واکاوی مبانی شناختی اعتماد سازمانی: پیشایندها، پسایندها، و پویایی‌ها

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت دولتی، پردیس بین‌المللی ارس، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22059/jscm.2025.397442.2601

چکیده

هدف: اعتماد، به‌ویژه اعتماد سازمانی، نقش کلیدی در تعاملات انسانی و سازمانی ایفا می‌کند و پیوندی بنیادین در انسجام ساختارهای اجتماعی و حرفه‌ای شناخته می‌شود. در محیط‌های درون‌سازمانی، اعتماد از طریق عواملی چون صداقت، خیرخواهی، توانمندی، عدالت سازمانی، و سایر عناصر شناختی زمینه‌ساز کاهش تعارض، درک متقابل، و افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی می‌شود. این پژوهش با هدف طراحی الگوی اعتماد سازمانی با رویکرد علوم شناختی و در چارچوب فلسفة فرااثبات‌گرایی و رویکرد استقرایی‌ـ قیاسی انجام شده است.
روش پژوهش: در گام نخست، با بهره‌گیری از روش فراترکیب، ۳۲ مقالة معتبر شناسایی و بررسی شد. سپس، با استفاده از روش تحلیل تم و بهره‌گیری از تکنیک پایایی بین دو کدگذار، داده‌های کیفی استخراج و کدگذاری شد. به‌ منظور شناسایی، دسته‌بندی، و مدل‌سازی عوامل شناختی مؤثر بر اعتماد سازمانی از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) و تحلیل اثر متقابل (MICMAC) استفاده شد. داده‌های میدانی نیز از طریق مشارکت دوازده نفر از خبرگان دانشگاهی و حرفه‌ای حوزة مدیریت در ایران گردآوری شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد مجموعه‌ای از عوامل شناختی در دو دسته پیشایندها (مانند صداقت، عدالت سازمانی، سبک رهبری، و ...) و پسایندها (نظیر رضایت شغلی، انسجام سازمانی، عدم تمایل به ترک خدمت، و ...) شناسایی شده‌اند. این عوامل در سطوح مختلفی از تأثیرگذاری و وابستگی قرار دارند که با استفاده از تکنیک MICMAC خوشه‌بندی و تحلیل شدند. نتایج مدل ISM نیز ساختار سلسله‌مراتبی این متغیرها را آشکار ساخت.
نتیجه: با توجه به فقدان مطالعات پیشین در زمینة اعتماد سازمانی از منظر علوم شناختی، پژوهش حاضر تلاش کرده است تا با ارائة مدلی ترکیبی و مفهومی خلأ موجود را در مباحث نظری پر کند و چشم‌اندازی نو برای تحقیقات آتی فراهم سازد. این الگو می‌تواند به مدیران در درک عمیق‌تر سازکارهای اعتماد در سازمان و ارتقای عملکرد انسانی و سازمانی کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


زارعی‌متین، حسن (1401). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته. چاپ 13. تهران، آگه.
زارعی‌متین، حسن؛ محمدیان، بهزاد و مدرسی، سعید (1395). مدیریت سرمایة اجتماعی. تهران، مهربان نشر.
عباس‌زاده، م. (1400). نسبت علوم شناختی و فلسفة اسلامی. الهیات و فلسفة معاصر، 1، 207 ـ 232.
Abbaszadeh, M. (1400). The relationship between cognitive sciences and Islamic philosophy. Contemporary Theology and Philosophy, 1, 207–232. (in persian)
Boon, S. & Holmes, J. (1991). The Dynamics of Interpersonal Trust: Resolving Uncertainity in the Face of Risk. In Hinde, R. & Gorebel, J., Eds., Cooperation and Prosocial Behaviour (pp. 190–211). Cambridge University Press.
Boulding, K. E. (2004). General systems theory: The skeleton of science. Management Science, 2, 127–139.
Beugré, C. D. (2018). The neuroscience of organizational behavior. Edward Elgar Publishing.
Cao, Z. & Lumineau, F. (2015). Revisiting the interplay between contractual and relational governance: A qualitative and meta‐analytic investigation. Journal of Operations Management, 33–34 (1), 15–42. https://doi.org/10.1016/j.jom.2014.09.009.
Cho, J.-H., Chan, K., & Adali, S. (2015). A Survey on Trust Modeling. ACM Computing Surveys, 48(2), 1–40. https://doi.org/10.1145/2815595.
Cho, J.-H., Swami, A., & Chen, I.-R. (2011). A Survey on Trust Management for Mobile Ad Hoc Networks. IEEE Communications Surveys & Tutorials, 13(4), 562–583. https://doi.org/10.1109/SURV.2011.092110.00088.
