دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60711220141222Relationship between Social Capital and Participation in Sports Activities
(Case: Womens in Gorgan)رابطه سرمایه اجتماعی و مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی (مورد مطالعه: زنان شهر گرگان)1391595345910.22059/jscm.2014.53459FAمحمدمهدیاسلامی مرزنکلاتهدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری،ساری، ایرانسید جعفرموسویاستادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائمشهر، قائمشهر، ایرانغلامرضاخوش فراستادیار گروه علوم اجتماعی و سیاسی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایرانJournal Article20140709The main objective of this study was to investigate the understanding of relationship between social capital and participation in sports activities. The study was descriptive and methods of data collection and field measurement tool were made by the researcher as questionnaires. The population of the study, all women over 18 years old and lived in Iran, was 164, 535 people. The sample size was determined using Cochran formula, 415 samples were selected using a multistage cluster sampling. The results show that all aspects of social capital (formal membership, participation in formal, informal institutional trust and participation) but variable (interpersonal trust) with exercise participation were confirmed. And women's participation in sports activities, age, marital status, number of children (both girls and boys), parents' education level, father's occupation, place of residence in the city (district) and the use of mass media (other than local TV) there was no significant difference Sports participation rate of women in variables such as employment status, occupation, income, type of residence, maternal occupation and residential area did not show significant differences , but Sports participation rate of women in variables such as employment status, occupation, income, type of residence, maternal occupation and residential area did not show significant differences. The results showed that in general, women with higher social capital increase participation in sport activities and vice versa. The overall result is consistent with the results of other studies in this field. Based on the results, recommendations are made to improve women's participation in sports.هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی است. نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است، جامعه آماری پژوهش زنان 18 سال به بالای ساکن شهر گرگانندکه تعداد آنها 164535 نفر بوده است. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 415 نفر تعیین شد و نمونهها با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها، میدانی و ابزار سنجش آن، پرسشنامه محققساخته بوده است. یافتهها نشان داد همه ابعاد سرمایه اجتماعی (عضویت رسمی، مشارکت رسمی، اعتماد نهادی و مشارکت غیررسمی)، بهجز بعد اعتماد بینشخصی با مشارکت ورزشی زنان رابطه معنیدار دارند. میانگین مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی با متغیرهای سن، وضعیت تأهل، تعداد فرزندان (دختر و پسر)، سطح تحصیلات والدین، منزلت شغلی پدر، مکان سکونت در شهر (ناحیه) و بهکارگیری وسایل ارتباط جمعی (به غیر از تماشای تلویزیون داخلی) رابطه معنیدار دارد، اما با وضعیت اشتغال، نوع شغل، میزان درآمد، نوع مسکن، شغل مادر و منطقه مسکونی تفاوت معنادار ندارد. طبق نتایج، در حالت کلی با افزایش سرمایه اجتماعی زنان مشارکت آنان نیز در فعالیتهای ورزشی افزایش مییابد. دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60711220141222Designing the Model of Social Capital Development in Universities and Higher Education Centersطراحی مدل توسعه سرمایه اجتماعی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی1611825346010.22059/jscm.2014.53460FAمعصومهمصطفیزادهدانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانمحمدرضاصادقیدانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20140806Social capital is a new concept that’s been important in management literature in recent years. The importance of this concept has led to increase the researchers’ trends to develop models and diagnose new indexes. The main object of this research is exploring and designing a model to achieve foregoing goal. Social capital development in universities and higher education centers as fundamental places for making networks and social groups is so critical. Researchers after studying literature, use questionnaire for gathering data. The research method is mixed method. For qualitative data theme analysis and for analyzing quantitative data SPSS 19 software is used. Statistical analysis confirm the model and so Social capital development is accessible in two dimensions, subjective and objective, five components, individual, groups, organizational, structural and managerial, and twenty eight indexes.