تسهیل سرمایۀ اجتماعی در باشگاه‏های ورزشی‌ـ تفریحی تحلیل روابط با رویکرد DEMATEL

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه پژوهشی جامعه‌شناسی و روان‌شناسی ورزش، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

سرمایة اجتماعی به منزلة عنصری کلیدی در حوزه‏های مرتبط با ورزش کاملاً شناخته‌شده ‏‏است. امروزه باشگاه‏های ورزشی‌ـ تفریحی، به مثابة یکی از محیط‏های مهم اجتماع‌محور، به نقطة کانونی بی‌بدیلی در جهت تسهیل سرمایة اجتماعی مبدل شده‏اند. بر همین اساس، مطالعة حاضر ابتدا با هدف استخراج و در گام بعد تحلیل روابط عوامل تسهیل‏ساز سرمایة اجتماعی در باشگاه‏های ورزشی‌ـ تفریحی صورت پذیرفت. این پژوهش به لحاظ روش‏شناسی در زمرة مطالعات آمیختة کیفی‌ـ کمّی متوالی قرار دارد. در بخش کیفی، به منظور جمع‌آوری داده‏ها، از مرور نظام‌مند و سیستماتیک و در بخش کمّی از پرسشنامة تهیه‌شده مبتنی بر روش تصمیم‏گیری چندشاخصه و به طور خاص از پرسشنامة دیمتل خبرگان استفاده شد. نتایج حاصل از مرور سیستماتیک نشان داد پنج عامل شامل اعتماد، جوّ دوستانه، حکمرانی افقی، اهداف مشترک، و هنجارها به منزلة الگوهای معنادار تسهیل سرمایة اجتماعی مؤثرند. از میان این عوامل، حکمرانی افقی دارای بیشترین تأثیر‏گذاری و جوّ دوستانه، اعتماد، اهداف مشترک، و هنجارها در درجات بعدی تأثیرگذاری قرار دارند. بر اساس نمودار تأثیرات علّی‌ـ معلولی، هنجارها و حکمرانی افقی به منزلة عوامل علّی و جوّ دوستانه و اعتماد و اهداف مشترک به منزلة عوامل غیرعلّی شناخته شدند. الگوهای معنایی استخراج‌شده می‏توانند مدل و ابزار مفهومی متمایزی برای باشگاه‏های ورزشی‌ـ تفریحی باشند که به واسطة آن از سرمایة اجتماعی و مزایای مرتبط با آن نهایت استفاده را ببرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