Colquitt, J. A., Scott, B. A., & LePine, J. A. (2007). Trust, trustworthiness, and trust propensity: A meta-analytic test of their unique relationships with risk taking and job performance. Journal of Applied Psychology, 92(4), 909–927. https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.4.909.
Cook, J. & Wall, T. (1980). New work attitude measures of trust, organizational commitment and personal need non‐fulfilment. Journal of Occupational Psychology, 53(1), 39–52. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1980.tb00005.x.
Creed, W. E. D. & Miles, R. E. (1996). Trust in Organizations: A Conceptual Framework Linking Organizational Forms, Managerial Philosophies, and the Opportunity Costs of Controls. In Trust in Organizations: Frontiers of Theory and Research (pp. 16–38). SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781452243610.n2.
Cristina Costa, A. & Bijlsma-Frankema, K. (2007). Trust and Control Interrelations. Group & Organization Management, 32(4), 392–406. https://doi.org/10.1177/1059601106293871.
Cummings, L. L. & Bromiley, R. (1996). Organizational Trust Inventory (OTI): Development and Validation. In R. M. Kramer & T. R. Tyler (Eds.), Trust in Organizations: Frontiers of Theory and Research (pp. 261–287). CA: SAGE Publications.
De Jong, B. A., Dirks, K. T., & Gillespie, N. (2016). Trust and team performance: A meta-analysis of main effects, moderators, and covariates. Journal of Applied Psychology, 101(8), 1134–1150. https://doi.org/10.1037/apl0000110.
Deutsch, M. (1962). Cooperation and Trust: Some Theoretical Notes. Nebraska Symposium on Motivation, 275–319.
Fortino, G., Fotia, L., Messina, F., Rosaci, D., & Sarne, G. M. L. (2020). Trust and Reputation in the Internet of Things: State-of-the-Art and Research Challenges. IEEE Access, 8, 60117–60125. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2982318.
Fulmer, C. A. & Gelfand, M. J. (2012). At What Level (and in Whom) We Trust. Journal of Management, 38(4), 1167–1230. https://doi.org/10.1177/0149206312439327.
Gambetta, D. (1988). Trust: Making and breaking cooperative relations. Oxford: Blackwell.
Grandison, T. & Sloman, M. (2000). A survey of trust in internet applications. IEEE Communications Surveys & Tutorials, 3(4), 2–16. https://doi.org/10.1109/COMST.2000.5340804.
Hasche, N., Höglund, L., & Mårtensson, M. (2021). Intra-organizational trust in public organizations – the study of interpersonal trust in both vertical and horizontal relationships from a bidirectional perspective. Public Management Review, 23(12), 1768–1788. https://doi.org/10.1080/14719037.2020.1764081.
Hashemiamin, A., Malekzadeh, G., Maharati, Y., & Mehraeen, M. (2023). Systematic Review of Organizational Trust Models. International Journal of Innovation Management and Organizational Behavior, 3(4), 98–108. https://doi.org/10.61838/kman.ijimob.3.4.12.
Hollis, M. (2011). Trust within Reason. Cambridge University Press.
Holsti, O. R. (1969). Content Analysis for the Social Sciences and Humanities. Reading.
Jack, A. I., Rochford, K. C., Friedman, J. P., Passarelli, A. M., & Boyatzis, R. E. (2019). Pitfalls in Organizational Neuroscience: A Critical Review and Suggestions for Future Research. Organizational Research Methods, 22(1), 421–458. https://doi.org/10.1177/1094428117708857.
James Jr., H. S. (2002). The trust paradox: a survey of economic inquiries into the nature of trust and trustworthiness. Journal of Economic Behavior & Organization, 47(3), 291–307. https://doi.org/10.1016/S0167-2681 (01)00214-1.
Kong, D. T., Dirks, K. T., & Ferrin, D. L. (2014). Interpersonal Trust within Negotiations: Meta-Analytic Evidence, Critical Contingencies, and Directions for Future Research. Academy of Management Journal, 57(5), 1235–1255. https://doi.org/10.5465/amj.2012.0461.
Kydd, A. H. (2005). Trust and Mistrust in International Relations. In Princeton University Press.
Lahno, B. (1999). Olli Lagerspetz: Trust. The Tacit Demand. Ethical Theory and Moral Practice, 2, 433–435.
Laszlo, A. & Krippner, S. (2007). Systems Theories: Their Origins, Foundations, and development (pp. 47–74). https://doi.org/10.1016/S0166-4115 (98)80017-4.
