تأثیر شفافیت سازمانی بر پارانویید سازمانی با میانجی‌گری سرمایۀ اجتماعی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

استادیار، گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)، نوشهر، ایران

چکیده

یکی از اختلالات روان‌شناختی مخرب بر عملکرد کارکنان به وجود آمدن نگرش منفی به سازمان است که از آن به پارانویید (بدبینی) سازمانی تعبیر می‌شود. سازمان‌ها برای ممانعت از شکل‌گیری این پدیده می‌توانند از مفاهیم شفافیت سازمانی و سرمایة اجتماعی استفاده کنند. پژوهش حاضر با هدف مدیریت پارانویید سازمانی با تأکید بر متغیرهای شفافیت سازمانی و سرمایة اجتماعی انجام شد که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی‌ـ همبستگی است. جامعة آماری پژوهش را تعدادی از کارکنان سازمان‌های دولتی استان مازندران تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای تعداد 191 نفر به ‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه بود که پایایی و روایی آن با محاسبة آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و توسط استادان و خبرگان آشنا به موضوع تأیید شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز به وسیلة آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری به وسیلة نرم‌افزارهای SPSS و PLS انجام گرفت. یافته‌های مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان داد همة مسیرها از شفافیت سازمانی و سرمایة اجتماعی بر مدیریت پارانویید سازمانی و همچنین از مسیر شفافیت سازمانی از طریق متغیر میانجی سرمایة اجتماعی بر مدیریت پارانویید سازمانی معنادار بوده و روابط بین آن‌ها تأیید می‌شود و می‌توان نتیجه گرفت سرمایه‌گذاری بر سرمایة اجتماعی در کنار شفافیت سازمانی می‌تواند به مدیریت پارانویید سازمانی کارکنان کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


احمدی، علی‌اکبر؛ حوریه فیض‌آبادی (1390). «بررسی ارتقای سرمایة اجتماعی بر بهبود عملکرد سازمان (نمونة موردی: سازمان‌های ستادی شهرداری تهران)»، مدیریت دولتی، د 3، ش 6، صص 60 ـ 78.
آبیاغی اصفهانی، سعید؛ مهدی سبک‌رو؛ مهین برزگرلو؛ محمدمهدی واعظمی (1396). «تأثیر سرمایة اجتماعی بر سلامت سازمانی در سازمان‌های دولتی»، مدیریت سرمایة اجتماعی، د 4، ش 2، صص 199 ـ 220.
پناهی، بلال (1398). «ارزیابی نقش شفافیت سازمانی بر تعارضات سازمانی با میانجی‌گری ارتباطات سازمانی اثربخش (مورد مطالعه: سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی)»، مدیریت سازمان‌های دولتی، 7(3)، صص 25 ـ 38.
توکلی، عبدالله؛ فاطمه معتمدی گلوگاهی (1399). «تأثیر سرمایة اجتماعی بر نوآوری راهبردی با توجه به نقش تعدیلگر جو‌ّ سازمانی نوآورانه»، مدیریت سرمایة اجتماعی، د 7، ش 1، صص 87 ـ 109.
حسنی، علی؛ عبدالمجید شمس (1391). «راهکارهای مبارزه با فساد اداری بر اساس ارزش‌های اسلامی»، اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، ش 5، صص 81 ـ 104.
درویش، حسن؛ فاطمه عظیمی (1395). «بررسی تأثیر شفافیت سازمانی بر کاهش فساد اداری با میانجی‌گری اعتماد سازمانی»، مدیریت دولتی، ش 1، صص 153 ـ 166.
دیهیم‌پور، مهدی (1398). «تأثیر شفافیت سازمانی بر مدیریت جنجال‌‌ـ نتیجه با میانجی‌گری سرمایة اجتماعی»، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، س 28، ش 94، صص 39 ـ 62.
