دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60717320200922"Imamate-Based" Social Capital Theory Based on Shiite Teachingsنظریۀ سرمایۀ اجتماعی «امامتمحور» با تکیه بر آموزههای شیعه2732967574610.22059/jscm.2020.291882.1931FAحامدپوررستمیدانشیار، دانشکدة الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20191104One of the major issues in sociology is the role of ideology and religious values in sociological theories and social phenomena. The most prominent example of these teachings is a statement by Lady Fatima (a), saying that Allah has asked people to follow Ahl al-Bayt (a) in order to establish the social system and set them as the leaders to prevent divisions. The hypothesis of this paper is that this statement is a reference to the theory of social capital underlying Imamate<strong>, </strong>as this article defines social capital theory as generalized theorems in a desirable social interactive network that has a reasoning consistency element. This element is the degree to which following the religious guardianship will introduce systemic order as well as psychological and behavioral security to the highest levels of social capital.یکی از موضوعات مهم در جامعهشناسی، نقش ایدئولوژی و ارزشهای دینپایه بر نظریههای جامعهشناختی و پدیدههای اجتماعی است. نمونة بارز این آموزهها سخن حضرت فاطمه زهرا<sup>(س)</sup> است مبنی بر اینکه «فجعل الله ... طاعتنا نظاماً للملة و إمامتنا أمانا من الفرقة.»؛ خداوند پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظام اجتماعی و رهبری ما را عامل در امان ماندن از تفرقهها قرار داده است. فرضیة مقاله بدین سمت رفته است که این سخن ناظر به «نظریة سرمایة اجتماعی امامتپایه» است. زیرا، در این نوشتار نظریة سرمایة اجتماعی به قضایای تعمیمیافته در شبکة تعاملی مطلوب اجتماعی تعریف شده است که از یک عنصر قوامبخش تعلیلی برخوردار است و این عنصر تعلیلی ولایتپذیری جامعه است که موجبات نظامبخشی و امنیت روانی و رفتاری را در عالیترین مراتب سرمایة اجتماعی تحقق خواهد بخشید. در این نظریه نوع رابطه میان متغیر امامت و سرمایة اجتماعی از نوع علّی و رویکرد تبیینی است؛ نه آنکه تنها رابطة همبستگی از نوع مستقیم وجود داشته باشد. دلایلی مانند ظهور کلام، قواعد ادبی و لغوی، و همچنین شواهد تاریخی، همگی، دلالت بر وجود رابطهای علّی (نه همبستگی) دارد. روش تحقیق تحلیل محتوا با ابزار فیش است که با رویکرد کتابخانهای گردآوری شده است.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60717320200922Social Capital and Asymmetric Cost Behaviorسرمایۀ اجتماعی و رفتار نامتقارن هزینهها2973177773710.22059/jscm.2020.303117.2010FAمیرفیضفلاح شمسدانشیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز، تهران، ایرانبهمناسکندریاستادیار، دانشکدة مدیریت، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز، تهران، ایرانفرهادعزیزیاستادیار، دانشکدة اقتصاد و حسابداری، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز، تهران، ایرانمحمدنوروزیاستادیار، دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، مدرس دانشگاه گنبدکاووس، گنبدکاووس، ایران0000-0002-9222-1358Journal Article20200519Social capital represents the power of norms and the density of social networks in a region. An economic, social factor can influence the decision-makers’ decisions regarding management resources through different strategies. Therefore, companies with higher social capital show less symmetry in the behavior of costs. Consequently, consensual capital prevents managers from making decisions that modify opportunistic resources that cause cost adhesion. Therefore, based on this argument, the present study examines the relationship between social capital and asymmetric costs behavior of companies. For this purpose, three criteria of social, occupational, and political communication were used to measure the social capital of managers. The hypothesis testing was performed using regression analysis of a combined set of data related to 73 companies listed on the Tehran Stock Exchange from 2005 to 2018. Following multivariate regression models, the research findings show that social capital reduces the asymmetric behavior of costs by reducing managers' opportunistic motivations and thus reduces the adhesion of costs in the company. In addition, the result of the second hypothesis is that social capital created through managers' social communication with employees increases management optimism and as a result, the adhesion of costs in the company increases.