Lee, J. D. & See, K. A. (2004). Trust in automation: designing for appropriate reliance. Human Factors, 46(1), 50–80. https://doi.org/10.1518/hfes.46.1.50_30392.
Lewicki, R. J., McAllister, D. J., & Bies, R. J. (1998). Trust and Distrust: New Relationships and Realities. The Academy of Management Review, 23(3), 438. https://doi.org/10.2307/259288.
Londhe, A. (2018). Suggested Readings on Neuroscience and Its Application in HR. NHRD Network Journal, 11(4), 100–103. https://doi.org/10.1177/2631454118806137.
Luna-Andrade Junior, J., Salonitis, K., & Brintrup, A. (2021). Key Enablers for the Evolution of Aerospace Ecosystems. Journal of Aerospace Technology and Management, 13. https://doi.org/10.1590/jatm.v13.1225.
Mayer, R. C., Davis, J. H., & Schoorman, F. D. (1995). An Integrative Model of Organizational Trust. The Academy of Management Review, 20(3), 709. https://doi.org/10.2307/258792.
McAllister, D. J. (1995). Affect- and Cognition-Based Trust as Foundations for Interpersonal Cooperation in Organizations. Academy of Management Journal, 38(1), 24–59. https://doi.org/10.2307/256727.
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D. G. (2010). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. International Journal of Surgery, 8(5), 336–341. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2010.02.007.
Mollering, G. (2006). Trust: Reason, Routine, Reflexivity. Elsevier.
Patent, V. (2022). Dysfunctional trusting and distrusting: Integrating trust and bias perspectives. Journal of Trust Research, 12(1), 66–93. https://doi.org/10.1080/21515581.2022.2113887.
Pessoa, L. (2019). The Cognitive-Emotional Brain: From Interactions to Integration. Cambridge, MA: MIT Press. ISBN: 9780262039987.
Ring, P. S. & Van De Ven, A. H. (1992). Structuring cooperative relationships between organizations. Strategic Management Journal, 13(7), 483–498. https://doi.org/10.1002/smj.4250130702.
Robbins, B. G. (2024). An Empirical Comparison of Four Generalized Trust Scales: Test–Retest Reliability, Measurement Invariance, Predictive Validity, and Replicability. Sociological Methods & Research, 53(2), 760–803. https://doi.org/10.1177/00491241211055765.
Rotter, J. B. (1980). Interpersonal trust, trustworthiness, and gullibility. American Psychologist, 35(1), 1–7. https://doi.org/10.1037/0003-066X.35.1.1.
Rousseau, D. M., Sitkin, S. B., Burt, R. S., & Camerer, C. (1998). Not So Different After All: A Cross-Discipline View Of Trust. Academy of Management Review, 23(3), 393–404. https://doi.org/10.5465/amr.1998.926617.
Sandelowski, M. & Barroso, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research. Springer Publishing Company.
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2019). Research Methods for Business Students. Pearson.
Saunders, M., Skinner, D., Dietz, G., Gillespie, N., & Lewicki, R. J. (2011). Trust Across Cultures: Theory and Practice. Cambridge University Press.
Schilke, O., Powell, A., & Schweitzer, M. E. (2023). A review of experimental research on trust: Examining the nature, antecedents, and consequences of trust in organizations. Journal of Trust Research, 13(1), 1–30.
Schwab, K. (2017). The Fourth Industrial Revolution. Crown Publishing Group.
Sonderskov, K. M. & Dinesen, P. T. (2014). Danish Exceptionalism: Explaining the Unique Increase in Social Trust Over the Past 30 Years. European Sociological Review, 30(6), 782–795. https://doi.org/10.1093/esr/jcu073.
Sushil, P. (2012). Interpreting the Interpretive Structural Model. Global Journal of Flexible Systems Management, 13(2), 87–106. https://doi.org/10.1007/s40171-012-0008-3.
Tschannen-Moran, M. & Gareis, C. (2015). Principals, Trust, and Cultivating Vibrant Schools. Societies, 5(2), 256–276. https://doi.org/10.3390/soc5020256.
Uslaner, E. M. (2018). The Oxford Handbook of Social and Political Trust. Oxford University Press.
Whitener, E. M., Brodt, S. E., Korsgaard, M. A., & Werner, J. M. (1998). Managers as Initiators of Trust: An Exchange Relationship Framework for Understanding Managerial Trustworthy Behavior. The Academy of Management Review, 23(3), 513. https://doi.org/10.2307/259292.
Zand, D. E. (1972). Trust and Managerial Problem Solving. Administrative Science Quarterly, 17(2), 229. https://doi.org/10.2307/2393957.