سرمایه اجتماعی مفهوم نسبتاً جدیدی است که امروزه در متون نظری مدیریت مورد توجه واقع شده است. لزوم توجه به اهمیت این مفهوم به افزایش علاقهمندی پژوهشگران حوزههای مرتبط به توسعه مدلها و شناسایی شاخصهای مختلف به منظور شناسایی و بهرهگیری بیشتر از آن منجر شده است. به این ترتیب، هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی مدلی جهت توسعه سرمایه اجتماعی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است. برای رسیدن به این هدف پس از مطالعه متون نظری موجود از ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. این تحقیق کاربردی است و روش ترکیبی را بهکار گرفته است. فن تحلیل دادهها، تحلیل تم است و برای تحلیل دادههای کمی نرمافزارSPSS19 بهکار گرفته شده است. نتایج تحلیل آماری مدل را تأیید کرد و نشان داد توسعه سرمایه اجتماعی در دو بعد عینی و ذهنی و پنج مؤلفه فردی، گروهی، سازمانی، ساختاری و مدیریتی و بیست و هشت شاخص قابل دستیابی است. دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60711220141222Designing the Model of Social Capital Development in Universities and Higher Education Centersمقایسه سرمایه اجتماعی داوطلبان و غیرداوطلبان شاغل در سازمانهای ورزشی1832015346110.22059/jscm.2014.53461FAاحسانمحمدی ترکمانیدانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانقدرتاللهباقریاستادیار گروه مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانحسنزارعیمتیناستاد گروه مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20140719Social capital is a new concept that’s been important in management literature in recent years. The importance of this concept has led to increase the researchers’ trends to develop models and diagnose new indexes. The main object of this research is exploring and designing a model to achieve foregoing goal. Social capital development in universities and higher education centers as fundamental places for making networks and social groups is so critical. Researchers after studying literature, use questionnaire for gathering data. The research method is mixed method. For qualitative data theme analysis and for analyzing quantitative data SPSS 19 software is used. Statistical analysis confirm the model and so Social capital development is accessible in two dimensions, subjective and objective, five components, individual, groups, organizational, structural and managerial, and twenty eight indexes.هدف تحقیق حاضر مقایسه سرمایه اجتماعی داوطلبان و غیرداوطلبان شاغل در سازمانهای ورزشی است. جامعه آماری تحقیق کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قم به عنوان افراد غیر داوطلب و همه اعضای هیئتهای ورزشی فعال این استان، به عنوان داوطلبان هستند. کارکنان اداره کل ورزش و جوانان به تعداد 65 نفر و از 42 هیئت ورزشی فعال در استان ابتدا 10 هیئت به شیوه تصادفی به عنوان خوشه انتخاب شدند، سپس، 80 نفر از اعضای آن هیئتها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه سرمایه اجتماعی خداداد کاشی و همکاران بود که پس از تأیید روایی توسط متخصصان، پایایی آن با آلفای کرونباخ 81<sub>/</sub>0 تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی و با بهکارگیری نرمافزار SPSS انجام گرفت. نتایج آزمون یومن – وایت نی نشان داد سرمایه اجتماعی و مؤلفههای «خیرخواهی»، «روابط متقابل و اعتماد» و «مشارکت» در بین داوطلبان و غیرداوطلبان متفاوت است و براساس میانگین رتبهها میزان سرمایه اجتماعی و سه مؤلفه یادشده در گروه داوطلبان بیشتر از گروه غیرداوطلبان است، در عین حال، تفاوت معنیداری در میزان «اعتماد به سازمان» بین داوطلبان و غیرداوطلبان مشاهده نشد. دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60711220141222Effect of Components of Social Capital on Organizational Innovation
(Study in Telecommunication Company of Qom)بررسی تأثیر مؤلفههای سرمایه اجتماعی بر نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: ادارهکل مخابرات شهرستان قم)2032235346210.22059/jscm.2014.53462FAعلیحمیدی زادهاستادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانفریباشهیدزادهدانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانعرفانموحدی فردانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت تحول، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20140723Given the importance of innovation in a stormy environment with ongoing changes for the organizations, in this study, to identify a noteworthy aspect of community change from the viewpoint of organizational behavior we attempt to examine social capital of employees in an involved organization in change. The aim of this study is to evaluate the impact of social capital components (cognitive, element, relation) on the organizational innovation. This study is an applied research and the population consisted of Telecommunication Employees in Qom state that among of them 75 people selected randomly. We used Ghoshal and Nahapite standard questionnaire to measure social capital and a combination of Jimenez, Panyades, and Prajogo and Sohal questionnaires to measure organizational innovation. Multiple linear regression was applied to test the research hypotheses. Research results showed that from components of social capital, only cognitive component affects on innovation.