Future research on the development of blood donation culture in Iranian society: the important role of social capital

Document Type : Research/Original/Regular

Authors

Assistant Professor, department of Management, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran

10.22059/jscm.2023.363808.2438

Abstract

هدف: با تقاضای روزافزون برای منابع خون در سراسر جهان، یک نیاز بسیار زیاد برای اطمینان از تأمین ایمن و کافی محصولات خون وجود دارد و جذب و حفظ اهدا کنندگان خون همچنان از چالش‌های اصلی آژانس‌های انتقال خون است. هدف اصلی این پژوهش، آینده پژوهی توسعه فرهنگ اهدای خون در جامعه ایرانی با نقش سرمایه اجتماعی است.

روش: تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نوع روش، روش تحقیق آمیخته محسوب می‌گردد. جامعه آماری پژوهش حاضر، 10 نفر از خبرگان سازمان انتقال خون هستند. از روش نمونه‌گیری هدفمند برای انتخاب افراد نمونه استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از دلفی فازی و تحلیل Micmac استفاده شد.

یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش بیانگر آن است که سرمایه اجتماعی تأثیرگذارترین عامل در اهدای خون می‌باشد. همچنین انسان دوستی و آموزش عمومی در بین عوامل، در اولویت اول تأثیرپذیری قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از بررسی اثرات نشان داد که سرمایه اجتماعی، بیشترین مقدار اثر مستقیم و غیر مستقیم را به خود اختصاص داد. انسان دوستی و آموزش عمومی نیز بیشترین نمره وابستگی مستقیم و غیرمستقیم را در بین سایر معیارها کسب کردند.

نتیجه‌گیری: اگر سازمان انتقال خون بخواهد که در دهه‌های آینده با مشکل کمبود تعداد اهدا کننده‌های خون مواجه نشود باید با فرهنگ‌سازی و آموزش‌هایی که اهدا‌کنندگی داوطلبانه را ترویج می‌کند، آمار اهدا کنندگان را در حد مورد نیاز جامعه نگه داشته و یا این آمارها را افزایش دهد.

Keywords

Main Subjects