Designing a Social Capital Model Based on the School of Martyr Haj Qasem Soleimani

Document Type : Research/Original/Regular

Authors

1 Assistant Professor, Department of Public Administration, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran

2 MSc. Student of Educational Management, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran

Abstract

This research aimed at developing a social capital model based on Shahid Soleimani’s school of thought in the University of Tehran. It was applied-developmental in terms of purpose and descriptive-survey in terms of research method. Qualitative data were collected through semi-structured interviews with 21 scientific and administrative experts selected by purposive (judgmental) sampling, and quantitative data were collected through a questionnaire distributed among 410 employees of the University of Tehran. Thematic analysis was used to analyze the qualitative data, and structural equation modeling was adopted to analyze the quantitative data. After interview transcription, 214 keywords and 93 basic themes were extracted which were classified into 19 organizing themes. Finally, content categorization yielded 5 global themes. According to the results, the social capital model based on Shahid Soleimani school has five main dimensions, namely human capital with 4 components, interactive capital with 3 components, cultural capital with 4 components, identity capital with 5 components, and ethical capital with 3 components. The quantitative part of the results confirmed the developed model and relations.

Keywords

Main Subjects


بابایی طلاتپه، محمدباقر (1399). «اصول راهبردی حاکم بر مکتب سلیمانی»، مطالعات دفاعی استراتژیک، س 18، ش 82، ص 333 ـ 358.
جلیلیان، حسین (1399). «الگوی تفکر راهبردی مدیران جهادی بر اساس وصیتنامۀ الهی‌ـ سیاسی شهید قاسم سلیمانی»، مدیریت اسلامی، س 28، ش 4، ص 93 ـ 111.
خامه‏چی، حامد؛ حسن رنگ‌ریز (1398). «فراتحلیل پیامدهای سرمایة اجتماعی»، مدیریت سرمایة اجتماعی، د 6، ش 4، ص 603 ـ 624.
خانی، علی؛ حمیدرضا محمدی (1399). «بازشناسی مؤلفه‏های مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر بیانات امام خامنه‏ای (مد ظله‏ العالی)»، مطالعات راهبردی بسیج، س 23، ش 86، ص 5 ـ 37.
درویشی، صیاد؛ لطف‌علی بختیاری؛ علی افراسیابی (1399). «معیارهای انتصاب فرماندهان و مدیران انتظامی در آموزه‏های مکتب شهید سلیمانی»، نظارت و بازرسی ناجا، س 14، ش 53، ص 81 ـ 100.
دموری، داریوش؛ محسن طاهری‌دمنه؛ امیررضا کنجکاومنفرد (1389). «واکاوی نقش مذهب شیعی در آفرینش سرمایة اجتماعی»، مطالعات ملی، س 11، ش 3، ص 2 ـ 26.
دهقانی‌پوده، حسین؛ امین پاشایی‌هولاسو (1399). «تدوین الگوی فرماندهی شهید قاسم سلیمانی»، مدیریت اسلامی، س 28، ش 2، ص 13 ـ 37.
رضاییان، زهرا (1399). «نگاهی به ویژگی‏های سردار مکتب‌ساز، حاج قاسم سلیمانی»، فصلنامة ویژة مبلغان، ش 1، ص 276 ـ 288.
رضایی‏منش، بهروز؛ علی پوربهرورزان (1397). «طراحی الگوی سرمایة اجتماعی مبتنی بر تعالیم دینی»، مدیریت اسلامی، س 26، ش 3، ص 87 ـ 103.
فغفوری‏آذر، امین؛ فاطمه باکویی؛ محمدحسین مهدوی عادلی؛ رضا رادفر؛ محمدعلی افشارکاظمی (1398). «طراحی مدلی پویا برای تحلیل سرمایۀ اجتماعی با رویکرد پویایی‌شناسی سیستم‏ها»، مدیریت سرمایة اجتماعی، د 6، ش 4، ص 445 ـ 473.
قراباغی، میثم؛ محمد ازگلی (1399). «واکاوی سبک رهبری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی: الگوی متعالی رهبری خدمتگزار»، مدیریت اسلامی، س 28، ش 4، ص 113 ـ 139.
قریشی، سید مهدی؛ سید محمود هاشمی؛ زین‏العابدین امینی‏سابق؛ احسان ساده (1400). «فهم سرمایة اجتماعی بین‌سازمانی در دستگاه‏های اجرایی با رویکرد داده‌بنیاد»، مدیریت سرمایة اجتماعی، د 8، ش 3، ص 451 ـ 476.
محمدظاهری، محمد (1399). «ارائة الگوی مدیریتی در تراز انقلاب برای مدیران عالی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سبک مدیریتی شهید سپهبد قاسم سلیمانی»، مدیریت اسلامی، س 28، ش 1، ص 21 ـ 46.
مهرنوش، مینا؛ مصطفی زندی‏نسب؛ مجتبی بهرامی (1398). «مدل‏سازی روابط سرمایة اجتماعی، امنیت، و توسعة گردشگری خارجی»، مدیریت سرمایة اجتماعی، د 6، ش 4، ص 521 ـ 542.
نصیری، علی‏اصغر (1399). «سیرۀ شهید سلیمانی در افزایش سرمایۀ اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر عنصر اعتماد»، مطالعات راهبردی بسیج، س 23، ش 89، ص 1 ـ 17.
یوسفی‏راد، مصطفی؛ هادی غفاری (1388). «دانشگاه صنعتی در چشم‏انداز 1404»، نشریة صنعت و دانشگاه، س 2، ش 3 و 4، ص 54 ـ 63.
References
Analia, D., Syaukat, Y., Fauzi, A., & Rustiadi, E. (2020). “The Impact of Social Capital on the Performance of Small Micro Enterprises”, Journal Ekonomi Malaysia, 54(1), pp. 81-96.
Babaeitalatappeh, M. (2020). “Strategic Principles Governing the Soleimani School”, Strategic Defense Studies, 18(82), pp. 357-382. (in Persian)
Coleman, J.s. (1990). “Foundation of Social Theory”, Camdridge, MA: Harvard University Press, pp. 300-321.
