of mediating effect of environmental sustainability of tourism (EST) on relation between social capital and EST showed that there is positive and significant relationship between social capital and EST and also between EST and villagers’ life quality. Therefore as a main finding of this study can be concluded EST has mediator effect on relationships between social capital and villagers’ life quality.هدف کلی پژوهش حاضر تحلیل رابطة بین سرمایة اجتماعی و کیفیت زندگی روستاییان استان خوزستان با تأکید بر نقش میانجی پایداری محیط زیستی گردشگری بود. روش این تحقیق، توصیفی و پیمایشی، و جامعه آماری تحقیق، سرپرستان خانوارهای روستایی بخشمرکزی شهرستانهای باغملک و ایذه استان خوزستان بودند (484N=). حجم نمونه براساس جدول بارتلت و همکاران، 218 نفر تعیین شد. برای مطالعة افراد نمونه روش نمونهگیری طبقهای تناسبی بهکار گرفته شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه بود. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات جمعی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی بررسی و تأیید شد. همچنین، مقادیر محاسبهشدة آلفای کرونباخ، روایی میانگین واریانس استخراجشده (AVE)، و پایایی ترکیبی (CR) برای قسمتهای مختلف پرسشنامه در حد قابل قبولی محاسبه شد. نتایج تحلیل مسیر با نرمافزار PLS نشان داد بین سرمایة اجتماعی و کیفیت زندگی روستاییان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج بررسی اثر میانجی پایداری محیط زیستی گردشگری بر رابطة سرمایة اجتماعی و پایداری محیط زیستی گردشگری نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین سرمایة اجتماعی و پایداری محیط زیستی گردشگری و همچنین، رابطة بین پایداری محیط زیستی گردشگری و کیفیت زندگی روستاییان وجود دارد. بنابراین، بهعنوان یافته اصلی پژوهش حاضر، میتوان نتیجه گرفت پایداری محیط زیستی گردشگری اثر میانجی بر رابطة بین سرمایة اجتماعی و کیفیت زندگی روستاییان مورد مطالعه دارد.https://jscm.ut.ac.ir/article_69762_647b4cd855f47c590b495544a3e70064.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60715420181222Investigating the Role of Organizational Pessimism in Social Wear: Organizational Silence as a Mediator Variableبررسی نقش بدبینی سازمانی در سایش اجتماعی: سکوت سازمانی بهعنوان متغیر میانجی5535776976310.22059/jscm.2019.267824.1715FAزلفاحقگویانمدرس گروه مدیریت، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایرانلالهکریمی مالکآبادیدانشجوی کارشناسیارشد، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایرانزهرهکاظمیدانشجوی کارشناسیارشد، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایرانJournal Article20180723In recent years, researchers in the field of behavioral sciences have pointed to one of the hallmarks and dark points of the organizational communications system, and they are referred to as social wear. The complication in organizations with a high density of interactions can have more consequences. The purpose of this research is to investigate the relationship between organizational pessimism and social wear through organizational silence. In this research, the research method is applied in terms of the objective and in terms of time horizons... This research was conducted in two organizations of the Chaharshal-Bakhtiari Education Directorate and Qom University. Sampling was done in a cohesive manner and the number of samples was determined through the Morgan table. The sample number is in the Chahashal and Bakhtiari Education Directorate 136 and at Qom University in 161. For data analysis, structural equation modeling has been used. The results of the research show that the NGO affects social impact through organizational silence. Also, organizational pessimism affects organizational silence and organizational silence.در سالهای اخیر پژوهشگران حوزة علوم رفتاری به یکی از عارضهها و نقاط تاریک نظام ارتباطات سازمانی اشاره کرده، و از آن بهعنوان سایش اجتماعی نام بردهاند. عارضۀ یادشده در سازمانهایی که تراکم و حجم تعاملات بالا است، میتواند تبعات بیشتری داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش بدبینی سازمانی در سایش اجتماعی از طریق سکوت سازمانی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر افق زمانی مقطعی است. قلمرو پژوهش دو سازمان ادارهکل آموزشوپرورش چهارمحال و بختیاری و دانشگاه قم است. نمونهگیری به روش تصادفی و تعداد نمونه براساس جدول مورگان مشخص شد. تعداد نمونه در ادارهکل آموزشوپرورش چهارمحال و بختیاری 136، و در دانشگاه قم 161 است. برای تحلیل دادهها روش مدلسازی معادلات ساختاری بهکار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد بدبینی سازمانی از طریق سکوت سازمانی بر سایش اجتماعی تأثیر میگذارد. همچنین، بدبینی سازمانی بر سکوت سازمانی، و سکوت سازمانی بر سایش اجتماعی تأثیر مستقیم دارد.https://jscm.ut.ac.ir/article_69763_fa7cb72d960fc5d180a991d57d52feab.