Comparative Analysis of Formal and Informal Researcher's Network (Case: Tourism Research Institute)

Document Type : Research/Original/Regular

Authors

1 Assistant Professor, Sociology, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Acecr Researcher and Ph.D. Student, Sociology, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

3 MSc. Student, Sociology, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

The aim of this study is a comparative analysis of formal and informal researcher's network in Tourism Research Institute. A questionnaire was designed and sample size in this study has been 19 researchers. The formal part dimensions are production and publication of scientific papers, workshops, research project and informal dimensions are travel and solving the problems. Research method is Network analysis and data has been analyze using UCINET 6. The results showed the density of formal relationships network is 20%, and the density of informal relationships network is 55%. Two networks have significant differences in the popularity of social, social cohesion, social relations, social distance and social influence.

Keywords

Main Subjects


ایران‌نژاد پاریزی، محمد (۱۳۸۴). اصول و مبانی مدیریت. چاپ اول، تهران: انتشارات پایدار.
پارسیان، علی، و اعرابی، سید محمد (۱۳۸۹). مدیریت: سازمان‌دهی، رهبری و کنترل. تهران: انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
دهقانان، حامد، خاشعی‌ورنامخواستی، وحید، و رحیمی، سعید (1395). تأثیر جوکاری و اندازة شبکة اجتماعی بر انگیزة فعالیت‌های داوطلبانة کاربست نظریة خودتعیین‌گری. نشریة پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، دورة 6، شمارة 3، صفحات 83-61.
روشنی، سعید، قاضی نوری، سید سروش، و طباطبائیان، سید حبیب‌الله (۱۳۹۲). تحلیل شبکة هم‌نویسندگی پژوهشگران حوزة سیاستگذاری و مدیریت فناوری در ایران. سیاست علم و فناوری، سال 6، شمارة ۲، صفحات 16-1.
سپهری، محمدمهدی، و ریاحی، آسیه (۱۳۸۹). کاربست تحلیل شبکة اجتماعی برای استخراج نیازهای سیستم مدیریت دانش در سازمان‌های دانش‌بنیان. نشریة سیاست علم و فناوری، دورة ۳, شمارة ۲، صفحات 93-81.
سیدجوادین، سید رضا (۱۳۸۳). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: نشر دانش.
طوسی، محمدعلی (۱۳۸۸). اصول مدیریت. تهران: نشر مؤسسة عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی.
عباس‌زاده، محمد، بوداقی، علی، حسن‌پور، محمد، و حسینی، سید صمد (۱۳۹۴). تأثیر سرمایة اجتماعی سازمانی بر ظرفیت انطباق‌پذیری سازمانی. فصل‌نامة مطالعات رفتار سازمانی، شمارة ۱۴، صفحات ۱74-145.
محمدفام، ایرج، باستانی، سوسن، اسحاقی، محبوبه، گل‌محمدی، رستم، و ساعی، علی (1393). ارزیابی تعاملات کاری اعضای تیم واکنش اضطراری با استفاده از تحلیل شبکة اجتماعی. نشریة بهداشت و ایمنی کار، دورة 4، شمارة 3، صفحات 48-37.
محمدی‌ کنگرانی، حنانه، و حسین‌زاده، مهناز (۱۳۹۲). بررسی و تحلیل جایگاه زنان در شبکة روابط غیررسمی درون‌سازمانی و ارتباط آن با ماهیت کار به روش تحلیل شبکه‌ای (مطالعۀ موردی: صنعت تولید قطعات خودرو). مجلة مطالعات زنان، شمارة 12، صفحات 39-23.
محمدی ‌کنگرانی، حنانه، تقی شامخی، و حسین‌زاده، مهناز (1390). بررسی و تحلیل شبکة روابط رسمی و غیررسمی میان سازمانی با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه‌ای (مطالعة موردی: استان کهگیلویه و بویراحمد). مجلة مدیریت دولتی، شمارة ۳، صفحات 41-25.
مشدئی، علی (1390). تحلیل اثرات شبکه‌های اجتماعی بر شناسایی فرصت‌های کارآفرینی. مجلة مدیریت صنعتی دانشکدة علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال 6، شمارة 15، صفحات 82-69.
 
