Study of the Effect of Social Capital on Innovation Emphasize on Mediation Role of Knowledge Management

Document Type : Research/Original/Regular

Authors

1 Ph.D. Student of Cultural Sociology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran

2 Ph.D. Student of Educational Planning, Shahid Beheshti University

Abstract

The objective of the paper is to design, arrange, and evaluate the causal model of creativity and innovation emphasizing the mediating role of knowledge management: analyzing the relations of organizational culture and social capital with knowledge management and the relations of knowledge management with creativity and innovation in educational offices staff in Kurdistan Province. All staff of the educational offices is the population of the sampling in the study from which we selected a sample of 275 practitioners using class-random method. In order to measure the variables, we used some questionnaires including organizational culture, social capital, knowledge management, creativity, and innovation, the results of the study indicate that organizational culture variable, at a level of 0.01, have a significant positive impact on social capital and knowledge management variables. Variables organizational culture and social capital have the significant positive impact on knowledge management, at 0.01. Knowledge management variable have the significant positive impact, at 0.01, on creativity and innovation variables. Creativity variable have the same impact at the same level on innovation variable. Creativity and innovation model emphasizing the mediating role of Knowledge management variable, have a proper fitting.

Keywords


  1. الوانی، سیدمهدی؛ ناطق، تهمینه؛ فراحی، محمدمهدی (1386)، «نقش سرمایه اجتماعی در توسعه مدیریت دانش سازمانی»، علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره5، صفحات 70-35.
  2. جعفری، عبدالرضا (1378)، «کیفیت و نظام‌های کنترل»، تدبیر، سال هشتم، شماره 55، صفحات 39-28.
  3. حسنی‌مقدم، زهره (1387)، بررسی رابطه جو و فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش و بهره‌وری در مدیران مدارس شهرستان سمنان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
  4. رضازاده، مهدی (1386)، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش در کارکنان دانشگاه تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
  5. رضایی، احمد (1386)، بررسی رابطه ساختار سازمانی و خلاقیت با نوآوری در کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان زنجان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
  6. سلطانی، ایرج (1382)، «راهکارهای تقویت خلاقیت در سازمان»، تدبیر، سال چهاردهم، شماره 141، صفحات 30-26.
  7. طالب بیدختی، عباس؛ انوری، علیرضا (1383)، «خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمان‌ها»، تدبیر، شماره 152، صفحات 25-21.
  8. فهیم‌زاده، محسن (1387)، بررسی اثر مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی و خلاقیت در مدیران مدارس شهرستان کاشان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
  9. متقی حامد، علیرضا (1383)،«مهندسی مجدد ضرورتی اجتناب‌ناپذیر»، تدبیر، شماره 144، صفحات 63-56.
  10.  محمدی، حسین (1387)، بررسی رابطه و نقش مدیریت دانش در نوآوری سازمانی (مطالعه موردی دانشگاه کردستان)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد؛ دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
  11. هومن، حیدرعلی (1384)، مدل‌یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل، تهران، انتشارات سمت.

12. Davenport, T. H.; De Long, D. W.; Beers, M. C. (1998), “Successful knowledge management projects”, Sloan Management Review, 39(2), 41-56

13. Davenport, T. H.; Marchard, D. (1999), “Is KM just good information management, Financial Times Mastering Information Management Supplement”, Financial Times, London, March 8th, 2-3