Investigating the Dimensions of Social Capital and Its Relation to Moral Marketing (Case: Sepah Bank Branches of Qom Province)

Document Type : Research/Original/Regular

Authors

1 Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

2 Ph.D. Student in Public Administration, Islamic Azad University, Saveh Branch, Saveh, Iran

Abstract

Social capital refers to links and connections among members of a network as a source of value, which serves the purposes of the members by creating the norms and mutual trust. Also ethical marketing is seeking for honest and true presentation of a product, in the field of customer's desired cultural and social values. This research aims to investigate the dimensions of social capital and their impact on ethical marketing among employees of Sepah Bank Branches in Qom. The present study is of applicable type, a descriptive-correlative method. The statistical population of this study was composed of all 227 employees of Sepah Bank Branchs in Qom Province. The random simple sampling method was used and the sample size was estimated to be 143 by Cochran formula. The research instrument was a questionnaire whose validity was confirmed by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. The data were analyzed by correlation test. The results showed that there is a positive and significant relationship between social capital (and its dimensions) and ethical marketing.

Keywords

Main Subjects


ابراهیمی، ابوالقاسم، و رودانی، امین (1388). نقش بازاریابی اخلاقی در رفتار خرید مصرف‌کنندگان مواد غذایی. فصل‌نامة اخلاقی در علوم و فناوری، سال 4، شماره‌های 1 و 2، صفحات 39-29.
امامی، فرزانه (1386). بررسی رابطة سرمایة اجتماعی با عملکرد سازمانی. پایان‎‌نامة کارشناسی‌ارشد، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران.
آمده، علی اصغر (1388). بررسی رابطة سرمایة اجتماعی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد، دانشگاه شاهد.
امیرشاهی، میراحمد، نقویان، ناصر، علوی، سید علی، و پرورش محسنی، مرجان (1390). درآمدی بر مبانی بازاریابی در اسلام. اندیشة مدیریت راهبردی، سال 5، شمارة 2، پیاپی 10، صفحات 272-221.
بیکر، واین (1382). مدیریت و سرمایة اجتماعی. ترجمة سید مهدی الوانی و محمدرضا ربیعی مندجین، چاپ اول، تهران: انتشارات مدیریت صنعتی دانشکدة علوم اجتماعی تهران.
راغب، سارا (1388). بررسی پیامدهای التزام به بازاریابی اخلاقی در تجارت بین‌الملل (محصول مورد مطالعه: پسته). پایان‎نامة کارشناسی‌ارشد، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران.
رسولیان، محسن، اسدی، محمدجواد، و احدی شعار، سید مجید (1393). شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌های مؤثر بر بازاریابی اخلاقی در میان تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان فرش ماشینی (ادارة کل صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی کاشان). کنفرانس ملی کسب‌وکار، همدان.
شکری، انسیه (1389). بررسی رابطة بین سرمایة اجتماعی و کارآفرینی سازمانی (مطالعة موردی: بانک اقتصاد نوین شهر تهران)، پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد، مدیریت دولتی، دانشگاه شاهد، تهران.
قراملکی، احد فرامرز (1382).اخلاق حرفه‌ای، قم: انتشارات مجنون.
قلیچ‌لی، بهروز (1385). تبیین نقش  سرمایة اجتماعی و سرمایه فکری در مزیت رقابتی. رسالة دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
Bolino, D., & Turnely, H. (2002). Citizenship behavior and the creation of social capital in organizations. Academy of Management Review, 27(4), 505-522.
Chen, X., Huang, Q. M., & Davison, R. (2016). The role of website quality and social capital in building buyers’loyalty. International Journal of Information Management, 37(1), 1563-1574.
 Tsai, W., & Ghoshal, S. (1998). Social capital and value creation: The role of inteafirm network, The Academy of Management Journal, 41(4), 464-476.
Ferri, P. J., Deakins, D., & Whittam, G. (2009). The measurement of social capital in the entrepreneurial context. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 3(2), 138-151.
Hazrati, S., Zohdi, M., Seyedi, S. M., & Dalvand, M. R., (2012). Examining impacts of the salesperson’s ethical behavior on the customer’s satisfaction, trust and commitment. African Journal of Business Management.6(14), 5026-5033.
Irwin, J. R. (1999). Introduction to the special issue on ethical trade-offs in consumer decision making. Journal of Consumer Psychology, 8(3), 211-213.
Krishna and Elizabeth, Social Capital, Assessment Tool on Social Capital and Poverty, World Bank, Washington D.C June P.22-24, 1999.
Lin, S. H., & Huang, Y. M. (2005). The role of social capital in the relation ship between human capital and career mobility. Journal of Intellectual Capital, 6(2), 191-205.
Lin, S. H., & Wu, H. (2012). Effects of ethical sales behavior considered through transaction cost theory: To whom is the customer loyalty. The Journal of International Management Studies, 7(1), 31-41.
Parsons, P. J. (2007). Integrating ethics with strategy: Analyzing disease-branding”, Journal of Corporate Communications, 12(3), 267-279.
Schenkel, M. T., & Garrison, G. (2009). Exploring the roles of social capital and team-efficacy in virtual entrepreneurial team performance. Management Research News, 32(6), 525-538.
Yusel, R., Elibol, H., & Dagdelen, O. (2009). Globalization and International Marketing Ethics Problems. International Research Journal of Finance and Economics, 26(14), 27-39.