دیهیم‌پور، مهدی؛ حسن دولتی (1396). «تأثیر عوامل ایجادکنندة ترومای سازمانی بر میزان ترک خدمت کارکنان نظامی»، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، س 9، ش 3، صص 81 ـ 106.
دیهیم‌پور، مهدی؛ کمال میانداری (1396). «نقش شفافیت سازمانی بر توسعة سرمایة اجتماعی (مورد مطالعه: شهرداری‌های غرب استان مازندران)»، مدیریت سرمایة اجتماعی، د 4، ش 2، صص 283 ـ 307.
دیهیم‌پور، مهدی؛ کمال میانداری؛ رضا نجاری؛ حسن عابدی جعفری (1397). «تأثیر شفافیت سازمانی بر مدیریت ترومای سازمانی با میانجی‌گری سرمایة اجتماعی»، مدیریت سرمایة اجتماعی، د 4، ش 2، صص 283 ـ 307.
روشنی، سمیه؛ محمد بخت‌آزمای بناب (1398). «پایش اثرپذیری پارانویید سازمانی از رهبری معنوی با میانجی‌گری تعهد سازمانی»، مدیریت سازمان‌های دولتی، س 7، ش 3، صص 129 ـ 140.
صادقی، یوسف؛ حسین خنیفر (1394). «بررسی مؤلفه‌های سرمایة اجتماعی سازمانی در نص و احادیث در رهگذر رابطة علم و دین»، مدیریت سرمایة اجتماعی، دوره 2، شماره 3، صص 326-317.
ظهورپرونده، وجیهه؛ مهرداد شکرالهی (1396). «رابطة رفتار رهبری مدیران و بدبینی سازمانی با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر عدالت سازمانی در آموزش‌وپرورش»، پژوهش‌های رهبری و مدیریت آموزشی، س 3، ش 12، صص 111 ـ 148.
عریضی سامانی، حمیدرضا؛ میثم دیباجی؛ میثم صادقی (1391). «بررسی رابطة متغیرهای سازمانی درک‌شدة منابع انسانی با روابط پارانویید سازمانی»، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، س 4، ش 1، صص 165 ـ 187.
فرج‌وند، اسفندیار (1396). «از هم‌افزایی تا هم‌آفرینی»، مدیریت سازمان‌های دولتی، د 6، ش 1، صص 51 ـ 62.
قنبری، سیروس؛ فریبرز عرفانی‌زاده (1396). «نقش اعتماد سازمانی در تعدیل بدبینی سازمانی کارکنان»، مطالعات رفتار سازمانی، س 2، ش 22، صص 125 ـ 148.
کاشف، حسنا؛ مریم تقوایی یزدی؛ کیومرث نیازآذری (1397). «ارائة مدل شفافیت سازمانی در ارتباط با توانمندسازی جهت استقرار اعتماد سازمانی مدیران (مطالعة موردی: دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران)»، پژوهش در نظام‌های آموزشی، صص 111 ـ 130.
کاظمی مقدسی، نیکتا؛ محمدرضا ذبیحی؛ غلام‌عباس شکاری (1394). «بررسی ارتباط بین عدالت سازمانی و پارانویید (بدگمانی) سازمانی با توجه به نقش تعدیل‌کنندگی حمایت سازمانی ادراک‌شده»، مدیریت تحول، س 7، ش 14، صص 155 ـ 180.
گوهری‌فر، مصطفی؛ عادل آذر؛ اصغر مشبکی (1394). «آینده‌پژوهی: ارائة تصویر آینده‌سازمان با استفاده از رویکرد برنامه‌ریزی سناریو (مورد مطالعه: مرکز آمار ایران)»، علوم مدیریت ایران، س 10، ش 38، صص 36 ـ 65.
میرزایی، وحید (1396). «بررسی تأثیر عدالت سازمانی و بدبینی سازمانی بر تعهد سازمانی»، کنفرانس ملی پژوهش‌های نوین حسابداری و مدیریت در هزارة سوم.
