ارائه مدل آسیب‌شناسی سرمایه اجتماعی در نظام آموزش و پرورش

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه. آزاد اسلامی، واحد مرند، ایران

2 گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوی، ایران.

3 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

10.22059/jscm.2024.368043.2457

چکیده

هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل آسیب‌شناسی سرمایه اجتماعی در نظام آموزش و پرورش بوده است. از روش آمیخته یا ترکیبی مبتنی بر تحلیلی مضمون و روش معادلات ساختاری استفاده شده است. در بخش کیفی پژوهش، جامعه آماری متخصصان و اساتید حوزه آموزش شهر تبریز براساس نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی معلمان، مدیران براساس نمونه گیری فرمول کوکران مدنظر قرار گرفتند. تعداد 12 مصاحبه نیمه ساختار یافته در نرم افزار ATLAS TI به روش تحلیل مضمون، کدگذاری شد. انجام شد. 384 پرسشنامه محقق ساخته توزیع و تکمیل شد. تحلیل معادلات ساختاری در نرم افزار SMATPLS صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مولفه‌های سرمایه اجتماعی به آسیب‌های ارتابطی (ابعاد، جزمیت در آگاهی اجتماعی، سایش اجتماعی، قرینگی روابط اجتماعی، جزمیت تعهد اجتماعی، فروکاست معرفت اجتماعی)، آسیب‌های برنامه ریزی (تعارضات سازمانی با سرمایه جمعی، فرسایش اصول سازمانی، افول سرمایه‌های شناختی)، آسیب نهادی( توسعه نیافتگی افکار در روابط محیطی، تعارضات ساختاری در بطن سازمان، فرسایش ساختار اجتماعی و اثرپذیری از ناهنجاری‌های رفتاری) و مولفه‌های فردی تعاملاتی (تحجرزدگی معرفتی – رفتاری، عدم رغبت شراکت جمعی، افول اعتماد و تاب آوری و تسلط ناهنجاری‌های رفتاری) می‌باشد. با استفاده از روش معادلات ساختاری نشان داده شد که روابط پیشنهادی در تحلیل کیفی از نظر آماری نیز مورد تائید است. بارهای عاملی بالای 3/0، آماره‌های تی بالاتر از 96/1 به دست آمدند. شاخص‌های برازش نیز تماماً در شرایط مناسب بودند و مدل آسیب‌شناسی سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش از برازش لازم برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات