واکاوی مبانی شناختی اعتماد سازمانی: پیشآیندها، پسایندها و پویایی ها

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 استادیار دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 University of Tehran, 16th Azar St.,

10.22059/jscm.2025.397442.2601

چکیده

اعتماد، تقریباً در تمام جنبه های اجتماعی زندگی انسانها و به خصوص مفهوم اعتماد سازمانی در قلب تعاملات سازمانی نفوذ کرده تا جایی که اغلب به عنوان چسبی که جامعه را در کنار هم نگه می دارد، علاقه قابل توجهی را از سوی اندیشمندان مدیریت به خود جلب کرده است. در فضای درون سازمانی و بین سازمانی، اعتماد سازمانی از طریق صداقت، خیرخواهی، توانمندی، عدالت سازمانی و عوامل پیوندی و وابسته، تسهیل کننده مهم مدیریت تعارض، اعتماد عاطفی، ادراک صحیح و کاهش عدم قطعیت رفتاری است و به طور فزاینده ای می تواند تعهد سازمانی، هویت سازمانی و رضایت شغلی را افزایش و منجر به رفتار کارآفرینانه گردد.

این پژوهش با هدف ارائه الگوی اعتماد سازمانی با رویکرد علوم شناختی با فلسفه فرا اثبات گرایی و رهیافت استقرایی – قیاسی و به طور خاص از طریق فراترکیب، 32 مقاله را مورد استفاده قرار داده است.

برای تحلیل داده ها، روش تحلیل تم با استفاده از تکنیک پایایی بین دو کدگذار استفاده شد.

عوامل شناختی شناسایی شده از طریق12 نفر از کارشناسان و متخصصان در کشور ایران با رویکرد علوم شناختی با استفاده از روش ISM و تحلیل MICMAC بررسی گردیده است.

این مقاله با توجه به تعداد اندک و فاصله زمانی نسبتاً زیاد مطالعات سازمان مبتنی بر علوم شناختی به خصوص عدم وجود مطالعه ای در زمینه اعتماد سازمانی با رویکرد علوم شناختی، در نظر دارد به ساحت نظری علم سازمان با بررسی نقش پیشآیندها و پسآیندهای شناختی اعتماد سازمانی کمک و نقش آن را پر رنگ تر نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات