امکان‌سنجی اجرای سیستم هوشمند تحلیل فواید سرمایة اجتماعی در بازاریابی ورزشی و افزایش کیفیت خدمات

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، ایران

3 استادیار گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22059/jscm.2025.376487.2510

چکیده

مقاله حاضر با هدف امکان‌سنجی اجرای یک سیستم هوشمند برای تحلیل فواید سرمایة اجتماعی در بازاریابی ورزشی ارائه شده است تا جای رویکردهای سنتی تحلیل مورد استفاده قرار گیرد. بدین معنی که آیا اجرای یک سیستم هوشمند می‌تواند تحلیل‌های مفیدی را برای بازاریابی ورزشی با کمترین زمان و هزینه و نیروی انسانی فراهم آورد. رویکرد پژوهش کیفی و روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است. جامعة آماری و مشارکت‌کنندگان در این مقاله کلیة کارکنان سازمان‌های ورزشی، فروشندگان وسایل ورزشی، و مشتریان بودند. نمونة پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی از میان گروه‌های مشارکت‌کننده انتخاب شد. در مجموع از 50 شرکت‌کننده در میان 100 شرکت‌کننده به ‌عنوان منتخبان مصاحبه‌ای نیمه‌ساختاریافته به عمل آمد تا داده‌های مورد نیاز تولید شود. برای افزایش قابلیت اعتماد اطلاعات جمع‌آوری‌شده از معیارهای چهارگانة ملاحظات فنی، ملاحظات کاربردی، ملاحظات اقتصادی، و ملاحظات آسایشی یافته‌ها و شانزده معیار فرعی استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد می‌توان با استفاده از سیستم‌های هوشمند با صرف زمان و هزینة کمتر به تحلیل فواید سرمایة اجتماعی در بازاریابی ورزشی پرداخت. با تحلیل معیارهای بررسی‌شده مشخص می‌شود هوشمند شدن تحلیل‌ها سبب می‌شود تا در زمان و هزینه صرفه جویی ‌شود. بر اساس نظر منتخبان، وجود این سیستم هوشمند با کاربری آسان می‌تواند در بلندمدت تأثیرات بسیار زیادی در کیفیت خدمات ورزشی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


اسدپور، محمدرضا و نیکخواه کیارمش، روح‌اله (1398). نقش هویت تیم ورزشی و سازمانی بر موفقیت برنامه‌های بازاریابی سببی ورزشی (مورد مطالعه: شرکت میزو). مدیریت ورزشی (حرکت)، د 11، ش 1، 89 ـ 106.
اسمعیلی، محسن و رضایی، شمس‌الدین (1396). تحلیل عوامل مؤثر بر نگرش مدیران به بازاریابی ورزشی در هیئت‌های ورزشی استان مرکزی. مدیریت بازاریابی، د 12، ش 35، 77 ـ 95.
پارسامهر، مهربان و نیک‌نژاد، محمدرضا (1396). تبیین نقش سرمایة اجتماعی در توسعة مشارکت ورزشی جوانان (مطالة موردی: شهر یزد). مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی)، د 9، ش 42، 17 ـ 38.
جوانی، وجیهه (1401). تعیین تأثیر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بر رفتار هواداران رویداد ورزشی. رسانه، د 33، ش 3، 75 ـ 89.
چمنی، فرشته و سمیعی، صادق (1398). بررسی نقش سرمایة اجتماعی مجموعة ورزشی آستان قدس رضوی بر تصویر برند مکان. دومین همایش ملی برند در ورزش با رویکرد برند ورزش.
خامه‌چی، حامد و رنگریز، حسن (1398). فراتحلیل پیامدهای سرمایة اجتماعی. مدیریت سرمایة اجتماعی، د 6، ش 4، 603 ـ 624.
خلیفه‌لو، فرزانه (1402). بررسی نقش سیستم‌های اطلاعات بازاریابی در فرایند تدوین استراتژی و ارتقای کارایی سازمان در شرکت‌های تولیدی کالای ورزشی استان آذربایجان شرقی. اولین همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد ورزش‌های همگانی. اردبیل.
رضوی، سید محمدحسین؛ دوستی، مرتضی و ذبیحی، اسماعیل (1395). بررسی و تحلیل عوامل اثرگذار بر جذب گردشگران ورزشی به استان مازندران با تأکید بر بازاریابی گردشگری ورزشی. نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی (جعرافیای انسانی)، د 1، ش 33، 121 ـ 138.