سرمایة اجتماعی قدرت هنجارها و تراکم شبکههای اجتماعی را در یک منطقه نشان میدهد. عوامل اقتصادیـ اجتماعی میتواند بر تصمیمهای تعدیلی منابع مدیریتی اثرگذار باشد. ازینرو، شرکتهایی با سرمایة اجتماعی بالاتر تقارن کمتری در رفتار هزینهها نشان میدهند. بنابراین، سرمایة اجتماعی مدیران را از اتخاذ تصمیمات تعدیلکنندة منابع فرصتطلبانه، که باعث چسبندگی هزینهها میشود، بازمیدارد. بر پایة این استدلال، در پژوهش حاضر به بررسی رابطة بین سرمایة اجتماعی و رفتار نامتقارن هزینههای شرکت پرداخته شد. بدین منظور، برای اندازهگیری سرمایة اجتماعی، از سه معیار ارتباطات اجتماعی و شغلی و سیاسی استفاده شد. آزمون فرضیهها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون با دادههای ترکیبی بر اساس اطلاعات 73 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1384 تا 1398 انجام شد. یافتههای فرضیة اول پژوهش حاکی از آن بود که سرمایة اجتماعی از طریق کاهش انگیزههای فرصتطلبانة مدیران باعث کاهش رفتار نامتقارن هزینهها میشود و در نتیجه چسبندگی هزینهها در شرکت کاهش مییابد. همچنین، نتیجة فرضیة دوم حاکی از آن بود که سرمایة اجتماعی از طریق ارتباط اجتماعی مدیران با کارکنان باعث افزایش خوشبینی مدیریت میشود و در نتیجه چسبندگی هزینهها در شرکت افزایش مییابد.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60717320200922Understanding and Categorizing the Intervention Dimensions and Change Theories in Community-Based Development Based on Social Capitalشناخت و طبقهبندی ابعاد و نظریات تغییر در مداخلات توسعۀ اجتماعمحور مبتنی بر ارتقای سرمایۀ اجتماعی در ایران3193437388810.22059/jscm.2019.289140.1909FAعلیرضانفیسیدکتری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانسیدحسیناخوان علویاستادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانعلیملکیاستادیار، پژوهشکدة سیاستگذاری، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانJournal Article20190917In recent years, social and human aspects of development are more taken into considerations in Iran as a result of the people-oriented and community-based discourse in the country, confronting the mainstream economic and top-down approaches. In this discourse, the stress is put on strengthening social capital to empower the civic associations to become the main agent of development. In this qualitative research, five cases in community-based interventions in Iran are studied by deep interviews with their main practitioners. After coding the interviews and other related reports using Thematic Analysis, the 'intervention dimensions' emerge and the cases are compared in each dimension. Then, the similar issues in community-based development in Iran are identified and compared to the usual approaches in development programs in the country. Finally, it is shown that despite the similarities, each case has adopted its own specific issues and theory of change that has not been mentioned explicitly in the existing literature.در سالهای اخیر، در مقابل جریانهای رایج توسعة عمرانی و اقتصادی در ایران، توجه به جنبههای اجتماعی و انسانی توسعه ذیل گفتمان عمومی توسعة مردمی یا اجتماعمحور قوت گرفته است. در این گفتمان، توجه به تقویت سرمایة اجتماعی با هدف توانمندسازی تشکلهای مردمی و قرار گرفتن آنها در محور توسعه مد نظر قرار میگیرد. در این مطالعة کیفی، پنج نمونة موردی از مداخلات توسعة اجتماعمحور در ایران از طریق مصاحبة عمیق با دستاندرکاران اصلی آنها بررسی شد. پس از کدگذاری متن مصاحبهها و گزارشهای مرتبط، با استفاده از روش تحلیل تم، ابتدا ابعاد این مداخلات استخراج و نمونهها در هر بُعد مقایسه میشوند. سپس نشان داده میشود که مسائل مشترک توسعة اجتماعمحور در ایران از چه جنسی است و چه تفاوتی با رویکردهای رایج در برنامههای توسعه در کشور دارد. در نهایت به این مهم پرداخته میشود که هر یک از پنج نمونه، با وجود شباهتها، دارای مسئله و نظریة تغییر خاص خود هستند که پیش از این در پیشینة توسعة اجتماعمحور به این تنوع در نظریات تغییر اشاره نشده است.