نعمت‌اللهی، زهرا؛ امیرحمزه فرج‌الهی؛ محمدحسین میرجلیلی؛ حسین مؤمنی‌فرد (1392). «بررسی عوامل مؤثر بر سرمایة اجتماعی (اعتماد، انسجام و مشارکت اجتماعی) دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع)»، مدیریت نظامی، ش 50، س 13، صص 175 ـ 202.
یوسف‌زاده، سعید؛ داود کیاکجوری (1394). «بررسی رابطة مهارت‌های ارتباطی مدیران و سرمایة اجتماعی سازمان»، مدیریت سرمایة اجتماعی، د 2، ش 1، صص 95 ـ 116.
References
Abiaghi, E. S.; Sabkroo, M.; Barzegarlu, M.; & Vaezami, M. (1396). “The effect of social capital on organizational health in government organizations”, Social Capital Management Quarterly, Vol. 4, No. 2, pp. 220-199. (in Persian)
Ahmadi, A. & Faizabadi, H. (2011). “Investigating the promotion of social capital on improving the performance of the organization (Case study: Tehran Municipality Staff Organizations)”, Public Management Quarterly, Vol. 3, No. 6, pp. 60-78. (in Persian)
Akbari, P. & Baharestan, O. (2013). “The analysis of the impact of information technology and social capital on entrepreneurial orientation in iran pharmaceutical industry (Case study: Alborz Drug Company)”, International Journal of Management and Business, 3(3), pp. 215-232
Albu, O. B. & Wehmeier, S. (2014). “Organizational Transparency And Sense-Making: The Case Of Northern Rock”, Journal Of Public Relations Research, 26 (2), pp. 117-133.
ÁlvarezJordi, E. C. & Romaní, J. R. (2017). Measuring social capital: further insights. Gac Sanit, 31(1), pp. 57–61.
Areekul, Ch., Ratana-Ubol, A., & Kimpee, P. (2015). “Model development for strengthening social capital for being a sustainable lifelong learning society”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, pp. 1613-1617.
Arizi, S., Dibaji, M., & Sadeghif, M. (2012). “Investigating the Relationship between Understood Human Resource Organizational Variables and Organizational Paranoid Relationships”, Quarterly Journal of Human Resource Management Research, Imam Hossein University, Vol. 4, No. 1, pp. 187-165. (in Persian)
Burger, R. & Owens T. (2010). “Promoting Transparency in the NGO Sector: examining the availability and reliability of self-reported data, world development.
Cartwright, S. & Holmes, N. (2006). “The meaning of work: The challenge of regaining employee engagement and reducing cynicism”, Human Resource Management Review, 16(2), pp. 199-208.
Chiaburu, D. S., Peng, A. C., Oh, I-S., Banks, G. C., & Lomeli, L. C. (2013). “Antecedents and consequences of employee organizational cynicism: A meta-analysis”, Journal of Vocational Behavior, 83, pp. 181-197.
Cho, Y. J. & Lewis, G. B. (2012). “Turnover Intention and Turnover Behavior: Implications for Retaining Federal Employees”, Review of Public Personnel Administration, 32, pp. 4-23.
Chuang, S. C., Tu, C. J., Li, T. J., & Tsai, B. K. (2010). “Social capital, cooperative performance, and future cooperation intention among recreational farm area owners inTaiwan”, Social Behavior and Personality, 38 (10), pp. 1409-1430.
Clark. N. A., Ardron, J. A., & Pendleton, L. H. (2015). “ Evaluating the basic elements of transparency of regional fisheries management organizations”, Marine Policy, 57, pp. 158-166.
Darvish, H. & Azimi, F. (2016), “The effect of organizational transparency on reducing administrative corruption through the mediation of organizational trust”, Journal of Public Management, No. 1, pp. 156-166. (in Persian)
Dean, J. W. Jr., Brandes, P., & Dharwadkar, R. (2005). “Organizational cynicism”, Academy of Management Review, 23(2), pp. 341-352.