صدرزاده، مهدی؛ مونا بیات؛ مریم اخوان خرازیان (1400). «بررسی نحوة به‌کارگیری ارزش‌ها و توسعة ارزش‌های مشترک جهت افزایش سرمایة اجتماعی افراد تأثیرگذار (مورد مطالعه: اینفلوئنسرها در شبکة اجتماعی اینستاگرام)»، مدیریت سرمایة اجتماعی.  8 (1)، 179-151.
کرمی، شهره؛ امیرحسین علی‌بیگی (1394). «تحلیل تأثیر چشم‌انداز مشترک بر ارتقای سرمایة اجتماعی در توسعة کارآفرینی کشاورزی»، تعاون و کشاورزی، 4(14)، ص 175 ـ 201.
نقی  پور گیوی، بهنام؛ عبدالله، روزفراخ؛ فاطمه نادریان (1400). «شناسایی عناصر پیشایندی و پسایندی سرمایه اجتماعی در ورزش با رویکرد متاآنالیز »، مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"، 4 (8)، صص 583-608.
References
Abbasi, S., Saberi, A., & Asadzadeh, A. (2021). “Identifying and Prioritizing the Components of Social Capital in the Iranian National Handball Team”, Social Capital Management, 8(1), pp. 99-121.‏ (in Persian) 
Afroozeh, M. S., Safari Jafarloo, H., & Firoozian, M. (2021). “The relationship between knowledge management with entrepreneurship and mediating role of Social capital in sports clubs in shiraz city”, Journal of Sport Management.‏ (in Persian)
Adams, A. (2014). “Social capital, network governance and the strategic delivery of grassroots sport in England”, International Review for the Sociology of Sport, 4(49), pp. 550–574.
Berraies, S., Lajili, R., & Chtioui, R. (2020). “Social capital, employees' well-being and knowledge sharing: does enterprise social networks use matter? Case of Tunisian knowledge-intensive firms”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 21, No. 6, pp. 1153-1183.
Borgonovi, F., Andrieu, E., & Subramanian, S. V. (2021). “The evolution of the association between community level social capital and COVID-19 deaths and hospitalizations in the United States”, Social Science & Medicine, 278, 113948.
Castleberry, A. & Nolen, A. (2018). “Thematic analysis of qualitative research data: Is it as easy as it sounds?”, Currents in pharmacy teaching and learning, 10(6), pp. 807-815.‏
Carmen, E., Fazey, I., Ross, H., Bedinger, M., Smith, F. M., Prager, K., & Morrison, D. (2022). “Building community resilience in a context of climate change: The role of social capital”, Ambio, pp. 1-17.‏
Collins, D. R. & Heere, B. (2018). “Sunday afternoon social capital: An ethnographic study of the Southern City Jets Club”, European sport management quarterly, 18(4), pp. 439-458.‏
Collins, D. R. & Heere, B. (2018). “Sunday afternoon social capital: An ethnographic study of the Southern City Jets Club”, European sport management quarterly, 18(4), pp. 439-458.‏
Doherty, A. & Misener, K. (2008). “Community sport”, Sport and social capital, 113.‏
Fenton, A., Gillooly, L., & Vasilica, C. M. (2021). “Female fans and social media: micro-communities and the formation of social capital”, European Sport Management Quarterly, pp. 1-21.‏
Finch, D. J., Legg, D., O’Reilly, N., Wright, S., & Norton, B. (2021). “A social capital view of an Olympic and Paralympic Games bid exploration process”, European Sport Management Quarterly, 21(2), pp. 302-321.‏
Forsdike, K., Marjoribanks, T., & Sawyer, A.-M. (2019). “Hockey becomes like a family in itself, Re-examining social capital through women’s experiences of a sport club undergoing quasi-professionalisation”, International Review for the Sociology of Sport, 54(4), pp. 479-494.
Forsell, T., Tower, J., & Polman, R. (2020). “Development of a scale to measure social Capital in Recreation and Sport Clubs”, Leisure Sciences, 42(1), pp. 106-122.‏
Foster, K. A. & Maas, C. D. (2014). “An exploratory factor analysis of the resource generator-United States: A social capital measure”, British Journal of Social Work, 46(1), pp. 2-8.
Gemar, A. (2021). “Social capital networks in sports spectatorship and participation”, International Review for the Sociology of Sport, 56(4), pp. 514-536.‏
Glanville, J. L. & Bienenstock, E. J. (2009). “A typology for understanding the connections among different forms of social capital”, American Behavioral Scientist, 52(11), pp. 1507–1530.
Grodecki, M. (2017). “Building social capital: Polish football supporters through the lens of James Coleman’s conception”, International Review for the Sociology of Sport, 54(4), pp. 479-458.
Kumar, H., Manoli, A. E., Hodgkinson, I. R., & Downward, P. (2018). “Sport participation: From policy, through facilities, to users’ health, well-being, and social capital”, Sport Management Review, 21(5), pp. 549-562.
Kwon, Y. & Seo, H. (2021). “Employer-Sponsored Sports Programs Amid COVID-19: The Approach of Social Capital”, Journal of Occupational and Environmental Medicine, 63(4), pp. 285-290.‏
Karami, S. & Alibaygi, A. H. (2015). “An analysis of the effect of shared vision on enhancing social capital in agricultural entrepreneurship development”, Co-Operation and Agriculture, 4(14), pp. 175-201.‏‏ (in Persian)
Lin, N., Fu, Y. C., & Hsung, R. M. (2017). “The position generator: Measurement techniques for investigations of social capital”, In Social capital (pp. 57-81), Routledge‏.
Liu, H. C., You, J. X., Lu, C., & Chen, Y. Z. (2015). “Evaluating health-care waste treatment technologies using a hybrid multi-criteria decision making model”, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 41, pp. 932-942.
MacGillivray, B. H. (2018). “Beyond social capital: The norms, belief systems, and agency embedded in social networks shape resilience to climatic and geophysical hazards”, Environmental science & policy, 89, pp. 116-125.‏
Nakano, S. & Washizu, A. (2021). “Will smart cities enhance the social capital of residents? The importance of smart neighborhood management”, Cities, 115, 103244.
Okayasu, I., Kawahara, Y., & Nogawa, H. (2015). “The role of social capital in community sport settings in Japan”, Asia Pacific Journal of Sport & Social Science, 4(2), pp. 112-119.
Okayasu, I., Kawahara, Y., & Nogawa, H. (2010). “The relationship between community sport clubs and social capital in Japan: A comparative study between the comprehensive community sport clubs and the traditional community sports clubs”, International Review for the Sociology of Sport, 45(2), pp. 163-186.‏
Putnam, R. & Feldstein, LM. (2003). Better Together: Restoring the American Community, New York: Simon & Schuster.
Putnam, R. (1995). “Tuning in, tuning out: The strange disappearance of social capital in America”, Political Science and Politics, 28, pp. 664–683.
Schulenkorf, N., Sherry, E., & Rowe, K. (2016). “Sport-for-development: An integrated literature review”, Journal of Sport Management, 30(1), pp. 22–39.
Sadr-Zadeh, M., Bayat, M., & Akhavan Kharazian, M. (2021). “Investigating the Application of Values and Development of Common Values in Order to Increase the Social Capital of Influencers: A Case Study of Influencers on Instagram Social Network”, Social Capital Management, 8(1), pp. 151-179. (in Persian)
Spaaij, R. (2009). “The glue that holds the community together? Sport and sustainability in rural Australia”, Sport In Society, 18(9), pp. 24–38.
Taylor, P., Davies, L., Wells, P., Gilbertson, J., & Tayleur, W. (2015). A review of the social impacts of culture and sport, London.
Tonts, M. (2005). “Competitive sport and social capital in rural Australia”, Journal of rural studies, 21, pp. 137-149.
Tower, J., Jago, L., & Deery, M. (2006). “Relationship marketing and partnerships in not-for-profit sport in Australia”, Journal of Sport Marketing, 15, pp. 167–180.