Commercialization of Research is Interdisciplinary, with Emphasis on Strengthening the Social Capital Development at Universities

Document Type : Research/Original/Regular

Authors

Assistant Professor, Faculty of Management & Naval Commissar, Naval Science Emam Khomeini University, Noshahr, Iran

Abstract

Today, development of interdisciplinary courses and the creation of knowledge networks in the third millennium defined the core mission of universities; The aim of this paper is to present a model in conjunction with commercialization of interdisciplinary research; in other words, the commercialization of technologies Software (humanities research) and with technology hard commercialization (engineering Sciences) is the development of social capital in between academics and researchers. This research is a qualitative and quantitative, that data in section 6 of the Administrators group training management (human sciences) and 3 managers and 3 executives of the Department of Electrical and Mechanical Electronics (technical disciplines - engineering), targeted sampling of participated in the interview process.
In the quantitative study population consisted of 420 subjects, 201 subjects were involved. Using the results of interviews with experts and literature, questionnaires were used in the commercialization of interdisciplinary research, which after its validity, reliability; α= /73; respectively. To analyze the data from exploratory and confirmatory factor analysis were used. The results of the research findings, represent  8 Next affecting the commercialization of interdisciplinary research, with standardized coefficient (0/51) and soft technologies in support of research graduate students, with standardized coefficient (0/46) and the strengthening of social networking between teachers and students in interdisciplinary research, with standardized coefficient (0/45) as the most effective aspects of the commercialization of interdisciplinary research aimed at developing social capital among academics and researchers.
 
 
 

Keywords


  1. الوانی، سیدمهدی و سیدنقوی، میرعلی (1381). سرمایة اجتماعی؛ مفاهیم و نظریه­ها­. فصل‌نامة مطالعات مدیریت­، شماره­های 33 و 34­، صفحات 26- 3.
  2. پورعزت، علی‌اصغر و حیدری، الهام (1390). شناسایی و دسته­بندی چالش­ها و موانع تجاری‌سازی دانش با استفاده از روش کیو. فصل‌نامة سیاست علم و فناوری، دورة 4، شمارة 1، صفحات 62-49.
  3. جاهد، حسینعلی، آراسته، حمیدرضا و جعفری، پریوش (1390). تعیین و تبیین عوامل فردی مؤثر در تجاری‌سازی نتایج پژوهشی. فصل‌نامة سیاست علم و فناوری، سال 4، شمارة 1، 17-1.
  4. جلالی، رستم (1391). نمونه­گیری در پژوهش­های کیفی، مجلة تحقیقات کیفی در علوم سلامت، سال 1، شمارة 4، صفحات 320-310.
  5. ربیعی، علی و صادق‌زاده، حکیمه (1392). بررسی رابطة سرمایة اجتماعی با کارآفرینی. فصل‌نامة علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال 22­، شمارة 42­، صفحات 13-1.
  6. عباسی اسفنجانی، حسین و دهکردی فروزنده، لطف­الله (1393). شناسایی و تبیین عوامل تعیین­کننده در تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی با استفاده از الگوی سه‌شاخگی. فصل‌نامة سیاست علم و فناوری، سال 6، شمارة 4، صفحات 46-33.
  7. عنایتی، ترانه و عالی‌پور، علیرضا (1393). پیشنهاد مدل مراکز رشد زایشی علوم انسانی دانشگاهی، حرکت به سمت دانشگاه­های نسل چهارم. فصل‌نامة رشد فناوری، دورة 10، شمارة 39، 28-20.
  8. عالی‌پور، علیرضا، و عنایتی، ترانه (1395). طراحی مدل شرکت­های زایشی پژوهشی با هدف توسعة سرمایة اجتماعی در دانشگاه­ها. مجلة مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة 3 ،شمارة 1، صفحات 21-1.
  9. محمدپور، بختیار، رحیمیان، حمید­، عباس­پور و عباس­، دلاور، علی (1391). بازشناسی چالش‌های فراروی تجاری‌سازی پژوهش­های مدیریت آموزشی با ارائة نظریة زمینه­ای. فصل‌نامة رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دورة 3، شمارة 3، صفحات 26-1.

 

Weckowska, D.M. (2015). Learning in university technology transfer offices: transactions-focused and relations-focused approaches to commercialization of academic research. Technovation, 41 & 42, 62–74.

 

  1. Farhan J., Kamariah I. & Nasir, M.­ (2015). A review of commercialization tools: university incubators and technology parks. International Journal of Economics and Financial, 5(1),: 223-228.

 

  1. Lynch, J. (2006). It’s not easy being interdisciplinary. International Journal of Epidemiology, 35, 1119–1122.

 

 

  1. National Academy of Sciences (2005). National Academy of Engineering, & Institute of Medicine, Facilitating interdisciplinary research. Washington DC: National Academies Press.

 

 

  1. Norain, I., Mohd, J., Mohd, N. & Safiah, S. (2015). A Framework for a Successful Research Products Commercialisation: A Case of Malaysian Academic Researchers. World Conference on Technology, Innovation and Entrepreneurship, ­195­, 283 – 292.

 

  1. Park, C.M. & Shin, D.C. (2005). Social capital and democratic citizenship: The case of South Korea. Japanese Journal of Political Science, 6(1), 63-85.

 

  1. Shane, S. (2004). Academic entrepreneurship. University Spinoffs and Wealth Creation, Massachussetts: Edward Elgar.

 

  1. Timmons, J. (2003). New venture creation. Boston: Home Wood published

 

  1. Zhouying, J. (2005). Global technological change from hard technology to soft technology. First Published, UK: Intellect Books