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60715420181222Explaining the Concept of Reason and Rationalism from the Perspective of Narrations as a Basis for Organizational Capital;(Human, Social, Psychological, Spiritual)تبیین مفهوم عقل و عقلورزی از منظر روایات به عنوان مبنایی برای سرمایههای سازمان (انسانی، اجتماعی، روانشناختی، معنوی)5796036976410.22059/jscm.2019.236635.1407FAاحسانرحیمیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانحسنزارعی متیناستاد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانحسینپرکاندکتری مدیریت سیاستگذاری فرهنگی، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، قم، ایرانJournal Article20180220In this research, intellect and rationalism have been introduced from the perspective of the traditions of the infallibles as the basis for the types of organizational capital. The strategy of this research is the analysis of the subject in which the literature on organizational capital and then the narratives related to the characteristics of reason are analyzed first using two patterns of Rhine and Bernard, King and Horwax. Then the conceptual framework derived from these themes is analyzed together. The result of the analysis shows that all the features of reason and rationalism in narratives include not only the characteristics of organizational capital, such as social, psychological, spiritual, and human, but beyond them, so that spiritual capital is a manifestation of rationalization in the domain of thought; The psychological capital of a manifestation of rationalism in the field of social traits and social capital is a manifestation of rationalization in the domain of human actions. Therefore, focusing on the concept of reason and rationality in the traditions of the innocent and looking at its dimensions and components can be a new bobby for the development of native-Islamic knowledge in the field of managing capital of the organization.پژوهش حاضر عقل و عقلورزی از منظر روایات معصومان <sup>(ع) </sup>بهعنوان مبنایی برای انواع سرمایههای سازمانی معرفی شده است. راهبرد پژوهش تحلیل مضمون است که طی آن ابتدا متون نظری موجود دربارة سرمایههای سازمانی، سپس، روایات مطرحشده در زمینة ویژگیهای عقل و مشتقات آن با بهرهگیری دو الگویراین و برنارد، و کینگ و هوروکس تحلیل شد. سپس، چارچوب مفهومی حاصلشده از مضامین یادشده با یکدیگر به صورت توأمان تحلیل شدهاند. نتیجة تحلیل نشان داد همة ویژگیهای عقل و عقلورزی در روایات مطرح نهتنها متضمن ویژگیهای سرمایههای یادشده بوده، بلکه فراتر از آنهاست، بهطوری که میتوان گفت سرمایة معنوی جلوهای از عقلورزی در ساحت اندیشه؛ سرمایة روانشناختی جلوهای از عقلورزی در ساحت گرایشها و صفات، و سرمایة اجتماعی جلوهای از عقلورزی در ساحت اعمال و رفتارهای انسان است. بنابراین، تمرکز بر مفهوم عقل و عقلورزی مطرحشده در روایات معصومان (ع) و واکاوی ابعاد و مؤلفههای آن میتواند بابی جدید برای توسعة دانشی بومی-اسلامی در حوزة مربوط به مدیریت سرمایههای سازمان باشد.https://jscm.ut.ac.ir/article_69764_3aa840c536f0167ab86d8b3419a477ea.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60715420181222A Study of the Barriers of the Continuance of Jihadi Management Morale in Post-Holy Defense Eraبررسی عوامل بازدارندۀ استمرار روحیۀ مدیریت جهادی پس از دوران دفاع مقدس6056276976510.22059/jscm.2019.258716.1613FAمجیدمختاریانپوراستادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانروحاللهکوثریکارشناسیارشد، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20180526In the imposed war period of Iraq against Iran, a new pattern of management emerged, triggering various actions which could be considered the result of jihadi management esprit in Iranian managers. Although it was expected that this esprit would continue after 1989 and become a successful model for managing the country in the post-war era; but, except some very few instances, we have witnessed a significant departure from this morale in attitudes and behaviors of the executive authorities of the country after the end of this period. Thus, the present study aims to identify the barriers of the continuance of jihadi management morale in post-war era. Based on this, these factors were identified using 12 semi-structured interviews which were analyzed using qualitative method of analysis, thematic analysis. The result of analyzes were 380 codes, 85 descriptive themes, 10 interpretative themes and finally 4 overarching themes. According to the results of the research, the barriers include individual factors (exposition of sensuality and secularity), social factors (post-war neglectfulness, value roll-back), political factors (exogenous instigations, getting far from revolutionary) and structural factors (non-jihadi administrative structure, structural thwart from people's contribution, the transformation of revolutionary institutions, the managerial westernization).