Education as a social capital in the postmodern era

Document Type : Research/Original/Regular

Authors

1 Department of educational science, Faculty of Humanities, Islamic Azad university Sari Branch, Sari, Iran

2 Department of Regional Management and Public Affairs

Abstract

The above research aimed to investigate education as a social capital in the postmodern era. The above study has been compiled from a library and based on domestic and foreign articles and references. The results of the above research show that since postmodernism has a critical view of the problems and dead ends of modernity, it believes that modernity has not been able to respond to many human needs. Especially from the point of view of education, he has put forward new ideas that have caused the identification of the weaknesses and crises of the modernist educational system, including using the method of deconstructing academic texts, supporting localism and regionalization in the educational system, paying attention to another element in education. Special attention has been given to critique and criticism, recommendations for dialogue-oriented education and training, and an emphasis on qualitative research methods in the field of humanities and educational sciences; despite these, the postmodernity movement itself also has criticism and revision. In the end, it can be said that identifying post-modern academic teachings and realizing its strengths and weaknesses can help increase awareness and improve educators' knowledge level to face this way of thinking.

Keywords

Main Subjects


ابراهیم‌خانی، معصومه و عجم، مهدی (1401). نقد و تحلیل مؤلفه‌های معرفت‌شناسی مکتب پست‌مدرنیسم و دلالت‌های تربیتی آن در آموزش و پرورش. پیشرفت‌های نوین در روان‌شناسی،علوم تربیتی و آموزش و پرورش، سال 5، شمارة 51،شهریور1401
ابراهیمی، جواد و طرقی، مجید (1397). تربیت اجتماعی از منظر فقهی مبتنی بر نظام قواعد فقهی. مطالعات فقه تربیتی، سال 5، شمارة 9.
آرین، هادی و پورشافعی، ناهید (1388). پست‌مدرنیسم و دلالت‌های آن در تربیت دینی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، شمارة 2، 5-60.
اوزمن، هوآرد آ. و کراور، سموئل ام. (1386). فلسفة تعلیم و تربیت و چالش پست‌مدرنیسم، زمینه‌ای برای بازشناسی و نقادی فلسفة تعلیم و تربیت در جهان غرب. مترجم: سعید بهشتی. تهران: اطلاعات.
بانکی‏زاده،زهرا ؛ حسامی کرمانی،منصور و زاده محمدی،علی(1400).پست مدرنیست و تاثیر های
آن در هنر درمانی،نشریه هنرهای زیبا، هنر های تجسمی ،دورة 26، شمارة 2، تابستان 1400، 105-114)
بهشتی، سعید (1389). کاوش‌هایی در باب فلسفة تربیت دینی از دیدگاه اسلام. روان‌شناسی تربیتی، دورة 6، شمارة 18.
پاک‌سرشت، محمدجعفر؛ صفائی‌مقدم، مسعود و نجاریان، پروانه (1381). مضامین پست‌مدرنیسم و دلالت‌های تربیتی آن. علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دورة 3، سال 9، شماره‌های 1 و 2.
رهنما، اکبر و ذوالفقاری، زهرا (1395). تربیت اجتماعی دانش‌آموزان از منظر فلسفة تربیتی دموکراتیک و ایدئولوژیک (شباهت‌ها و تفاوت‌ها). هفتمین همایش ملی انجمن فلسفة تعلیم و تربیت ایران، 149-157.
شعاری‌نژاد، علی‌اکبر (1388). فلسفة جدید تربیت. تهران: اطلاعات.
فرمهینی فراهانی، محسن (1389). پست‌مدرنیسم و تعلیم و تربیت. تهران: آبیژ. چ 2.
کشاورز، یوسف (1391). جهانی شدن و ضرورت آموزش‏های شهروندی جهانی. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 6(3)، 179-194.
گوتک، جرالد ال. (1396). مکاتب فلسفی و آرای تربیتی. مترجم: محمدجعفر پاک‌سرشت. تهران: سمت. چ 17.
لوسی، نایل (1399). فرهنگ واژگان دریدا. مترجم: مهدی پارسا. تهران: شوند.
محمدپور،احمد(1387)ژان فرانسوا لیوتار و پیدایش علوم اجتماعی پست مدرن:خاستگاه نظری . مبانی پارادایمیک،مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی، 29-82)
محسنی، محمدآصف (1392). بررسی و نقد نگاه پست‌مدرنیسم به تعلیم و تربیت ارزش‌ها. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال 5، شمارة 1، 25-52.
