Understanding the Process of Social Capital Formation Using Holy Quran Teaching

Document Type : Research/Original/Regular

Authors

1 Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

2 Ph.D. Student, Faculty of Theology, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

3 Ph.D. Student, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

Abstract

Social capital is an important concept in the social sciences and modern sociology. Its existence is one of the most essential elements to achieve social excellence goals and social cohesion. Since the holy Quran is the main source of Islamic knowledge, the main purpose of this research is to express Quranic components of social capital; then it determines its strategies and causal factors which are influential, subjective, and interventional. In terms of purpose, the present research is fundamental and in terms of the method is qualitative with an inductive approach. To identify the model, we used grounded theory. After reviewing related verses, 56 codes were found. Based on the model of obscurity and the echoes of the foundations of social capital, three cognitive, structural, and communication dimensions can be derived. After using the Grounded theory Technique, it can be said that these basics require a series of important factors that, in the absence of them, social capital will not be created. Kindness, détente, social support, social cohesion, and normative are the most important factors that can increase social capital according to the teachings of the holy Quran. Finally, the components of holy Quran teaching are conceptualized.

Keywords

Main Subjects


  1. *قرآن کریم.

    1. احمدی،یعقوب؛ محمدی بلبان آباد،اسعد (1392). بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی(مورد مطالعه کارکنان گمرکات استان کردستان). علوم اجتماعی, 7(2), 153-178.
    2. افسری، علی (1391). «سرمایة اجتماعی در اسلام»، پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن کریم، س 4، ش 1، صص 101 ـ 118.
    3. پیران، پرویز و میرطاهر موسوى، ملیحه شیانى (1385). «کارپایة مفهومى و مفهوم‌سازى سرمایة اجتماعى با تاًکید بر شرایط ایران»، رفاه اجتماعى، س 6، ش 2.
    4. جعفری، محمد (1391). «طراحی الگوی تعالی سازمانی با رویکرد سرمایة اجتماعی در سازمان پلیس»، رسالة دکترا، دانشگاه علامه طباطبایی.
    5. حمیدی‌زاده، علی و زهرا کوچک‌زاده، فاطمه حاج‌کریمی (1396). «بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر نوآوری سازمانی با تأکید بر نقش میانجی استراتژی‏‌های دوگانۀ مدیریت دانش»، مدیریت سرمایة اجتماعی، د 4، ش 1، صص 75 ـ 94.
    6. خادم‌علی‌زاده، امیر و علی افسری (1395). «تأثیر آموزه‌های اعتقادی و اخلاقی اسلام بر سرمایة اجتماعی مسلمانان جهان (با تأکید بر شاخص اعتماد تعمیم‌یافته)»، پژوهش‌های رشد و توسعة اقتصادی، د 6، ش 23، صص 45 ـ 58.
    7. خنیفر، حسین و ناهید مسلمی (1396). اصول و مبانی روش‌های پژوهش کیفی رویکردی نو و کاربردی، تهران، نگاه دانش.
    8. شکربیگی، نرگس و سهراب مروت، یارمحمد قاسمی (1395). «خوانش قرآنی از سرمایة اجتماعی با تأکید بر سورة حجرات»، دین و ارتباطات، س 24، ش 1، صص 67 ـ 103.
    9. شیروانی، علی‌رضا (1383). «سرمایة اجتماعی، اصل محوری توسعه»، تدبیر، س 15، ش 147، صص 16 ـ 22.
    10. صادقی، یوسف و حسین خنیفر (1394). «بررسی مؤلفه‌های سرمایة اجتماعی اسلامی در نص و احادیث در رهگذر رابطة علم و دین»، مدیریت سرمایة اجتماعی، د 2، ش 3، صص 317 ـ 346.
    11. علوی، سید بابک (1380). «سرمایة اجتماعی»، تدبیر، س 12، ش 116.
    12. طباطبایی، سید محمدحسین (1417 ق). المیزان فى تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعة مدرسین حوزة علمیة قم.
    13. کوهکن، علی‌رضا (1387). «مؤلفه‌های سرمایة اجتماعی اسلامی»، راهبرد یاس، ش 17،صص 124 ـ 141.
    14. محمدی، حسین (1392). «سرمایة اجتماعی و برخی شاخص‌های مهم»، دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.
    15. مردوخ روحانی، احسان (1388). «بررسی رابطة رفاه اجتماعی و سرمایة اجتماعی در شهر سنندج»، پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.

    16. الوانی، سید مهدی و میرعلی سیدنقوی (1381). «سرمایة اجتماعی: مفاهیم و نظریه‌ها»، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، ش 33 و 34، صص 3 ـ 26.

    17. Bolino, Mark C, William H. Turnley, & James M. Blood good (2002). citizenship behavior and the creation of social capital in organizations, Academy of management reviewVol. 27, N0.4, pp. 505-522.

    18. Durlauf, S. N. (2002). On the empirics of social capital. The economic journal, 112(483), pp. 459-479.

    19. Liao, J. & Welsch, H. (2005). Roles of social capital in venture creation: Key dimensions and research implications. Journal of small business management, 43(4), pp. 345-362.

    20. Lock Lee, L. (2005). Knowledge Management Tool and Techniques, Elsevier Butterworth Heinemann, pp. 123-130.

    21. McLean & McMillan (2009) The variety of social capital in welfare state regimes–a comparative study of 21 countries. European Societies, 8(1), pp. 27-57.

    22. R. hodes, Lok, Hung, & Fang (2008). Social capital at World Bank: strategic and operational Implications of the concept, social development strategy, World Bank.

    23. Saheb Zadeh, B. S., Ahmad, N., Abdullah, S., & Abdullah, H. (2010). The social capacity to develop a community. Current Research Journal of Social Science, 2(2).