Dehimpour, M. & Dolati, H. (2017). “The effect of factors causing organizational trauma on the rate of military personnel leaving”, Journal of Human Resource Management Research, Imam Hossein University, Vol. 9, No. 3, pp. 81-106. (in Persian)
Dehimpour, M. (2019). “The Effect of Organizational Transparency on Controversy Management - Results with the Mediation of Social Capital”, Scientific Quarterly Journal of Management Studies (Improvement and Transformation), Vol. 28, No. 94, pp. 39-62. (in Persian)
Dehimpour, M., Miandari, K., Anjari, R., & Abedi Jafari, H. (2018). “The effect of organizational transparency on organizational trauma management with the mediation of social capital”, Quarterly Journal of Social Capital Management, Vol. 4, No. 2, pp. 307-283. (in Persian)
Deyhimpour, M. & Miandari, K. (2017). “The Role of Organizational Transparency on the Development of Social Capital (Case Study: Municipalities of West Mazandaran Province)”, Social Capital Management Quarterly, Vol. 4, No. 2, pp. 307-283. (in Persian)
Elmose-sterlund, K. & Van der Roest, J-W. (2017). “Understanding social capital in sports clubs: Participation, duration and social trust”, European Journal for Sport and Society, 14(4), pp. 366–386.
English, L. (2003). “Emasculating public accountability in the name of competition. Transformation of state audit in Victoria”, Critical Perspectives on Accounting, 14(1), pp. 51-76.
Farajvand, E. (2017). “From synergy to co-creation”, Quarterly Journal of Public Organization Management, Vol. 6, No. 1, pp. 51-62. (in Persian)
FitzGerald, M. R. (2002). “Organizational cynicism: its relationship to perceived organizational injustice and explanatory style”. Division of research and advanced studies of University of Cincinnati (doctoral dissertation).
Forsell, T., Tower, J., & Polman, R. (2018). “Development of a scale to measure social Capital in Recreation and Sport Clubs”, Leisure Sciences, pp. 106-122.
Ghanbari, S. & Erfanizadeh, F. (2017). “The role of organizational trust in adjusting the organizational pessimism of employees”, Quarterly Journal of Organizational Behavior Studies, Vol. 2, No. 22, pp. 125-148. (in Persian)
Goharifar, M., Fire, A., & Mesh, A. (1394). “Futurology: Presenting the future image of the organization using scenario planning approach (Case study: Statistics Center of Iran)”, Iranian Journal of Management Sciences, Volume 10, Number 38, pp. 36-65. (in Persian)
Hahn, V. (2008). “Committees, sequential voting and transparency”, Mathematical Social Sciences, 56, Issue 3, pp. 366–385.
Hassani, A. & Shams, A. (2012). “Strategies for Combating Administrative Corruption Based on Islamic Values”, Islamic Journal and Management Research, No. 5, pp. 81-104. (in Persian)
Holland, D., Krause, A., & Provencher, J. (2017). “Transparency tested: The influence of message features on publicperceptions of organizational transparency. Trent SeltzerTexas Tech University”, College of Media & Communication, Lubbock, TX 79409, United States.
Ince, M. & Turan, S. (2011). “Organizational Cynicism as A Factor that Affects the Organizational Change in the Process of Globalization and An Application in Karaman’s Public Institutions”, Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 37, pp. 104-121.
James, M. S. L. (2005). “Antecedents and consequences of cynicism in organizations: An examination of the potential positive and negative effects on school systems”. Dissertation submitted to the Department of Management in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, The Florida State University, College of Business.
Jiang, H., Chen, Y., Sun, P., & Yang, J. (2017). “The Relationship between Authoritarian Leadership and Employees’ Deviant Workplace Behaviors: The Mediating Effects of Psychological Contract Violation and Organizational Cynicism”, Frontiers in Psychology, 8, p. 732.
Kalagan, G. & Aksu, M. B. (2010). “Organizational cynicism of the research assistants: a case of Akdeniz University”, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, pp. 4820-4825.
Kasalak, G. & Aksu, M. B. (2014). “The relationship between perceived organizational support and organizational cynicism of research assistants”, Educational Sciences: Theory & Practice, 14(1), pp. 125-133.
Kashif, H., Taqvaee Yazdi, M., & Niaz Azari, K. (2017). “Presenting the organizational transparency model in relation to empowerment to establish the organizational trust of managers (Case study: Islamic Azad University of Mazandaran Province)”, Journal of Research in Educational Systems, Spring Feature, pp. 111-130. (in Persian)
Kazemi Moghaddasi, N., Zabihi, M., & Shekari, Gh. (2015). “Investigating the Relationship between Organizational Justice and Organizational Paranoid (Suspicion) Considering the Modifying Role of Perceived Organizational Support”, Journal of Transformation Management, Vol. 7, No. 14, pp. 180-155. (in Persian)
Kersten, A. (2017). “ Control, Control, Complete Control! Neurotic Control Relationships and the Development of ysfunctional Organizational Structures”, Paper Presented at the 41st Annual Conference of the International Communication Association.
Kets, De V., Manfred, F. R., & Miller, D. (1984). “The Neurotic Organizations: Diagnosing and Revitalizing Unhealthy Companies”. Jossey-Bass. Sanfrancisco.
Kurt, I. (2016). “The mediating role of cynicism on authentic leadership and organizational identification relationship”, In Business Challenges in the Changing Economic Landscape, Vol. 2, pp. 391-400. Springer, Cham.
Lazarova, M. & Taylor, S. (2009). “Boundary less careers, social capital, and knowledge management: Implications for organizational performance”, Journal of Organizational Behavior, 30(1), pp. 119-139.
Lee, S. W. & Kwon, D. H. (2016). “The Effects of Emotional Leadership on Job Insecurity and Organizational Cynicism Perceived by Hotel Employees”, The Journal of the Korea Contents Association, 16(3), pp. 466-475.
Lindstedt, C. & Naurin, D. (2008). “Transparency against corruption, A cross-Country Analysis”, Management Journal of Business Ethics, 95, pp. 487–506.
Mirzaei, V. (2017). “Investigating the Impact of Organizational Justice and Organizational Pessimism on Organizational Commitment”, National Conference on New Accounting and Management Research in the Third Millennium. (in Persian)
Mohammed, N. & Kamalanabhan, T. J. (2019), “Tacit knowledge seeking from teammates: unravelling the role of social capital”, International Journal of Organizational Analysis, Vol. 28 No. 3, pp. 765-790. https://doi.org/10.1108/IJOA-07-2019-1845
Nafei, W. A. (2013). “The effects of organizational cynicism on job attitudes an empirical study on teaching hospitals in Egypt”, International Business Research, 6(7), pp. 52-69.
Nahapiet, J. & Ghoshal, S. (1998). “Social Capital, Intellectual Capital, and the Organizational Advantage”, Academy of Management Review, 23(2): pp. 242-266.
Nemat Elahi, Z., Faraj Elahi, A., Mir Jalili, M., & Momeni Fard, H. (2013). “Investigating the factors affecting social capital (trust, cohesion and social participation) of Imam Ali (AS)”, Military University students, No. 50, Year 13, pp. 202-175. (in Persian)
Nishtar, S. & Ralston, J. (2013). “Can human resources for health in the context of noncommunicable disease control be a lever for health system changes?”, Bulletin of the World Health Organization, 91(11): pp. 895-6.
Oge, K. (2016). “Which transparency matters? Compliance with anti-corruption efforts in extractive industries”, Resources Policy, 49, pp. 41-50.
