Role of Social Capital and Transformational Leadership in Upgrading the Firm Innovation Performance

Document Type : Research/Original/Regular

Authors

1 Assistant Professor, Faculty of Management & Accounting, Farabi Campus University of Tehran, Iran

2 Phd. Student, Faculty of Management & Accounting, Farabi Campus University of Tehran, Iran

3 MSc, Faculty of Management & Accounting, Farabi Campus University of Tehran, Iran

Abstract

Today, identification of necessary infrastructures is very important for creating innovation in organizations. Infrastructures were studies separately in previous studies, but the present study investigated the direct and indirect Effect of Social Capital and Transformational Leadership on Innovation Performance regarding the Mediating Role of Knowledge Management and Organizational Learning through a comprehensive model. This study was done on a sample consisting of 210 participants from Shatel Company personnel in Tehran who were selected through simple random sampling. The method of this study was correlational and a questionnaire was used as the instrument of this study. Structural Equation Modeling through Lisrel 8.8 Software was used for the data analysis. The results of this study showed that exogenous variables (social capital and transformational leadership) could not have a direct positive effect on knowledge management, but could have a direct positive effect on organizational learning and innovation performance. In addition, knowledge management had a direct positive effect on innovation performance and organizational learning. Organizational learning also had a direct significant positive effect on innovation performance.

