طراحی چارچوبی حمایتی برای شکل‌گیری کسب‌‌وکارهای اجتماعی نوپا در شتاب‌دهنده‌ها

نوع مقاله: پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری کارآفرینی، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

با توسعة روزافزون سازوکارهای حمایتی و نظر به تأثیر بسزای آن‌ها در کاهش نرخ شکست کسب‌وکارهای نوپا، امروز شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار در سراسر جهان رشد نمایی داشته‌اند. اما متأسفانه، اغلب رویکرد این شتاب‌دهنده‌ها متمرکز بر ایده‌های اقتصادی و نه اجتماعی است. در حالی که بسیاری از کسب‌وکارهای اجتماعی قادر به حل معضلاتی اساسی می‌‎باشند و تأثیر اجتماعی بالایی دارند. از طرفی، چارچوب حمایتی منسجمی برای شتاب‌دهندة اجتماعی وجود ندارد و عموماً به‌طور سلیقه‌ای خدماتی در شتاب‌دهنده‌ها ارائه می‌شوند. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف طراحی چارچوبی حمایتی برای شتاب‌دهنده‌های اجتماعی کسب‌وکارهای نوپا در مراحل مختلف انجام شده و بدین منظور هفت شتاب‌دهندة اجتماعی شناخته‌شده از اقصی نقاط جهان انتخاب و بررسی شده‌اند. پژوهش حاضر کاربردی بوده و از نظر رویکرد تحقیق کیفی- مطالعة چندموردی است. نتایج تحقیق نشان داد بازدید از کسب‌وکارهای اجتماعی و معرفی کارآفرینان در «مرحلة ورود»، آشنایی با مسائل اجتماعی، ساخت بازار اولیه، و مشروعیت و اعتمادسازی در «مراحل پیش‌شتاب‌دهی و شتاب‌دهی»، و مشروعیت‌بخشی، جذب ذی‌نفعان، و اخذ مجوزهای ابتدایی لازم در «مرحلة خروج» اهمیت زیادی دارند و کمتر مورد توجه قرار گرفته‌­اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Anglin, A., Allison, T. H., McKenny, A. F., & Busenitz, L. W. (2014). The application of computer-aided text analysis in social entrepreneurship research. Academy of Management Proceedings, 14(1), 10-17.
  2. Barba, J. (2016). Startup accelerators models, Doctoral dissertation: NOVA School of Business and Economics.
  3. Basaiawmoit, R. V., & Wagner, K. (2015). An auto-ethnographic perspective of social entrepreneurship focused student case-competitions. In the 3rd International Conference on Innovation and Entrepreneurship: ICIE 2015 (p. 54): Academic Conferences Limited.
  4. Betz, F., Carayannis, E., Jetter, A., Min, W., Phillips, F., & Shin, D. W. (2015). Modeling an innovation intermediary system within a helix. Journal of the Knowledge Economy, 12, 1-13.
  5. Bliemel, M. J., & Flores, R. G. (2015). Defining and differentiating accelerators: insights from the australian context. UNSW Business School: Research Paper No. 2016MGMT01.
  6. Bliemel, M. J., Flores, R. G., de Klerk, S., Miles, M. P., Costa, B., & Monteiro, P. (2016). The role and performance of accelerators in the Australian startup ecosystem. Final report for the Department of Industry, Innovation & Science: February, 2016.
    1. Carvalho, A. (2016). Digital startups accelerators: characteristics and evolution trends. Doctoral dissertation: Universidade Nova de Lisboa.
  7. Casasnovas, G., & Bruno, A. V. (2013). Scaling social ventures: an exploratory study of social incubators and accelerators. Journal of Management for Global Sustainability, 1(2), 173-197.
  8. Cohen, S. L. (2013). How to accelerate learning: Entrepreneurial ventures participating in accelerator programs. Doctoral dissertation, The University of North Carolina at Chapel Hill.
    1. Cohen, S., & Hochberg, Y. (2014). Accelerating startups: The seed accelerator phenomenon, Working paper: University of Georgia.
  9. Corno, F., Lal, R., & Colombo, S. (2015). Entrepreneurship and new venture creation in Italy: Key issues and policy directions, in Entrepreneurship in BRICS (pp.125-140): Springer International Publishing.
  10. Dacin, M. T., Dacin, P. A., & Tracey, P. (2011). Social entrepreneurship: A critique and future directions. Organization Science, 22(5), 1203-1213.
  11. Dart, R. (2004). The legitimacy of social enterprise. Nonprofit management and leadership, 14(4), 411-424.
  12. Davila, A., Foster, G., & Jia, N. (2010). Building sustainable high-growth startup companies: Management systems as an accelerator. California Management Review52(3), 79-105.