باتوجه به اهمیت نوآوری در محیط متلاطم و همراه با تغییرات مداوم برای سازمانها، در این تحقیق سعی بر آن است با بررسی سرمایه اجتماعی کارکنان در یک سازمان درگیر تغییر، یکی از جنبههای مورد توجه تغییر جامعه از بعد رفتار سازمانی را شناسایی کرد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر مؤلفههای سرمایه اجتماعی (شناختی، عنصری، رابطهای) بر نوآوری سازمانی است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی جامعه آماری شامل کارکنان شرکت مخابرات شهرستان قم است که از بین آنها 75 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه استانداردناهاپیت و گوشال برای سنجش سرمایه اجتماعی و برای سنجش نوآوری سازمانی، ترکیبی از پرسشنامههای جیمنز، پنیادز، و پراجگو و سوهل بهکار گرفته شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق رگرسیون خطی چندگانه اجرا شد. نتایج تحقیق نشان داد از بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی فقط مؤلفه شناختی بر نوآوری تأثیر دارد. دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60711220141222The Effect of Self-disclosure in Social Networks on Social Capital Development
(The Role of Spiritual Capital)تأثیر خودافشایی در شبکههای اجتماعی بر توسعه سرمایه اجتماعی (بررسی نقش سرمایه معنوی)2252455346310.22059/jscm.2014.53463FAبهزادمحمدیاندانشجوی دکتری مدیریت رفتاری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانمهدیشعلهدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانسمیهبابائیان مهابادیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20140720This research by a quantitative approach tries to study the effect of self-disclosure in social networks on the development of social capital. In this regard, the main emphasis is on the role of spiritual capital. Study population is students of Tehran University and eventually 380 participated in this study. A questionnaire with five point Likert scales that designed from credible sources were used to gathering data and its validity was confirmed by experts. Questionnaire was shared in social networks, and by a self-report method was completed. To computing reliability using Cronbach's alpha was used. The research model tested by using structural equation modeling with partial least squares approach. Results also a good fit for the model, but one hypothesis is that the hypotheses of the study were approved and the role of spiritual capital in the development of social capital has been grasped.<sub> </sub>این پژوهش با رویکردی کمّی با هدف بررسی تأثیر خودافشایی در شبکههای اجتماعی بر توسعه سرمایه اجتماعی انجام گرفت. در همین راستا، تأکید اصلی پژوهش بر بررسی نقش سرمایه معنوی است. جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS19 و SmartPLS2 بهکار گرفته شده است. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه تهران بودند که در نهایت، 380 نفر در این پژوهش مشارکت کردند. پرسشنامهای محققساخته با طیف پنجگانه لیکرت طراحی شد و روایی آن با نظر استادان تأیید شد و در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، و به روش خودگزارشی تکمیل شد. پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ برای بخش سرمایه اجتماعی، سرمایه معنوی، خودافشایی پایایی مناسب ابزار را نشان داد. مدل پژوهش با بهکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری و با رویکرد حداقل مربعات جزئی آزمون شد. ضمن برازش خوب برای مدل، نشان داده شد بهجز یک فرضیه بقیه فرضیههای پژوهش تأیید شدند و نتایج نشان داد سرمایه معنوی در توسعه سرمایه اجتماعی مؤثر است. پیشنهاد میشود با آموزش بهکارگیری صحیح از شبکههای اجتماعی در چارچوب نظام معنوی، سرمایه اجتماعی را تقویت کرد. دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60711220141222Survey of Relationship between Organizational Justice and Employee’s Social Capital in Electric Power Distribution Company of Kurdistanبررسی رابطه عدالت سازمانی و سرمایههای اجتماعی کارکنان در شرکت توزیع برق استان کردستان2472645346410.22059/jscm.2014.53464FAرسولچاوشینیکارشناسارشد مدیریت استراتژیک، مدیر آموزش شرکت توزیع برق استان کردستان، ایرانماریانقش بندیکارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایرانJournal Article20140603The most fundamental insight in heavenly religions is to recognize the god as a justice commanding and a justice rising which is the base of human’s relation with god. Justice philosophical concept is the basis of resurrection. Justice and its performance is one of the human’s basic and natural needs, that its existence is ready a good basis for humans society development .The accomplished researches show that one of the most important results of organizational justice is the promotion of the social capitals in organization. This