Keywords

Main Subjects


  1. آریانفر، مسعود (1393). بررسی تأثیر انگیزه­های فردی بر رفتار به‌اشتراک­گذاری دانش با توجه به نقش تعدیل­کنندگی ارزش‌ها (مورد مطالعه: جامعة مجازی ایدة شهر)، پایان­نامة کارشناسی ارشد، رشتة مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران.
  2. ابطحی، سیدحسین؛ صلواتی، عادل (1385). مدیریت دانش در سازمان. چاپ اول، تهران، انتشارات پیوند نو.
  3. الوانی، سیدمهدی؛ دانایی­فرد، حسن (1380). گفتارهایی در فلسفة تئوری­های سازمان دولتی. چاپ اول، تهران، انتشارات صفار.
  4. باورصاد، بلقیس؛ بیرانوند، طاهره؛ رحیمی، فرج­اله؛ جعفری­نیا، سعید (1393). «بررسی رابطة سرمایة اجتماعی با مدیریت دانش، یادگیری سازمانی و عملکرد مالی شرکت­های تولیدی در استان خوزستان». کنفرانس بین­المللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی، دورة پنجم، شمارة چهارم، صفحات 58-37.
  5. برومند، مجتبی؛ رنجبری، مریم (1388). «اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی و عملکرد نوآوری؛ با تأکید بر نقش مدیریت دانش». دوماهنامة توسعة انسانی پلیس، دورة ششم، شمارة 24، صفحات 54-41.
  6. حمیدی­زاده، علی؛ شهید­زاده، فریبا؛ موحدی­فر؛ عرفان (1393). «بررسی تأثیر مؤلفه­های سرمایة اجتماعی بر نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: ادارة کل مخابرات شهرستان قم)». فصل‌نامة مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة اول، شمارة دوم، 223-203.
  7. خورشید، صدیقه؛ پاشازاده، عاطفه (1393). «اثر سبک رهبری تحول­آفرین بر قابلیت یادگیری سازمانی با ملاحظة نقش میانجی هوش سازمانی». پژوهش­نامة مدیریت تحول، دورة ششم، شمارة سوم، صفحات 60-42.
  8. داورزنی، هدی؛ کاظم‌زاده، رضا؛ دگردی، سید سام­الدین (1389). « رائة مدلی برای بررسی تأثیرات قابلیت یادگیری سازمانی بر نوآوری». مهندسیصنایعومدیریتشریف، دوررة دوم، شمارة سوم، صفحات 45-27.
  9. زارعی متین، حسن؛ قنبری، علی­اکبر؛ قانع، مرضیه (1394). «بررسی رابطۀ هوش عاطفی و سرمایۀ اجتماعی در تشکل­های مردم نهاد (NGOs)». مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة دوم، شمارة اول، صفحات 22-1.
  10. سلطانی، مرتضی (1390). طراحی و تبیین مدلی میان‌سطحی برای تعهد سازمانی. رسالة دکتری، دانشگاه شهید بهشتی.
  11. عبداللهی، محمد؛ موسوی، میرطاهر (1386). «سرمایة اجتماعی در ایران؛ وضعیت موجود، دورنمای آینده و امکان­شناسی­گذار». رفاه اجتماعی، دورة ششم، شمارة 25، صفحات 131-112.
  12. کزازی، ابوالفضل؛ شول، عباس (1392). «تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد نوآوری: اثر تعدیل‌کنندگی یادگیری سازمانی». مطالعاتمدیریت)بهبودوتحول)، دورة 23، شمارة هفتم، صفحات 17-1.
  13. گل‌محمدنژاد بهرامی، غلامرضا؛ مهدوی، مولود (1390). «بررسی رابطة سرمایة اجتماعی و مدیریت دانش در دبیرستان­های دخترانة شهر تبریز». فصل‌نامة تحقیقات مدیریت آموزشی، دورة دوم، شمارة چهارم، صفحات 82-63.
  14. محمدی حسینی، سیداحمد؛ امین بیدبختی، علی­اکبر، جمشیدی؛ لاله (1392). «بررسی نقش یادگیری سازمانی در افزایش عملکرد نوآوری». دوفصل‌نامة نوآوری و ارزش­آفرینی، دورة دوم، شمارة پنجم، صفحات 32-15.
  15. میرزایی رابر، فاطمه؛ زعفریان، رضا؛ صفری، حسین (1392). «مدل‌سازی عوامل مؤثر بر عملکرد نوآوری بنگاه با استفاده از روش ترکیبی نگاشت علی و شبکه‌های بیزین در صنعت بیمه». چشم‌اندازمدیریتبازرگانی، شمارة 13، صفحات 78-61.
  16. میرکمالی، سیدمحمد؛ چوپانی، حیدر (1390). «رابطة بین رهبری تحول‌آفرین با گرایش به نوآوری سازمانی در یک شرکت بیمه ای». دورة 26، شمارة سوم، صفحات 181-155.
  17.   یزدانی، حمیدرضا؛ حمیدی­زاده، علی؛ کاملی، علی­رضا (1394). «بررسی تأثیر سبک­های رهبری و جو سازمانی بر مدیریت دانش از طریق ساختار سازمانی و تعامل اجتماعی». فصل‌نامة مدیریت فناوری اطلاعات،دورة هفتم، شمارة اول، صفحات 216-199.
    1. Alegre, J.; R. Chiva (2009). Entrepreneurial orientation, organizational learning capability and performance in the ceramic tiles industry. S.A., Instituto Valenciano de Investigaciones Economicas.
    2. Aragon-Correa, J. A.; Garcia - Morales, V. J.; Cordon - Pozo, E. (2007). ”Leadership and organizational learning's role on innovation and performance: lessons from Spain“. Industrial Marketing Management, 36(3), 349-359.
    3. Atwater, L.; Spangler, W. (2004). “Transformational leadership and team performance”. Journal of Organizational Change Management, 17(2), 177-193.
    4. Bass, B. M.; Riggio R. E. (2006). Transformational leadership, Lawerence Erbaum A ssociates.
    5. Bhatt, G. D. (2001). “Knowledge management in organization: Examining the interaction between technologies, techniques, and People”. Journal of Knowledge Management, Vol. 5(1) pp.68-75.
    6. Brockman, B. K.; Morgan R. M. (2003). “The Role of Existing Knowledge in New Product Innovativeness and Performance”. Decision Sciences, 34(2), 385-419.
    7. Chang. S. C.; Chu C. Y. (2006). “The Study of Social Capital, Organizational Learning, Innovativeness, Intellectual Capital, and Performance”. Journal of Business and Psychology, 64, 72-90.
    8. Cantner, U.; Joel, K.; Schmidt, T. (2011). “The effects of knowledge management on innovativesuc cess – an empirical analysis of German firms”. Research Policy, 40(10), 1453-1462.
    9. Carless, S. A.; Wearing, A. J.; Mann, L. (2000). “A short Measure of transformational leadership“. Journal of Business and Psychology, 14(3), 389-405.
    10. 28.              Duckett, H.; Macfarlane, E. (2003). “Emotional intelligence and transformational leadership in retailing“. Leadership and Organization Development, 15(3), 13-32.
    11. Fernandedz - Mesa, A.; Alegre - Vidal, J.; Chiva-Gómez.; R.; Gutiérrez-Gracia, A. (2012). “Design Management capability: Its mediating role between Olc and innovation Performance in SMES“. Paper to be presented at the DRUID Academy, University of Cambridge /The Moeller Centre.
    12. Fornel, C.; Larcker, D. F. (1981). “Evaluting structural equations models with unobservable variables and measurement error”. Marketing Research. 18(1), 39-50.
    13. Gloet, M.; Terziovski, M. (2004). “Exploring the relationship between knowledge managementpractices and innovation performance”. Journal of Manufacturing Technology Management, 15(5), 402–409.
    14. Guan,J. & N. Ma (2003), Innovation capability and export performance of Chinese firms, Technovation, 23(9), 737-747.
    15. 33.              Hales, S. (2001), Dimensions Knowledge and its management, Sloan Management Review, 10(1), 92-115.
    16. Jimenez, J. D.; Cegarra, N. J. (2008). “Fostering innovation: the role of market orientation and organizational learning”. European Journal of Innovation Management, 11(3), 389-412.
    17. Johnnessen, Jon - Arild; Olsen, Bjorn; Lumpkin, G. T. (2001). “Innovation newness: what is new, how new, and new to whom?”. European Journal of Innovation Management, 4(1), 20-31.
    18. Kenter, R. M. (2007). The change Masters: Innovation for productivity in the American carpratoon, Historical Reasearch Reference in Entrepreneurship. University of Illinoi.
    19. Krause, D. E. (2004). “Influence - based leadership as a determinant of the inclination to innovative and of innovate – related behavior: An Empirical Investigation, The Leadership Quarterly”. Journal of Innovation Management, 15(1), 79-102.
    20. Lopez, S. P.; Peon J. M. M.; Ordás C. J. V. (2005). “Organizational learning as a determining factor in business performance”. Learning Organization, 12(3), 227-245
    21. Montalvo, C. (2004). “What Triggers Change and Innovation?”. Technovation, 1-12.
    22. Nahapiet, J.; Ghoshal S. (1998). “Social capital, intellectual capital and the organizational Advantage“. Academy of Managemen Review, 23(2), 242-266.
    23. Ojasalo, J. (2008). “Management innovation networks: a case study of different approaches”. European Journal of Innovation Management, 11(1), 51-86.
    24. Petrra C. De Weerd - Nederhof, Bernice J. Pacitti, Jorge F. Da Silva Gomes and Alan W. Pearson, (2002). Tools for improvement of organizational learning processes in innovation”. Journal of Workplace Learning, 14(8), 320-331.
    25. Putnam, R. D.; K. A. Goss (2002). Inrtoduction, in Putnam, democracies in flux. The Evolution of Social Capital in Contemporary Society, Oxford University.
    26. Rafferty, A. E.; Griffin, M. A. (2004). “Dimensions of transformational leadership: conceptual and empirical extensions“. The Leadership Quarterly, 15(3), 329-354.
    27. Slater, S. F.; Narver, J. C. (1995). “Market orientation and the learning organization“. Journal of Marketing, 59(3), 63-74.
    28. Subramaniam, M.; Youndt, M. (2005). “The influence of intellectual capital on the types of innovative capabilities”. Academy of Management Journal, 48(3), 450-463.
    29. Taatila, Vesa P. et al,. (2006). “Framework tostudy the social innovation network”. European Journal of Innovation Management, 9(3), 312-326.
    30. Tamaschke, L. (2003). The role of social capital in regional technological innovation: seeing both the wood and the trees. University of Queensland, Australia.
    31. Tasi Y. Y.; Jhang J. R. (2010). A study of the Relationship Between Knowledge- based resources, Organizational Learning and dynamic capabilities- the case of solar energy and biotechnology National Dong. Hwa University, Taiwan, 03-8633023, Northeast Decision Sciences Institue Proceedings, pp.99- 104.
    32. Weerawardena, J.; O’Cass, A. Julian, C. (2006). “Does industry matter? Examining the role of industry structure and organizational learning in innovation and brand performance”. Journal of Business Research, 59(1), 37-45.
    33. Wick, C. W.; Leon, L. S. (1995). “From ideas to action: creating a learning organization“. Human Resource Management, 34(2), 299-311.
    34. Wu, C. M.; Ay, C. R; Lien, B. Y. H. (2009). “The role of social capital and organizational learning in promoting innovation performance“. Information Systems and Change Management, 4(2), 171-186.
    35. Yukl, G. (2009). “Leading organizational learning: Reflections on theory and research”. The Leadership Quarterly, 20(1), 49-53.
    36. Yu Yuan, H.; Bella, R.; Lien, Y.; Yang, B.; Wud, C.; Kuo, Y. (2009). “Impact of TQM and Organizational learning on Innovation Performance in the light-Tech Industry”. International Business Review, 20, 213-225..
    37. Zaied A. N. H.; Hossein G. S.; Hassan M. M. (2012). “The Role of Knowledge Management in Enhancing Organizational Performance”. International Journal of Information Engineering and Electronic Business (IJIEEB), 4(5), 27-35.
    38. Zheng, W. (2008). “A social capital perspective of innovation from individuals to nations: where is empirical literature directing us?”. International Journal of Management Reviews, 10 (4), 1-39.

10.    سلطانی، مرتضی؛ ابراهیمی، الهام؛ فتحی، محمدرضا (1394). «تحلیل روابط متقابل میان شاخص‌های سرمایۀ اجتماعی با استفاده از تکنیک فازی دیمتل». مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة دوم، شمارة دوم، صفحات 220-199.