The Measure of Organizational Commitment Telecommunications Company Staff by using Dimensions of Social Capital with the Rough Sets Theory Approach

Document Type : Research/Original/Regular

Authors

1 Assistant professor, Faculty of Mathematics and computer, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran

2 Ph.D. Student, Faculty of Humanities, Islamic Azad University Kerman Branch, Kerman, Iran

Abstract

Occupational and organizational commitment is an important attitude that In recent years, have been the attention of many researchers to investigate all aspects. In fact the aim of this study, is The Measure of organizational commitment telecommunications company Staff by using Dimensions of social capital with the Rough sets theory approach. This research has been applied and this population Included are all telecommunications company Staff that With reference to Table Morgan, The sample size was determined 242. To collect data have been used from questionnaires with 17 statements that have been approved its validity and reliability. In this study, Researchers have examined the organizational commitment by using the dimensions of social capital that consists of three dimensions structural, cognitive and communication. In order to analyze the data is used of rough sets theory. Therefore, after the formation of a standardized decision tables were determined at a later stage of adaptive and maladaptive and after it was formed the reduction tables. in the end, Overall results show that the dimensions of social capital will be increased Staff organizational commitment. 

Keywords

Main Subjects


الوانی، سید مهدی و شیروانی، علیرضا (1388). سرمایة اجتماعی اصل محور توسعه. ماهنامة تدبیر، شمارة 147صفحات 22-16.
بهارلو، علی‌عسکر (1387). شناسایی رابطة سرمایۀ اجتماعی کارکنان با تعهد سازمانی. پایان­نامة کارشناسی ارشد، رشتة مدیریت دولتی- گرایش منابع انسانی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
حضوری، محمدجواد و صالحی، علی (1391). ارتقای تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان سازمان‌های دولتی ایران: بررسی و تبیین نقش اجزای سرمایة روان‌شناختی. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، شمارة 2، صفحات 22-1.
خورشید، صدیقه (1391). مطالعة تأثیر سرمایة اجتماعی بر تعهد سازمانی کارکنان (بررسی موردی بانک‌های دولتی شهر تهران). نشریة فرایند مدیریت توسعه، شمارة 1، صفحات 147-115.
رحمانی، تیمور، امیری، میثم و عباسی‌نژاد، حسین (1386). بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر رشد اقتصادی ایران (مطالعة موردی: استان‌های کشور با روش اقتصادسنجی فضایی). فصل‌نامة پژوهش‌های اقتصادی، شمارة 2، صفحات 30-1.
زهدی، امین (1392). بررسی تأثیر تعهد حرفه‌ای بر ابعاد تعهد سازمانی کارکنان بانک قوامین استان خراسان رضوی. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، دانشکدة علوم انسانی.
ساروقی، احمد (1375). تعهد سازمانی و رابطة آن با تمایل به ترک خدمت. فصل‌نامة مدیریت دولتی، شمارة 35، صفحات 73-65.
شریفیان ثانی، مریم (1380). سرمایة اجتماعی: مفاهیم اصلی و چارچوب نظری. فصل‌نامة علمی و پژوهشی رفاه اجتماعی، شمارة 2، صفحات 18-5.
علمی، زهرا، شارع‌پور، محمود و حسینی، امیرحسین (1384). سرمایة اجتماعی و چگونگی تأثیر آن بر اقتصاد. مجلة تحقیقات اقتصادی، شمارة 71، صفحات 296-239.
فیلد، جان (1386). سرمایة اجتماعی. ترجمة غلامرضا غفاری و حسین رمضانی، تهران: انتشارات کویر.
فراهانی، نیکچه (1385). سرمایة اجتماعی. مجلة جامعه‌شناسی ایرانیان، دورة 6، شمارة 1، صفحات 47-35.
قاسمی، فرزانه (1392). بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی کارکنان در صنعت بیمه، مورد مطالعاتی: شرکت‌های بیمة خصوصی خراسان جنوبی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، دانشکدة علوم انسانی.
ندایی، عسکر (1393). بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر تعهد سازمانی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی- گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آستارا.
Angle, H.L. & Perry, J.L. (1981). An empirical assessment of    organizational commitment and organizational effectiveness. Administration Science Quarterly, 26)1(, 1–14.
Arabani, M. & Amani, B. (2007).  Evaluating of the parameters affecting urban Trip-Generation. Iranian Journal of Science & Technology, 31)5(, 547-560.
Beugré, C.D. (2009). Exploring the neural basis of fairness: A model of neuro-organizational justice. Journal Organizational Behavior and Human Decision Processes, 110)2(, 129–139.
Chou, Y.K. (2006). Three simple models of social capital and economic growth. The Journal of Socio-Economics, 35)5(, 889–912.
Cichy, R., Jaj, C.H. & Kim, S. (2009). The relationship between organizational commitment and contextual performance among private club leader. International Journal of Hospitality Management, 28)1(, 53–62.
Leona, C.R. & Van Buren, H.J. (2000). Organizational social and employment practices. Academy of Management Review, 24(3), 538-555.
Nahapiet, J. & Ghoshal, S. (2002). Social Capital, Intellectual Capital, and the organizational advantage.  Academy of Management Review,  23)2(, 242-266.
Ogada, R. (2013). The influence of social capital on career success for staff of the county, government of Mombasa. Doctoral dissertation, Nairobi, Kenya, University of Nairobi.                                                                            
Pawlak, Z. (1999). Rough classification. International Journal of Man Machine Studies, 51(2), 369 -383.
Shojaei Far, H. (2006). The relationship between job satisfaction and organizational commitment of their faculty director at the University of Mashhad. Master’s thesis, University of Educational Sciences, Ferdowsi University of Mashhad.
Tymon, W.G.  & Stumpf, S.A. (2003). Social capital in the success of knowledge workers Career. Development International, 8(1), 12-20.