The relationship between emotional intelligence and social Capital in Non- Governmental Organization (NGOs)

Document Type : Research/Original/Regular

Authors

1 Professor, Farabi Campus, University of Tehran, Iran

2 MSc., Administration Governmental, Islamic Azad University, Saveh Branch Science and Research, Saveh, Iran

Abstract

The benefits of social capital make a higher position in the views of the social, economic and political. Due to the positive functions of social capital, resources cognition and solutions of reinforce can have positive outcomes for society. In the meantime, attention to psychological grounds that "emotional intelligence" is one of the most important has a particular importance. The purpose of this study is to investigate the relationship between emotional intelligence and social capital of Qom province NGOs organizations. Given the role of NGOs facilitation in the formation of group and social capital, In this study, 859 persons was selected as effective members of statistical population of NGO Qom province, this community sample of 265 people were selected by random Stratified sampling method. The purpose of this study aimed to applied research, and the data collection methods, are descriptive and the correlation type. To measure the variables, have been used emotional intelligence questionnaire Sybrya Schering (Cronbach's alpha 0.845) and social capital Nahapyt and Qshal questionnaire (Cronbach's alpha 0.865). Spearman test results showed there is a direct relationship between emotional intelligence and social capital and achieved correlation coefficient is positive and equal to 0.469.

Keywords

Main Subjects


  1.  آقایار، سیروس؛ شریفی، پرویز (1386)، هوش هیجانی سازمانی، تهران، انتشارات سپاهان.
  2.  بردبار، غلام‌رضا؛ کنجکاو منفرد، امیررضا (1390)، "بررسی نقش هوش عاطفی در راهبردهای مدیریت منابع انسانی"، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال 8، شماره 34، صفحات 119 – 139.
  3. برومند، زهرا؛ جلیلی، سودابه (1388)، "بررسی تأثیر هوش عاطفی، سرمایۀ اجتماعی و توسعه منابع انسانی بر بهره وری شرکت همشهری"، ‌پژوهش­نامه مدیریت و سرمایۀ اجتماعی ، شماره 40 صفحات 107 – 134.
  4. تسلیمی، محمد سعید؛ منوریان، عباس؛ آشنا، مصطفی (1385)، " بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی درون سازمانی"،  فرهنگ مدیریت، شماره14، صفحات27-56.
  5.  داودآبادی، مریم؛ زارعی، ریحانه (1390)، "مفاهیم، مدل­ها و کارکردهای هوش عاطفی در سازمان و چگونگی اندازه‌گیری آن"، نشریه راهبرد، دانشگاه تهران، شماره 6، صفحات 113 – 138.
  6.  زارعی متین، حسن (1392)، مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تهران، نشر آگه.
  7.  زارعی متین، حسن؛ مقیمی، محمد؛ غفوریان یاورپناه، هادی (1392)، "تحلیل رابطه فرهنگ‌سازمانی کارآفرینانه و هوش عاطفی" فصل­نامه مدیریت فرهنگ‌سازمانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، زمستان 1392، دوره 11 شماره 4، صفحات 5 - 31.
  8. 8.       سکاران، اوما (1384)، روش‌های تحقیق در مدیریت، ترجمه صائبی، شیرازی، تهران، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی.
  9.  عباس زاده ، حمید (1390)، مدیریت در سازمان­های مردم نهاد، تهران، انتشارات گنج دانش.
  10.  علینی، محمد (1391)، سرمایه اجتماعی در آموزه‌های اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، موسسه بوستان کتاب چاپ اول، مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
  11.  غریبی، ‌حسن؛ زلیخا، ‌قلی­زاده (1390)، ‌"نقش مؤلفه‌های هوش هیجانی در پیش‌بینی سرمایۀ اجتماعی در دانشجویان دانشگاه آزاد منطقه 11"،‌ فصل­نامه اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی ،‌سال هفتم،‌ شماره اول، ‌زمستان 1390، صفحات 30 – 54.
  12.  فوکویاما، فرانسیس (1379)، پایان نظم، سرمایه اجتماعی و حفظ آن، ترجمه غلام عباس توسلی، تهران، جامعه ایران.
  13.  فیضی، طاهره؛ عابدینی، سعید (1389)، "بررسی رابطه هوش عاطفی و سرمایه اجتماعی" ( مطالعه موردی مرکز تحقیقات صدا و سیما)، پژوهش­نامه اقتصاد و کسب ‌و کار، سال اول، شماره یک، تابستان 1389، صفحات 43 – 58.
  14.  قلیچ لی، بهروز (1385)، "تبیین نقش سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری در مزیت رقابتی"، رساله دکترا، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
  15. آینده بان، رسانه تخصصی آینده پژوهی، گزارش آینده­پژوهی ایران (1393)، برگرفته از:

http://www.ayandeban.ir

  1.  گلمن، دانیل (1995)، هوش هیجانی، ترجمه نسرین پارسا، (1383)، تهران، چاپ سوم.
  2.  مقیمی، سید محمد (1383)، کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی – پژوهشی در سازمان‌های غیردولتی(NGOS) ایران، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
  3.  نمازی، باقر؛ اختری، شهلا (1381)، بررسی وضعیت تشکل‌های مردمی داوطلب در جمهوری اسلامی ایران، تهران، انتشارات سازمان شهرداری‌های کشور.
    1.  Bardzil, P.; Slaski, M. (2003), Emotional intelligence: Fundamental competencies for enhanced service provision. Managing Service Quality: An International Journal, 13(2), 97-104.
    2.  Bolino, M. C.; Turnley, W. H.; Bloodgood, J. M. (2002), Citizenship behavior and the creation of social capital in organizations. Academy of management review, 27(4), 505-522.
    3.  Carmeli, A. (2003), The relationship between emotional intelligence and work attitudes, behavior and outcomes: An examination among senior managers. Journal of managerial Psychology, 18(8), 788-813.
    4.  Lee, M.; Lee, S. (2008), The influence of emotional intelligence and organizational climate for nurse job satisfaction. Journal of Business Administration, 4(1), 1-10.
    5.  Chrusciel, D. (2006), Considerations of emotional intelligence (EI) in dealing with change decision management. Management decision, 44(5), 644-657.
    6.  Cohen, D.; Prusak, L. (2001), In good company: How social capital makes organizations work. Harvard Business Press.
    7.  Goleman, D. (1998), Working with emotional intelligence. Bantam.
    8.  Leana, C. R.; Van Buren, H. J. (1999), Organizational social capital and employment practices. Academy of management review, 24(3), 538-555.
    9. Lewis, D. (2006), The Management of Non-Governmental Development Organizations 2e. Routledge.
    10.  Lin, S. C.; Huang, Y. M. (2005), The role of social capital in the relationship between human capital and career mobility: Moderator or mediator?. Journal of Intellectual Capital, 6(2), 191-205.
    11.  Nahapiet, J.; Ghoshal, S. (1998), Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of management review, 23(2), 242-266.
    12.  Ratten, V.; Suseno, Y. (2006), Knowledge development, social capital and alliance learning. International Journal of Educational Management, 20(1), 60-72.
    13.  USAID (1995), new partnership initiative, NGO empowerment, NPI core report, Washington D.C.
    14.  Vilanova, P. T.; Josa, R. T. (2003), Social capital as a managerial phenomenon. Department of Industrial Engineering & Management, Tampere university of Technology.