A Model of Spin off Companies to Develop Social Capital in Universities

Document Type : Research/Original/Regular

Authors

1 PhD Student in Educational Administration, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran

2 Assistant Professor, Faculty of Educational Sciences, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran

Abstract

One of the element universities in research that not much attention is the development of social capital in research centers) incubators and spin-off companies (can lead to knowledge sharing and new creation of knowledge. in the study of social capital development at universities and research spin-off companies is to provide a model. The study involved the administration of faculty universities and incubators and science and technology parks is the province, in this paper, the key indicators of social development of spin-off companies examined. To achieve this purpose, we used the expert's idea professional educational organizations. With using fuzzy TOPSIS in the ranking indices and the most important factors affecting indices development of social capital in order of priority specified. First priority: academic working teams with the purpose of social partnership; the second priority: research and development with the goal of academic excellence, the third priority: supporting institutions to promote cultural diversity at the university. Then, using qualitative research through interviews narrative and deep interview fifteen academic experts that at least ten years in the field of entrepreneurship, incubators and Science and Technology have executive experience final model through content analysis was presented.

Keywords

Main Subjects


  1. الوانی‏، مهدی؛ عبدالله‌پور، مونا (1387). نقش سرمایة اجتماعی در کارآفرینی سازمانی. مجلة پیام مدیریت، شمارة 27، صفحات 26-5.         
  2. اندیشمند، ویدا­ (1388). شناسایی مؤلفه­های سرمایة اجتماعی در دانشگاه­ها به منظور ارائة مدلی جهت ارتقای آن. فصل‌نامة رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرمسار، سال 3، شمارة 2، صفحات 9-34.
  3. تاج الدین، مسعود؛ زالی، محمدرضا؛ خیاطان، مهدی (1389). بررسی موانع ساختاری شکل‌گیری شرکت‌های زایشی دانشگاه تهران و ارائة راهکار. کنفرانسبین‌المللیمدیریت،نوآوریو کارآفرینی، 27 و 28 بهمن‌ماه 1389، شیراز.
  4. خاکباز، حسن؛ عیوض‌پور، جعفر (1392). مدیریت شبکة ذی‌نفعان در مراکز رشد فناوری. فصل‌نامة تخصصی پارک­ها و مراکز رشد، سال 9، شمارة 34، صفحات 45-32.
  5. ربیعی، علی؛ صادق‌زاده، حکیمه (1390). بررسی رابطة سرمایة اجتماعی با کارآفرینی. فصل‌نامةعلمی پژوهشیرفاهاجتماعی، سال 11، شمارة 41، صفحات 29-24.
  6. ضیایی، مظاهر (1391). اهمیت تعدد و تنوع منابع در موفقیت فرایند ایجاد شرکت­های زایشی پژوهشی. فصل‌نامة تخصصی پارک­ها و مراکز رشد، سال 8، شمارة ­3، صفحات 61-54.
  7. عباس‌نژاد، عادل؛ قلی‌پور، ولی‌ا‌لله؛ رضانیا، حمیدرضا­ (1392). سازمان دانش‌‌محور بسترساز رشد و توسعة نیروی انسانی کارآفرین. همایشملیدانشگاهکارآفرین،صنعتدانش‌محور، 25 و 26 اردیبهشت‌ماه 1392، مازندران.
  8. عنایتی، ترانه؛ عالی‌پور، علیرضا (1393). پیشنهاد مدل مراکز رشد زایشی علوم انسانی دانشگاهی-حرکت به سمت دانشگاه­های نسل چهارم. فصل‌نامة تخصصی پارک­ها و مراکز رشد، سال 10، شمارة 39، صفحات 29-20.
    1. Aam Hamid, A.; Nur, A.; Wahyudi,  S.; Muhammad, N.; Ida Idayu, M. (2015). Commercialization strategy formulation for university spin-off: a case study. Proceedings of the International MultiConference of Engineers and Computer Scientists, 2015 VolII, IMECS 2015, March 18 - 20, 2015, Hong Kong.

10. Bathelt, H.; Kogler, D.; Munro, A. (2010). A knowledge-based typology of university spin-offs in the context of regional economic development. Technovation, 30, 519-532.

11. Benneworth, P.S.; Charles, D. R. (2004). Overcoming learning uncertainties in the innovation process: the contribution of clustering to firms' innovation performance. In R. Oakey, W. During & S. Kauser (eds.) New technology based firms in the new millennium, Vol.3, London: Pergamum.

12. Bolino, M. (2002). Citizenship behavior and creation of social capital in organizations. Aacademy of Management Review, 27(4), 22-26.

13. Chen, C.T. (2000). Extension of the TOPSIS for group decision-making under fuzzy environment. Journal of Fuzzy Sets and Systems,114(1), 1-9.

14. Hayter, C.S. (2013). Harnessing university entrepreneurship for economic growth: Factors of success among university spin-offs. Economic Development Quarterly, 27(1), 18-28.

15. Liao, J.; Welsh, H. )2005(. Role of social capital in venture creation: key dimensions and research implications. Journal of Small Business Management, 43(4), 345-362.

16. Newberry, D.B. (2008). Organizational learning, leadership & culture “a study of program managers in head department of defense. Doctor of Philosophy (PhD) in Education, Capella University.

17. Park, C.M.; Shin, D.C. (­2005). Social capital and democratic citizenship: The case of South Korea. Japanese Journal of Political Science, 6, 63-85.

18. Putnam, R.D. (2000). Democracies in flux, the evolution of social capital in contemporary society, Oxford university press, Published in German (Verlag Bertelsmann Stiftung, 2001) and Spanish (2003).

19. Timmons, J. (2003). New venture creation. Boston: Home Wood published.

20. Wadsworth, J. (2012). Global R&D Funding Forecast: R&D Spending Growth Continues while Globalization Accelerates. Battele and R&D Magazine, 2(1), 1-10.

21. Zeleny, M. (1982). Multiple criteria decision making. New York: McGraw-Hill.