بازتولید سرمایه اجتماعی ورزشکاران حرفه‌ای در بسترهای دیجیتال

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22059/jscm.2025.400018.2617

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تحلیل بازتولید سرمایه اجتماعی ورزشکاران حرفه‌ای در بسترهای دیجیتال است. با توجه به تحولات فناورانه و نقش پررنگ رسانه‌های اجتماعی در حیات حرفه‌ای ورزشکاران، این پژوهش درصدد است تا ابعاد مفهومی و تجربی بازتولید سرمایه اجتماعی دیجیتال را تبیین کند. روش پژوهش کیفی است و بر اساس نظریه داده‌بنیاد با رویکرد گلیزر و تحلیل مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۱۸ ورزشکار حرفه‌ای انجام شد که منجر به شناسایی ۱۲ زیرمقوله و ۴ مقوله اصلی شد. چهار مقوله اصلی شناسایی‌شده شامل سرمایه اجتماعی ساختاری، شناختی، رابطه‌ای و عوامل تسهیل‌گر دیجیتال بودند. نتایج پژوهش نشان داد که بازتولید سرمایه اجتماعی دیجیتال فرایندی پیچیده و چندلایه است که نیازمند راهبردهای هدفمند ارتباطی، بهره‌برداری از ظرفیت‌های پلتفرم‌ها و ارتقای سواد رسانه‌ای است. یافته‌های پژوهش همچنین برای باشگاه‌ها، نهادهای فرهنگی و سیاست‌گذاران در جهت حمایت از ورزشکاران در عصر دیجیتال کاربرد دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات