مدل کندوی عسل برای تبیین نقش رسانه‌های اجتماعی در تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه: اثر میانجی سرمایۀ اجتماعی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران

2 گروه مدیریت و برنامه‌ریزی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

چکیده

قلمرو فرصت قلب حوزۀ کارآفرینی و تشخیص فرصت یکی از گام‌های حیاتی اولیه برای ورود به فضای کسب‌وکار است. ادراک نقش سطوح مختلف رسانۀ اجتماعی به عنوان یک ابزار توانمندساز فناورانه مبتنی بر مدل کندوی عسل از اهمیت خاصی بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه برخوردار است که سرمایة اجتماعی نیز این اهمیت را با بهبود توانایی افراد در زمینۀ تشخیص فرصت دوچندان می‌کند. بنابراین هدف این پژوهش تبیین نقش رسانۀ اجتماعی بر تشخیص فرصت کارآفرینانه با میانجیگری سرمایة اجتماعی است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی‌‌ـ همبستگی است. داده‌های این پژوهش از نمونه‌ای 295 نفری از دانشجویان زن رشته‌های مدیریت و کسب‌وکار دانشگاه‌های دولتی استان قم، که به شیوۀ تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند، گردآوری و با روش مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار پی‌ال‌اس آزمون شد. یافته‌های پژوهش نشان داد سطوح رسانۀ اجتماعی اینستاگرام مبتنی بر مدل کندوی عسل (هویت، گفت‌وگو، اشتراک‌گذاری، حضور، شهرت، روابط، گروه‌ها) بر تشخیص فرصت کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنادار دارد و همچنین سطوح یادشده از طریق متغیر میانجی سرمایۀ اجتماعی به طور غیر‌ مستقیم بر تشخیص فرصت کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنادار دارد. به علاوه یافته‌ها نشان داد بلوک‌های شهرت و گروه‌ها بیشترین تأثیر را بر تشخیص فرصت کارآفرینانه و بلوک‌های گفت‌وگو و شهرت بیشترین تأثیر را بر سرمایۀ اجتماعی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


سلام‌زاده، آیدین؛ تاج‌پور، مهدی و حسینی، الهه (1400). بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینانه. مطالعات رسانه‌ای، 15(1)، 111 ـ 124.
Alghamdi, H. M. (2021). The Impact of Instagram Uses by Saudi Businesswomen on Promoting the Creation and Management of Their Businesses. Multi-Knowledge Electronic Comprehensive Journal for Education and Science Publications (MECSJ), 29.
Bauman, A. & Lucy, C. (2020). Social media: Exploring entrepreneurial opportunities. In L. Schjoedt, M. E. Brännback, & A. L. Carsrud (Eds.), Social media and entrepreneurship: The business of hashtags, likes, and tweets. New York: Springer.
Bouzari, P., Salamzadeh, A., Soleimani, M., & Ebrahimi, P. (2021). Online social networks and women’s entrepreneurship: A comparative study between Iran and Hungary. JWEE, (3-4), 61-75.
Candi, M., Roberts, D. L., Marion, T., & Barczak, G. (2018). Social strategy to gain knowledge for innovation. British Journal of Management, 29(4), 731-749.
Ceptureanu, S. I., Ceptureanu, E. G., Cristescu, M. P., & Dhesi, G. (2020). Analysis of social media impact on opportunity recognition. A social networks and entrepreneurial alertness mixed approach. Entropy, 22(3), 343.
Chiu, C. M., Wang, E. T., Shih, F. J., & Fan, Y. W. (2011). Understanding knowledge sharing in virtual communities: An integration of expectancy disconfirmation and justice theories. Online Information Review, 35(1), 134-153.
Della Corte, V., Iavazzi, A., & D’Andrea, C. (2015). Customer involvement through social media: the cases of some telecommunication firms. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 1(1), 1-10.
Drummond, C., McGrath, H., & O'Toole, T. (2018). The impact of social media on resource mobilisation in entrepreneurial firms. Industrial Marketing Management, 70, 68-89.
Felix, R., Rauschnabel, P. A., & Hinsch, C. (2017). Elements of strategic social media marketing: A holistic framework. Journal of business research, 70, 118-126.
Gielnik, M. M., Frese, M., Graf, J. M., & Kampschulte, A. (2012). Creativity in the opportunity identification process and the moderating effect of diversity of information. Journal of Business Venturing, 27(5), 559-576.
Gustafsson, V. & Khan, M. S. (2017). Monetising blogs: Enterprising behaviour, co-creation of opportunities and social media entrepreneurship. Journal of Business Venturing Insights, 7, 26-31.
Hassan, A., Saleem, I., Anwar, I., & Hussain, S. A. (2020). Entrepreneurial intention of Indian university students: the role of opportunity recognition and entrepreneurship education. Education+ Training, 62(7/8), 843-861.
Henz, J. (2020). Emerging market digital firms: identifying and exploiting international opportunities (Doctoral dissertation, University of Pretoria).
Hmieleski, K. M., Carr, J. C., & Baron, R. A. (2015). Integrating discovery and creation perspectives of entrepreneurial action: The relative roles of founding CEO human capital, social capital, and psychological capital in contexts of risk versus uncertainty. Strategic Entrepreneurship Journal, 9(4), 289-312.
Jack, S., Moult, S., Anderson, A. R., & Dodd, S. (2010). An entrepreneurial network evolving: Patterns of change. International Small Business Journal, 28(4), 315-337.
Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., & Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business horizons, 54(3), 241-251.
Kuhn, K., Galloway, T., & Collins-Williams, M. (2016). Near, far, and online: Small business owners’ advice seeking from peers. Journal of Small Business and Enterprise Development, 23(1), 189-206.
Kumar, G. (2014). Understanding institutions in the context of entrepreneurship. Journal of Entrepreneurship, Business and Economics, 2(2), 45-81.
Lin, N. (2017). Building a network theory of social capital. Social capital, 3-28.
Ma, R., Huang, Y. C., & Shenkar, O. (2011). Social networks and opportunity recognition: A cultural comparison between Taiwan and the United States. Strategic Management Journal, 32(11), 1183-1205.
Machado, J. C., Vacas-de-Carvalho, L., & Mendes, A. (2016). Motivations to interact with brands on Facebook–Towards a typology of consumer–brand interactions. Journal of Brand Management, 23(2), 153-178.
Mack, E. A., Marie-Pierre, L., & Redican, K. (2017). Entrepreneurs’ use of internet and social media applications. Telecommunications Policy, 41(2), 120-139.
Mary George, N., Parida, V., Lahti, T., & Wincent, J. (2016). A systematic literature review of entrepreneurial opportunity recognition: insights on influencing factors. International Entrepreneurship and Management Journal, 12, 309-350.
Motoyama, Y., Goetz, S., & Han, Y. (2018). Where do entrepreneurs get information? An analysis of twitter-following patterns. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 30(3), 253-274.
Mumi, A. (2020). Effectual entrepreneur and the use of social media for opportunity recognition. Understanding Social Media and Entrepreneurship: The Business of Hashtags, Likes, Tweets and Stories, 49-67.
Nam, E. & Xiong, P. (2021). How Does Social Media Influence College Students to Recognize Entrepreneurial Opportunities?-Evidence from China. Studies in Media and Communication, 9(2), 71-83.
Olanrewaju, A. S. T., Hossain, M. A., Whiteside, N., & Mercieca, P. (2020). Social media and entrepreneurship research: A literature review. International Journal of Information Management, 50, 90-110.
Ozgen, E. & Baron, R. A. (2007). Social sources of information in opportunity recognition: Effects of mentors, industry networks, and professional forums. Journal of business venturing, 22(2), 174-192.
Pietikäinen, M. O. (2020). Social media marketing through influencers with a particular focus on Instagram and Honeycomb model (Doctoral dissertation, University of Pretoria).
Quinton, S. & Wilson, D. (2016). Tensions and ties in social media networks: Towards a model of understanding business relationship development and business performance enhancement with LinkedIn. Industrial Marketing Management, 54, 15-24.
Reiter, L., McHaney, R., & Connell, K. Y. H. (2017). Social media influence on purchase intentions: Instrument validation. International Journal of Web Based Communities, 13(1), 54-72.
Salamzadeh, A., Tajpour, M., & Hosseini, E. (1400). Investigating the effect of virtual social networks on entrepreneurial intention. Media Studies, 15(1), 111-124. (in Persian)
Shane, S. & Nicolaou, N. (2015). Creative personality, opportunity recognition and the tendency to start businesses: A study of their genetic predispositions. Journal of Business Venturing, 30(3), 407-419.
Shane, S. (2012). Reflections on the 2010 AMR decade award: Delivering on the promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of management review, 37(1), 10-20.
Silva, S. C., Feitosa, W., Duarte, P., & Vasconcelos, M. (2020). How to increase engagement on social media using the honeycomb model: A case study in a Portuguese HR company. Revista de Gestão, 27(2), 153-167.
Smith, C., Smith, J. B., & Shaw, E. (2017). Embracing digital networks: Entrepreneurs' social capital online. Journal of Business Venturing, 32(1), 18-34.
Suddaby, R., Bruton, G. D., & Si, S. X. (2015). Entrepreneurship through a qualitative lens: Insights on the construction and/or discovery of entrepreneurial opportunity. Journal of Business venturing, 30(1), 1-10.
Taiminen, H. M. & Karjaluoto, H. (2015). The usage of digital marketing channels in SMEs. Journal of small business and enterprise development, 22(4), 633-651.
Talwar, S., Dhir, A., Singh, D., Virk, G. S., & Salo, J. (2020). Sharing of fake news on social media: Application of the honeycomb framework and the third-person effect hypothesis. Journal of Retailing and Consumer Services, 57, 102197.
Utz, S. & Muscanell, N. (2015). Social media and social capital: Introduction to the special issue. Societies, 5(2), 420-424.
Wang, F., Mack, E. A., & Maciewjewski, R. (2017). Analyzing entrepreneurial social networks with big data. Annals of the American Association of Geographers, 107(1), 130-150.