  13. Dempwolf, C. S., Auer, J., & D’Ippolito, M. (2015). Innovation Accelerators: Defining Characteristics among Startup Assistance Organizations. Small Business Administration. Optimal Solutions Group, LLC. College Park, MD 20740.
  14. Drobysheva, E. (2016). Acceleration of go-to-market for technology-based start-ups. Masters’ Thesis, Lappeenranta University of Technology.
    1. Fishback, B., Gulbranson, C. A., Litan, R. E., Mitchell, L., & Porzig, M. A. (2007). Finding Business' Idols': A New Model to Accelerate Start-Ups. Kauffman Foundation Report.
  15. Haines, T. (2016). Developing a startup and innovation ecosystem in regional Australia. Technology Innovation Management Review, 6(6), 1-24.
  16. Hallen, B. L., Bingham, C. B., & Cohen, S. (2014). Do accelerators accelerate? a study of venture accelerators as a path to success?. Academy of Management Proceedings, 14(1), 12-55.
  17. Harrington, K. (2016). Is your entrepreneurial ecosystem scaling? an approach to inventorying and measuring a region's innovation momentum. Innovations, 11(1-2), 126-142.
  18. Katre, A., & Salipante, P. (2012). Start‐up social ventures: Blending fine‐grained behaviors from two institutions for entrepreneurial success. Entrepreneurship Theory and Practice, 36(5), 967-994.
  19. Kim, J. H., & Wagman, L. (2014). Portfolio size and information disclosure: An analysis of startup accelerators. Journal of Corporate Finance, 29, 520-534.
    1. Koh, Y. S., & Moon, C. W. (2014). Social Entrepreneurship: Toward a Theory of Process Perspectives. In 2014 International Congress on Economy, Finance, and Business: Nagoya.
  20. Kojo, I., Kojo, I., Nenonen, S., & Nenonen, S. (2016). Typologies for co-working spaces in Finland–what and how?. Facilities, 34(5/6), 302-313.
  21. Levinsohn, D. (2014). The Role of accelerators in the development of the practising social entrepreneur. In Institute for Small Business and Entrepreneurship: The Future of Enterprise: The Innovation Revolution; Manchester: UK.
  22. Malmström, M. M., & Johansson, J. (2015). Social exchange in collaborative innovation: maker or breaker. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 5(1), 4-19.
  23. Merchán Higuera, F. (2014). Design of a best-practice start-up accelerator for the Granada Health Technology Park. Doctoral Dissertation: Massachusetts Institute of Technology.
    1. O'Driscoll, F. (2015). Understanding impact readiness in Portugal’s social sector and designing a framework for capacity-building for social impact. Doctoral dissertation: NOVA School of Business and Economics.
  24. Pandey, S., Lall, S., Pandey, S. K., & Ahlawat, S. (2017). The appeal of social accelerators: what do social entrepreneurs value?. Journal of Social Entrepreneurship, 8(1), 88-109.
  25. Peredo, A. M., & Chrisman, J. J. (2006). Toward a theory of community-based enterprise. Academy of Management Review, 31(2), 309-328.
  26. Radojevich-Kelley, N., & Hoffman, D. L. (2012). Analysis of accelerator companies: An exploratory case study of their programs, processes, and early results. Small Business Institute® Journal, 8(2), 54-70.
  27. Salamzadeh, A., Arasti, Z., & Elyasi, G. M. (2017). Creation of ict-based social start-ups in iran: a multiple case study. Journal of enterprising culture, 25(1), 97-122.
  28. Sebora, T., & Li, W. (2006). The effects of economic transition on chinese entrepreneurship. Journal of Asia Entrepreneurship and Sustainability, 2(3), 26-44.
  29. Smith, S. W., Hannigan, T. J., & Gasiorowski, L. (2015). Peering inside: How do peer effects impact entrepreneurial outcomes in accelerators?. In Academy of Management Proceedings, 15(1), 61-72.
  30. Stagars, M. (2015). Incubators and accelerators. In University Startups and Spin-Offs (pp. 131-136). Apress.
  31. Sullivan Mort, G., Weerawardena, J., & Carnegie, K. (2003). Social entrepreneurship: Towards conceptualisation. International Journal of nonprofit and voluntary sector marketing, 8(1), 76-88.
  32. Toivonen, T. (2016). What is the social innovation community? Conceptualizing an emergent collaborative organization. Journal of Social Entrepreneurship, 7(1), 49-73.
  33. Weiblen, T., & Chesbrough, H. W. (2015). Engaging with startups to enhance corporate innovation. California Management Review, 57(2), 66-90.
  34. Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (5th ed.). London: Sage.
  35.  Yunus, M. (2009). Building social business: The new kind of Capitalism that serves humanity's most pressing needs. New York: Public Affai