Designing Sustainability Pattern for Social Micro- businesses for Clients of the Imam Khomeini Relief Committee

Document Type : Research/Original/Regular

Authors

1 Ph.D. Student, Department of Entrepreneurship Management, Research Institute of Shakhesh Pajoh, Esfahan, Iran

2 Assistant Professor, Islamic Azad University Shoushtar Branch, Shoshtar, Iran

Abstract

The purpose of this research was to design a model for the stabilization of micro-businesses created by the clients of the Imam Khomeini Relief Committee. The research is applied in terms of purpose and is a causal research. The statistical population of the study consisted of micro-business managers established between 2011 and 2016 and worth more than 50 million Rials, which were 470 thousand micro business units. The sample size was 385 according to Morgan-Krejcy table. The sampling method was multi-stage. The main tool for collecting and measuring the variables of the research was questionnaire. The validity of the research tool was verified by a panel of experts. The reliability of the research tool was obtained by calculating the Cronbach's alpha coefficient and the composite reliability method, which show the coefficients of acceptable reliability. In order to achieve the final model of research, a structural equation modeling approach was used that was carried out using LISREL software. Based on the results obtained from the analysis of the path of micro business stabilization, it can be said that the greatest direct impact on the sustainability of social welfare business is related to strategies with intensity of 0.18. The second effective variable of interventional factors with intensity of 0.16 has a negative effect. The underlying factors with intensity of 0.12  and causative factors with intensity of 0.10 ​​have a positive and significant effect on the sustainability of social welfare businesses. The proposed model, with a coefficient of 0.47, accounts for about 47 percent of the total change in the sustainability of social welfare businesses.

Keywords

Main Subjects


  1. انصاری، وحیده. (1380). شناسایی و تعیین نقش عوامل مؤثر بر رکود طرح‏های کشاورزی در ایران. پایان‏نامة کارشناسی‌ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران، دانشکدة کشاورزی.
  2. حاجی­زاده، پیمان. و سلامی، رضا. (1388). به کارگیری سناریوی نوآوری انقلابی در بنگاه­های کوچک و متوسط. فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، سال نوزدهم، شماره بیست و چهار، ص19.
  3. خفایی، بهزاد. (1388). عوامل مؤثر بر عدم‌موفقیت شرکت‏های بخش کشاورزی شهرستان بوشهر و دشتستان، تعاون، س 20، ش 12، ص 183.
  4. شریف‌زاده، ابوالقاسم؛ رضوی، مصطفی؛ عربیون، ابوالقاسم و غلام‌رضایی، سعید (1387). تسهیل کارآفرینی جمعی به­عنوان رفتاری برای پیدایش و توسعة تعاونی‌های کارآفرین، ماهنامهاقتصادی،اجتماعیوفرهنگیتعاون، ش 196.
  5. صدری‏نیا، محمد؛ میراسدی، سمانه و وروانی، محسن (1388). روش‏های مختلف تأمین مالی بنگاه‏های کوچک و متوسط در مراحل مختلف دورة عمر، پارک‏ها و مراکز رشد، س 19، ش 13، ص 13.
  6. عباسی، رسول؛ رسول‏زاده، بهزاد و عباسی، پروین (1388). عوامل مؤثر بر موفقیت و عدم‌موفقیت تعاونی تولیدی استان اردبیل، تعاون، س 20، ش 200، ص 71.
  7. فیض‏پور، محمدعلی و مؤبد، میترا (1387). توقف بنگاه‏های صنعتی و عوامل مؤثر بر آن. مطالعة موردی: بنگاه‏های صنعتی کوچک و متوسط استان یزد طی برنامة سوم توسعه، پژوهش‏های اقتصادی ایران، س 8، ش 3، ص 99.
  8. فیض‏پور، محمدعلی و پوش‌دوزباشی، هانیه (1387). بنگاه‏های کوچک و متوسط با رشد سریع و سهم آن‌ها در ایجاد اشتغال، پژوهش‏های اقتصادی ایران، س 12، ش 37، ص 120.
  9. کمیتة امداد امام خمینی(ره) (1392). گزارش‌های آماری سال 1392 معاونت اشتغال و خودکفایی.

10. مرکز آمار ایران (1391). نتایجسرشمارینفوسومسکن 1390.

11. ــــــــــــــ (1394). گزارش اشتغال سالیانة استان‌های کشور، آن‌لاین.

12. ـــــــــــــــــــــ (1395). گزارش‌های آماری سال 1395 معاونت اشتغال و خودکفایی.

13. مظفر امینی، امیر؛  زنیل همدانی، علی و رمضانی، مسعود (1387). ارزیابی مهم‏ترین مؤلفه‏های درون‏سازمانی در موفقیت شرکت‏های تعاونی مرغداران تهران، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، ش 12، د 43، ص 285.