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60717320200922The Effect of Green Human Resource Management on Employees’ Eco-friendly Behavior (With an Emphasis on the Role of Social Capital)مدیریت منابع انسانی سبز و رفتار سازگار با محیط زیست کارکنان، با تأکید بر نقش سرمایۀ اجتماعی3453717754910.22059/jscm.2020.295600.1965FAابراهیمرجب پوراستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیجفارس، بوشهر، ایرانJournal Article20200121In the current era, the optimal utilization and management of organizational resources (especially human capital) is essential as the most important organizational asset, and organizations must adopt a strategic approach to aligning human resource management and environmental management practices. On the other hand, if green human resource management is implemented successfully, social capital can be created in the organization and its benefits can be exploited. Therefore, the purpose of this study is to investigate the impact of green human resource management and social capital on employees’ ecofriendly behavior. In this regard, the role of social capital as an independent and mediating variable is examined. This study is applied in terms of research purpose and is a survey in terms of method. The statistical population of the study consisted of petrochemical companies active in South Pars. In order to assess the variables of the study, a questionnaire was used. In addition to the Construct and content validation of the questionnaire, Cronbach's alpha reliability coefficient was found to be 0.93. The collected data were analyzed using statistical software packages SPSS and LISREL. The results of data analysis showed that green human resource management had a positive and significant effect on environmental behavior and social capital. Although the results show that social capital has no significant effect on environmental behavior, it does play a positive mediating role between green human resource management and environmental behavior.در عصر کنونی، بهرهگیری و مدیریت بهینة منابع سازمانی، بهویژه سرمایة انسانی، در مقام مهمترین سرمایة سازمانی، ضروری است و سازمانها باید رویکردی راهبردی به همسویی بین اقدامات مدیریت منابع انسانی و مدیریت محیط زیست داشته باشند. از سوی دیگر، در صورت اجرای موفقیتآمیز مدیریت منابع انسانی سبز میتوان سرمایة اجتماعی را در سازمان ایجاد کرد و از مزایای آن بهره گرفت. ازینرو، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز و سرمایة اجتماعی بر رفتار زیستمحیطی است. در این زمینه، نقش سرمایة اجتماعی به منزلة متغیر مستقل و نیز متغیر میانجی بررسی میشود. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی است. جامعة آماری پژوهش را شرکتهای فعال در صنعت پتروشیمی پارس جنوبی تشکیل دادهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه در مقیاس پنجدرجهای لیکرت بود. روایی پرسشنامه از نظر محتوایی و سازه بررسی و پایایی نیز با محاسبة ضریب آلفای کرونباخ (93/0) محاسبه شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و LISREL تحلیل شدند و نتایج تحلیل دادهها نشان داد مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار زیستمحیطی و سرمایة اجتماعی تأثیر مثبت و معنادار میگذارد. نتایج پژوهش نشان داد سرمایة اجتماعی بر رفتار زیستمحیطی تأثیر معنادار ندارد؛ اما، بین مدیریت منابع انسانی سبز و رفتار زیستمحیطی نقش میانجیگری مثبت بازی میکند.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60717320200922The Effect of Organizational Transparency on Organizational Paranoia Mediated by Social Capitalتأثیر شفافیت سازمانی بر پارانویید سازمانی با میانجیگری سرمایۀ اجتماعی3733987751010.22059/jscm.2020.305339.2026FAمهدیدیهیم پوراستادیار، گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)، نوشهر، ایران0000-0001-5841-6429حسندولتیاستادیار، گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)، نوشهر، ایرانJournal Article20200503One of the destructive psychological disorders on employee performance is the creation of a negative attitude towards the organization, which is interpreted as organizational paranoia. Organizations can use the concepts of organizational transparency and social capital to prevent the formation of this phenomenon. The present study was conducted with the aim of organizational paranoid management with an emphasis on the variables of organizational transparency and social capital, which is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of method. The statistical population of the study consisted of a number of employees of government organizations in Mazandaran