Panahi, B. (2019). “Assessing the Role of Organizational Transparency on Organizational Conflicts through the Mediation of Effective Organizational Communications (Case Study: East Azerbaijan Regional Water Organization)”, Management of Governmental Organizations, 7 (3), pp. 38-25. (in Persian)
Pencek, B. (2008). Transparency: The key to better governance? Available at http://ukcatalogue.oup.com/product/9780197263839.do.
Polatcan, M. & Titrek, O. (2014). “The relationship between leadership behaviors of school principals and their organizational cynicism attitudes”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, pp. 1291-1303.
Premeaux, S. R. & Mondy, R. W. (2000). “Problem employees: The cynic”, Management Solutions, pp. 14-17.
Rawlings, B. (2008). “Measuring the relationship between organizational transparency & trust”, The Measurement Standard, 8, pp. 425-439.
Roshani, S. & Bakht Azmaei, M. (2019). “Monitoring the effectiveness of organizational paranoid spiritual leadership through the mediation of organizational commitment”, Management of Government Organizations, Year 7, No. 3, pp. 140-129. (in Persian)
Sadeghi, Y. & Khanifar, H. (2015). “A Study of the Components of Organizational Social Capital in Texts and Hadiths in the Relationship between Science and Religion”, Social Capital Management Quarterly, Vol. 2, No. 3, pp. 326-317. (in Persian)
Salanova, M., Llorens, S., García-Renedo, M., Burriel, R., BresÓ, E., & Schaufeli, W. B. (2005). “Towards a four-dimensional model of burnout: A multigroup factor-analytic study including depersonalization and cynicism”, Educational and Psychological Measurement, 65(5), pp. 807-819.
Sanne, F. (2015). “Doing ethnography in a paranoid organization: an autoethnographic account”, Journal of Organizational Ethnography, Vol. 4, Issue: 2, pp. 162-176. https://doi.org/10.1108/JOE-07-2014-0020.
Schnackenberg, A. K. & Tomlinson, E. C. (2014). “Organizational Transparency: A New Perspective on Managing Trust in Organization - Stakeholder Relationships”, Journal of Management, 40 (1), pp. 1-27.
Seunghwan, M. & Hyungjun, S. (2016). “Which type of social capital matters for building trust in government? Looking for a new type of social capital in the governance era”, Journal of Sustainability, 8(322), pp. 1-15.
Tavakoli, A. & Motamedi Galogahi, F. (2020). “The Impact of Social Capital on Strategic Transformation Given the Role of Innovative Organizational Atmospheric Adjustment”, Social Capital Management Quarterly, Vol. 7, No. 1, pp. 109-87. (in Persian)
Vogelgesng, G. B. & Lester, P. B. (2009). “How leader canget results by laying it on the line”, Organizational Dynamics, 38(4), pp. 252-260.
Whipple, J. M., Wiedmer, R., & Boyer, K. (2015). “A dyadic investigation of collaborative competence, social capital, and performance in buyer–supplier relationships”, Journal of Supply Chain Management, 51(2), pp. 3-21.
WillIams, C. C. (2005). “Trust Diffusion: The Effect of Interpersonal Trust on Structure, Function, and Organizational Transparency”, Business & Society, 44 (3), pp. 357-368.
Yeşil, S. & Doğan, I. F. (2019). “Exploring the relationship between social capital, innovation capability and innovation”, Innovation, 21(4), pp. 506-532.
Yousefzadeh, S. & Kia Kejouri, D. (2015). “Investigating the relationship between managers' communication skills and the organization's social capital”, Social Capital Management Quarterly, Vol. 2, No. 1, pp. 116-95. (in Persian)
Zohorparvandeh, V. & SHokrollahi, M. (2019). “The Relationship between Managerial Leadership Behavior and Organizational Pessimism by Considering the Modifying Role of Organizational Justice in Educational Education”, Quarterly Journal of Leadership Research and Educational Management, Vol. 3, No. 12, pp. 148-111. (in Persian)