14. مظفر امینی، امیر و رمضانی، مسعود (1385). ارزیابی عوامل مؤثر در موفقیت شرکت‏های تعاونی مرغداران گوشتی استان تهران، اقتصاد کشاورزی و توسعه، س 14، ش 55، ص 67.

15. موسوی، رسول.(1382). طرح حمایت از گسترش بنگاه­های اقتصادی زودبازده و موانع اجرای آن. فصلنامه پارک­ها و مراکز رشد، سال هفتم، شماره پانزدهم، ص31.

16. نکویی نایینی، علی؛ علی بیگی، امیرحسین و زرفشانی، کیومرث. (1388). واکاوی عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونی‏های روستایی شهرستان کرمانشاه، روستا و توسعه، س 12، ش 2، ص 1.

17. یزدان­پناه، لیلا و صمدیان، فاطمه(1388). عوامل موثر بر میزان موفقیت شرکت­های تعاونی: مطالعه موردی صنایع دستی استان کرمان. تعاون، سال بیستم، شماره بیست و دوم، ص20.

18. یعقوبی، جعفر و قاسمی، جواد(1388). بررسی عوامل موثر بر موفقیت کارآفرینان بخش کشاورزی و راهکارهای حمایت از آنها: مطالعه موردی استان زنجان. تعاون، سال بیستم، شماره دویست و سه، ص20.

19. Aidis, R. (2005). Institutional barriers to small and medium sized enterprise operations in trasition countries, small business economics 17: p. 157.

20. Baden-Fuller, C. & Haefiger, S. (2013). Business Models and TechnologicalInnovation, Long Range Planning, 46 (6): pp. 419-426.

21. Bakan, I. & Yildiz, B. (2009). Innovation strategies and innovation problem in small and medium- sized enterprises: an empirical study, International Studies in Entrepreneurship, 21(2001): p. 6.

22. Chorev, N. & Anderson, F. (2006). The Economics of Small Business Finance: The Roles of Private Equity and Debt Markets in the Financial Growth Cycle, Journal of Banking and Finance, 22(6-8): pp. 613-673.

23. Deakins, K. & Freel, D. (2003). Nordic entrepreneurship research. Entrepreneurship Theory and Practice, 32(2): pp. 313-338.

24. Dearman, H. (2012). Factors Influencing Managers Decisions to prepare a Business plan. Available at SSRN 2/33/00.

25. Garavan, T. N., Costine, P., & Heraty, N. (1995). The emergence of strategic human resource development. Journal of European Industrial Training, 19(10): pp. 4-10.

26. Honjo, Y. & Harada, N. (2006). SME policy, financial structure and firm growth: evidence from Japan. Small Business Economics, 27(4-5): pp. 289-300.

27. Ijose, O. (2010). Strategic human resource management, small and medium sized enterprises and strategic partnership capability. Journal of Management and Marketing Research, 5, p. 1.

28. Johnson, M. W., Christensen, C. M, & Kagerman, H. (2008). Reinventing yourBusiness Model. Harward Business review, 86(12): pp. 57-68.

29. Klaas, B. S, klimchak, M., & Semadeni, M. (2010).The adoption of human capital services by for small and medium- sized enterprises: diffusion of innovation perspective. Journal of business venturing, 25(4): 349-360.

30. Moore, S. B. & Manring, S. L. (2009). Strategy development in small and medium- sized enterprises for sustainability and increase viola creation. Journal of Cleaner Production 17 (2009) 276–282

31. Rauch, A. & Hatak, I. (2016). A meta-analysis of different HR-enhancing practices and performance of small and medium sized firms. Journal of business venturing, 31(5): pp. 485-504.

32. Rogoff, H., Lee, Zh., & Suh, N. (2004). Universal Banking and the Future of Small Business Lending, in A. Saunders and I. Walters, eds., Financial System Design: The Case for Universal Banking. Burr Ridge, Ill. Irwin.

33. Sarosa, S. (2007). The information technology adoption process within Indonesian small and medium enterprises. University of Technology, Sydney.

34. UNIDO (2002), UNIDO Business Partnerships for Industrial Development. Available at: ttps://www.unido.org/fileadmin/user_media/Publications/Pub_free/Partnership_guide.

35. Zhang, M., Macpherson, A., & Jones, O. (2006). Conceptualizing the learning process in SMEs Improving innovation through external orientation. International Small Business Journal, 24(3), pp. 299-323.

36. Zheng, Y. & Fengyun, Y. (2011).The necessity and counter measures concerning china   small and medium- sized enterprises technology innovation, Energy Production, 5, pp. 933-937.