province, out of which 191 people were selected as the research sample using cluster random sampling method. The data collection tool was a questionnaire whose reliability and validity were confirmed by calculating Cronbach's alpha and combined reliability by professors and experts familiar with the subject. Data analysis was performed using Pearson correlation test and structural equation modeling by SPSS and PLS software packages. Structural equation modeling findings showed that all paths from organizational transparency and social capital to organizational paranoid management and the ones from organizational transparency through social capital mediator to organizational paranoid management are significant and the relationships between them are confirmed. It can be concluded that investing in social capital and increasing organizational transparency can help manage the organizational paranoia of employees.یکی از اختلالات روانشناختی مخرب بر عملکرد کارکنان به وجود آمدن نگرش منفی به سازمان است که از آن به پارانویید (بدبینی) سازمانی تعبیر میشود. سازمانها برای ممانعت از شکلگیری این پدیده میتوانند از مفاهیم شفافیت سازمانی و سرمایة اجتماعی استفاده کنند. پژوهش حاضر با هدف مدیریت پارانویید سازمانی با تأکید بر متغیرهای شفافیت سازمانی و سرمایة اجتماعی انجام شد که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفیـ همبستگی است. جامعة آماری پژوهش را تعدادی از کارکنان سازمانهای دولتی استان مازندران تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 191 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود که پایایی و روایی آن با محاسبة آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و توسط استادان و خبرگان آشنا به موضوع تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها نیز به وسیلة آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری به وسیلة نرمافزارهای SPSS و PLS انجام گرفت. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد همة مسیرها از شفافیت سازمانی و سرمایة اجتماعی بر مدیریت پارانویید سازمانی و همچنین از مسیر شفافیت سازمانی از طریق متغیر میانجی سرمایة اجتماعی بر مدیریت پارانویید سازمانی معنادار بوده و روابط بین آنها تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت سرمایهگذاری بر سرمایة اجتماعی در کنار شفافیت سازمانی میتواند به مدیریت پارانویید سازمانی کارکنان کمک کند.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60717320200922Analyzing the Relationships and Prioritizing the Personal Beauty Criteria Effective on Social Capital Development Using Combined Approach of Fuzzy Dematel and Fuzzy Analytical Network Process (Case Study: Shiraz University)تحلیل روابط و اولویتبندی شاخصهای زیبایی فردی موثر در گسترش سرمایۀ اجتماعی با رویکرد ترکیبی دیمتل فازی و تحلیل شبکهای فازی (مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)3994297788310.22059/jscm.2020.303239.2013FAسیماعلی پورکارشناسارشد مدیریت کسبوکار، گروه مدیریت، مؤسسة آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایراناردلانفیلیمربی، گروه مدیریت، مؤسسة آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایرانعباسثابتمربی، گروه مدیریت، مؤسسة آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایرانJournal Article20200521Social capital is a social norm that strengthens the social relations network and collaboration between people. In social relationships, personal beauty is desirable and significant because it extends the social network of individuals, brings relatively more social success to the individual, and develops one's social capital. The aim of this study was to identify and prioritize individual beauty indicators effective in expanding social capital. The present study is applied and descriptive. To collect data, questionnaires based on multi-criteria decision-making methods used in this study were used, which were completed by Shiraz University experts. Data were analyzed using the combined approach of Dematel and ANP in fuzzy space. The results showed that the hidden factors of personal beauty are more effective in developing individuals' social capital than the obvious ones. The results also showed that among the factors, being a good listener with a weight of 0.178 and positive thinking with a weight of 0.168 had the most impact on the development of social capital.