Promoting Citizens’ Public Trust: Studying the Role of Good Governance and E-Government Services

Document Type : Research/Original/Regular

Authors

1 Ph.D. Student in Public Administration, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

2 M.Sc., College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

3 Assistant Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

Abstract

By more complexity of societies, types of trust are manifested including public trust, trust in state and trust in political entities.IT has made confronted communication more limiter, and build trust among citizens is more difficult. The aim of present research is to study the role of e-government services and good governance in creating citizens’ public trust. This is an applied research with correlation – descriptive method based on SEM. Research population consists of all 18-65 year-old citizens who have used government’ e-services at least one time. Finally, 89were selected as sample by Morgan table and simple sampling method. Data collection tool is a questionnaire that its reliability was confirmed by mix reliability and Cronbach’s alpha methods while its validity was confirmed by convergent and divergent methods upon confirmation by elites. Data analysis was conducted by SEM and using Amos22 software package. The findings indicate that the quality of e-services and good governance impacts on public trust positively and significantly while good governance plays a moderating role in the relationship between e-government and public trust. By expanding the quality of government’ e-services, communications, coordination and standardization of information and services provided on the side of accountability and transparency mechanisms to increase citizens' trust and consequently it is.

Keywords

Main Subjects


  1. الوانی، مهدی، و دانایی‌فرد، حسن (1380). مدیریت دولتی و اعتماد عمومی. فصل‌نامة دانش مدیریت. سال 2، شمارة 55، صفحات 28-5.
  2. رحمت‌الهی، حسین، و آقامحمد آقایی، احسان (1392). درآمدی بر نقش دولت در فرایند مشارکت‌پذیری مردم. مطالعات حقوقی (علوم اجتماعی و انسانی شیراز)، دورة 5، شمارة 3، پیاپی10، صفحات 127-67.
  3. زاهدی، شمس‌السادات، خانباشی، محمد، و رضایی، الهام (1390). افزایش اعتماد عمومی بر پایة ارتقای فرهنگ پاسخگویی. پژوهش‌نامة مدیریت اجرایی، دورة 3، شمارة 5، صفحات 94-69.
  4. ستوده آرانی، حسین، غفاری، نرگس، و حسن‌زاده، نسیم (1394). تأثیر مؤلفه‌های کیفیت خدمات دولت الکترونیک بر اعتماد عمومی شهروندان (مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان). فصل‌نامة مدیریت و حسابداری، دورة 1، شمارة 1، صفحات 237-207.
  5. سردارنیا، خلیل‌اله، قدرتی، حسین، و اسلام، علیرضا ( 1388). تأثیر حکمرانی خوب و سرمایة اجتماعی بر اعتماد سیاسی: مطالعة موردی: شهرهای مشهد و سبزوار. پژوهش‌نامة علوم سیاسی، دورة 5، شمارة 1، صفحات 165-135.
  6. سرمد، زهره، بازرگان، عباس، و حجازی، الهه (1390) روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه.
  7. منوریان، عباس، نرگسیان، عباس، فتاحی، مهدی، و واثق، بهاره (1389). بررسی رابطة بین پاسخگویی عمومی و اعتماد عمومی در سازمان‌های دولتی مناطق 22گانة شهر تهران. مدرس علوم انسانی- پژوهش‌های مدیریت در ایران، شمارة 68، صفحات 274-251.
  8. مقیمی، سید محمد، و اعلایی اردکانی، مصطفی (1390). سنجش شاخص‌های حکمرانی خوب و نقش دولت الکترونیک در ارتقای آن. مدیریت فناوری اطلاعات، دورة 3، شمارة 8، 188-171.
  9. سرفراز، فرشید (1381). مفهوم مشروعیت و رهیافت‌های گوناگون نسبت به آن. مجلة سیاسی و اقتصادی، شماره‌های 178و 177، صفحات 61-46.
  10. دانایی‎‌فرد، حسن (1389). ارتقای اعتماد عمومی به سازمان‌های دولتی: تبیین نقش متغیر مداخله‌گر رضایتمندی شهروندان. دانشور رفتار، سال 17، شمارة 41، صفحات 293-263.
  11. رفیع‌پور، فرامرز (1376). توسعه و تضاد. تهران: شرکت سهامی انتشار.
  12. مولوی، زینب، طهماسبی، رضا، دانایی‌فرد، حسن، و حمیدی‌زاده، علی (1396). بوروکراسی‌هراسی: نگاه دوگانة شهروندان به خدمات عمومی. فصل‌نامة مدیریت دولتی، دورة 9، شمارة 2، صفحات 234-213.
  13. سپهردوست، حمید، رجبی، فهیمه، و باروتی، مهسا (1394). بررسی تأثیر حکمرانی خوب بر عملکرد درآمدی نظام مالیاتی. فصل‌نامة نظریه‌های کاربردی اقتصاد، سال 2، شمارة 2، صفحات 126-103.
  14. تاجبخش، کیان (1384). سرمایة اجتماعی اعتماد، دموکراسی و توسعه. تهران: نشر شیرازه.
  15. متفکر آزاد، محمدعلی، و ممیپور، سیاب (1392). تحلیل اقتصادی- سیاسی موانع تأثیرگذاری وقور منابع طبیعی بر رشد اقتصادی. فصل‌نامة پژوهش‌های کاربردی، سال 1، شمارة 1، صفحات 124-97.
  16. کمیجانی، اکبر، و سلاطین، پروانه (1387). تأثیر حکمرانی خوب بر رشد اقتصادی در گروه کشورهای منتخب OPEC وOECD. مدل‌سازی اقتصادی، دورة 2، شمارة 2 (پیاپی 6)، صفحات 24-1.