زارعی، حسن؛ شمسی، فاطمه و ادیب‌زاده، مرضیه (1396). سرمایة اخلاقی مولد سرمایة اجتماعی. مدیریت سرمایة اجتماعی، د 4، ش 1، 27 ـ 44.
صابری، علی؛ باقری، قدرت‌الله و بی‌غرض، محمد (1394). بررسی نقش انسجام گروهی در سرمایۀ اجتماعی (مورد مطالعه: بازیکنان حرفه‌ای فوتبال استان فارس). مدیریت سرمایة اجتماعی، د 2، ش 1، 75 ـ 94.
عباسی، سلیم؛ صابری، علی و اسدزاده، عاطفه (1400). شناسایی و اولویت‏بندی مؤلفه‌های سرمایة اجتماعی در تیم ملی هندبال ایران. مدیریت سرمایة اجتماعی، د 8، ش 1، 99 ـ 121.
غلامی، علی (1401). ارتباط سرمایة اجتماعی با رفتار نوآورانه و مزیت رقابتی مقاصد گردشگری ورزشی فعال استان بوشهر. مطالعات بازاریابی ورزشی، د 3، ش 4، 49 ـ 73.
فراهانی، ابوالفضل (1401). نقش سرمایة اجتماعی، مدیریت دانش و نوآوری بر توسعة بازار کالاهای سرمایه‌ای ورزشی در ایران. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، د 9، ش 47، 4 ـ 59.
قاسمی، حمید (1399). نقد کتاب مبانی بازاریابی ورزشی. پژوهشنامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، د 20، ش 10، 343 ـ 365.
قاسمی، حمید و راسخ، نازنین (1398). بازاریابی حسی و اعتماد به برند مشتریان فروشگاه‌های ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی)، د 11، ش 53، 121 ـ 168.
قاسمی، رضا؛ جوادی‌پور، محمد و ترکفر، احمد (1394). شناسایی موانع بازاریابی ورزشی ایران از دیدگاه مدیران ورزشی کشور. مدیریت ورزشی (حرکت)، د 7، ش 6، 829 ـ 846.
کشاورز، لقمان (1396). طراحی مدل ارزیابی مدیریت بازاریابی در فدراسیون‌های ورزشی ایران. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، د 5، ش 17، 57 ـ 71.
مشکل‌گشا، الهام (1397). اثر فاکتورهای اجتماعی سازمانی بر دانش ضمنی و اثربخشی بازاریابی برند ورزشی. مدیریت بازاریابی، د 13، ش 38، 33 ـ 45.
منوچهری، جاسم (1398). احساسات اخلاقی مصرف‌کننده در بازاریابی ورزشی: توسعة یک مقیاس. مدیریت بازاریابی، ش 43، 77 ـ 88.
نقوی، محبوبه و خادم، امیررضا (1401). بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی و بازاریابی کارآفرینانه بر درآمدزایی اماکن و فضاهای ورزشی در شرایط کرونا (مطالعة موردی: اماکن و فضاهای ورزشی استان تهران)، محورهای موضوعی: مدیریت در ورزش. مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش، د 11، ش 6، 83 ـ 95.
نقی‌پور، گیوی (1400). شناسایی عناصر پیشایندی و پسایندی سرمایة اجتماعی در ورزش با رویکرد متاآنالیز. مدیریت سرمایة اجتماعی، د 8، ش 4، 583 ـ 608.
نوذری، ولی و زارع، ابوذر (1401). بررسی نقش شاخص‌های بازاریابی در توسعة صنعت گردشگری ورزشی. شباک، د 8، ش 2، 115 ـ 124.
Abasi, S., Saberi, A., & Asadzadeh, A. (2021). Identification and Prioritization of Social Capital Components in the Iranian National Handball Team. Social Capital Management, Vol. 8, No. 1, 99–121. (in Persian)
Alzoubi, H., Alshurideh, M., & Al Kurdi, B. (2022). Does BLE technology contribute towards improving marketing strategies, customers’ satisfaction and loyalty? The role of open innovation. International Journal of Data and Network Science, 6(2), 449-460.
Asadpour, M.R. & Nikkhah Kiyarmash, R. (2019). The Role of Team and Organizational Identity in the Success of Cause-Related Sports Marketing Programs (Case Study: Mizoo Company). Sports Management (Harkat), Vol. 11, No. 1, 89–106. (in Persian)
Carvalho, G.F.d.E.-R. & R.D.C. de Mello (2023). The Transformation Of a Brazilian Sports Association Into Open Capital Enterprise: a Case Study Of The Impact On Marketing Activities In a Brazilian Football Club. Boletim de Conjuntura (BOCA), 16(48), 480-505.
Chamani, F. & Samiei, S. (2019). The Role of Social Capital in Astan Quds Razavi Sports Complex on Place Brand Image. Second National Conference on Sports Branding with a Sports Brand Approach. (in Persian)
Daykin, N., Mansfield, L., & Meads, C. (2021). The role of social capital in participatory arts for wellbeing: findings from a qualitative systematic review. Arts & Health, 13(2), 134-157.
Esmaeili, M. & Rezaei, Sh. (2017). Analysis of Factors Affecting Managers’ Attitudes toward Sports Marketing in Markazi Province Sports Boards. Marketing Management, Vol. 12, No. 35, 77–95. (in Persian)
Farahani, A. (2022). The Role of Social Capital, Knowledge Management, and Innovation in the Market Development of Capital Sports Goods in Iran. Studies in Organizational Behavior Management in Sport, Vol. 9, No. 47, 4–59. (in Persian)
Fenton, A., Keegan, B.J., & Parry, K.D. (2023). Understanding sporting social media brand communities, place and social capital: A netnography of football fans. Communication & Sport, 11(2), 313-333.
Fenton, A., Gillooly, L., & Vasilica, C.M. (2023). Female fans and social media: Micro-communities and the formation of social capital. European Sport Management Quarterly, 23(2), 370-390.
Forsell, T., Tower, J., & Polman, R. (2022). Development of a scale to measure social Capital in Recreation and Sport Clubs. Leisure Sciences, 42(1), 106-122.
Gemar, A. (2021). Social capital networks in sports spectatorship and participation. International Review for the Sociology of Sport, 56(4), 514-536.
Gemar, A. (2024). Sports following and social capital in the United States: Social networks and trust. International Review for the Sociology of Sport, 101.
Ghasemi, H. & Rasekh, N. (2019). Sensory Marketing and Brand Trust of Sports Store Customers. Sport Management Studies (Research in Sport Sciences), Vol. 11, No. 53, 121–168. (in Persian)
Ghasemi, H. (2020). A Critique of the Book "Principles of Sports Marketing". Critical Research Journal of Humanities Texts and Programs, Vol. 20, No. 10, 343–365. (in Persian)
Ghasemi, R., Javadi Pour, M., & Tarkfar, A. (2015). Identifying Barriers to Sports Marketing in Iran from the Perspective of Sports Managers. Sports Management (Harkat), Vol. 7, No. 6, 829–846. (in Persian)
Gholami, A. (2022). The Relationship Between Social Capital, Innovative Behavior, and Competitive Advantage in Active Sports Tourism Destinations of Bushehr Province. Sports Marketing Studies, Vol. 3, No. 4, 49–73. (in Persian)
Grewal, D., Hulland, J., & Karahanna, E. (2022). The future of technology and marketing: A multidisciplinary perspective. Springer, 1-8.
Hayton, J.W. & Blundell, M. (2021). Exploring the relationship between social class and sport event volunteering. Sport Management Review, 24(1), 92-115.
Huang, M.-H. & Rust, R.T. (2021). A strategic framework for artificial intelligence in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 49, 30-50.
Javani, V. (2022). Determining the Impact of Social Media Marketing on Fans' Behavior in Sports Events. Media Journal, Vol. 33, No. 3, 75–89.
Keshavarz, L. (2017). Designing a Model for Evaluating Marketing Management in Iranian Sports Federations. New Approaches in Sports Management, Vol. 5, No. 17, 57–71. (in Persian)
Khalifehlou, F. (2023). Investigating the Role of Marketing Information Systems in Strategy Development and Enhancing Organizational Efficiency in Sports Goods Manufacturing Companies in East Azerbaijan Province. The First National Conference on Sports Sciences with a Focus on Public Sports, Ardabil. (in Persian)
Khamehchi, H. & Rangraz, H. (2019). A Meta-Analysis of the Outcomes of Social Capital. Social Capital Management, Vol. 6, No. 4, 603–624. (in Persian)
Kim, A.C.H., Ryu, Jungsu., Lee, Chungsup., & Heo, Jinmoo. (2021). Sport participation and happiness among older adults: A mediating role of social capital. Journal of Happiness Studies, 22, 1623-1641.
Lessmann, S., Haupt, J., & Coussement, K. (2021). Targeting customers for profit: An ensemble learning framework to support marketing decision-making. Information Sciences, 557, 286-301.
Li, Z. (2023). Research on the Application of Artificial Intelligence Sports Goods and the Improvement of Market Competitiveness. 523-537.
Manouchehri, J. (2019). Consumers’ Moral Emotions in Sports Marketing: Developing a Scale. Marketing Management, No. 43, 77–88. (in Persian)
Moshkelgosha, E. (2018). The Effect of Organizational Social Factors on Tacit Knowledge and Brand Sports Marketing Effectiveness. Marketing Management, Vol. 13, No. 38, 33–45.
Naghavi, M. & Khadem, A.R. (2022). Investigating the Impact of Social Capital and Entrepreneurial Marketing on Revenue Generation of Sports Venues and Spaces in Corona (Case Study: Sports Places and Spaces in Tehran Province). Management and organizational behavior in sports, 6(11), 83-95. (in Persian)
Naghipour, G. (2021). Identifying Antecedent and Consequent Elements of Social Capital in Sports: A Meta-Analysis Approach. Social Capital Management, Vol. 8, No. 4, 583–608. (in Persian)
Naqavi, M. & Khadem, A.R. (2022). The Impact of Social Capital and Entrepreneurial Marketing on Revenue Generation in Sports Venues under COVID-19 Conditions (Case Study: Sports Venues in Tehran Province). Sport Management and Organizational Behavior, Vol. 11, No. 6, 83–95. (in Persian)
Nozari, V. & Zarei, A. (2022). Investigating the Role of Marketing Indicators in the Development of the Sports Tourism Industry. Shabak, Vol. 8, No. 2, 115–124. (in Persian)
Oliveira, T.C.d., Carneiro-da-Cunha, J.A., Colagrai, A.C., Ferreira, M.P., & Mazieri, M.R. (2024). Organizational policies as a means of sharing sports values among athletes: the role of social capital. Journal of Strategy and Management, 444- 465.
Parsamehr, M. & Niknejad, M.R. (2017). Explaining the Role of Social Capital in Developing Youth Participation in Sports (Case Study: Yazd City). Sport Management Studies (Research in Sport Sciences), Vol. 9, No. 42, 17–38. (in Persian)
Ratten, V. (2020). Sport technology: A commentary. The Journal of High Technology Management Research, 31(1), 100383.
Razavi, S. M.H., Dousti, M., & Zabihi, E. (2016). Investigating and Analyzing the Factors Affecting the Attraction of Sports Tourists to Mazandaran Province with Emphasis on Sports Tourism Marketing. New Perspectives in Human Geography, Vol. 1, No. 33, 121–138. (in Persian)
Richardson, K. & Fletcher, T. (2020). Community sport development events, social capital and social mobility: a case study of Premier League Kicks and young black and minoritized ethnic males in England. Soccer & Society, 21(1), 79-95. (in Persian)
Saberi, A., Bagheri, Gh., & Bigharaz, M. (2015). Investigating the Role of Team Cohesion in Social Capital (Case Study: Professional Football Players in Fars Province). Social Capital Management, Vol. 2, No. 1, 75–94. (in Persian)
Shah, D. & Murthi, B. (2021). Marketing in a data-driven digital world: Implications for the role and scope of marketing. Journal of Business Research, 125, 772-779.
Shanker, R., Sharma, A., & Teja, J.S. (2023). Target advertising using user data statistics. in AIP Conference Proceedings. AIP Publishing.
Stegmann, P., Nagel, S., & Ströbel, T. (2023). The digital transformation of value co-creation: a scoping review towards an agenda for sport marketing research. European Sport Management Quarterly, 23(4), 1221-1248.
Tang, K. (2023). Optimising sports marketing strategy by the internet of things and blockchain technology. International Journal of Grid and Utility Computing, 14(2-3), 229-238.
Wang, Z. (2023). Investigating the role of multilevel social capital in ethnic income inequality in the Chinese labour market. Social Networks, 72, 70-79.
Zarei, H., Shamsi, F., & Adibzadeh, M. (2017). Moral Capital as a Generator of Social Capital. Social Capital Management, Vol. 4, No. 1, 27–44. (in Persian)