سرمایة اجتماعی یک هنجار اجتماعی است که شبکة روابط اجتماعی و همکاری بین انسانها را تقویت میکند. در روابط اجتماعی زیبایی فردی پسندیده و قابل توجه است. زیرا شبکة روابط اجتماعی افراد را گسترش میدهد و موفقیتهای اجتماعی نسبتاً بیشتری برای فرد به ارمغان میآورد. مطالعة حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی شاخصهای زیبایی فردی مؤثر در گسترش سرمایة اجتماعی انجام شده است. پژوهش حاضر کاربردی و توصیفی است. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای تهیهشده مبتنی بر روشهای تصمیمگیری چندشاخصه استفاده شد که خبرگان دانشگاه شیراز آن را تکمیل کردند. دادهها با رویکرد ترکیبی دیمتل و ANP در فضای فازی تحلیل شد. نتایج نشان داد عوامل پنهان زیبایی فردی نسبت به عوامل آشکار در گسترش سرمایة اجتماعی افراد مؤثرترند. همچنین، نتایج مطالعه نشان داد، میان عوامل، شنوندة خوب بودن با وزن 178/0 و تفکر مثبت با وزن 168/0 بیشترین تأثیر را بر گسترش سرمایة اجتماعی افراد میگذارند.دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60717320200922An Investigation of the Impact of Social Capital on Social-Organizational Accountability With an Emphasis on Business Ethicsتأثیر سرمایۀ اجتماعی بر پاسخگویی اجتماعی سازمانی: تأکید بر اخلاق کسبوکار4314567773810.22059/jscm.2020.305733.2029FAاسفندیارمحمدیدانشیار، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانشهرامخلیل نژاداستادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانعمادگل محمدیدانشجوی کارشناسیارشد، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران0000-0002-8822-4484Journal Article20200605Nowadays, the accountability to the social needs of the society and the consideration of moral disciplines are the necessities that the organizations need to have in order to increase their legitimacy. This would be possible in the light of social capital development of the organization. In this respect, the present research aimed to study the effect of social capital on the social accountability with an emphasis on the role of business ethics. The study is an applied descriptive- correlational research. The statistical population of the research included the managers and employees of the private bank branches of Ilam province. All in all, 203 members were selected from among them as the sample using simple random sampling method. The standard questionnaire was used for collecting data. The statistical analyses of the data were done by structural equation modeling after the confirmation of their reliability and validity., In addition to the confirmation of the research model fitness, the findings revealed that the social accountability was directly affected by social capital level and business ethics. Furthermore, it was found that the social accountability influenced indirectly the social accountability through business ethics. Accordingly, the bank managers can use the social capital concepts and business ethics to facilitate and encourage social accountability in their organizations.امروزه پاسخگویی به نیازهای اجتماعی جامعه و رعایت اصول اخلاقی کسبوکار از الزاماتی است که سازمانها جهت افزایش مشروعیت خود به آن نیازمندند. این مهم در سایة توسعة سرمایة اجتماعی سازمان امکانپذیر است. بر این اساس، این پژوهش به منظور بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر پاسخگویی اجتماعی با تأکید بر نقش اخلاق کسبوکار انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی است و در زمرة پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی به شمار میرود. جامعة آماری پژوهش مدیران و کارکنان شعب بانکهای خصوصی استان ایلام بودند که از بین آنها 203 نفر با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده، به عنوان نمونه، انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة استاندارد بود. تحلیلهای آماری روی دادهها نیز، پس از تأیید پایایی و روایی، با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری به انجام رسید. یافتهها، ضمن تأیید برازش مدل پژوهش، نشان داد پاسخگویی اجتماعی به صورت مستقیم از سطح سرمایة اجتماعی و اخلاق کسبوکار تأثیر میپذیرد. علاوه بر آن، سرمایة اجتماعی به صورت غیر مستقیم و از طریق اخلاق کسبوکار بر پاسخگویی اجتماعی مؤثر است. بدین ترتیب، مدیران بانکها میتوانند از مفاهیم سرمایة اجتماعی و اخلاق کسبوکار برای تسهیل و ترغیب به پاسخگویی اجتماعی در بستر سازمانهای خود استفاده کنند.