..

  1. Alaaraj, H., & Hassan, S., (2016). Does good governance mediate relationship between e-government and public trust in Lebanon?. International Review of Management and Marketing, 6(3), 500-509.
  2. Byrne, B. M. (2015). Structural Equation Modeling with AMOS: Basic concepts, applications, & programming. 2nd ed., New York: Taylor & Francis Group.
  3. Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with Unobservable variables & measurement error. Marketing Research, 18(1), 39–47.
  4. Hair, J.R, Joseph, F., Black, W., Anderson, C. & Rolph E. (2006). Multivariate data analysis. 7th ed., Available at: http://www.mediafire.com/?mkrzmjmmonn (accessed 1 December 2015).
  5. Ho, R. (2006). Handbook of univariate and multivariate data analysis and interpretation with SPSS, London/New York: Taylor & Francis Group, LLC.
  6. Jalali, F., & Khorasani, F. (2012). The relationship between E-government and the public trust among the citizens in District 5, Tehran. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, 4(23), 5261-5267.
  7. Ruscio, K. P. (1996). Trust, democracy, and public management: a theoretical argument. Journal of Public Administration Research & Theory, 6(3), 461-477.
  8. Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. 2nd ed., New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  9. Hanitzsch, T., & Berganza, R. (2014). Explaining Journalists' trust in public institutions across 20 Countries: Media freedom, corruption, and ownership matter most. Journal of Communication, 62(5), 794–814.
  10. Master, Z., & Resnik, D. B. (2013). Hype and public trust in science. Sci Eng Ethics, 19(2), 321–335.
  11.  Colesca, S. E. (2009). Understanding trust in E- government. Economics of Engineering Decisions, 3, 7-15.
  12. Linders, D. (2012). From e-government to we-government: Defining a typology for citizen coproduction in the age of social media. Government Information Quarterly, 29(4), 446-454.
  13. McCall, M. K., & Dunn, C. E. (2012). Geo-information tools for participatory spatial planning: Fulfilling the criteria for “good” governance?. Geoforum, 43(1), 81-94.
  1. Gauchat, G. (2012). Politicization of science in the public sphere: A study of public trust in the United States, 1974 to 2010. American Sociological Review, 77(2), 167-187.
  2. Golbeck, J. (2009). Trust and nuanced profile similarity in online social networks. ACM Transactions on the Web (TWEB), 3(4), 12-29.
  3. Grindle, M. S. (2007). Good enough governance revisited. Development Policy Review, 25(5), 533-574.
  1. Moolenaar, N. M., & Sleegers, P. J. (2010). Social networks, trust, and innovation. How social relationships support trust and innovative climates in Dutch Schools. Social Network Theory and Educational Change, 97-114.
  2. Newton, K. (2001) Trust, social capital, civil society, and democracy. International Political Science Review, 22(2), 201-214.
  1. Park, H., & Blenkinsopp, J. (2011). The roles of transparency and trust in the relationship between corruption and citizen satisfaction. InternationalReview of Administrative Sciences, 77(2), 254-274.
  2. Osifo, O. (2012). The effects of ethical governance on public trust: A comparative analysis of anti-corruption policies and procedures in Nigeria, Ghana, and Cameroon. Finland: University of Vaasa.
  3. Kalsi, N. S., Kiran, R., & Vaidya, S. C. (2009). Effective e-governance for good governance in India. International Review of Business Research Papers, 5(1), 212-229.
  4. Salin, A., & Abidin, Z. (2011). Being transparent: An evidence of a local authority in Malaysia. In Proceeding of International Conference on Sociality and Economics Development, 10, Singapore: Press.
    Available from: http://www.ipedr.com/vol10/68-S10002.pdf
  5. West, D. (2004), E-government and the transformation of service delivery and citizen attitudes. Public Administration Review, 64(1), 15-27.
  6. Ochara, N. (2010). Assessing irreversibility of an e-government project in Kenya: Implication for governance. Government Information Quarterly, 27, 89-97.