 
Borgatti, S. P., Everett, M. G., & Johnson, J. C. (2013). Analyzing social networks. London: Sage Publications.
Brookes, N. J., Morton, S. C., Dainty, A. R. J., & Burns, N. D. (2006). Social processes, patterns and practices and project knowledge management: A theoretical framework and an empirical investigation. International Journal of Project Management, 24(6), 474-482.
Burt, R.S. (1992). Structural Holes: The social structure of competition. Cambridge: Harvard University Press.

Capon, N., Farley, J. U., Lehman, D. R. & Hulbert, J. M. (1992). Profiles of product innovators among large US Manufacturers. Management Science, 38(2), 157-169.

Danchev, A. (2006). Social capital and sustainable behavior of the firm. Industrial Management & Data Systems, 106(7), 953-965.
DeStefano, D., Giordano, G., & Vitale, M. P. (2011). Issues in the analysis of co-authorship networks. Quality & Quantity, 45(5), 1091-1107.
Harsi, P., Blanchard, K., & Goldsmith, M. (1996). Management of Organizational Behavior, translated by Kabiri, Ghasem, Tehran university publication.
Hu, C., & Racherla, P. (2008). Visual representation of knowledge networks: A social network analysis of hospitality research domain. International Journal of Hospitality Management, 27(2), 302-312.
Huang, J. C., & Newell, S. (2003). Knowledge integration processes and dynamics within the context of cross-functional projects. International Journal of Project Management, 21(3), 167-176.
Hudson, J. (1996). Trends in multi-authored papers in economics. The Journal of Economic Perspectives, 10(3), 153-158.
Kolaczyk, E. D. & Csa´rdi, G. (2014). Statistical Analysis of Network Data with R. New York: Springer.
Krackhardt, D., & Hanson, J. R. (1993). Informal networks. Harvard business Review, 71(4), 104-111.
Krebs, V. (2008). Decision-making in organizations. Available at www.orgnet.com.
Liu, X., Bollen, J., Nelson, M. L., & Van de Sompel, H. (2005). Co-authorship networks in the digital library research community. Information Processing & Management, 41(6), 1462-1480.
Maitlis, S. (2005). The social processes of organizational sense making. Academy of Management Journal, 48(1), 21-49.
McEvily, B., Soda, G., & Tortoriello, M. (2014). More formally: Rediscovering the missing link between formal organization and informal social structure. The Academy of Management Annals, 8(1), 299-345.
Meenan, C., King, A., Toland, C., Daly, M., & Nagy, P. (2010). Use of a wiki as a radiology departmental knowledge management system. Journal of Digital Imaging, 23(2), 142-151.
Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
Rank, O. N. (2008). Formal structures and informal networks: Structural analysis in organizations. Scandinavian Journal of Management, 24(2), 145-161.
Roth, C., & Cointet, J. P. (2010). Social and semantic coevolution in knowledge networks. Social Networks, 32(1), 16-29.
Scott, J. (2013). Social network analysis. 3th Ed., London: Sage Publications.
Valente, T. W. (1996). Social network thresholds in the diffusion of innovations. Social Networks, 18(1), 69-89.
Van der Aalst, W. M., Reijers, H. A., Weijters, A. J., van Dongen, B. F., De Medeiros, A. A., Song, M., & Verbeek, H. M. W. (2007). Business process mining: An industrial application. Information Systems, 32(5), 713-732.
Waldstrom, C., (2001). Informal networks in organizations, A literature review. DDL Working.
Webster, C. M., Freeman, L. C., & Aufdemberg, C. G. (2001). The impact of social context on interaction patterns. Journal of Social Structure, 2(1), 1-8.
White, L., Currie, G., & Lockett, A. (2016). Pluralized leadership in complex organizations: Exploring the cross network effects between formal and informal leadership relations. The Leadership Quarterly, 27(2), 280-297.