در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، الگوی جدیدی از مدیریت ظهور کرد و ایران صحنة بروز و ظهور کنشهای مختلفی شد که مجموعة آنها را میتوان نتیجة وجود روحیة مدیریت جهادی در مدیران کشور دانست. اگرچه مورد انتظار بود که این روحیه پس از سال 1367 استمرار یابد و به الگویی موفق برای مدیریت کشور در دوران پس از جنگ تبدیل شود، اما بهجز برخی نمونههای بسیار معدود، بهعنوان یک اتفاق غالب، شاهد رویگردانی محسوسی از این روحیه در نگرشها و رفتارهای مسئولان اجرایی کشور پس از پایان جنگ بودهایم. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل بازدارندة استمرار روحیة مدیریت جهادی پس از جنگ تحمیلی انجام گرفت. بر این اساس، با بهرهگیری از 12 مصاحبة نیمهساختاریافته و تحلیل آنها با روش کیفیِ تحلیل مضمون، این عوامل شناسایی شد. حاصل تحلیلها 380 کد، 85 مضمون توصیفی و 10 مضمون تفسیری و 4 مضمون فراگیر است. براساس نتایج تحقیق، عوامل شناساییشده شامل عوامل فردی (تبلور نفسانیت، دنیاگرایی)، اجتماعی (غفلت زدگی پساجنگ، عقبگرد ارزشی)، سیاسی (تحریکهای برونزا، فاصلهگرفتن از انقلابیگری) و ساختاری (ساختار اداری غیرجهادی، ممانعت ساختاری از مشارکت مردمی، دگردیسی نهادهای انقلابی، غربگرایی مدیریتی) هستند.https://jscm.ut.ac.ir/article_69765_e890f6e0e7b32e41797ccadb682948de.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60715420181222Investigating the Role of Religiosity in Trust and Social Participation of Students of Lorestan Universityبررسی نقش دینداری در اعتماد و مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشگاه لرستان6296496976610.22059/jscm.2019.265514.1682FAسید نجمالدینموسویاستادیار، دانشکدة علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران0000-0002-6969-7729رضاسپهونددانشیار، دانشکدة علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران0000-0002-2217-6029سلیمانجعفریدانشجوی دکتری، دانشکدة علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرانافسانهجعفریدانشجوی کارشناسیارشد، دانشکدة علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرانJournal Article20180913The purpose of this study was to investigate the role of religiosity in trust and social participation. This research is applied in terms of purpose, and in terms of the implementation of research is a descriptive-correlative research. The statistical population of this research is all students of Lorestan University in the academic year of 2017-2018. Using Cochran's formula, 253 of them were selected by stratified random sampling. The data gathering tool was a standard questionnaire. Validity of the questionnaires was confirmed by using the content validity method and its reliability by calculating the Cronbach's alpha. In this research, structural equation modeling approach and AMOS18 software have been used to test and test hypotheses. The results of this study indicate that at the level of confidence, 95 percent religiousness has a positive and significant effect on the trust and social participation of students of Lorestan University. On the other hand, the results showed that social trust had a positive and significant effect on social participation of students. As a general result, it can be said that people who are more determined than their religious practices have more confidence in their social relationships than others. Also, those who are more committed to religious affairs will be required to participate actively in social activities.هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش دینداری در اعتماد و مشارکت اجتماعی است. پژوهش به لحاظ هدف، کاربرد و به لحاظ شیوة اجرای پژوهش در زمرة تحقیقات توصیفی - همبستگی است. جامعة آماری همة دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1396- 1397 است که با بهکارگیری فرمول کوکران، 253 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة استاندارد بود، که روایی پرسشنامهها با بهکارگیری روش اعتبار محتوا و پایایی آنها با محاسبة آلفای کرونباخ تأیید شد. در این پژوهش برای آزمون فرضیهها، مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارAmos18 بهکار گرفته شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سطح اطمینان 95 درصد دینداری تأثیر مثبت و معناداری بر اعتماد و مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشگاه لرستان دارد. از طرف دیگر، نتایج پژوهش نشان داد اعتماد اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری بر مشارکت اجتماعی دانشجویان میگذارد. از این رو، میتوان بیان کرد افرادی که نسبت به انجامدادن اعمال دینی خود مصممترند، از اعتماد بیشتری در روابط اجتماعی خود نسبت به سایر افراد برخوردارند. همچنین، افرادی که بیشتر پایبند به امور دینی باشند، خود را موظف خواهند دانست که در فعالیتهای اجتماعی مشارکت فعال داشته باشند. زیرا از نگاه دینی، فرد در مقابل خدایش، خودش و جامعهاش موظف است نسبت به سرنوشت خود حساس باشد و در صحنة اجتماع مشارکت فعال داشته باشد.https://jscm.ut.ac.ir/article_69766_a6995915974c0b37f6c238333266921c.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60715420181222English Abstractsچکیده های انگلیسی177051610.22059/jscm.2018.70516FAJournal Article20190409https://jscm.ut.ac.ir/article_70516_433e699e8cc1220d5468f7cd082126c1.pdf