مصطفی‏زاده و همکاران (1398). ضرورت‏های آموزش چندفرهنگی. پژوهش در برنامه‏ریزی درسی، سال 16، دورة 2، شمارة 33، 20-35.
مرادی، عباس (1394). بررسی امکان پذیرش مفهوم شهروند جهانی در نظام حقوقی ایران. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه قم. دانشکدة حقوق.
ملاسلمانی، فرشته (1390). مفهوم تربیت اجتماعی و مبانی آن از دیدگاه امام سجاد. بصیرت و تربیت اسلامی، 189، 119-134.
میرلوحی، حسین (1376). دیدگاه‌های تربیتی مبتنی بر نظریة انتقادی. تعلیم و تربیت، شمارة 49.
نادری، فاطمه (1398). بررسی مقایسه‏ای مفهوم کمال انسانی از منظر پست‌مدرنیسم و اسلام و دلالت‏های تربیتی آن. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه الزهرا. دانشکدة علوم تربیتی و
روان‏شناسی.
نجاتی موسوی،سیدحسین؛چراغیان،جعفر؛عبدالخانی،علی و حمادی،حمید(1394). نقش فلسفة آموزش و پرورش در تربیت انسان فرهیخته از منظر پست‌مدرنیسم. دومین کنفرانس ملی روان‌شناسی و علوم تربیتی، 281-290.
نوذری، حسین‌علی (1396). پست‌مدرنیته و پست‌مدرنیسم. تهران: نقش جهان.
Ahanchian, M. (2006-7). Academic decline and its relationship with the philosophical foundations of modern education. Journal of Psychology & Education, 36 (3 & 4). (in Persian)
Ahmad Khani, S. (2019). The role of the teacher in the development of learners. journal of Afagh, (28), 8. (in Persian)
Beheshti, S. (2010). Investigations on the philosophy of religious education from Islam's viewpoint. Quarterly Educational psychology, 6(28). (in Persian)
Ebrahami, J. & Toroghi, J. (2018). Social education from a jurisprudential perspective based on the system of jurisprudential rules. 5(9). (in Persian)
Farmahini Farahani, M. (2010). Post modernism and education, (2). (in Persian)
Gutek, G. M. (2017). Philosophical and ideological perspectives on education. Translated by M.J. Pak-Seresht. Tehran: Samt.
Hirst, H.,White, P. (1998). Philosophy of Education: Major Themes In The Analytic tradition. Vol. 4. london: Routledge. pp. 199-210. (in Persian)
Rivelli, S. (2010). Citizensnip education at hight school: A comparative study bet ween Bolzano and padava (Italy). Journal of social and Benavioral sciences, (z): 4200-4207.
Mirlohi, H.(1997). Educational perspectives based on critical theory. The quarterly Journal of Education, 49. (in Persian)
Najarian. P., Pak-Seresht, M.J., & Safaei Moghadam, M. (2002). Postmodernism Themes and their Educational Implications. Psychological Achievements, 9(1), 89-106. (in Persian)
Nejaty Mousavi, H., Cheraghian, G., Abdulkhani,A.,Hemadi,H.,(2015). The role of the philosophy of education in the education of an educated person from the point of view of postmodernism. Second National Conference on Psychology and Educational Sciences, 281-290. )in Persian)
Noddings, N. (1995). Philosophy of Education, Stanford University, Westview Press, A Member of Perseus Books, L.L.C. Published in United States of America.
Nozari, H. (2017). Post modernity and Post Modernism. Tehran: Naghshe Jahan. (in Persian)
Ontas, T., Eguz, S., & Qildirl, M.E. (2020). Reflections of potieical Education on primary Educatlon classes. International online Journal of Educational sciences, 12(2).
Ozman, H. A. & Craver, S. M. (1995). Philosophy, Education and the Challenge of Postmodernism. In philosophical Foundations of Education. New Jersey: Simon Schoxter. 361-386.
Rahnama, A. & Zolfaghari, Z. (2016). Social education of students from the perspective of democratic and ideological educational philosophy (similarities and differences). presented at the 7th National Conference of the Philosophy of Education Association of Iran. 49. (in Persian)
Shoari Nejad, A. (2009). The new philosophy of education. Tehran: Etelaat. (in Persian)