research the relation between organizational justice and the amount of employee’s social capitals in organization recognizes. Organizational justice is including “distributive justice, procedural justice and interactional justice”. Social capital is including “confidence capability, partnership and civil leadership, forgiveness and voluntary moral, ability of informal social relations establishment, variety in associations and friendships and political and social communion”. According to the research results and with regard to the average of 3.88 percent of organizational justice and the average of 3.55 percent of employee’s social capital that both of them are higher than the medium limitation of 3, a meaningful correlation between the organizational justice and the employees social capital was proved.<sub> </sub>اساسیترین معرفت در ادیان آسمانی، شناخت خداوند به عنوان «امرکننده به عدل» و «به پادارنده عدل» است که اساس رابطه انسان با خدا نیز هست. عدل در مفهوم اجتماعی، هدف نبوت و به مفهوم فلسفی، مبنای معاد است. عدالت و اجرای آن یکی از نیازهای اساسی و فطری انسان است که همواره در طول تاریخ، بستری مناسب جهت توسعه جوامع انسانی، فراهم کرده است. پژوهشهای انجامگرفته نشان میدهند عدالت سازمانی پیشبینیکننده بسیاری از متغیرهای دیگر سازمانی است که یکی از مهمترین پیامدهای عدالت سازمانی، ارتقای سرمایههای اجتماعی و به تبع آن افزایش بهرهوری کارکنان سازمان است. این مقاله رابطه عدالت سازمانی و سرمایه اجتماعی را به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر ارتقای بهرهوری کارکنان شناسایی و تحلیل میکند. عدالت سازمانی به عنوان متغیر مستقل شامل بعدهای عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت مراودهای و ابعاد و مراتب سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر وابسته شامل: قابلیت اعتماد، مشارکت مدنی و روحیه کار تیمی، بخشش و روحیه داوطلبی، توانایی برقراری روابط اجتماعی غیررسمی، تنوع در معاشرتها و دوستیها، و مشارکتهای سیاسی و اجتماعی است. براساس نتایج پژوهش و با توجه به میانگین 88<sub>/</sub>3 درصدی عدالت سازمانی و 55<sub>/</sub>3 درصدی سرمایه اجتماعی کارکنان که هر دو بالاتر از حد مفروض 3 بودند، همبستگی معناداری بین عدالت سازمانی و سرمایه اجتماعی به عنوان عامل مؤثر بر بهرهوری کارکنان ثابت شد. دانشگاه تهرانمجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"2423-60711220141222Assessing Effect Social Capital to Intellectual Capital Components
(Case: Office of Qom Tax Affairs)بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر مؤلفههای سرمایه فکری (مورد مطالعه: اداره کل امور مالیاتی استان قم)2652875346510.22059/jscm.2014.53465FAعبداللهتوکلیاستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایرانعبدالصمدعزیزپور لیندیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانالهامرضاییدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایراناشرفمیرزاییدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20140810By the more advances in science and knowledge, the role of staff and human relations (HR) becomes more evident in the progress of the organization and the community. Social capital and intellectual capital are the two subjects that in the recent two decades have been considered and their formative roles in organizational development and performance have been confirmed. This study examines the role of social capital and intellectual capital components in the Office of Qom tax affairs in the research, the population consisted of 142 employees of this organization and 104 individuals were randomly selected and they were examined by standard questionnaires. We evaluate and analysis the research hypotheses using structural equation and Smart-PLS (partial least squares) application, the results showed a significant effect of social capital on the intellectual capital, structural capital, and human relationships. Finally, suggestions are presented to improve the organization's social capital and intellectual capital components.با پیشرفت روزافزون علم نقش کارکنان و ارتباطات انسانی (سرمایههای انسانی) در پیشرفت سازمان و جامعه بیش از پیش آشکار شده است. در دو دهه اخیر به سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری توجه شده است و نقش سازنده آنها در پیشرفت و عملکرد برتر سازمانی تأیید شده است. تحقیق حاضر نقش سرمایه اجتماعی بر مؤلفههای سرمایه فکری در اداره کل امور مالیاتی استان قم بررسی کرده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این تحقی 142 نفر کارکنان این سازمان بوده است، که تعداد 104 نفر بهطور تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد است. ارزیابی و تجزیهوتحلیل دادهها با مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart-PLS انجام گرفته است. نتایج حاکی از معنیداری اثر سرمایه اجتماعی بر مؤلفههای سرمایه فکری شامل سرمایه ساختاری، انسانی و رابطهای است. در پایان، جهت بهبود سرمایه اجتماعی و مؤلفههای سرمایه فکری در سازمان پیشنهادهایی مطرح گردید.