Damoori, D., Taheri Demneh, M., & Konjkave Monfared, A. (2010). “Survey of the Effect of Shiism on Social Capital Creation”, National Studies Journal, 11(43), pp. 3-24. (in Persian)
Darvishi, S., Bakhtiyari, L., & Afrasyabi, A. (2020). “Criteria for Appointing Commanders and law Enforcement Managers based on Martyr Soleimani School”, Supervision & Inspection, 1399(53), pp. 81-100. (in Persian)
Dehghani-Poodeh, H. & Pashaei-Holasoo, A. (2020). “Developing the Command Model of Martyr Qassem Soleimani”, Scientific Journal of Islamic Management, 28(2). (in Persian)
Faghfouri-Azar, A., Bakouie, F., Mahdavi Adeli, M., Radfar, R., & Afshar-Kazemi, M. (2019). “Designing a Dynamic Model to Analyze Social Capital with System Dynamics Approach”, Social Capital Management, 6(4), pp. 445-473. (in Persian)
Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). “Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error”, Journal of Marketing Research, 18(1), pp. 5-39.
Gannon, B. & Roberts, J. (2020). “Social Capital: Exploring the Theory and Empirical Divide”, Empirical Economics, 58, pp. 899-919.
Gharabaghi, M. & Ozgoli, M. (2021). “An Analysis of the Leadership Style of Martyr Lieutenant General Ghasem Soleimani: the Transcendent Model of Helper Leadership”, Scientific Journal of Islamic Management, 28(4), pp. 113-139. (in Persian)
Ghoreishi, S., Hashemi, S., Amini-Sabegh, Z., & Sadeh, E. (2021). “The Explication of the Effective Factors and Barriers of the Formation of Inter-Organizational Social Capital Using the Grounded Theory Approach”, Social Capital Management, 8(3), pp. 451-476. (in Persian)
Gutiérrez-Villar, B., Alcaide-Pulido, P., & Carbonero-Ruz, M. (2021). “Measuring a University’s Image: Is Reputation an Influential Factor?”, Education Sciences, 12(1), 19.
Hidalgo, G., Monticelli, J. M., & Bortolaso, I. V. (2021). “Social Capital as a Driver of Social Entrepreneurship”, Journal of Social Entrepreneurship, 10, pp. 1-37.
Jalilian, H. (2021). “The Model of Strategic Thinking of Jihadi Leaders on the Basis of the Godly Political Will of Martyr Ghasem Soleimani”, Scientific Journal of Islamic Management, 28(4), pp. 93-111. (in Persian)
Josefi raad, M. & Ghafari, H. (2009). “University of Technology in perspective 1404”, Journal of Industry and University, 2(3,4), pp. 54-63. (in Persian)
Khani, A. & Mohammadi, H. (2020). “Recognition of the Components of the School of Shahid Soleimani based on the Statements of the Imam Khamenei”, Basij Strategic Studies, 23(86), pp. 5-38. (in Persian)
Kanini, K. S. & Muathe, S. M. A. (2019). “Nexus between Social Capital and Firm Performance: A Critical Literature Review and Research Agenda”, International Journal of Business and Management, 14(3), pp. 70-82.
Khamehchi, H. & Rangriz, H. (2019). “A Meta-Analysis of Social Capital Consequences”, Social Capital Management, 6(4), pp. 603-624. (in Persian)
Mehrnosh, M., Zandi Nasab, M., & Bahrami, M. (2019). “Modeling the Relationship between Social Capital, Security, and the Development of Foreign Tourism”, Social Capital Management, 6(4), pp. 521-542. (in Persian)
Mikiewicz, P. (2021). “Social Capital and Education – An Attempt to Synthesize Conceptualization Arising from Various Theoretical Origins”, Cogent Education, 8(1), pp. 1-15.
Mohammad Zaheri, M. (2020). “Designing a Management Model for High Ranking Managers at the Level of the Islamic Republic of Iran Based on Martyr General Suleimani’s Management Style”, Scientific Journal of Islamic Management, 28(1), pp. 21-46. (in Persian)
Nasiri, A. (2021). “Shahid Soleimani's lifestyle in Increasing the Social capital of the Islamic Republic of Iran with Emphasis on the Element of Trust”, Basij Strategic Studies, 23(89), pp. 59-82. (in Persian)
Plotnikov, A. I. (2021). “Social Capital as the Basis of Intersectional Social Partnership”, Geintec, 11(4), pp. 4012-4019.
Rezaeimanesh, B. & Poorbehroozan, A. (2018). “Designing a Model for Social Capital on the Basis of Religious Teachings”, Scientific Journal of Islamic Management, 26(3), pp. 87-103. (in Persian)
Rezaian, Z. (2020). “Take a look at the Characteristics of a Schoolmaster, Haj Qasem Soleimani”, Quarterly Special for Missionaries, 1(1), pp. 276-288. (in Persian)
Schlesinger, W., Cervera-Taulet, A., & Wymer, W. (2021). “The influence of university brand image, satisfaction, and university identification on alumni WOM intentions”, Journal of Marketing for Higher Education, pp. 1-19.
Sözbilir, F. (2018). The interaction between social capital, creativity and efficiency in organizations, Thinking Skills and Creativity, 27, pp. 92-100.